Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är den egentliga skillnaden mellan in-wall och in-celing (vägg och takh

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 July 2008 - 12:22

Wormit
  • Wormit
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hallå
Mitt första inlägg här på detta eminenta forum så får hoppas det kommit på rätt ställe...
Jag håller på och bygger en ny villa och kommer köra SONOS med 5 olika zoner + vardagsrum som blir passivt styrd med en riktig förstärkare och ett par schyssta golvhögtalare (troligtvis Monitor Audio RS8).
Ska även ha inbyggnad i kök, badrum, allrum uppe och en utomuszon, nu till frågan:

VAD är skillnaden mellan en högtalare för inwall och inceling?
Är det ngt "marikanskt" påfund?
En vägg och takkonstruktion är ju nästintill identisk, gips isolering (jag har även råspånt i alla väggar vilket såklart saknas i taket).
Har fått ett sjukt bra pris på en fin högtalare från Boston Acustics som kostar 5000kr paret his Hembiobutiken och jag får hem med frakt för 1500 spänn :unsure:

http://www.circuitci...roductDetail.do

MEN det är in-wall, men vad är skillnaden?

Jag tror en bra in-wall högtalare även kommer funka fint i tak (är ju mest "slö-lyssning och inget high end ljud man är ute efter men visst det ska låta bra!)

Vad tror Ni??

//Wormit

Redigerat av Wormit, 24 July 2008 - 12:29.

Postad 24 July 2008 - 14:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det ska garanterat fungera, jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem alls, :unsure:

Postad 24 July 2008 - 15:35

Wormit
  • Wormit
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Det ska garanterat fungera, jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem alls, :unsure:

Vad bra!
Tack för svaret, är det ngn annan som håller med eller tycker olika så hör gärna av Er i tråden!

//W

Postad 24 July 2008 - 20:02

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Vad bra!
Tack för svaret, är det ngn annan som håller med eller tycker olika så hör gärna av Er i tråden!

//W

Kan bara instämma, kan inte se några som helst hinder till att det inte skulle fungera..

Passa på dra fram kameran och dokumentera allt så vi nyfikna kan kika på hur det går med ombyggnation o installation :unsure:

Postad 24 July 2008 - 20:06

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Vill inte påstå att jag kan sådant, men borde det inte kunna vara någon typ av fuktskyddsskillnad? tänkte om en högtalare som takmonteras i ett badrum får mer stryk av fukt etc?

Postad 24 July 2008 - 20:26

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Tvivlar även jag på att det skulle vara några skillnader.

Det enda skulle vara det Wixner påpekade, men det borde du kunna lösa på något smidigt sätt.
Täta ordentligt med silkon så att inte fukten tar sig in till baksidan utav högtalarna där magneten och dyl. sitter...

/Christopher

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.