Japp, sitter och slötittar på TV och slö surfar...
Mikrofonen skall placeras INOM 0,11 * elementdiamter. (om det skall vara en korrekt närfältsmätning)
Först skall vi ta ÖVRE användbar frekvens:
Fgräns = 4300 / (diametern i tum)
Vill du använda SI enheter: Fgräns = 10922/ (diametern i centimeter) Men det brukar man ju inte
Detta innebär alltså att du kan INTE använda uppmätt data ÖVER 430Hz av basen
För mellanregistret är det ~661 Hz... Så dina dippar eller så är bara att ignorera allt över dessa frekvenser är bara att kasta.
Sen måste du normalisera kurvan till fjärrfältet för att kunna använda den till dina övriga mätningar.
Nfjärr = Nnära - 20log(2*r/(elementradie)
Där r är avståndet övriga mätningar är gjorda vid.
Sen ser fasen ut som fasen...

Dvs. illa... När jag använde JustMLS senast använde den Hilberttransform för att ta fram fasen. Men det kan hänga ihop med att du närfältmäter på tok för högt i frekvens... Så det tar vi senare.
Sen bör du kolla mer på hur man sätter upp ett mätfönster för att få bort störande information i mätningarna.
Man kan inte mäta hur djupt som helst i ett vanligt rum. Så vad man gör är att man använder ALLA vapen i sin arsenal för att få till en kurva som täcker de INTRESSANTA områdena. Så att mäta diskanten under ~650 Hz är ointressant då du bara riskerar att paja den och du ändå inte kommer att använda den så lågt...
Så mätningarna duger inte... De får du göra om och sen klippa ihop efter justering...
Sen kan man säga att 1:a ordningen är ganska meningslöst att leka med det är en teoretisk tanke att det skall blir "fasperfekt" med detta...
Jobba med andra ordningens filter.
Du kan inte få graferna att summera vettigt om du inte har rätt fas.
Dina kompensationlänkar är sannolikt inte korrekta eftersom du troligen har använd felaktigt mätningar för att dimensionera dem (eller?)
Kom ihåg att rekommenderade frekvens spann generellt är väl tilltaga och inte alltid fokus på välljud. Har sällan sett en försäljare ge en rekommenderad brytfrekvens som varit realistisk (eller skall vi säga användbar).
Öka brantheten OCH flytta den nedåt kommer gör MYCKET stor skillnad båda kommer att undertrycka konresonanserna mycket mer än vad du har nu. Men jag tror att du skall stoppa filter joxandet tills du fått till mätningarna. Annars kommer det bli dyrt om du inte redan har en imponerande samling komponenter

.
Konjgatlänk på diskanten är bara slöseri med komponenter.
Dimensioneringen av RCL länken kommer jag inte ihåg... Men jag skall kolla om jag hittar nått... Men val av R påverkar L och C... Så enkelt är det inte...
Om basen är lite starkare än mellanregistret så är det bättre att strunta i det än att försöka kompensera (dvs. dämpa basen.). Resistanser i serie med basen (mellan) skall undvikas så långt du kan.
Visst kan du byta men du har ju redan elementen och jag tror inte att det kommer bli så stort problem. OM det skulle visa sig vara det byt senare. Men har du inte elementet kan du kolla runt lite men jag hade sannolikt inte bytt.
Kolla mätningarna, även om du inte kan mäta absolut SPL kan du mäta relativ så länge du inte ändrar NÅTT i mätuppställningen. Dvs. samma volym in i elementet, samma avstånd till micken etc. etc.
Redigerat av GrodanB, 28 July 2008 - 20:49.