Golvhögtalare 8k-12k
22 svar till detta ämne
Postad 21 July 2008 - 21:58
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Hej allihopa, jag är precis i startgroparna för att leta lite golvhögtalare som ska bli starten på ett nytt hemmabiosystem och tänkte börja med ett par frontar för mellan 8-12k och senare bygga på med sub och surround. Ska blanda film och musik men till en början blir det mest musik. Skulle vilja ha lite råd på vart jag ska börja och vilken förstärkare/reciever som passar bra till enligt er. Helst ska väl första inköpen hamna under 20k.
Funderade bland annat på om man ska börja med en stereoförstärkare och senare, när man köper resten, köpa en lite billigare reciever och låta förstärkaren fortsätta driva frontarna. Skulle detta vara en bra ide? Är väldigt öppen för förslag sådär i största allmänhet.
Har hitills lyssnat på Dali ikon 6 och B&W 683 en del och gillar bägge. Det lutar nog mer åt att jag föredrar tydligheten i ikon 6an av dom två vid vid närmare eftertanke men trycket i 683orna är imponerande. Men som sagt, jag är öppen för förslag
Postad 22 July 2008 - 01:02
D-Crawler
-
D-Crawler
-
Användare
-
-
241 inlägg
Du har möjligtvis inte spanat in Dali Concept 10? Enligt många mycket bra tryck samtidigt som ljudet är detaljerat och fint, passar utmärkt till både musik och hemmabio. Jag har själv lyssnat på dem vid HiFiklubben, lät riktigt bra.
Postad 22 July 2008 - 06:54
Sohlio
-
Sohlio
-
Forumräv
-
-
586 inlägg
Tja!
Jag kan verkligen rekomendera att du åker å köper nya numret av HiFi & Musik! Där testar dom 10st golvare för 10-15k!
Högtalarna dom testar är:
B&W 683
Elac FS 137 Jet
Canton Chrono 511DC
Caw Fi-EX
Focal Chorus 716V
Heco Aleva 400
Monitor Audio RS8
Infinity Classia C336
Klipsch RF82(som jag själv är riktigt nöjd med,dom kan jag även att du provlyssnar)
Patos Lyric 402
Kan ju vara värt att läsa lite om dom och se hur dom ser ut(storleksmässigt)
Lycka till!
Mvh Sohlio
Postad 22 July 2008 - 07:45
pele
-
pele
-
Amatör
-
-
99 inlägg
B&W DM683 är fina enligt mig. Kanske beror på att jag har ett par sådana
Postad 22 July 2008 - 08:06
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Linn Ninka finns för runt 12 000 kronor hos diverse Linn-återförsäljare då det är en utgående modell. Spelar brallorna av det mesta i den prisklassen.
Sen har du ju de vanliga alternativen från B&W, DALI med flera.
Postad 22 July 2008 - 08:08
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Jag vill också rekommendera Dali Concept 10. Köpte mina i maj och är supernöjd. Rejält med tryck/djupbas men spelar samtidigt klart o detaljerat. Kan visserligen uppfattas som "ljusa", så skaffa gärna en "mörk" förstärkare...
Jag köpte en NAD C372 som 2-kanalare och det funkar perfekt enligt mig! I hemmabion som frontar drivs dom av Onkyo TX-SR875, och även det tycker jag var en lyckad kombination.
Enda nackdelen jag egentligen kan komma på är att Concept 10 är väldigt stora...
Lycka till i sökandet!!
Mvh
Jonas
Postad 22 July 2008 - 08:18
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Var själv runt och lyssnade i denna klass...
Slutade med Monitor audio RS6. Ska dock tilläggas att dom är extremt känsliga på förstärkare.
Kör dom biampade på en Marantz SR6001.
Sanslöst välljudande kombo.
Postad 22 July 2008 - 12:36
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Tja! Jag kan verkligen rekomendera att du åker å köper nya numret av HiFi & Musik! Där testar dom 10st golvare för 10-15k
Och jag skulle inte rekommendera någon att ta Hifi & Musik på allvar. Eftersom trådskaparen nämnde Dali Ikon 6 och B&W 683 så kommer här två lite mer seriösa tester: http://www.hifiklubb...ICE_2005_09.pdfhttp://bwmedia.keyca...ce_l8_w0_h0.pdfMin åsikt om de båda är kanske inte så mycket värd, eftersom det är du som ska köpa, inte jag. Men de båda har lite olika ljudkaraktär. B&W är mer åt det neutrala hållet medans Ikon har fokus på de övre registerna. Dali kräver en förstärkare med lite varm karaktär medans B&W tvärtom funkar bäst med en "ljus" förstärkare (NAD går bort till B&W om man är ute efter detaljrikt mellanregister, men funkar helt ok med Dali).
Postad 22 July 2008 - 12:51
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Canton Ergo RC-L ifrån Tyskland kanske skulle kunna vara någonting? Ligger på runt 7300 kr inkl frakt.
Redigerat av Unregistereda73534df, 22 July 2008 - 12:51.
Postad 22 July 2008 - 12:57
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Tack för råden, ska fundera lite mer. Har även lyssnat på AV K3s och var inte så imponerad av dom. Trivdes bättre med ikon 6 och 683 då. Har även läst testet i Hifi&musik och antar att jag ska ta och lyssna på infinity och MA rs6 och rs8 innan jag bestämmer mig men jag tyckte nog bättre om 683 än vad de gjorde så vi får väl se.
Angående förstärkare, är det NAD c372 som gäller eller funkar c355bee bättre? Tycker ni att jag ska börja med en integrerad förstärkare som jag behåller för att driva frontarna senare eller är det bättre att köra på en reciever från början? Gillar denons recievers rent funktionsmässigt men är rädd att ljudet blir lite vasst i ikon 6 med en sån, måste tillbaka och lyssna lite mer  Går det att kombinera en nad förstärkare till frontarna med en denon reciever för att få det bästa av två världar eller blir det konstigt när centern och surroundhögtalarna drivs av en förstärkare med annorlunda ljudkaraktär?
Postad 22 July 2008 - 17:12
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Föreslår en extremt kompetent golvare för knappt 8000.-
Jag har svårt att hitta några svagheter alls i dem, möjligen att de bara går att få i svart då. Lyssnade bla på MA GS20 innan jag bestämde mig, anser att dessa låter bättre för 1/3 av pengarna ..
Postad 22 July 2008 - 17:45
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Jag rekommenderar också Canton Ergo RC-L, Har ägt mina i en vecka nu och dom är verkligen hur bra som helst, dom står sig lätt mot högtalare upp till 25-30000kr enligt mig, nackdelarna är att man inte kan lyssna på dom innan köp (om man beställer dom från tyskland), och att dom kräver en del ström (köper du en NAD C372'a så behöver du inte oroa dig för det  )
Redigerat av Ar@b, 22 July 2008 - 17:46.
Postad 22 July 2008 - 17:55
Unregisterede1d92677
-
Unregisterede1d92677
-
Användare
-
-
128 inlägg
håller med dig Mafix! ingen högtalare i den prisklassen kan mäta sig med tex ninka!!annars kan kanske totem vara ett alternativ?!
Postad 22 July 2008 - 18:08
Unregisterede1d92677
-
Unregisterede1d92677
-
Användare
-
-
128 inlägg
ursäkta!ovan nämda patos är en riktigt fin högtalare mycket hifi över den men passar säkert också i ett hemmabio system,snygg design också..
Postad 22 July 2008 - 19:09
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Jag tror nog att XTZ 99.36 är det mest prisvärda och bästa alternativet. Kan tänka mig att de är rätt så lika Elac i ljudet med dess bandiskant och då är det inte alls dåligt för endast 7990:-
Sen att du dessutom kan låna hem och provlyssna dem med Fyndbörsens Buy & Try är ju en jättefördel !
Lycka till !
Postad 23 July 2008 - 11:07
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Skulle jättegärna provlyssna på dom där cantonen och xtz 99.36 men jag skickar inte efter några för att göra det. Vill gärna ha en butik jag kan gå till och ta på grejjerna och prata med någon ansikte mot ansikte om det blir problem eller så.
Några fler tankar och råd kring förstärkare?
Postad 24 July 2008 - 14:35
dunderolga
-
dunderolga
-
Användare
-
-
121 inlägg
Efter att ha läst testet med 683orna så har jag i princip bestämt mig. Jag ska ju självklart provlyssna på ett par olika märken i den prisklassen innan, men jag gillar B&Ws design helt enkelt.
En snabb fråga bara. Har inte Hifiklubben surroundhögtalaren? Hittar inte den på deras hemsida ju. 
Känns lite overkill med antingen 685 eller 686 som surroundhögtalare i ett 5.1 system, va?
Postad 24 July 2008 - 14:56
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Efter att ha läst testet med 683orna så har jag i princip bestämt mig. Jag ska ju självklart provlyssna på ett par olika märken i den prisklassen innan, men jag gillar B&Ws design helt enkelt.
En snabb fråga bara. Har inte Hifiklubben surroundhögtalaren? Hittar inte den på deras hemsida ju.  Känns lite overkill med antingen 685 eller 686 som surroundhögtalare i ett 5.1 system, va?
Visst har dom det, om det är ds3:an du menar. Ds3Själv har jag inte haft tid att lyssna mer ännu men inom några veckor så
Postad 24 July 2008 - 16:58
dunderolga
-
dunderolga
-
Användare
-
-
121 inlägg
Visst har dom det, om det är ds3:an du menar. Ds3
Själv har jag inte haft tid att lyssna mer ännu men inom några veckor så 
Oj, jag trodde definitivt inte priset skulle vara så högt för en bakhögtalare ur 600-serien!  8k är lite väl saftigt, tycker jag. Är det helt uteslutet att använda 685an som bakhögtalare i ett 5.1 system? Jag har läst att man helst inte ska hänga upp små/stativhögtalare som 685an på väggen för det blir konstigt ljud. Stämmer detta? Annars får jag nöja mig med lite skönt stereoljud med 683orna tills jag får budget nog att köpa de svindyra ds3orna.
Postad 24 July 2008 - 17:32
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Oj, jag trodde definitivt inte priset skulle vara så högt för en bakhögtalare ur 600-serien! 
8k är lite väl saftigt, tycker jag.
Är det helt uteslutet att använda 685an som bakhögtalare i ett 5.1 system?
Jag har läst att man helst inte ska hänga upp små/stativhögtalare som 685an på väggen för det blir konstigt ljud. Stämmer detta?
Annars får jag nöja mig med lite skönt stereoljud med 683orna tills jag får budget nog att köpa de svindyra ds3orna.
Eftersom 685:an har basporten framåt så borde det funka att hänga upp den på väggen...Särskilt om du gör det mha ett stativ som sitter fast i väggen med en arm...kommer inte ihåg modellen just nu, men det går iaf att vinkla in högtalaren med ett sådant väggfäste.
Postad 24 July 2008 - 20:27
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Ny fråga. Satt och tittade runt och läste reviews om olika recievers och undrade om någon har provat, alternativt har lite tankar kring, att köra dali ikon 6 eller b&w 683 med en onkyo 875 reciever eller en marantz 7002? Dom ser bägge bra ut rent tekniskt och har fått bra kritik också.
Postad 24 July 2008 - 20:59
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Ny fråga. Satt och tittade runt och läste reviews om olika recievers och undrade om någon har provat, alternativt har lite tankar kring, att köra dali ikon 6 eller b&w 683 med en onkyo 875 reciever eller en marantz 7002? Dom ser bägge bra ut rent tekniskt och har fått bra kritik också.
Onkyo 875 är strömstarkare än 7002, så det beror väl på hur tungdrivna högtalarna är...bäst vore om du kunde prova båda receivrarna på Hifiklubben mot högtalarna alltså.
Postad 29 October 2008 - 03:17
Unregistered123ad20c
-
Unregistered123ad20c
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tjena jag tror marantz är mera musikaliskt, altså har en korektare följsamhet i rythmen än onkyo, HK och nad i varje fall i bland dem billigare receiverna. Hjärnan stör sig mer på felaktig rythm/musikalitet än på ofullkomliga nyanser i ljudbilden. Sen är så klart marantz sämre än linn, men då får du gå på begagnat för att få något i den prisklass du tänker dig.
Sen finns det ett par högtalare som mycket väl kan vara bättre än alla dem du räknat upp (kanske inte är bättre än linn ninka i alla aspekter) som heter system fidelity sf-5050. Och kostar bara 9000kr i pianolack och 8500 i körsbär. Pratade med en butik som sålt många högtalare(bland annat linn) genom åren och dem var helt tagna av detta par. Det är en ganska ny högtalare men läs recensioner på systemfidelity.se
(oj såg nu att denna tråd var gammal..)
Berätta gärna vad det blev för något!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|