Projektorns tid förbi
26 svar till detta ämne
Postad 20 July 2008 - 19:16
PetterP
-
PetterP
-
Användare
-
-
149 inlägg
Japp som rubriken lyder, är projektorer för hemmabiobruk på väg att dö ut nu när platt tvn blir större, billigare samt strömsnålare?
Tycker det skrivs mindre och mindre i forumen om projektorer och man hör mindre om utvecklingen av de nya.
Tex Hitachi la ju ner sin produktion av hemmabio projektorer vilket tyder på att det är dåligt drag på marknaden.
Vad tycker ni andra projektorentusiaster?
Postad 20 July 2008 - 19:28
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Tror att det kommer finnas en marknad så länge 80" + kostar som de gör på lcd/plasma sidan...
Postad 20 July 2008 - 19:34
Unregistered4f83064c
-
Unregistered4f83064c
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Tycker personligen det är svårt att toppa +100" som man lätt får med en projektor
Tror att stor del av problemet ligger i marknadsföringen... inte många vet att man får en full hd projektor till så gott som samma pris som en tv. Sen tror jag att många resonerar "men man kan ju inte tittat på tv när det är ljust ute på en projektor" också även om det inte är helt sant.
Postad 20 July 2008 - 19:37
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Jag tycker personligen att det är jobbigt att hela tiden vara medveten om att man sliter på den när den är igång, något folk inte brukar behöva bry sig om med en TV.
Postad 20 July 2008 - 19:39
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Vore fint med lampor som klarar 20 000 timmar lr nått så man kan använda som tv.
Postad 20 July 2008 - 19:40
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlägg
Japp som rubriken lyder, är projektorer för hemmabiobruk på väg att dö ut nu när platt tvn blir större, billigare samt strömsnålare?
Tycker det skrivs mindre och mindre i forumen om projektorer och man hör mindre om utvecklingen av de nya. Tex Hitachi la ju ner sin produktion av hemmabio projektorer vilket tyder på att det är dåligt drag på marknaden.
Ja du, förr hade vi LCD och DLP på hembio marknaden, nu har vi LCD, DLP, LCOS och SXRD (Sonys variant av LCOS). Kollar man teknikutveckling på en viss parameter t.ex. kontrast så har de senaste året LCD och LCOS ökat nästan med en faktor 10. Det finns idag betydligt fler modeller att välja på jämfört med nått år sedan, samt även fler tillverkare som slagit sig in på marknaden, Planar, PD, JVC, Pio är några av dom största. Jag tror aldrig att mainstream folket som skulle köpa ny TV valde mellan TV och Projj, detta kan enkelt visas på att de stora elkedjorna (Siba, Elgiganten etc) varken har mer projjar för demo nu jämfört med förr. Det personer som köper projjar har oftast 80"+ i bildstorlek och där har idag platt-TV inget att komma med, men visst kommer allt billigare, större Platt-TVs att få några projjköpare att nöja sig med 60" istället. Jag har inga siffror på försäljningen men trenderna med nya aktörer, fler modeller, ökad teknikutveckling visar på att marknaden fortfarande finns.
Postad 20 July 2008 - 19:47
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Visst blir tvapparaterna billigare men det blir ju projarna oxå.
Sen tycker jag personligen att proj ger bättre filmkänsla än en tv.
Postad 20 July 2008 - 20:00
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Själv har jag 50" plasma + en projektor (110") i samma rum. TVn för slötittande, TV-serier och TV-spel. Projektorn för film. Stor skillnad på känslan, att se på film på TVn är inte alls lika roligt.
Postad 20 July 2008 - 20:09
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Projektor må vara en nichprodukt för oss som är hembiofixerade, men vi är såpass många att projektorns tid aldrig kommer bli förbi, varken marknadsmässigt eller produktvärdesmässigt. En tv kan inte mäta sig i filmupplevelse med en projektor. Att medelsvensson inte vet om det, spelar mindre roll, faktiskt. När/om det kommer riktigt prisvärda tv-apparater på säg 100", då kanske projektor är svårare att motivera. Men det lär nog dröja, om det ens händer.
Postad 20 July 2008 - 20:26
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Som jag sagt innan; projektorn är ett utmärkt komplement till TV:n, med den ersätter den inte nödvändigtvis, och HD skall upplevas bortom 60".  "TV:n" som företeelse kommer nog att vara den ledande mainstream tekniken fortfarande, och en bra bit framöver, men det beror också på en stor del okunskap, men naturligtvis är det också en fråga om implementation i mer eller mindre ooptimerade projektionsmiljöer, och projekton är inte bara plug ´n play; det är duk, det är kastavstånd, det är takfäste, det är ljusförhållande, det är sekundära reflexer, det är kabeldragning, och inte minst kalibrering/optimering, etc., etc.. Personligen är jag inne på en ny PIONEER 50" som TV, och sedan är projektion självklar bortom 60". Det har t o m PIONEER insett i dagens läge.  För övrigt anser jag att en korrekt projicerad bild idag kan slå det mesta av vad en s.k. direct-view display kan åstadkomma, med undantag av PIONNER, som är extrema med vad de lyckas få sina skärmar att åstadkomma vad gäller att få ett lugn i bilden, vid sidan av en korrekt dito, dock är ju storleken fortfarande begränsningen här. Nej, ta dig till en butik som kan visa vad projektion idag kan göra för sin helheltsupplevelse av en bild, så vill du inte tillbaka, dock kommer du säkert att fortsätta acceptera TV:n till det mesta av ditt vardags/slötittande. Film skall ses projicerad, och idag är vi ikapp biograferna, och t o m bättre, men det hänger ju också på hur mycket tid och resurser man själv är beredd att lägga. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 July 2008 - 20:51.
Postad 20 July 2008 - 20:34
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Själv e jag också inne på samma sak, ska införskaffa mig en 50" pioneer, samt uppgradera min Tw-700
till nån full-Hd projje. För innan ja kan tapetsera hela min vägg med Oled skärm så kommer jag ha behov av
en projektor.
Postad 20 July 2008 - 20:46
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2526 inlägg
Pojektorns tid förbi? Tvärtom, det är nu dess era börjar. Hittills har projektorer inte producerat tillräcklig bra blild för att vara intressant som media för den stora allmänheten, men nu finns det många bra projektorer att välja på och prislappen är attraktiv med en början på 6.000 för den filmintresserande allmänheten och dryga 20.000 för cineasten.
Postad 20 July 2008 - 21:01
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Ja precis, det har nog bara börjat. Utvecklingen rusar väl på ganska bra på 1080p projektorerna?
En sak som man skulle vilja se är en projektor som är nativ cinemascope och inte 16:9, skulle vara riktigt häftigt att kunna köra sån duk utan att behöva mixtra med lösa linser etc.
Redigerat av HenkeEdge, 20 July 2008 - 21:02.
Postad 20 July 2008 - 21:18
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag drömmer också om 2.35:1 format, men det blir nog aldrig i vardagrsummet. Finns inte i min nuvarande reality check i alla fall. Dock i en kolgruva med optimerat ljud och bild, samt med kurvad ljudtransparent duk och ett mastigt Miller & Kreisel system. För mig skall idag projektion främst funka i en normal vardagsrumsmiljö, och där befinner sig också de allra flesta av våra kunder. Därför kommer vi idag klart mycket längre än för ett år år sedan, med hjälp av ljusstarkare projektorer med bättre kontrast/svärta, högre upplösning/pixeltäthet, vidare zoom och lensshift möjlighet, samt mycket bättre och projiceringsoptimalt material i källan, och sist, men inte minst, dukmaterial, som hjälper oss bekämpa projektionens fiende nummer 1; omgivande ljus och reflexer. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 July 2008 - 21:18.
Postad 20 July 2008 - 21:31
snutstrut
-
snutstrut
-
Användare
-
-
147 inlägg
Det säljs inte speciellt många projektorer i sverige, även om en sådan här sajt får en att tro att Elgiganten och Siba överlever tack vare sina projektorkunder.
Att det däremot försvinner en del tillverkare (Hitachi, Philips etc) handlar bara om konkurrens. Jag tror det är svårt att stanna kvar på marknaden när man har konkurrenter som exempelvis Optoma vilka sprutar ut nya modeller var och varannan månad med riktigt plånboksvänliga prissättningar.
Projektion är ett komplement till tv. Det kommer det vara länge till. Men någon projektor-"hype" lär vi nog inte se. Med dagens priser hade nog det redan infunnit sig. Svensson gillar LCD och plasma. Filmfantasterna och hd-nördarna gillar proj.
Postad 20 July 2008 - 21:49
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det säljs inte speciellt många projektorer i sverige, även om en sådan här sajt får en att tro att Elgiganten och Siba överlever tack vare sina projektorkunder. Att det däremot försvinner en del tillverkare (Hitachi, Philips etc) handlar bara om konkurrens. Jag tror det är svårt att stanna kvar på marknaden när man har konkurrenter som exempelvis Optoma vilka sprutar ut nya modeller var och varannan månad med riktigt plånboksvänliga prissättningar.
Projektion är ett komplement till tv. Det kommer det vara länge till. Men någon projektor-"hype" lär vi nog inte se. Med dagens priser hade nog det redan infunnit sig. Svensson gillar LCD och plasma. Filmfantasterna och hd-nördarna gillar proj. 
Det är lite som Bil kontra motorcykel. Vill man ha lite extra (njutning) får man ju skaffa projj, med de nackdelar/fördelar det innebär. Sen när det gäller den här avskräckande lamptiden så byter dom flesta ägarna inte ens lampa innan dom bytt projektor. Så länge räcker det. 3000h räcker till 1500 filmer eller mer än 2 filmer om dagen i 2 år!!. Kostar lampan 3000Kr ja, då kostar det 1 kr, per timme. Elkostnaderna är mer oroande isåfall.
Postad 21 July 2008 - 01:01
Kryztovskijzlovskij
-
Kryztovskijzlovskij
-
Rookie
-
1 inlägg
Tror inte projj + duk knuffas ner från hembiotronen förrän man kan gå och köpa målningsbar skärm-kräm i lösvikt.  Eller rullar med tapetserbara oled-ark som passan1 önskade sig.
Skämt åsido, storleken spelar roll, så enkelt är det. En 50-tumsplasma har inte så mycket att sätta emot en schyst projj med en maffig 130-tumsduk när det kommer till ren filmupplevelsefaktor, speciellt om man är flera som ska trängas i biorummet. Eller för den delen en 90-tumsduk eller vad det nu är, även om läget är lite annorlunda då.
Sen det här med att "Svenssons" inte är så intresserade av projektorer tycker jag inte har så stor betydelse överhuvudtaget. Kanske att priserna skulle vara annorlunda på lcd/plasmor respektive projjar om hela befolkningen skulle börja handla projjar. Men hur kul skulle det vara om varenda hushåll satt med projektor i vardagsrummet egentligen? Att se den ädla projektorhobbyn/livsstilen reducerad till något helt vardagligt, typ som att borsta tänderna eller tanka bilen?
Det här med lamptimmar tycker jag är ett ganska tunt argument om man ser till det stora hela. Visst, det brinner verkligen bokstavligt talat pengar om man sitter och slösar lampan framför TV-shops senaste erbjudande för en fettborttagningsvibrator, men folk verkar ha uppfattningen att en vanlig tv är en evighetsmaskin.
En tv håller inte för evigt, och om det inte vore för att vi har våra i-landsbekymmer som gör att vi måste byta den minst vartannat år så skulle den paja den också, och då är det väl bara att kassera den antar jag. Jag har inga exakta siffror men det går lika lätt att mäta "halveringstiden" för en tv som för en projjlampa, nuförtiden är livslängden såklart avsevärt högre för ex. en plasma än vad den var för ett par år sen, men det kanske rör sig om en 30-40000 timmar för en genomsnittlig plasma och aningens längre för en lcd. O bakprojjar ska man väl inte tala om, även om de är sällsynta i Sverige så finns det gott om dem i bl.a. USA, där är det nog inte så många timmar per lampa man snackar om.
Om nån har några fräscha, exakta siffror så är det bäst om ni skriver ner dem här, så man inte oavsiktligt sitter och skrämmer upp nån nisse som just har köpt sin "sista" plasma...
Sen även om vi nu får spray-on oled-färg där man kan täcka en vägg i några handrörelser så är det fortfarande en viss känsla med en projektor. För vad är t.ex. det första en gäst gör när de satt sig i stolen för att kolla film på din projektor??
JA, det ska viftas med händer o göras skuggdjur, krokodiler o getter o andra figurer. Peta näsan på Laurence Fishburne i The Matrix är en höjdare det med...
Postad 21 July 2008 - 01:13
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Sen även om vi nu får spray-on oled-färg där man kan täcka en vägg i några handrörelser så är det fortfarande en viss känsla med en projektor. För vad är t.ex. det första en gäst gör när de satt sig i stolen för att kolla film på din projektor?? JA, det ska viftas med händer o göras skuggdjur, krokodiler o getter o andra figurer. Peta näsan på Laurence Fishburne i The Matrix är en höjdare det med... 
håller med helt! Det är lite av grejen med en projektor! Att göra filmen roligare, i realtid! haha
Postad 21 July 2008 - 01:21
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag tycker personligen att det är jobbigt att hela tiden vara medveten om att man sliter på den när den är igång, något folk inte brukar behöva bry sig om med en TV.
Det är precis sånt som sitter bara i huvudet på folk "när något har sagt". Jag hade denna noja tidigare med, men jag sket i det sen, så har märkt att 1 projektor lampa håller 4-5 år för mig med mycket film/spel och tv. Skulle jag på något sätt komma bruka 2 lampor så är ju inte det hela världen. Jag vill iallafall inte uppleva samma sak som med min förra LCD 21" monitor, bleknar som bara den efter 2-3 år, och det märkte man inte förran man bytte till en ny!!. Då var inte det vita ens vitt utan gulaktigt!. Samma sak hände med min Sony 29" tjocktv, fast det är ju en annan teknik numera. Är vi kanske blinda för den här typen av slitage?..för man märker inget förrän man jämför mot en ny.
Redigerat av ThePreToriaN, 21 July 2008 - 01:23.
Postad 21 July 2008 - 06:04
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
LCD-paneler i tv-apparater och plasma-celler degenereras också med tiden...
Postad 21 July 2008 - 08:25
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Nu är det faktiskt lite annorlunda i Sverige och resten av världen.
Här är vi ganska mogna på projektorsidan, det säljs mera FullHD än någon annan stans i världen tex. (procentuellt av alla projektorer sålda). Däremot så skrivs det väldigt lite om projektorer i dagspressen här, som är VÄLDIGT fokuserad på att nu kan man minsann köpa en 50" TV för 6000kr..(sen om det är skit eller inte spelar inte så stor roll). Det har gjort att marknaden för projektorer i Sverige är ganska kontinuerlig, den varken växer eller minskar.
Ser man däremot till resten av världen och just nu specifikt för Europa (som jag har siffror på) så ökar projektorförsäljningen lavinartat. Siffror visar på nästan 100% ökning senaste åren och det förväntas accelereras när det blir mer och mer diskussion och information om stor bild.
Faktum är att inte ens Pioneer kan konkurrera med de bättre projektorerna i bildkvalitet och det är nästan löjligt att se en 60" när man tittat på bara en 92". För att inte säga en 135"
Det är TV mot bio helt enkelt. Så nej, inte förens det finns TV-apparater som ger 100" eller över med samma kvalitet och samma pris som projektorerna kommer börja få det svårt. Utöver det så kommer det mycket ny teknik inom projektorerna som tar bort en del av deras nackdelar de närmaste åren.
Postad 21 July 2008 - 09:16
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Intressanta framtidsvisioner ni bjuder på här, gubbar! Själv tycker jag att det optimala måste vara att köpa film i pillerform. Så kan man traska runt där live och uppleva allsköns mäktiga effekter utan att behöva sitta still i ett mörkt rum. Vänta lite nu, var det inte sådant man kunde köpa på Plattan?
Postad 22 July 2008 - 08:17
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Intressanta framtidsvisioner ni bjuder på här, gubbar! Själv tycker jag att det optimala måste vara att köpa film i pillerform. Så kan man traska runt där live och uppleva allsköns mäktiga effekter utan att behöva sitta still i ett mörkt rum. Vänta lite nu, var det inte sådant man kunde köpa på Plattan?

Problemet med den sortens underhållning är att det inte finns nån Pause-knapp (vad jag vet).
Postad 22 July 2008 - 10:46
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Det är precis sånt som sitter bara i huvudet på folk "när något har sagt". Jag hade denna noja tidigare med, men jag sket i det sen, så har märkt att 1 projektor lampa håller 4-5 år för mig med mycket film/spel och tv. Skulle jag på något sätt komma bruka 2 lampor så är ju inte det hela världen.
Jag vill iallafall inte uppleva samma sak som med min förra LCD 21" monitor, bleknar som bara den efter 2-3 år, och det märkte man inte förran man bytte till en ny!!. Då var inte det vita ens vitt utan gulaktigt!. Samma sak hände med min Sony 29" tjocktv, fast det är ju en annan teknik numera.
Är vi kanske blinda för den här typen av slitage?..för man märker inget förrän man jämför mot en ny.
Kul för dig, men...  Såhär ser mina projektorerfarenheter ut (saxat från "Hur länge höll lampan"-tråden): PTAE700. Första lampan höll 641h, reklamerade, MicroStore vägrade åtgärda felet. Fick tillbaks pengarna för ny lampa efter att ARN sagt sitt. Andra lampan cirka 900h, reklamerade, MicroStore vägrade åtgärda felet, gick i konkurs medans ärendet var hos ARN. Fick ny projektor (PT-AX100) av Panasonic efter att jag reklamerat till dem istället, dockmed blåa fält i bilden. Lampan började "flimra" efter kort tids användning. Fick ny igen (PT-AX200), stor cyanfärgad fläck i mitten av bilden. Fick ny igen (PT-AX200). Fungerar än så länge som den ska men den har inte varit i drivt länge. Panasonic har varit VÄLDIGT långsamma men i övrigt sjyssta. MicroStore ska man nog undvika (de återuppstod direkt i samband med konkursen, nytt org.nr.).
Postad 22 July 2008 - 22:42
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag vet att det fanns ett fall tidigare med i Plus, då lampor gick sönder som proppar i kortsluten krets och det var lika knepigt där. Uppenbart att det är något fel på projektorn eller lampan då om den inte håller "normal användning". Ett par hundra timmar +- är väl helt okej och jag tror de flesta har inga problem med det.
Frågan är ju bara vem som ska ersätta dessa fel då dyra lampor knäcks, och knepigt garantifall då man aldrig vet var felet är.
Postad 22 July 2008 - 23:54
ElWeed
-
ElWeed
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Tycker det skrivs mindre och mindre i forumen om projektorer och man hör mindre om utvecklingen av de nya. Tex Hitachi la ju ner sin produktion av hemmabio projektorer vilket tyder på att det är dåligt drag på marknaden.
Tack vare Optomas HD65 så har folk råd att köpa projektor så det känns snarare som om projektoranvändandet ökar än minskar. Platt- TV i all ära men 100" fixar du inte med en platt- tv.
Postad 23 July 2008 - 06:16
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Jag vet att det fanns ett fall tidigare med i Plus, då lampor gick sönder som proppar i kortsluten krets och det var lika knepigt där. Uppenbart att det är något fel på projektorn eller lampan då om den inte håller "normal användning". Ett par hundra timmar +- är väl helt okej och jag tror de flesta har inga problem med det.
Frågan är ju bara vem som ska ersätta dessa fel då dyra lampor knäcks, och knepigt garantifall då man aldrig vet var felet är.
Det är butiken där du har köpt den som du ska reklamera till. Det är i regel inte ett garantifall då garantin inte brukar täcka alls lika många timmar som lampan/projektorn är specificerad till.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|