Jag sitter på en bio i min källare. Har genom åren haft ett antal projektorer, borjade med en Infocus X1, fortsatte med Zanyp PLV-Z2, Zanyo PLV-Z4 och nu sitter jag med en Sony HS60. Jag har tillhört skaran skeptiker mot att lägga en ###### massa tusenlappar på en duk och mer tänkt att det inte har så stor betydelse (visst har jag fattat att du krämar ut mer av din proj med en duk, men att detta skulle vara marginellt i förhållande till vad en bra duk kostar). Nu när the "upgrade bug" har drabbat mig så tänkte jag då givetvis ha en riktig duk (kolla mitt galleri, där ser ni en DIY-"duk", målad direkt på väggen, iofs snyggt gjort och så, men men, no more comments).
Så nu skall jag alltså FullHD-uppgradera min bio, så jag har haft mycket kontakt med The Rock i Lund (sicken butik, sicket bemötande och sicka kunskaper de har, fantastiskt!). Jag var spekulant på en Epson TW2000, en Onkyo 875 samt motvilligt en Adeo-duk ramspänd för nsätan 9k (tyckte detta kändes som overkill, själv var jag inne på en Kingpin ramspänd...).
Så igår demade Jakob på The Rock för mig i tre timmar (!) För att koncentrera oss på duken i denna tråd så började vi med Adeon, visst svårt för mig att jämföra då jag inte har TW2000 hemma (än). Sedan tittade vi på firehawk, det var där jag abdikerade och insåg hur FEL jag har resonerat genom åren. Jag har tänkt att förhållande för bildkvalitet har legat på typ 90 % proj och 10 % duk, ack så fel jag har haft, det är bara ett erkänna. Sicket lyft det blev, helt sanslöst. Vi körde jämförelser på stillbilder och kunde se stora skillnader i detaljer på en "billigare" duk (adeo) och en firehawk (G3). Sedan kom då Jakob fram med ScreenResearch SolidPix1 ramspänd och sade att den har ungefär samma egenskaper som en firehawk, men bara når upp till ungefär 70%... Då gjorde vi side-by-side jämförelser med Adeon och denna och jag blev helt såld. Sanlöst vad den gjorde mycket för detaljer, kontrast samt ljusflöde.
Nu är jag i trans he he, men jag skulle vilja omvärdera och säga proj 60% och duk 40% så mycket gör en bra duk till en projektor. Så allt detta mässande genom åren: Köp motsvarande grejer till era projar, receivers, högtalare, kablar och så vidare har ju givetvis en poäng.
Så, ni som sitter och lurar på en ny duk men inte riktigt vill lägga 25k för den, ta en titt på ScreenResearch SolidPix1!
Edit:stavning.
Redigerat av lirsa, 25 July 2008 - 10:07.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
141 bilder
229 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?