Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmaserver

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 July 2008 - 14:28

Unregistered213f5972
  • Unregistered213f5972
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har tankar på att bygga en hemmaserver. Hemmaservern ska vara en stark dator som ska kunna användas av flera samtidigt. Medans någon surfar på den ska en annan kunna spela spel på den. Man ska antingen bara koppla in skärmar till servern eller koppla ihop servern med en annan dator som tar serverns kraft.

Har tänkt mig en quad processor, 4gb ram minst och kanske 1TB hårddisk. Skulle detta bygge kunna fungera? Istället för att flera i familjen ska ha en varsin dator som är långsam så kan man skaffa EN dator som är dyr och stark. Kan man bygga detta system?

//Crozz

Postad 23 July 2008 - 15:59

mn7eii
  • mn7eii
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Tja!

Jag har tankar på att bygga en hemmaserver. Hemmaservern ska vara en stark dator som ska kunna användas av flera samtidigt. Medans någon surfar på den ska en annan kunna spela spel på den. Man ska antingen bara koppla in skärmar till servern eller koppla ihop servern med en annan dator som tar serverns kraft.

Har tänkt mig en quad processor, 4gb ram minst och kanske 1TB hårddisk. Skulle detta bygge kunna fungera? Istället för att flera i familjen ska ha en varsin dator som är långsam så kan man skaffa EN dator som är dyr och stark. Kan man bygga detta system?

//Crozz

Nej

Postad 24 July 2008 - 07:18

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
måste nog hålla med mn7eii korta men korrekta svar.

Skulle själv vilja att det skulle gå men det blir nog en RIKTIGT dyr dator isf.
Att ha en gemensam dator för alla filer (filmer o bilder) o sen streama det från den går men att ha en som alla ska spela o anväda samtidigt går nog inte. Billigare o köpa fler och ska inte fler spela samtidigt så behövs ju bara en bra dator o sen ett fåtal "sämre"

Postad 24 July 2008 - 07:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, jag tycker också att du ska sattsa på en trevlig dator med bra prestanda och om ni skulle behöva någon till för att surfa på så är det bara att köpa/bygga en för det endamålet då det inte blir specielt dyrt.
Det kommer att bli mycket bättre ur pris/prestanda synpungt och alla kan vara glada :)

Postad 24 July 2008 - 11:49

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
jag köpte min dator på komplett och byggde ihopp den för mitt endamål (spela,surfa) alltså köpte jag bra grafikkort och prosessor men inte så stor hårdisk ram-minne samt modekort... det blir MYCKET] billigare att bygga datorn själv.
så du kan ju bygga ett antal datorer för olika ändamål och sedan placera ut dem till den som gör vad (om ni fattar vad jag menar:P)

Postad 24 July 2008 - 12:02

ln247
  • ln247
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Kan du tänka dig en enklare dator för surf etc. och en konsol för spel?
På så sätt behöver du inte vara orolig över spelprestanda.
Jag håller spelandet till min 360 och det "seriösa" på min mac.

Postad 24 July 2008 - 12:49

Unregistered213f5972
  • Unregistered213f5972
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jo, jag har ju precis byggt ihop min egna men tänkte mer på hur skolan har det. Där är ju alla datorer tröga för att nätverket är det. Tänkte man då kunde ha en dator som kunde "ge" kraft åt andra datorer som prestandan blev bra. Fast det går ju att bygga flera datorer istället, ville bara spara lite plats och ha ett projekt så jag har något att göra:)

Postad 24 July 2008 - 12:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Edit: är inte detta lite fel forum igentligen ?

Postad 24 July 2008 - 15:36

dalys
  • dalys
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jo, jag har ju precis byggt ihop min egna men tänkte mer på hur skolan har det. Där är ju alla datorer tröga för att nätverket är det. Tänkte man då kunde ha en dator som kunde "ge" kraft åt andra datorer som prestandan blev bra. Fast det går ju att bygga flera datorer istället, ville bara spara lite plats och ha ett projekt så jag har något att göra:)

Det finns mjukvara som kan nyttja kraften från andra datorer, men då snackar vi databashanterare, 3D-rendering (inte i realtid..), forskningssyften och liknande. Finns inte många spel och program i dagsläget som ens kan nyttja mer än en kärna av processorn, så att ta hjälp av ett kluster av servrar för att rendera spelgrafik/fysik i realtid ligger några år in i framtiden. Inte minst för att bandbredden i ett hemmanätverk vanligtvis ligger på 100Mbit/s-1Gbit/s. Vilket kan jämföras med HDMI 1.3 där man har 10Gbit/s bandbredd som över gräns. Skulle alltså krävas ett nätverk hemma på helst 100Gbit/s för att en server skulle kunna skicka flera okomprimerade video/ljudsignaler till olika datorer.

I övrigt kan man väl säga att den datorn du tänkte på (en quad-core processor, 4GB RAM (plus ett bra grafikkort såklart!)) är ungefär minimikravet om man skall köpa en modern speldator idag. :unsure: Knappast en dunderserver med andra ord.

Men för lite inspiration kan du ju spana in http://www.streammyg...m/smg/index.php

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.