Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

52" LCD, köptips

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 July 2008 - 02:26

dumdiddy
  • dumdiddy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ska till och köpa en ny tv nu, funderar på en 52" LCD (givetvis full HD). Vad rekommenderas i prisklassen 20-25 000? Har tittat lite på Sharp, men finns många olika modeller. Behöver inte ha hd-mottagare eller hårddisk eller något liknanade, tittar mest på vanlig digital-tv, samt HD från datorn.

Postad 23 July 2008 - 08:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Som upplagt för plasmakillarna att hugga på. Med all rätt dessutom förutsatt att bildkvalitet är prio :P

Postad 23 July 2008 - 08:44

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Som upplagt för plasmakillarna att hugga på. Med all rätt dessutom förutsatt att bildkvalitet är prio :P

:D word

Postad 23 July 2008 - 08:57

dumdiddy
  • dumdiddy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hehe vad menar du, något jag missat? :P

Postad 23 July 2008 - 09:02

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Kolla in senaste numret av ljud och bild. Du får samma bildkvalite på en 50px8 (för ca 12000 på dustinhome) som årets 52 tums toshiba och 52 tums philips LCD. Dessa två LCDer kostar ca 30000, så för 18000 sek över kan man hitta på mycket kul. Dessutom tar de inte ens upp problemen med eftersläpningar på LCD och att se på sport vilket jag tycker gör att 50px8 spöar LCDerna...

Postad 23 July 2008 - 09:05

Tompaz
  • Tompaz
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Hehe vad menar du, något jag missat? :P

Får man fråga varför du funderar på LCD och full-hd? För när man ser till dina användningsområden så skulle ju jag själv helt klart satsa på plasma isätllet, och när man ser vilka pengar du kan tänka dig att hosta upp så skulle jag helt klart välja någon av pioneers modeller, går ju att få deras G8 för de där pengarna.

Postad 23 July 2008 - 09:13

dumdiddy
  • dumdiddy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Som sagt kan jag inte så mkt om tv-apparater.. För vilka användningsområden är LCD/Plasma bäst? Finns det inte risk att saker bränner sig fast i plasma, om jag till exempel kopplar den till datorn å låter den stå?

Postad 23 July 2008 - 10:23

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Köp

Pioneer 5080xd

Sänk kontrasten + ljusstyrkan rejält dem första 200 timmarna , Sätt läget ist för dynamiskt till ex cinema eller bio mode.

Efter 200 timmar kan du höja allt igen .

Pioneer slår allt på marknaden, du blir mer nöjd av en plasma än en lcd kan jag garantera. Ps , pioneer har vunnit EISA awards för bästa plasma i världen 2007/2008.

Har för mig det va de åren . Hoppas jag vart till hjälp . Mvh

Postad 23 July 2008 - 13:46

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Visst kan du få inbränningar, om du misshandlar skärmen tillräckligt mycket. Ingen skärm mår dock bra av att visa samma bild flera timmar i sträck.
Ska du ha den till rörliga bilder behöver du inte bekymra dig överhuvudtaget om inbränningar. Det du förmodligen kommer att råka ut för med plasma är ghosting. Vilket innebär att vissa partier som blivit belysta länge med hög kontrast (t. ex.vita undertexter i en film) lämnar ett ljusare fält efter sig (som endast är synligt mot svart bakgrund). Efter ett par minuters tittande utan undertexter är fältet borta igen. Och som sagt; du ser det endast mot svart bakgrund.
Vissa apparater har mer eller mindre ghosting. LG ska tydligen vara sämst och Pioneer bäst (som på allt annat..). Panasonic däremellan.

LCD skulle jag endast rekommendera vid stillbilder, som datorskärm (surfande, ordbehandling, etc.), och kanske vid typ 80% tv-spelande.
Med de pengarna du har så hade jag tagit en Pioneer 5080, men förmodligen sparat lite till och handlat en 5090.
Sen hade jag sjukskrivit mig några månader och kollat på alla filmer jag äger en gång till.... :P

Nedan har du ett exempel på ghosting. Kolla in tv:n till höger i bild så kan du ana bildmenyn till vänster om "New Line Cinema".

http://media.aftenpo...ort_759247a.jpg

Postad 23 July 2008 - 15:13

dumdiddy
  • dumdiddy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tack för alla svar!

Har googlat lite på Pioneer 5080xd, men är den verkligen full-HD? Som sagt, mest 1080p-filmer jag ser.

Också, är skillnaden i kvalite verkligen så stor mellan LCD och plasma?

Postad 23 July 2008 - 15:17

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Ja , 10 ggr bättre bild på plasma

Postad 23 July 2008 - 16:07

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ja , 10 ggr bättre bild på plasma

Nu ska man inte överdriva. I den prisklass du angivit är inte skillnaderna så ofantligt stora.

Postad 23 July 2008 - 20:05

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Dyraste lcdn kan inte mäta sig med den mjuka behagliga bilden en plasma kan ge väl? Så jag tycker själv inte att jag överdrev med " 10 ggr bättre bild " för ögat uppfattar det som stor skillnad :)

Mvh

Postad 23 July 2008 - 20:57

dumdiddy
  • dumdiddy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har tittat på några nu (live). Jag tycker (personligen) att plasma ger generellt snyggare bild på vanlig tv men när det är en 1080p blue ray tycker jag faktiskt det blir skarpare och snyggare med lcd...

Postad 23 July 2008 - 21:32

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Har tittat på några nu (live). Jag tycker (personligen) att plasma ger generellt snyggare bild på vanlig tv men när det är en 1080p blue ray tycker jag faktiskt det blir skarpare och snyggare med lcd...

Vilka plasmor och lcd jämförde du? På min plasma har jag riktigt skarp bild (blu-ray ) men även plasma djup i bilden, lcd känns oftast som att kolla på ett foto i jämförelse skarpt men "tunt", förstår du liknelsen :)

Se till att någon stänger av alla bildförbättrare och brusreduceringen och även drar ner på skärpan innan du jämför i butik.
Det finns mer jämförelser tex hembiotidningen nr6 vann en hd-ready plasma LG pg6000 med råge över både en fullhd plasma samsung xxxx då framför allt på vanlig tv sändning och philips värsting 52" lcd 9632D , och då är ju pioneer hd ready 5080 ett par snäpp bättre än pg6000 och px8 och därav enligt även mig det bästa köpet.

Så hellre en hdready tv som tar emot 1080P och har bättre bildprocessor ,scaling,svärta , osv än en fullhd som är sämre i bildkvaliteten.

Postad 23 July 2008 - 21:39

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Ska till och köpa en ny tv nu, funderar på en 52" LCD (givetvis full HD). Vad rekommenderas i prisklassen 20-25 000? Har tittat lite på Sharp, men finns många olika modeller. Behöver inte ha hd-mottagare eller hårddisk eller något liknanade, tittar mest på vanlig digital-tv, samt HD från datorn.

För att svara på frågan https://www.prisjakt...amp;o=prod_rank
sorterat på popularitet

Postad 23 July 2008 - 23:16

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Det bästa jag tycker du kan få inom LCD:

Toshibas nya, alla fineesser du kan önska dig men ej i lager ännu.

https://www.prisjakt...kt.php?p=263522

Toshibas tidigare toppmodell, samma teknik inuti och väldit bra bild och lite billigare

https://www.prisjakt...kt.php?p=237489

Nya samsung, oerhört uppdaterad och förbättrad gentemot den gamla, har ändå lite av samsungproblemet med detaljer i svärtan.

https://www.prisjakt...kt.php?p=298147

Alla dessa har 100hz och klarar av 24hz på ett riktigt sätt
Resten LCD tysker jag det inte är någon idé att titta på, philips och LG använder S-IPS paneler som jag inte är ultimata när det gäller film och sonys toppmodeller är från förra året och ruskigt dyra. Sharps gillar jag inte riktigt i karaktären har lite svårt med färger tycker jag men det är ju bara mina åsikter.

Redigerat av Neond13, 23 July 2008 - 23:22.

Postad 23 July 2008 - 23:17

knutte
  • knutte
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Såg en 42" LG6000 på elgiganten härom dan. De visade en bluray, PoTC del 2 när dom är fångade i nätkorgar.
Och det var den bästa bilden jag sett på TV gällande skärpa coh 3d känsla. Och med ett ###### tryck i bilden med mustiga färger. Man blev alldeles stum. Är dom så här bra nu! vill ha en nuuuu....
Nu hade vi inte tid att testa tvmottagaren i den om den shulle vara i närheten av det jag såg så blir det ett köp för mig. Trixet är väl det att den modellen finns bara upp till 47" och jag vill ha minst 50"-52". mEN DET SKA KOMMA EN LG7000 SNART I 52"OCH ÄR HAN I NÄRHETEN AV VAD 42"AN VAR SÅ ÄR DET ETT GIVET KÖP FÖR MIG.
jAG SOM SKRIVER DETTA HAR ALLTID FÖRESPRÅKAT PLASMA, PLASMA OCH ÅTER PLASMA. hAR JU SETT pIONEER 5080 508.sÅG RÅTTATOUILLE PÅ BLURAY vISST DOM ÄR BRA INGEN TVEKAN DÄR, MEN TYVÄRR ÄN HAR JAG INTE SETT I NÄRHETEN AV DEN BILDKVALITEN SOM LCD'N VISADE UPP. DEN BILDEN VAR EXCELLENT.....
mEN JAG HAR ETT TEST KVAR SOM KAN STJÄLPA ALLT, SPORTSÄNDNINGAR, KAN LG FIXA DET PÅ TILLFREDSTÄLLANDE VIS SÅ KÖPER IALLAFALL JAG EN.
KNUTTE

Postad 23 July 2008 - 23:36

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Jag kan bara säga att för de pengarna kan du absolut ta en pioneer 508, eller vad de nu heter. Av vad jag sett spöar de skiten ur varenda tv när det gäller färger och framför allt svärta (har dock inte sett de som e nya för året, dvs 509...). Och sedan är det inte så mycket att oroa sig för inbränningar då man för anstränga sig för att ens få ghosting på en pio plasma idag, till skillnad från lg:s dito.

Angående hd-ready eller full-hd: åk någonstans där de har pio 508 och jämför med valfri full-hd i den butiken, allt som oftast är det en 1080p slinga som går på apparaterna... Jag personligen skulle inte tveka, men du kan ju ha en annan uppfattning :)

Mvh

P.S Pioneers plasmor brukar i allmänhet kallas det bästa du kan få när det gäller bildkvalitet, men visst ska du ha den som datorskärm eller enbart spela tv spel så har lcd ett övertag

Postad 24 July 2008 - 00:10

dumdiddy
  • dumdiddy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Det kommer nog bli en hel del ps3-spelande framöver. Jag kommer nog också att jobba en del framför den, så LCD känns nästan bäst (inte bara mitt beslut). Jag var och kollade lite idag, såg Samsungs LE52A656, som rekommenderades, vad har ni att säga om den? En annan jag funderat på är Sony KDL52 W4000. Några kommentarer mellan de två?

Postad 24 July 2008 - 01:28

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Nyare panel+ plus 100hz i samsungen men Sony är jävligt pålitliga och gör alltid bra grejor men ibland betalar man dock lite för märket och w4000 får väl anses att lite vara en grund-modell tillsammans med v4000 men det är ändå bra grejor. ta den som du tycker ger bäst bild, det är ofta individuellt. Det finns inte så många akilleshälar( om man kan ha många :) ) på dessa modeller som det har funnits på tidigare årgångar.

Toshiban då? ;)

Postad 24 July 2008 - 04:13

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Det kommer nog bli en hel del ps3-spelande framöver. Jag kommer nog också att jobba en del framför den, så LCD känns nästan bäst (inte bara mitt beslut). Jag var och kollade lite idag, såg Samsungs LE52A656, som rekommenderades, vad har ni att säga om den? En annan jag funderat på är Sony KDL52 W4000. Några kommentarer mellan de två?

Har du läst A656 tråden? Inen kul läsning...

Postad 24 July 2008 - 11:25

dumdiddy
  • dumdiddy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Vilken tråd är det? Menar du "Samsung A3, A4, A5 och A6 LCD serier"? Vad är det i den som inte är kul?

Om jag siktar in mej på en 52" LCD, vad är det bästa jag kan få då för 20-25 k?

Redigerat av dumdiddy, 24 July 2008 - 11:26.

Postad 24 July 2008 - 11:59

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Hade jag inte fokuserat på Pioneers plasma, så hade jag i LCD-världen valt en Sharp. Prisklass kontra modell kontra storlek får du själv avgöra. XD1E var det som var aktuellt på min tid. Sharp HD1E är ju underbar, men 46a kostar ju mer än 50" Pio G9 så den är i mina ögon ingen option.

Har iofs inte kikat på LCD senaste 6mån så kan ha kommit något nytt från andra, men Sharp har alltid legat i toppstriden när det gäller LCD. Sony säger många, men det jag sett (för 6 mån sen) imponerade inte (fokuserar mer på panelens grundförhållande än tekniskt mumbo jumbo, förutom då active backlight som är ett måste för att få en hyfsad kontrast på en LCD).

Boogie

Postad 24 July 2008 - 12:01

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Vill du dras med osäkra firmware uppgraderingar där garantin ryker. Kommer ju nya versioner hela tiden, men jag använder ju förvisso windows också...

Postad 24 July 2008 - 12:14

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Vill du dras med osäkra firmware uppgraderingar där garantin ryker. Kommer ju nya versioner hela tiden, men jag använder ju förvisso windows också...

Det är ju nackdelen med samsung de verkar ibland släppa modeller innan de egentligen är klara, det betyder att de ofte har mer barnsjukdomar än andra tillverkare och behöver firmware-uppdateras ibland något som är mycket ovanligare med andra tillverkare.

Postad 24 July 2008 - 12:28

dumdiddy
  • dumdiddy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Oki, hur uppdaterar man egentligen mjukvaran på en tv?

Postad 24 July 2008 - 12:37

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Via USB port om det finns om inte måste den lämnas in till service för uppdatering men firmware-uppdatering är väldigt ovanligt bland tillverkarna det är bara samsung som gör detta lite oftare, också p.g.a. att de släpper firmware-uppdateringaar ibland också. Men de måste ju ha någon anledning för att de släpper uppdateringar också.

Ytterligare information i samsung A6-tråden.

Postad 24 July 2008 - 12:46

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Hade jag inte fokuserat på Pioneers plasma, så hade jag i LCD-världen valt en Sharp. Prisklass kontra modell kontra storlek får du själv avgöra. XD1E var det som var aktuellt på min tid. Sharp HD1E är ju underbar, men 46a kostar ju mer än 50" Pio G9 så den är i mina ögon ingen option.

Har iofs inte kikat på LCD senaste 6mån så kan ha kommit något nytt från andra, men Sharp har alltid legat i toppstriden när det gäller LCD. Sony säger många, men det jag sett (för 6 mån sen) imponerade inte (fokuserar mer på panelens grundförhållande än tekniskt mumbo jumbo, förutom då active backlight som är ett måste för att få en hyfsad kontrast på en LCD).

Boogie

Personligen tycker jag att Sharp (haft en sharp hemma, xl2s) har en del problem med färgerna när det gäller SD material, inte riktigt lika färgstarka och sprudlande som de var på HD material och på komponent-ingången blev det ytterligare något försämrat. Men det är en "cracking" TV annars om man får ett ex utan "banding" som också verkar ha försvunnit på de nyare serierna så är det en stabil TV. Jag gillar personligen Toshiba mer :unsure:

Redigerat av Neond13, 24 July 2008 - 12:52.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.