Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ScreenResearch Solidpix Ramspänd

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 July 2008 - 10:04

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Hej på er,

Jag sitter på en bio i min källare. Har genom åren haft ett antal projektorer, borjade med en Infocus X1, fortsatte med Zanyp PLV-Z2, Zanyo PLV-Z4 och nu sitter jag med en Sony HS60. Jag har tillhört skaran skeptiker mot att lägga en ###### massa tusenlappar på en duk och mer tänkt att det inte har så stor betydelse (visst har jag fattat att du krämar ut mer av din proj med en duk, men att detta skulle vara marginellt i förhållande till vad en bra duk kostar). Nu när the "upgrade bug" har drabbat mig så tänkte jag då givetvis ha en riktig duk (kolla mitt galleri, där ser ni en DIY-"duk", målad direkt på väggen, iofs snyggt gjort och så, men men, no more comments).

Så nu skall jag alltså FullHD-uppgradera min bio, så jag har haft mycket kontakt med The Rock i Lund (sicken butik, sicket bemötande och sicka kunskaper de har, fantastiskt!). Jag var spekulant på en Epson TW2000, en Onkyo 875 samt motvilligt en Adeo-duk ramspänd för nsätan 9k (tyckte detta kändes som overkill, själv var jag inne på en Kingpin ramspänd...).

Så igår demade Jakob på The Rock för mig i tre timmar (!) För att koncentrera oss på duken i denna tråd så började vi med Adeon, visst svårt för mig att jämföra då jag inte har TW2000 hemma (än). Sedan tittade vi på firehawk, det var där jag abdikerade och insåg hur FEL jag har resonerat genom åren. Jag har tänkt att förhållande för bildkvalitet har legat på typ 90 % proj och 10 % duk, ack så fel jag har haft, det är bara ett erkänna. Sicket lyft det blev, helt sanslöst. Vi körde jämförelser på stillbilder och kunde se stora skillnader i detaljer på en "billigare" duk (adeo) och en firehawk (G3). Sedan kom då Jakob fram med ScreenResearch SolidPix1 ramspänd och sade att den har ungefär samma egenskaper som en firehawk, men bara når upp till ungefär 70%... Då gjorde vi side-by-side jämförelser med Adeon och denna och jag blev helt såld. Sanlöst vad den gjorde mycket för detaljer, kontrast samt ljusflöde.

Nu är jag i trans he he, men jag skulle vilja omvärdera och säga proj 60% och duk 40% så mycket gör en bra duk till en projektor. Så allt detta mässande genom åren: Köp motsvarande grejer till era projar, receivers, högtalare, kablar och så vidare har ju givetvis en poäng.

Så, ni som sitter och lurar på en ny duk men inte riktigt vill lägga 25k för den, ta en titt på ScreenResearch SolidPix1!

Edit:stavning.

Redigerat av lirsa, 25 July 2008 - 10:07.

Postad 25 July 2008 - 21:23

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Kul att du tyckte det gav något. ;)

Ska inte bli långrandig då jag inte huserar här, men jag tänkte bara påpeka ett lite tryckfel som smygit sig in.
Det var i tur och ordning Adeo Plano Vision som jämfördes mot en Stewart StudioTek 130 G3, och senare en Screen Research SolidPix. Det var alltså StudioTeken som var 20-30% bättre än SolidPixen.
FireHawken var den mörka duken som hanterade ströljus så bra. ;)
Den var aldrig aktuell i ditt rum då du hade förutsättningar för en riktigt bra vit duk.

Lätt att röra ihop alla beteckningar... Tro mig jag vet. :rolleyes:

MVH
/Jakob

Postad 25 July 2008 - 23:57

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Hö ö, sant colamannen. Lätt att det blir rörigt. Men ge mig lite rätt Firehawk är de som står för stewarts dukar... Väl?
I vilket fall som helst, kul att få upp ögonen (om än väldigt dyrt).. ;).

Postad 26 July 2008 - 11:17

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Hö ö, sant colamannen. Lätt att det blir rörigt. Men ge mig lite rätt Firehawk är de som står för stewarts dukar... Väl?I vilket fall som helst, kul att få upp ögonen (om än väldigt dyrt).. :).

Stewart är märket och Firehawk är namnet på en duk de tillverkar, StudioTek 130 G3 likaså. Firehawk är en grå duk medan StudioTek 130 G3 är en vit duk.

Grattis till din beställning! Du kommer bli supernöjd. Kör själv med Epson TW2000/Screen Research (dock Clearpix 2) så jag vet vad grejerna går för. ;)

Postad 17 August 2008 - 20:32

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Fick äntligen hem min nya 103" Solidpix1, fixat skruvarna i väggen och "prov hängt upp den". Anledningen till att jag väntar är att det kommer att installeras ett akustiktak i min bio på fredag, onödigt att mecka med grejerna då!

Men duken ser mkt fin ut, dock lite pulande att montera eländet. Snacka om att ha ont i handflatan efter att monterat clips..

Nya bilder kommer snart i ett galleri nära dig...

Postad 18 August 2008 - 06:02

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Gutt, håll nu duken borta från bion så att du inte dammar ner pärlan =D

Vad är det för akustiktak du sätter upp?

Postad 18 August 2008 - 09:19

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Gutt, håll nu duken borta från bion så att du inte dammar ner pärlan =D

Står helt inplastad nu :(.

Vad är det för akustiktak du sätter upp?

Ecophon Sombra (Svart).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.