Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trasig TV...igen!. Hur ska jag göra?.

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 July 2008 - 17:26

3mp0
  • 3mp0
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Nu känns det riktigt riktigt tungt.. ;) Behöver lite råd och synpunkter från er andra här, som kanske varit i samma sits.

Jag köpte i mitten på Maj 2007 en Panasonic TH-50PV70 (trodde jag) av en näthandel här i Sverige. TV´n leverades till vårat nyköpta hus, och stog tills vi blivit inflyttade oanvänd. Det var så mycket som gjordes i flytten och så att TV hade vi inte tid med, så man såg fram emot att få sätta upp den och bara slappa efter flytt, husförsäljning och köp av nytt hus. Vi börjar iallafall använda TV´n i Juni.....men så en dag, cirka 1mån efter att vi satt upp den så är den HELT död!. Frustrerad och utan TV hemma (ni med småbarn vet att det inte är så lätt..) så ringer jag till Panasonic. Men dom hänvisar mig till inköpsstället och att det är dom som får sköta ärendet.

Tar då kontakt med stället jag köpte TVn, vilket inte var så smidigt och lätt. Det visa sig att deras telefontid var mellan 10-12 och man hade tur om dom änns svarade då. Fick iallafall ett mail efter ett par dagar och kontakt upprättades. Fick då via telefon uppraddat vilka ställen i Sthlms-regionen JAG kunde lämna in TVn på. Kändes skumt, att jag skulle behöva sköta transporten till servicefirma...som nu blev Powermill i Upplands-Väsby ca 6mil bort. Inte helt lätt att frakta runt en 50" plasma heller. Men jag ville ju ha saken "ur världen" så fort som möjligt.

Lämnade iallafall in den i slutet av Juli till nån "trött" kille på Powermill livrädd för hur min "nya" TV utan en skråma skulle se ut när den kom hem. Jag hade dock varit väldigt noga att packa ner den i sin originalkartong med allt.
Vänta...vänta...i slutet på Augusti får jag papper om att TVn är klar. På papperet finns ett belopp på 6500:- som ska betalas om TVn ska hämtas ut...vafan tänkte jag, och ringde upp Powermill.

Fick då veta att Panasonic i Sverige inte tänker betala garantin, eftersom min TV inte var Svensk !?!?. Min TV är enligt modellbeteckningen på den: TH-PV71F tysk eller något. Kändes inte så roligt, då det på webhandeln var en TH-50PV70 jag köpte...likaså är det den beteckningen jag har på mitt kvitto. Och inte tittade jag så noga på TVn´s baksida efter "typ" då jag satte upp den. Den ser ju ut som den ska.

Jahapp, då var det bara att vänta och trassla ytterligare tid med inköpsstället...som bestämt hävdade att Panasonic Sverige snackade skit...men dom skulle iallafall lösa detta. Ytterligare väntat....och jag kunde hämta min TV i början på September. Jo jag fick hämta den själv också.... och ingen låne TV eller någonting. ;) Jag tyckte det va väldigt dålig service och allmänt jäkligt dåligt allting. Men säljaren tyckte inte det, utan tyckte att "då får du väl köpa en Pioneer eller nått". Jag hade ju ändå betalat 21595:- för min TV, inte en "skitsumma" för mig iaf.

Det kändes riktigt bittert efter allt detta, och jag ville häva köpet. Men läste om att dom har rätt att reparera bla...bla...bla. Så jag orkade inte dra igång någonting...jag och familjen kunde ju titta på TV nu.

Varför skriver jag allt detta nu ?. Jo....TVn har nästan exakt 1år efter inköp gått sönder..IGEN B) Jag får svettningar och rysningar svårt bränd efter allt bekymmer med förra reparationen. Hur f*n ska jag göra nu ?.

Jag vill verkligen häva detta köp eller något nu, kan tänka mig att köra den till Powermill igen. Men sen vill jag inte se den mer. Tror ni det är möjligt att få igenom?. Ska jag kanske ta kontakt med Konsumentrådgivningen här i min kommun och be om hjälp ?.
Jag har inte varit i kontakt med inköpsstället ännu, vill få lite mer "kött på benen" först.

Felet som nu blivit på min TV är, 2-3 vertikala ränder i centrumområdet på panelen...en är grön, en lila etc. + att det är ett jäkla "oljud" från den om det är mycket vitt som visas på panelen.

Tacksam för råd & tips!
Mvh //E

Postad 18 July 2008 - 18:25

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Reklamera teven , Glömt vad namnet är men du kan ju häva ditt köp och få en ny teve igen , Dock borde du satsa på en nyare som troligtvist inte har problem , Panasonic pz80 eller .. Pioneer 50 tum för 18000 kr ,
Då får du ivf kvalite , konstigt att panasonic tycks ha dem problemen men jag tror det beror på den e tysk , nåt shauchse skit därborta.

Så här kan man inte få bli behandlad. Hoppas det löser sig , Mvh

Postad 21 July 2008 - 16:58

3mp0
  • 3mp0
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ingen som har någon erfarenhet av detta?, eller har jag ovanlig jäkla otur bara? :)

Postad 21 July 2008 - 18:10

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Otur tyvärr .Panasonic e ju kvalite , har du fått transport hem på tevena ? Transportfirmor e oftast galet dumma med transportera en teve . dem lägger den ner o skiter i den , kan bero på gupp på vägen och slått i teven osv ? Mvh

Postad 21 July 2008 - 19:57

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Tyvärr är det knappast otur. Den officiella tråden om PV/PX70 handlar numera mest om just detta fel. Det finns också en särskilld tråd som handlar om det och det verkar vara rätt vanligt. Det enda man kan göra är att byta panel vilket kostar mer än en ny tv såvida man inte har garanti:

https://www.minhembi...s...184851&st=0

https://www.minhembi...s...&start=4350

Redigerat av Mange_L, 21 July 2008 - 19:58.

Postad 21 July 2008 - 21:03

Muggesand
  • Muggesand
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Tyvärr är det knappast otur. Den officiella tråden om PV/PX70 handlar numera mest om just detta fel. Det finns också en särskilld tråd som handlar om det och det verkar vara rätt vanligt. Det enda man kan göra är att byta panel vilket kostar mer än en ny tv såvida man inte har garanti:

https://www.minhembi...s...184851&st=0

https://www.minhembi...s...&start=4350

fast om det e rätt vanligt och med andra ord fabrikationsfel, så borde konsumentköplagen och 3 års reklamationsrätt gälla.. med andra ord få problemet åtgärdat kostnadsfritt.

Postad 21 July 2008 - 22:08

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Ja absolut, men har man haft oturen att köpa en parallellimporterad apparat så finns det nog en risk för en del krångel. Om apparaten hade varit importerad av svenska Panasonic så hade ju kostnaden för byte av panel hamnat hos dem. Nu är det istället en nätbutik som får stå för det och med tanke på hur mycket det lär kosta så kan man ju tänka sig att de vill komma undan. Nätbutiken verkar ju inte helt seriös eftersom de inte ens uppgett för kunden att det är en tysk apparat de har sålt. Men visst stämmer det att han borde få rätt i enlighet med konsumentköplagen. Till att börja med måste man ju i varje fall ge butiken en chans att göra rätt för sig. Att häva köpet efter en reparation lär inte gå vägen.

Postad 21 July 2008 - 22:13

3mp0
  • 3mp0
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tackar för bra svar!. Jag ska meddela butiken imorgon så får vi ser vad dom säger.

Jag borde ju nästan kunna hävda OM jag vill häva köp, att dom faktiskt "lurat" mig. Då det är en tysk apparat och inte svensk. Jag trodde till 100% jag köpte en svensk, då det var den beteckningen som den svenska har både i butiken och på mitt kvitto. Den va inte "billigare" heller än övriga apparater på andra butiker.

Usch, otroligt jobbig soppa är det iallafall.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.