Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Egen VGA-VGA/DVI-HDMI-kabel?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 July 2008 - 19:38

jos_
  • jos_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej,

Jag skulle vilja koppla min plasma-TV (Panasonic 42PX80) till datorn. Är det rekommenderat att koppla VGA-VGA eller DVI-HDMI?

Jag skulle helst göra en egen kabel för att kunna dra den genom de små hål jag tänker borra. Vill ogärna borra så stora hål att jag får igenom en HDMI-kontakt.

Någon som har gjort en egen VGA-VGA/DVI-HDMI-kabel och kan ge lite tips?

Tack på förhand!

Postad 21 July 2008 - 22:05

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag kör med VGA-VGA till min tv och det blir kanonbild. Men i ditt fall skulle jag nog köra DVI-HDMI. Men att göra egna kablar tror jag inte blir bra. Men en HDMI-kontakt är väldigt liten, ca 20x7mm tror jag. Om du borrar ett sånt hål så blir det ju bara 2ggr störren än bara för sladden.

Postad 21 July 2008 - 22:15

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
suprakabel kanske skulle passa dej då du ska dra den genom ett litet hål, dvi kontaken är löstagbar!

Från dustins hemsida!

Kontakten är löstagbar för eftermontering vid kabelinstallation i väggar, kabelkanal, rör m.m

Postad 22 July 2008 - 22:50

jos_
  • jos_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tack båda två!

Vad innebär pixelmappning (har försökt söka i forumet men inte hittat något vettigt, om ni vet att det finns beskrivet tidigare länka gärna)?

Postad 22 July 2008 - 22:54

jos_
  • jos_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

suprakabel kanske skulle passa dej då du ska dra den genom ett litet hål, dvi kontaken är löstagbar!

Från dustins hemsida!

Kan du länka var du hittade denna kabel? Tack!

Postad 23 July 2008 - 09:09

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Kan du länka var du hittade denna kabel? Tack!

Jag tror det är denna, det ser så ut iaf med skruvarna men är inte säker. Det fins många olika längder så du vet. Kabeln.

Postad 23 July 2008 - 09:29

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Glömde vist slänga med en länk :P

Så här får du även länken till supras hemsida för mer info!
Supra

Postad 25 July 2008 - 09:49

jos_
  • jos_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Mailade och frågade Dustin - så här svarade de:

Hej, vi har inga en DVI->HDMI eller VGA->VGA som är tillverkade för att skruva isär. DVI->HDMI kabeln du angav går att skruva isär men det är som sagt inget vi rekommenderar. Vi har tyvärr inga VGA->VGA kablar som går att skruva isär.

Hittade dock följande länk om att göra en egen VGA-kabel som löper i en skärmad CAT5-kabel:
http://www.geocities...gaovercat5.html

Ska nog testa det...

Postad 29 July 2008 - 22:38

jos_
  • jos_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Resultatet blev bra! Jag har nu gjort en egen VGA-kabel av en nätverkssladd och 44-070-29 på ELFA. Jag använde en skärmad kabel, och att koppla skärmen till metallhöljet på kontakterna gjorde skillnad (skuggningar av bilden försvann). Nu är bilden knivskarp! Rekommenderas!

Postad 02 September 2008 - 19:15

Samuelsson93
  • Samuelsson93
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
riktigt nice jos kan du inte lägga upp lite bilder eller eller guide för oss som är för dumma för att fatta det som står på geocities (eller borde jag helt enkelt inte ge mig in på att bygga egen vga (ska börja med rca via rg62, verkar betyligt lättare ) men grattis för kablen :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.