Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering gör Bättre eller sämre ? :)

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 July 2008 - 19:22

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Tjenare , frågan lyder då : gör bildkalibrering av teven bilden bättre eller sämre?

Om jag betalar en expert som kalibrerar min teve jag ska köpa i vinter , min första platt tv , som förhoppningsvis panasonic har släppt då , generation 12 ;)

Gör det att mörkare blir mörkare och ljusare ljusare ? eller blir bara bilden mörkare och naturligare? jag vill ju inte tappa de fina ljuset på t.ex solnedgångar och de vita i snön osv ,

Förklara gärna för mig då jag ska visa en bild . Mvh Marco :(

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  255.jpg   60.91K   0 Antal nerladdningar

Postad 19 July 2008 - 19:49

Unregistered2345ed51
  • Unregistered2345ed51
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Ptja, man kan ju kalibrera efter olika mål, men oftast väljer man ett "standard mål" som skall ge så lik bild som möjligt som regisören tänke att det skulle se ut. Främst brukar det gälla gråskalan och färgtemperatur, tex. att någon färg tex. grönt inte blir övermättat, utan bilden ska bli så lik på din skärm som möjligt som kameran fångade den(ev. så som regisören ville att bilden skulle se ut efter redigering ;))

Sen får någon annan fylla på med de mer tekniska detaljerna :(

Postad 19 July 2008 - 20:02

Zecane
  • Zecane
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Ja, som parentaladvisory säger så kalibrerar man efter en standard. Bilden kan eventuellt se lite tråkig ut och inte samma tryck i färgerna nödvändigtvis, men det är mest pga att man är van med för hög kontrast och färgmättnad (saturation). Före du tar in någon ISF-kalibrator (heter det så? :(), så kan du ju testa låna/köpa DVE. Man kommer en ganska bra bit på vägen med denna, efter man lekt runt lite och börjat förstå lite mer. Finnas många guider på nätet till DVE som är nyttiga. Dom flesta blir nöjda efter en ordentlig kalibrering, detta ger ju faktiskt den mest korrekta bilden efter den standard som råder, men enstaka blir väl mindre nöjda.

Säger som parentaladvisory, någon mer kunnig får gärna fylla på tekniska detaljer och rätta mig om jag skrivit något galet.

Postad 19 July 2008 - 20:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Tjenare , frågan lyder då : gör bildkalibrering av teven bilden bättre eller sämre?

Om jag betalar en expert som kalibrerar min teve jag ska köpa i vinter , min första platt tv , som förhoppningsvis panasonic har släppt då , generation 12 ;)

Gör det att mörkare blir mörkare och ljusare ljusare ? eller blir bara bilden mörkare och naturligare? jag vill ju inte tappa de fina ljuset på t.ex solnedgångar och de vita i snön osv ,

Förklara gärna för mig då jag ska visa en bild . Mvh Marco :(

På Bilden "efter" kan man tydligt se molnens struktur. Men nu ska vi inte bedömma bilder.

Det finns en industristandard för färgtemperaturer. Detta försöker kalibrerarna med hjälp av teknisk utrustning åstadkomma på din eventuella tv. Det är svårt att veta ifall du kommer att gilla denna färgtemperatur eller ej. Rådet blir att försöka hitta någon som har fått sin tv kalibrerad på detta sättet. Inte så enkelt misstänker jag.

Om du gillar att bilderna ser så naturtrogna ut som möjligt, kan jag inget annat än rekommendera en kalibrering starkt. Meningen med en kalibrering är att ta fram det bästa ur din tv. Jag har varit inne i ett antal servicemenyer och blir sällan besviken på resultatet, trots att jag inte har proffsutrustning.

Du skriver att du inte vill tappa ljuset på solnedgångar och dylikt. Har du tittat på väldigt ljusstarka bilder kommer troligen en kalibrering göra dig besviken. Det är meningen att man ska titta på filmer i kontrollerad miljö, och en 6500k-kalibrerad bild i ett soldränkt rum är kanske inte blir din melodi. Kanske du är bortklemad med dynamiska bildinställningar där ljuset från tv:n konkurrerar med en atombombsexplosion, då är inte heller en kalibrering något för dig.

Kalibreraren kommer naturligtvis göra allt för att svärta, färger, och kontrast kommer att vara tipp-topp.
Du kan alltid ställa denna fråga direkt till en ISF-kalibrerare. Då får du säkert bättre svar än från mig.

Jag är tämligen säker på att du kommer bli nöjd om du får din tv kalibrerad av ett proffs.

Postad 19 July 2008 - 20:22

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
A tack så mycket , blir en funderare ett tag ;)

Vill ju inte tappa ljuset på ex "cinema" lägen som panasonic har och göra allt naturligare och mörkare, självklart verkar kontrasten och allt bli bättre. Men ljuset är ju en del utav teven , :P

Ska fundera starkt , Man vill ju ha tryck i bilden på tex The dark knight , dock ska jag se den på bio men den kommer ju lätt bli min första film när en ny plasma kommer i vinter :(

Underlättar det för tevens temperatur eller dylikt om man kalibrerar ?
Har den lättare för visa färger eller visar den helt enkelt bara korrekt och inget mer ?

Med vänligaste hälsningar och tack allihop för fina svar

Postad 19 July 2008 - 21:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

A tack så mycket , blir en funderare ett tag ;)

Vill ju inte tappa ljuset på ex "cinema" lägen som panasonic har och göra allt naturligare och mörkare, självklart verkar kontrasten och allt bli bättre. Men ljuset är ju en del utav teven , :P

Ska fundera starkt , Man vill ju ha tryck i bilden på tex The dark knight , dock ska jag se den på bio men den kommer ju lätt bli min första film när en ny plasma kommer i vinter :(

Underlättar det för tevens temperatur eller dylikt om man kalibrerar ?
Har den lättare för visa färger eller visar den helt enkelt bara korrekt och inget mer ?

Med vänligaste hälsningar och tack allihop för fina svar

Nja, om du menar att tv:n skulle bli kallare av en korrekt färgtemperatur, så tror inte jag att du kommer känna skillnad.
Jag har för mig att det som försvinner fortast på en tv är det blå. Av någon anledning slits blått ner fortare. Så var det i alla fall med crt-projjar. Men med tanke på en plasmas utlovade livslängd så tröttnar du nog fortare innan något hinner bli utslitet. Livslängden börjar ju närma sig 100.000 timmar. Innan dessa timmar har gått så har vi 3D-tv och flygande bilar.

Kalibreringen sker inte för att det ska bli "lättare" för den att visa färger. Det görs för att komma så nära industristandarden som möjligt. Kanske arbetsbördan för tv:n minskar om den är kalibrerad, vad vet jag. I längden har jag svårt att tro att man märker någon skillnad på en okalibrerad gentemot en kalibrerad rent strömmässigt.

Postad 19 July 2008 - 21:20

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Okay förstår lite dära trebban men slits det blåa ur teven fortare om teven e okalibrerad ?

Jag vill ju ha en mysig och skön bild, men inte tappa ljus i färgerna , trycket . Om jag gör det av en kalibrering kanske det inte är att föredra då t.ex fina bilder ur scener från t.ex en kvinnas doft med al pacino blir rent mörka och tråkiga ? vill ju inte ha en gul färg i bakrunden , vill ju ha den tydligaste gul och skinande :(

Ni som kalibrerat , hur upplever ni ljuset blir? Med vänligaste hälsningar Mackan hära ;)

Postad 20 July 2008 - 08:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Okay förstår lite dära trebban men slits det blåa ur teven fortare om teven e okalibrerad ?

Jag vill ju ha en mysig och skön bild, men inte tappa ljus i färgerna , trycket . Om jag gör det av en kalibrering kanske det inte är att föredra då t.ex fina bilder ur scener från t.ex en kvinnas doft med al pacino blir rent mörka och tråkiga ? vill ju inte ha en gul färg i bakrunden , vill ju ha den tydligaste gul och skinande :(

Ni som kalibrerat , hur upplever ni ljuset blir? Med vänligaste hälsningar Mackan hära ;)

Nej jag tror inte det blåa slits ut tidigare.

Postad 20 July 2008 - 09:33

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Egentligen är det enkelt, ställ in bilden så att du själv gillar den, det är ju DU som skall vara nöjd.

Varför köra med rak tonkurva på stereon om man inte gillar ljudet? Det är lite samma sak.

För övrigt så är din bild ganska talande för vad som skall ske vid en kalibrering, den översta bilden är utfrätt i det vita och detaljer i det mörka syns inte, en korekt kalibrering skall se till att alla detaljer syns + att färgerna skall ställas mot standard.

Postad 20 July 2008 - 10:01

mege
  • mege
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Om jag betalar en expert som kalibrerar min teve jag ska köpa i vinter , min första platt tv , som förhoppningsvis panasonic har släppt då , generation 12 :(

Panasonic släpper nya modeller i mars-juni varje år.

Postad 20 July 2008 - 10:06

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
En kalibrerings syfte är inte bättre eller sämre bild. Bättre eller sämre är godtyckligt och subjektivt. Syftet är att kalibrera till en korrekt bild, dvs att man följer rådande standard till så hög grad som möjligt. Med det sagt så är kalibrering av video delvis strikt vetenskap och delvis en konst eftersom man alltid måste kompromissa då det inte existerar en perfekt display.

Bilderna du inkluderat visar med all önskvärd tydlighet skillnaden mellan en TV som är fullständigt överstyrd och en som är mer korrekt. Skillnaden mellan en TV med en bra grundinställning och en kalibrerad är mindre än i de bilderna ovan, men är väldigt tydlig när man vant sig vid en kalibrerad bild.

...Ni som kalibrerat , hur upplever ni ljuset blir? Med vänligaste hälsningar Mackan hära :(

Det finns ingen standard angående vilken ljusstyrka som en display ska skicka ut. Vilken ljusstyrka som väljs vid en kalibrering beror på omgivningen och begränsningarna hos hårdvaran. Man kan nästan alltid pumpa ut massor av ljusstyrka, men resultatet för bilden kan bli allt från att inducera huvudvärk till att förstöra färgerna i bilden pga färgskift i gråskalan eller förstöra all detaljåtergivning i det ljusa i bilden.

En korrekt kalibrering syftar till bästa bilden för just din hårdvara och omgivning, dvs att t ex maximera dynamiken i din bild med korrekt svartnivå och korrekt vitnivå utan att den upplevs som obehaglig och utan att introducera artefakter. Att återge tryck i bilden utan att förvränga färgerna i ursprungsmaterialet, osv... Utgångspunkten är dock alltid en korrekt inställd bild enligt standard, vilket är det enda sättet att uppleva filmer så som de var tänkt att upplevas.

Postad 20 July 2008 - 10:39

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
, tack för all info och Och jag hoppas mege särskilt ang panasonics realease på nya tv, att den kommer i vintern oavsett release då många handlar tv , dem kanske omprioriterar :( Annars det blir då pz80 eller 85 i vintern , om inte pioneer har sänkt sin 42 modell flera tusenlappar :P

Wolfy , ett oerhört stort tack för den detaljerade och noggranna bilden jag fick i huvudet när du förklarade.
Nu börjar jag förstå , det kan vara riktigt lönt med en kalibrering , Mjukare för ögat och naturligare som att man lever in i den istället för dynamisk explosion för ögat kan man kalla en okalibrerad jämförelse mot en kalibrerad. :D

zecn och parentaladvisory , tack så oerhört mycket , trebban du gav mig god kunskap om färgtemperaturerna.

Ni har verkligen underlättat en hel del och öppnat positiva tankar till det hela.

Nu ska jag inte bege mig in i något mer komplicerat , fått veta allt jag behövt veta :D

Tack alla återigen . Mvh , jo juste en sista sak om det skulle vara okay ;) Hur e de nu med 100 hz , 72 hz trippelruta, 150 ? vad ska man leta efter / eller ställa in på sin tv för att 24/P real cinema ska funka på blu-ray full hd panasonic tv ? Med vänligaste hälsningar Marco :P

Postad 20 July 2008 - 11:47

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Nja, om du menar att tv:n skulle bli kallare av en korrekt färgtemperatur, så tror inte jag att du kommer känna skillnad.
Jag har för mig att det som försvinner fortast på en tv är det blå. Av någon anledning slits blått ner fortare. Så var det i alla fall med crt-projjar. Men med tanke på en plasmas utlovade livslängd så tröttnar du nog fortare innan något hinner bli utslitet. Livslängden börjar ju närma sig 100.000 timmar. Innan dessa timmar har gått så har vi 3D-tv och flygande bilar.

Kalibreringen sker inte för att det ska bli "lättare" för den att visa färger. Det görs för att komma så nära industristandarden som möjligt. Kanske arbetsbördan för tv:n minskar om den är kalibrerad, vad vet jag. I längden har jag svårt att tro att man märker någon skillnad på en okalibrerad gentemot en kalibrerad rent strömmässigt.

Det kan vara en stor skillnad mellan en kalibrerad och en okalibrerad TV(LCD), när det gäller effektförbrukningen.
Det gäller nog plasma också.

Redigerat av Unregisterede2a9c094, 20 July 2008 - 11:49.

Postad 20 July 2008 - 11:48

Unregistered2345ed51
  • Unregistered2345ed51
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Tack alla återigen . Mvh , jo juste en sista sak om det skulle vara okay :( Hur e de nu med 100 hz , 72 hz trippelruta, 150 ? vad ska man leta efter / eller ställa in på sin tv för att 24/P real cinema ska funka på blu-ray full hd panasonic tv ? Med vänligaste hälsningar Marco ;)

Well, 100Hz används för att få ett bättre flyt i bilden, men kan implementeras på lite olka sätt, tex. sätta in "konstgjorda" bildrutor, och resultatet kan bli både bra eller kass... Konsensus på forumet verkar dock vara att 100Hz är ett marknadsförings-knep som inte funkar så bra i praktiken...

Det här med 24Hz... På Blu-ray (vet inte hur det var med hd-dvd) så ligger bilden på skivan som 24Hz(På samma sätt som bilden på en PAL DVD ligger sparad som 25Hz, och NTVS ~30Hz. Hz=fps)

Vissa tv-aparater arbetar i 50/60Hz, vilket då resulterar i att en insignal på 24hz inte representeras som direkt flytande utan man kan se att bilden rycker då och då... För att bilden ska bli flytande behöver tvn(projektorn) jobba i en jämn multipel av 24, dvs 48/72/96/120Hz, på samma sätt som 50/60Hz är jämn multipel av PAL/NTSC(25/30Hz * 2).

Hoppas du blir klokare :P

Postad 20 July 2008 - 12:23

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
ah börjar förstå faktiskt , tack så otroligt mycket . Sikken mästare du är parentaladvisory :(

Men läste senaste tidningen som konstigt nog damp ner i brevlådan , tror nåt erbjudande av Pc för alla, att 100 hz " jag citerar " ;)

"100 hz minskar ryckigheten , framför allt live sändningar och sport drar nytta av det här. Film, där formeln " 24 bildrutor i sekunden" är helig och bidrar till den där lite smådrömska känslan, mår generellt mindre bra av behandlingen.

Bra apparater låter dig välja intensvitet på effekten, ett lågt läge kan göra underverk för kvicka panoreringar utan att för den delen förstöra filmen i övrigt. "

Ska jag då ha 100 hz på tv tittande och ha ex 72 hz när jag tittar på blu-ray full hd?

Tacksamm igen för ett klokt svar till en mindre klok person atm :P

Tack alla , det uppskattas otroligt mycket . ni e mästare allihop :P

Postad 20 July 2008 - 17:54

Unregistered2345ed51
  • Unregistered2345ed51
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
[citera]
Ska jag då ha 100 hz på tv tittande och ha ex 72 hz när jag tittar på blu-ray full hd?
[/citera]

Ptja, så skulle man kunna uttrycka sig :rolleyes:

Postad 21 July 2008 - 00:37

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
ah okay tack så mycket , men kan man ställa in på blu-rayen att det alltid är 72 hz och tv tittande alltid är 100 hz när man slår över till en källa ? Vet att panasonic har väl sådana makrofunktioner kallas dem väl? :rolleyes: Mvh

Postad 21 July 2008 - 08:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

ah okay tack så mycket , men kan man ställa in på blu-rayen att det alltid är 72 hz och tv tittande alltid är 100 hz när man slår över till en källa ? Vet att panasonic har väl sådana makrofunktioner kallas dem väl? :rolleyes: Mvh

Jag tror inte tv:n automatiskt slår om till hundra-Hz. Däremot tror jag att tv:n "minns" den inställningen du hade för tv-tittning. Så tittade du på tv med 100Hz så är nog den funktionen påslagen nästa gång du sätter på tv:n.

När det gäller Blu-ray så kan det kanske vara samma där. Man kör ju hdmi, och den ingången minns väl också ifall du hade 24Hz på eller inte. Jag kan dock inte säga detta med säkerhet. Det vore dock dumt ifall tv inte mindes sina inställningar når man slagit av tv:n

Postad 21 July 2008 - 11:24

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
oki :rolleyes:

Postad 21 July 2008 - 14:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

En kalibrerings syfte är inte bättre eller sämre bild. Bättre eller sämre är godtyckligt och subjektivt. Syftet är att kalibrera till en korrekt bild, dvs att man följer rådande standard till så hög grad som möjligt. Med det sagt så är kalibrering av video delvis strikt vetenskap och delvis en konst eftersom man alltid måste kompromissa då det inte existerar en perfekt display.

Ovantående är så korrekt det bara kan bli. :)

Postad 21 July 2008 - 15:06

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Tack alla återigen . Mvh , jo juste en sista sak om det skulle vara okay :) Hur e de nu med 100 hz , 72 hz trippelruta, 150 ? vad ska man leta efter / eller ställa in på sin tv för att 24/P real cinema ska funka på blu-ray full hd panasonic tv ? Med vänligaste hälsningar Marco B)

När det gäller 100Hz på panasonics plasmor så är det meningen att det alltid är påslaget. Det anger i detta fall skärmuppdateringsfrekvensen, och inte bildrutornas uppdateringsfrekvens, som ofta avses på en LCD.
Det är alltså inga extra bildrutor som trycks in utan det handlar om att samma bildruta visas fler ggr för att ge en mindre flimrande bild. Skärmarna har bara valet 50Hz eller 100Hz när du tittar på vanlig tv, tittar du på HD-material så går det ej att stänga av 100Hz. Slår du på en blu-ray-film med 24p så anpassar skärmen frekvensen AUTOMATISKT till 96Hz för en korrekt återgivning, dvs du behöver inte tänka alls. Varje bildruta visas då 4ggr. (24*4 = 96)

Köper du däremot modellen PZ85 så tillkommer en funktion som heter IFC, som liknar funktionen som kallas "100 Hz" på många LCDer. IFC står för "intelligent frame creation" och är till för att mjuka ut rörelser genom att stoppa in konstgjorda bildrutor mellan de ordinarie bildrutorna. Funktionen 24p real cinema på PZ85 fungerar på detta sätt. Namnet är dock missvisande eftersom man inte gör på detta sätt på en "riktig biograf", den borde snarare heta "24p real video" för bilden blir mer videoaktig när den används.

Kontentan alltså: Köper du modellerna PX80, PZ80 osv så behöver du inte tänka på något när du visar blu-ray. Bara plugga in spelaren via HDMI, se till att spelaren skickar ut 24p och sen kommer TVn fixa resten. Kör du med PZ85 så får du själv känna efter om du tycker om att ha IFC påslaget, om du kör med 24p real cinema eller bara 24p playback (som jag skulle föredragit). Men 100 hz kommer du alltid ha, 96Hz om du visar bluray i 24p, och det är inget man kan ställa in själv.

Postad 21 July 2008 - 18:13

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Tack otroligt mycket schjak . Nu förstår jag . Du är en mästare :)

Riktigt bra info , uppskattas rejält . Keep upp the good work B)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.