Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

KEF,B&W,Boose,Mordaunt,Mirage,Klipsch,Boston?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 July 2008 - 21:24

Audiofilicus
  • Audiofilicus
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag står och väljer mellan följande paket:

KEF KHT 3005
Boose Acoustimass 15
B&W MT20
Mordaunt-Short Genie eller Alumni
Klipsch RSX4

Har ni någon erfarenhet eller några köptips? Jag vill ha hög definition i ljudet. Avskyr mullrigt ljud. Vill ha spegelklar diskant, välbalanserad bas och en mjuk mid. Jobbar med musik på professionell nivå, så jag mixar/mastrar i ruggigt bra Genelec-monitorer. Vill därmed även ha ett paket i vardagsrummet som håller hög klass. Jag ser mest på film i HD eller Blu-ray, men ser även en hel del konsertfilmer - därav behovet av en anläggning som kan axla det mesta. Jag vet att jag egentligen borde köpa större paket, men ni vet hur det är hemma... trångt!

Jag har testlyssnat B&W MT20 på Hifiklubben och det lät riktigt bra faktiskt! Vet i och för sig att de har spelats in ett tag, men de lirade såväl Katie Melua som Muse på ett förträffligt sätt. Har hört gott om KEF och de små Mordaunt-Short men har ej hört dem i verkligheten. Boose har jag hört både bra och dåligt om. Klipschen har jag ingen aning om. Jag har även hört talas om Mirage NanoSat Prestige, Mirage OmniSat V2 och Boston Acoustics Soundware, men dessa vet jag verkligen ingenting om (även om jag är rätt nyfiken!).

Alla tips och råd är uppskattade :)

Tack på förhand!

Redigerat av Audiofilicus, 21 July 2008 - 21:40.

Postad 22 July 2008 - 16:10

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Hej!

Har själv gått och grubblat över ungefär de paketen du tittat på, och lyssnat på en del av högtalarna.

KEF3005: Tyckte att satelliterna gjorde ett helt okej jobb, men blev riktigt besviken på den medföljande baslådan, som jag tyckte drog ner systemet genom inte vara riktigt samspelt, antingen blev det glapp i registret, eller för sladdrigt. Detta kan kanske tillskrivas LX70:n som stod för kraften, men jag hade nog tyckte det vore bättre med en bas med mer inställningsmöjligheter. Lyssnade även på satelliterna med en Velodyne MiniVee och tyckte då att systemet lät betydligt bättre.

B&W: Här gjorde jag "missen" att lyssna på MT30 från början - PV1 (basen som följer med det paketet) är fantastisk på att lira musik tillsammans med M1orna, så efter det hade jag svårt att tycka MT20-basen lät bra... Vilket den säkert gör.

Bose: Har svårt att tycka priserna är motiverade, systemen levererar helt enkelt inte så bra som jag tycker de borde - jag tycker det alltid saknas något i ljudet, utan att kunna precisera (tyvärr).

MS Alumni: Lyssnade på dessa tillsammans med en Velodyne MiniVee (Ja, jag har en viss förkärlek till den) och tyckte de presterade riktigt bra både till film och musik, dock tyckte jag att B&W M1 var lite "tydligare", men provlyssningarna var på olika ställen, vilket givitevis också kan ha färgat mitt intryck.

Klipsch: Jagade desperat någonstans där jag kunde provlyssna RSX4 eller 5 i närheten av Jönköping eller Malmö, men lyckades tyvärr aldrig med detta. Nu blev det så att jag fick möjlighet att komma över ett set (5.0) med RSX3 + RCX3 till ett så bra pris att jag köpte grisen i säcken. Har ännu inte byggt färdigt rummet som hemmabion skall vara i, men har provlyssnat dem i stereo med min gamla 2-kanalare och är imponerad av hur tydligt och fint de spelar. Givetvis måste jag para ihop dem med en baslåda, även om de borde kunna släppa ifrån sig aningen mer botten när de är inspelade.

Vet inte om du blev någo klokare, men jag tycker definitivt du ska provlyssna MT30 om budgeten tillåter, men även att MS Alumni och Klipsch kan vara bra alternativ. Dock är RSX4 ganska stora, så om du är mer inne på samma fysiska storlek på paketen så titta (lyssna!) på RSX3.

Lycka till!

Postad 22 July 2008 - 23:58

Audiofilicus
  • Audiofilicus
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Stort tack för svar! Givetvis var allt du skrev till stor hjälp! Du verkar definitivt veta vad du talar om och jag följer dina råd!

Faktiskt lyssnade jag på en Boose-anläggning idag och blev inte alls imponerad. I jämförelse med B&W-paketet är det verkligen bortkastade pengar. Jag ska dock se till att lyssna in mig på MS Genie och RSX 3 eller 4 innan jag bestämmer mig. KEF-paketet verkar ok, men utan en bra bas är det ju värdelöst. Måste bara jaga rätt på någon som har Klipsch till provlyssning. Bör väl finnas någon här i Stockholmstrakten!

Än en gång: stort tack för dina utförliga synpunkter! De har varit mycket värdefulla!

Postad 25 July 2008 - 18:32

Ondast
  • Ondast
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite då jag precis som Audiofilicus är ute efter ett välljudande och snyggt paket.

Har tittat på Mordaunt Short Alumni och KEF 2005.3 då dessa två ligger i samma prisklass.
Frågan är vilket av dessa som är mest prisvärt? Kommer användas till största delen för film men även lite musik när det vankas kalas.. ;)

Tacksam för alla svar och hjälp.!

Postad 25 July 2008 - 20:56

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Kan ju passa på att fylla på med lite fler intryck efter dagens "hemmabiovända". Jag fick av någon anledning upp ögonen för Denons 2308 som förstärkare till mina Klipsch, då den numera har blivit riktigt prisvärd. Jag ringde min närmaste hifi-klubben för att kolla om de fortfarande finns att köpa eftersom efterföljarna snart skulle komma, och fick svaret att det inte skulle vara några problem. Dock hade butiken sålt sitt demoex, men hade 2808 inne, och fick rekommendationen att jag skulle ta med mig mina Klipschar och provlyssna. Med det erbjudandet gick det inte att sitta kvar på jobbet, utan jag fick med mig min bättre hälft och ett par högtalare.

På plats riggade vi upp högtalarna till en 2808 och en B&W ASW608, som jag tänkte borde bli ganska bra tilsammans med satelliterna, men passade även på att fråga om PV1an fanns inne, vilket den fanns - dock varjag glad att han inte plockade fram den med tanke på priset och hur bra den har låtit (Den är ju för dyr!). Sen satte jag på en skiva som jag tagit med mig. Blev genast helt säker på att mitt val av Klipsch var rätt - de lät fantastiskt bra tillsammans med 2808an (trots att de är in princip helt nya och oinspelade) kul när man blir nöjd ;)

Med ASW608an igång tyckte jag dock att det lät "sädår", alldeles för sladdrig bas för det detaljerade ljudet i satellliterna. Min fru undrade vad "den där PV1" som jag frågat om var för någon bas. Försäljaren var givetvis serviceminded och plockade fram (vem säger nej till lite kvinnlig charm, och prospektet av försäljning) en. Genast föll allt på plats, basen bara fanns där den skulle utan att bli varken för vek eller överdriven. Detta märkte till och med frugan, och efter en timmes lyssnande och diskuterande så tyckte min fru att den basen ska vi ha! Vad skulle man vara för man om man inte lyssnar ;)

Sagt och gjort, nästa vecka ligger en 2808 och PV1 och väntar på mig.

Vad har detta med den här tråden att göra då?

Jo, jag måste än en gång rekommendera OP att lyssna på ett system med PV1 (om det är inom budget), men även rekommendera Klispch.

Vad gäller frågan om Alumni mot 2005.3 vet jag inte vad som skiljer 2005.3 satelliterna mot 3005SE, men jag tyckte både 3005 och Alumni satelliterna lät bra - kan dock inte uttala mig om medföljande bas till Alumni och 2005.3 då jag inte hört dem. Eventuellt kanske även
vara en potientiell kandidat för provlyssning?

Postad 09 December 2008 - 20:31

cygnes
  • cygnes
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
bose hör ju inte alls hemma i den ligan!

min favo bland märkena är ju helt klart Mordaunt-Short!

bara att lyssna

B&W gillade jag som fan för 5-10år sedan men gillar inte alls deras senaste!

...
..
.
bosse... *skakar på skallen*

Postad 12 January 2009 - 15:09

creev80
  • creev80
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Jag skulle helt klart valt KEF 3005SE! Inte 3005:an..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.