Jo, jag har ju precis byggt ihop min egna men tänkte mer på hur skolan har det. Där är ju alla datorer tröga för att nätverket är det. Tänkte man då kunde ha en dator som kunde "ge" kraft åt andra datorer som prestandan blev bra. Fast det går ju att bygga flera datorer istället, ville bara spara lite plats och ha ett projekt så jag har något att göra:)
Det finns mjukvara som kan nyttja kraften från andra datorer, men då snackar vi databashanterare, 3D-rendering (inte i realtid..), forskningssyften och liknande. Finns inte många spel och program i dagsläget som ens kan nyttja mer än en kärna av processorn, så att ta hjälp av ett kluster av servrar för att rendera spelgrafik/fysik i realtid ligger några år in i framtiden. Inte minst för att bandbredden i ett hemmanätverk vanligtvis ligger på 100Mbit/s-1Gbit/s. Vilket kan jämföras med HDMI 1.3 där man har 10Gbit/s bandbredd som över gräns. Skulle alltså krävas ett nätverk hemma på helst 100Gbit/s för att en server skulle kunna skicka flera okomprimerade video/ljudsignaler till olika datorer.
I övrigt kan man väl säga att den datorn du tänkte på (en quad-core processor, 4GB RAM (plus ett bra grafikkort såklart!)) är ungefär minimikravet om man skall köpa en modern speldator idag.

Knappast en dunderserver med andra ord.
Men för lite inspiration kan du ju spana in
http://www.streammyg...m/smg/index.php