Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare för rock..

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 July 2008 - 12:45

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hallå

Jag är sugen på att köpa ett par riktiga högtalare och använda till datorn, just nu kör jag med Logitech Z-2300.. Mestadels rock och hårdrock som jag lyssnar på, rummet är på ca 20kvm. Är ganska begränsad till golvutrymme att placera högtalare på, ifall jag köper ett par stativare, kan jag ha dem ståendes på mitt datorbord då?

Pristak: Ca 3000kr
Dator som signalkälla och Gainclone förstärkare kommer att användas.

Helst så vill jag ha stativare med bra ljud som jag kan ha på mitt bord och ev. komplettera med subwoofer om det behövs. Subwoofern är inte inräknat i priset som jag angett nu..

Duger ett par stativare för runt 3000kr för att spela rock osv med bas?

Postad 23 July 2008 - 14:19

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
vet egentligen inte om det finns stativare med bra basåtergivning för det priset? Jag äger ett par cerwin vega 8 tummare vf serien, dessa kostar ca 2500kr, dessa fungerar skitbra till rock tycker jag, basen är väl inte den tightaste av alla men fyllig och effektfull. Ger en bred ljudbild.

Mitt råd är helt enkelt att köpa dessa och möblera lite om det finns ngn möjlighet?

Postad 23 July 2008 - 14:30

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Du kan få jättebra högtalare för 3000 spänn idag. Ett par som dyker upp rätt fort i mitt huvud är Canton GLE 403 som fått väldigt bra omdömme i tester osv.

Annars om du ska ha ett par väldigt lättdrivna till din Gainclone så kanske Klipsch B3 kan vara ett alternativ.

Ett par andra högtalare som blivit årets och förra årets uppstickare är ju Tangent Clarity 4. Ett par högtalare med bra ljud och läcker finish.

Ett annat alternativ men som ligger lite över din prisklass är ju också XTZ.

Mvh
AlexanderE

Postad 23 July 2008 - 14:44

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Är det idiotiskt att ställa dessa högtalare på ett bord istället för stativ? Hur nära/långt ifrån måste dom vara från en vägg? Vore bra ifall det funkade att ha dom väldigt nära.

Ska titta lite närmare på modellerna ni har tipsat om. Tack för svaren hittils.

Postad 23 July 2008 - 17:51

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Helst av allt ska de ju stå på stativ men det är inga problem att ställa dem på ett bord heller. Angående placering nära vägg så får du ju mer bas ju närmare väggen du ställer dem. Speciellt om de har en bakåtriktad port. Skulle du uppleva att basen tar överhand så är det ju isåfall bara att plugga igen porten. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 24 July 2008 - 10:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Till rock så hadde jag nog i första hand tittat på golvare, någon ur Dynavoice sortiment skulle nog kunna stilla din hunger :)
Annars så har vi ju också Proson som är helt ok om man inte är allt för kräsen med ljudkvaliteten utan i stället vill att det ska vara roligt att lyssna och vill kunna dra på. För med någon av nämda stativare kommer du inte att få något vettigt ljudtryck direkt, men bra ljudkvalitet dock...
vad är viktigast för dig ?

//David

Edit: Såg nu att du hadde ganska trångt, men detta gäller fortfarande..
Kopletera dina stativare med en lämplig subba senare så blir det fin fint ;)
men då rummet är så litet så kan det hända att du blir helt nöjd med "bara" stativarna, ett litet tips är att köpa SD fötter till dom så att dom inte står på bordet + att du delar dom bakre fötterna på lite mindra än hälften och blir då lägre, så att högtalarna lutar lite upp, det gör underverk för ljudet om du ska ha dom på ett bort och dessutom som närfältsmonitorer.

Redigerat av DVD-ai, 24 July 2008 - 10:38.

Postad 24 July 2008 - 12:45

K.A
  • K.A
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
du lär nog ha iaf högtalare med minst 6,5" baselement om det inte ska låta för tunt. speciellt stativare med små basement brukar inte gå speciellt långt ner i registret vilket (tycker iaf jag) är önskvärt när man lyssnar på rock. annars kommer du inte få den rätta "tyngden" i musiken

kan du tänka dig att handla beggat?

Postad 24 July 2008 - 12:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
XTZ burkarna är riktigt trevliga och har mycket fina kvalitets element från Seas, dom låter ruggigt bra för priset.
Sedan så tror jag att Klipch har ett ljud som passar din musik stil lite bättre, den är mer Pang på !

Postad 24 July 2008 - 14:15

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag vill ha en blandning av kvalitét och tryck :unsure: I min bio har jag Proson 8255 MK2, skall vara exakt som Dynavoice M85, kör dom till en Yamaha RX-V661, har på senare tid tyckt att det är ganska dålig kvalité på det ljudet..

Kan köpa begagnat, då får man ju mer ljud för pengarna ;)

Postad 24 July 2008 - 14:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo men då är det ju bara att titta efter stativare, om du ska ha dom till datan alltså...

Leta efter beggat och så kanske du gör ett kap :unsure:

Postad 24 July 2008 - 18:54

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
PErsonligen kan jag inte minnas att jag har hört några stativare som jag tyckte fungerade perfekt till rock. Även om vissa går djupt i basen så lyckas de sällan leverera det där oansträngda trycket som är så viktigt för rock. Det kan också påverka ljudbilden ganska negativt att ställa ett par stativare på ett bord.

Om du verkligen är ute efter bättre ljud så skulle jag ge tipset att rensa upp och göra plats för högtalarna samt att spara ihop till ett par golvare. 20 kvm är inte för litet.

Postad 24 July 2008 - 19:39

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej,

En rockande polare till mig har JBL ES30

De spelar bra rock med så mycket bas jag tror är rimligt att förvänta sig av ett par stativare med Ok ljudkvalitet i övrigt för priset.

Postad 24 July 2008 - 20:23

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Det jag är ute efter är ett par högtalare med bättre kvalité på ljudet än Proson 8255 MK2/Dynavoice M-85. Helst vill jag ha stativare som jag ställer på mitt bord. Det viktigaste är att dom är mycket bättre än Logitech Z2300 i kvalté och tryck.

Förstår ju givetvis att man inte kan få några perfekta högtalare för den här summan, i värsta fall får jag kompensera med en subwoofer i framtiden. Borde inte Canton GLE 403 duga fin fint till mig då? Jag är inte så väldans kräsen :unsure: Har knappt lyssnat på något annat än de högtalare jag har angivit ovan..

Postad 24 July 2008 - 20:56

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
hej,

har aldrig hört någon av de högtalare du nämner, men jag har för mig att i vart fall Dynavoice högtalaren är en golvhögtalare med två baselement och två övriga element. I sådana högtalare är det förmodligen rätt bra tryck, d vs kan spela högt med bas. Det är också en sorts kvalitet.

Jag antar att du vill ha en mer korrekt högtalare med "hi-fi kvalitet". GLE har testats som en neutral högtalare. Kolla på Cantons svenska hemsida där det ev finns tester från hifipress.

Kom ihåg att du alltid måste lyssna själv.

Postad 24 July 2008 - 21:10

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Dynavoice högtalaren har 2st 8" baselement och några till då.. :unsure: Den kan spela högt med bas, men jag tycker att det övriga ljudet är rätt kasst, till techno och sådan musik är det ju annorlunda.

Det är väl "hi-fi kvalitét" jag är ute efter, jag vill inte ha en högtalare med discoljud längre.

Vet ni några butiker i Örebro som har Canton GLE 403? Till Örebro kan jag ta mig, 40min med bil.

Mvh Henke

Postad 25 July 2008 - 00:00

K.A
  • K.A
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Dynavoice högtalaren har 2st 8" baselement och några till då.. :unsure: Den kan spela högt med bas, men jag tycker att det övriga ljudet är rätt kasst, till techno och sådan musik är det ju annorlunda.

Det är väl "hi-fi kvalitét" jag är ute efter, jag vill inte ha en högtalare med discoljud längre.

Vet ni några butiker i Örebro som har Canton GLE 403? Till Örebro kan jag ta mig, 40min med bil.

Mvh Henke

strax utanför örebro finns väl xtz för provlyssning också. de kan nog ha några riktigt intressanta modeller för dig

Postad 25 July 2008 - 10:36

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Eller också köper du mina Celestion F30 för 1500:- så har du råd med en sub också ;)

Postad 25 July 2008 - 10:50

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Fördelen med att ställa högtalarna nära bakvägg är att du får mer utrymme i rummet plus att mängden bas ökar.
Nackdelen dock är att djupheten i basen försämras samt kvaliten, här gäller det att prioritera!

Sub-woofer gör inte heller att "Hifi-ljudet" nödvändigtvis blir bättre

Postad 25 July 2008 - 16:53

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Ok, om ambitionen är bättre ljud snarare än total hifi ;) så är de två bästa rekommendationerna förmodligen JBL eller XTZ. Mest kvalitet får du nog med XTZ och mest klös får du nog med JBL. Har dock inte hört din förstärkare så jag vet inte vad den gör för ljudet.

Postad 25 July 2008 - 16:58

mattias01
  • mattias01
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Bra tråd det här. Jag är i samma sits. Kollar in lite vad jag ska köpa till hösten då jag flyttar till en lägenhet på 27kvm istället för studentrum. Lyssnar också mest på rock och tänkte spendera ca 3000kr.

Men till frågan då om någon känner att den har någon uppfattning:
Får man "bättre" ljud med ett par stativare i 3000kr klassen tex Canton GLE 403 än tex Dynavoice M-85 golvare.

Eftersom trådskaparen och jag båda har små rum och därmed ganska låga krav på volym (om jag har förstått det rätt), så är inte det ett argument för M-85 orna. Men man vill ju inte att det ska låta mesigt och basfattigt.

tack på förhand

Postad 25 July 2008 - 17:12

K.A
  • K.A
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Bra tråd det här. Jag är i samma sits. Kollar in lite vad jag ska köpa till hösten då jag flyttar till en lägenhet på 27kvm istället för studentrum. Lyssnar också mest på rock och tänkte spendera ca 3000kr.

Men till frågan då om någon känner att den har någon uppfattning:
Får man "bättre" ljud med ett par stativare i 3000kr klassen tex Canton GLE 403 än tex Dynavoice M-85 golvare.

Eftersom trådskaparen och jag båda har små rum och därmed ganska låga krav på volym (om jag har förstått det rätt), så är inte det ett argument för M-85 orna. Men man vill ju inte att det ska låta mesigt och basfattigt.

tack på förhand

du kommer nog få mer välljud om du köper ett par stativare för 3k än om du köper golvare för 3k. fast du får vara beredd att offra lite i de nedre frekvenserna (med detta är det inte sagt att en stativare måste vara basfattig, men de brukar itne gå lite långt ner i registret)

Postad 25 July 2008 - 22:54

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Många uppfattar Canton GLE som ljusa i karaktären så det är väl inget givet val för rock.

Postad 25 July 2008 - 23:56

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Många uppfattar Canton GLE som ljusa i karaktären så det är väl inget givet val för rock.

...mig själv inkluderat.

/Christopher

Postad 26 July 2008 - 00:38

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
du verkar vara i marknaden för en övergångslösning, och vill pröva om du uppskattar mer "hifi-ljud".
Köp begagnat! Om du inte vill köpa artois F 30 (som är golvare) och är osäker på vad du vill ha, kan du kanske snegla på

http://www.hifimagas...?annonsID=22946. Dynaudio är erkänt bra (har inte hört den aktuella högtalaren, men andra). Du förlorar inte så mycket pengar heller eftersom du förmodligen kan sälja dem när vad du köper dem för (beggat alltså).

Nu får du ett tips till: Monitor Audio Bronze Reference 2 (BR2). Jag har dem själv och gillar dem. De har bas. Jag spelade dem tillsammans med en sub, men bytte till golvare då jag ville ha mer ljudtryck och inte gillade sublösningen. Jag bor i villa.

Postad 26 July 2008 - 20:49

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Kul med många svar! Jag har ännu inte byggt mina slutsteg (gainclone), så det är inte någon jättebråska för mig att bestämma mig. Jag ska försöka komma iväg till Örebro (Där verkar det finnas en del hifi butiker) så jag kan provlyssna på några modeller.

Det sägs att Gainclone är en väldigt transparent förstärkare/slutsteg.

Kan ni ge några tips på vettiga butiker i Örebro som man kan provlyssna några modeller i? Ingen som har något att säga om Qln 601 MK2?

Mvh Henke

Postad 27 July 2008 - 10:13

mattias01
  • mattias01
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag vill också tacka för svar. Det verkar som om det kommer att bli någon stativare ändå, men inte just canton gle 403 eftersom den inte passar så bra till rock. Får leta vidare. Det ska bli intressant att veta vad du kommer fram till av dina provlyssningar OC-Hinken.

Postad 27 July 2008 - 14:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, men är ju tvungen att se det från en praktisk vinkel också, stativare är små och behändiga ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.