Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

nya stativhögtalare

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 July 2008 - 20:02

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
JAg är sugen på nya högtalare men vet inte vilka jag vill ha.

Följande modeller är intressanta för min del:

B&W 705
B&W 805

Dali Mentor 2

Audiovector K1 super

Monitor Audio Gold Gs

Dynaudio focus 140

Canton vento reference

Jag kommer givetvis lyssna in mig på varenda högtalare (Har inte lyssnat seriöst på alla) men det är alltid intressant att veta andra människors åsikter. Sen är ju nästa spörsmål förstärkare, men det kan man ju ta senare.

MVH Tim

Postad 22 July 2008 - 20:40

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
berätta vad du ska lyssna på, vilket sorts rum du har och någon trolig prisklass på förstärkare :D

Postad 22 July 2008 - 20:58

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jag tänkte runt 10k för förstärkaren. Musiken jag lyssnar på sträcker sig från mozarts pianokonserter till system of a downs tunga riffande.

Förstärkaralternativen ser ut som följande:

Nad: c 372

Cambridge: Azur 740
Azur 840

Denon:PMA-1500AE

Primare: 1-21
Rotel: RA-06

Jag tror dessa nog skall räcka till och kunna driva högtalarna, men jag vet ju inte riktigt!

Mitt lyssningsrum är rektanulärt vardagsrum på ca 25 kvm.

Postad 22 July 2008 - 21:02

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag är svag för B&W och som före detta ägare av B&W N805 tycker jag att du skall lyssna lite närmare på 805. Jag sålde visserligen mina till förmån för ett par andra stativare från Xavian. Jag drev mina högtalare med dels ett slutsteg från Plinius och senare med ett slutsteg från Bryston.

Postad 22 July 2008 - 21:03

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Jag tänkte runt 10k för förstärkaren. Musiken jag lyssnar på sträcker sig från mozarts pianokonserter till system of a downs tunga riffande.

Förstärkaralternativen ser ut som följande:

Nad: c 372

Cambridge: Azur 740
Azur 840

Denon:PMA-1500AE

Primare: 1-21
Rotel: RA-06

Jag tror dessa nog skall räcka till och kunna driva högtalarna, men jag vet ju inte riktigt!

Mitt lyssningsrum är rektanulärt vardagsrum på ca 25 kvm.

Primaren är nog den bästa förstärkaren, men låna hem högtalare och förstärkare istället. Låter inte detsamma i butik som hemma hos dig. Är det en bra och seriös butik så låter dom dig låna hem grejorna över en helg.

Mvh Mattias

Postad 22 July 2008 - 21:12

K.A
  • K.A
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
primare förstärkaren är nog ett riktigt bra val, har själv lyssnat på den och den låter riktigt bra. monitor audio högtalarna är också väldigt bra, men har ej hört primare + MA. kanske att MA låter aningen tunt om du ska brassa på med rock, men sånt är ju högst personligt.. lycka till iaf :P

Postad 22 July 2008 - 23:04

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Jag är också lite utav en B&W-fjant, så jag skulle satsa på högtalare ifrån dem.
När det kommer till elektroniken så körde jag själv på Cambridge Audio (740A och 740C), då jag tyckte det lät bättre än både NAD och Denon tillsammans med B&W - i mitt fall 683:orna.
Så naturligtvis lägger jag även ett gott ord för Cambridge...

/Christopher

Postad 22 July 2008 - 23:18

Unregistered7112dae0
  • Unregistered7112dae0
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag har var i samma sits som dig förra året då jag skulle köpa nya stativare. Lyssnade mycket på mentor 2 och b&w 705. Det slutade med att jag köpte mentor 2 or och var nöjd i ca 6 månader, sen började jag bli lyssningstrött och trivdes inte riktigt med diskanten i mentorn.

Nu har jag ett par 805s som jag är riktigt nöjd med, jag tycker att mentorerna låter riktigt bra till lugn bra inspelad musik men till lite rörigare musik och sämre inspelningar skär det sig ibland i mina öron. 805s kan jag även spela ganska mycket högre med utan att det låter ansträngt jämfört med mentorerna.

Det är lite av min åsikter, men som du sa innan är det bara att provlyssna för att få en egen uppfattning

Postad 22 July 2008 - 23:30

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag har var i samma sits som dig förra året då jag skulle köpa nya stativare. Lyssnade mycket på mentor 2 och b&w 705. Det slutade med att jag köpte mentor 2 or och var nöjd i ca 6 månader, sen började jag bli lyssningstrött och trivdes inte riktigt med diskanten i mentorn.

Nu har jag ett par 805s som jag är riktigt nöjd med, jag tycker att mentorerna låter riktigt bra till lugn bra inspelad musik men till lite rörigare musik och sämre inspelningar skär det sig ibland i mina öron. 805s kan jag även spela ganska mycket högre med utan att det låter ansträngt jämfört med mentorerna.

Det är lite av min åsikter, men som du sa innan är det bara att provlyssna för att få en egen uppfattning

Intressanta åsikter och erfarenheter, på förhand känns 805:orna som det starkaste kortet, som du till sist valt. Vilken stärkare och cd-spelare använder du till dessa som jag ser det något av de snyggaste högtalarna som finns? På galleriet uttryckte en användare att utseendet är hälften så bra som ljudet, då måste dessa högtalare vara grymma. Jag menar för 22k borde dem vara bra.

Problemet som jag ser det att de har ju inte dessa på varje Hifi-klubb så jag kan inte bara strosa ner till klubben i helsingborg och lyssna!

Postad 23 July 2008 - 03:34

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Klubbarna i Lund och Malmö har 805or för spelning. Så det är bara att ta tåget. :lol:

Personliga favoriter av dina alternativ måste jag säg är just 805orna. Riktigt trevliga talare. Klarar sig utan subbar, men att komplettera är ju inte helt fel till SOAD bland annat.. :P

Även GS10orna är trevliga. Väldigt olika ljudbild på de 2 bara.

Som redan nämnts så kan Dali låta trevligt. Lär säkerligen låta klarast av alla.
Värt att tänka på är om man gillar resterande register. Deras diskant har nämligen en förmåga att sticka iväg utan att resten hänger med i mina öron.. B)

Sen ett litet elektronik tips. Minns inte priset men YBA YA201 är en riktigt trevlig stärkare. Har för mig att den ligger i samma prisklass som Primare I21 :D

YBA

Redigerat av Darth Tojayz, 23 July 2008 - 03:44.

Postad 23 July 2008 - 07:24

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
En kamrat befinner sig i samma dilema som dig. Jag lånade ut mitt för&slutsteg för att han skulle kunna lyssna på lite olika högtalare. När jag skulle hämta prylarna fanns B&W 705 plus canton vento ref där. Nu lyssnade jag inte så himla länge men av det jag hörde så åker väl canton högtalarna slalom mellan B&W 705. Canton spelade med pondus, lugn och autoritet. Ruggigt bra bas för storleken. B&W 705 tyckte jag bara lät skräninga och skrikiga, lite burkigt faktiskt.

Detta kan ju bero på en massa olika saker, kanske var inte 705 riktigt inspelade eller felplacerade eller nått annat. Kanske måste man lyssna in sig mer på dom vad vet jag.

Postad 23 July 2008 - 10:54

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Jag skulle rekommendera Primare i21 som förstärkare i all fall. Den är mysig. :P

Postad 23 July 2008 - 11:31

Unregistered7112dae0
  • Unregistered7112dae0
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
jag använder thule av100 och har nyligen köpt en thule cd150b till mina 805or och det låter riktigt bra, hifiklubben jag köpte av hade inte heller 805 i lager men när jag sa att jag var intresserad så hämtade dom ett par från en annan butik 15 mil bort så jag kunde få provlyssna. Är bara att fråga så kanske dom kan ta hem ett par för demo. Sen hade utseendet endel att göra med köpet också, tycker fortfarande att 805s är den snyggaste stativaren jag sett.

Postad 23 July 2008 - 12:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Håller med om 805S, riktigt trevlig stativare som faktiskt kan spela ganska högt utan att ljudbilden rasar ihop totalt
(som den gör med de flesta andra stativare). Om man av någon anledning inte vill ha golvare så borde dessa ligga
högt upp på lyssnings-listan.

805 (utan S) är en äldre modell som går att hitta beg till bra pris. Har inte lyssnat på de, men de ska tydligen inte
vara långt ifrån ljudmässigt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.