Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jamo power 250 R

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 July 2008 - 01:42

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Skruvade upp mina högtalare idag/inatt och kollade lite vad som fanns och så. När jag sedan ska kolla basen så märker jag att det sitter ett Peerless 831573 som omöjligt kan vara elementet som satt i från fabriken. Efter en stunds funderande gick jag vidare till basporten som är på 6,5 cm i dia och ja 3 cm i längd (haha). Då tänker jag:'' det borde sitta ett rör på minst 12 cm minst och dem 50 l lådan är på kan omöjligt vara bra för det elementet då jag märkt att vänster fram har börjat rasslat eller vad man ska säga. Även filtret kan inte vara gjort för denna bas. Så nu till ''vad ska jag göra?''.

Alternativ 1:
Det jag tänker på är att bara göra ett en ny bas port med en dia på 6,5 och göra den 12 cm lång och inget mer.

Alternativ 2:

Bygga en helt ny högtalare med dem komponenterna jag har och göra så att basen får en helt egen avdelning så den får det utrymme den behöver. Sedan så har man mellanregistret och hornet i en egen avdelning. Än så länge har jag koll på allting där hur stort allt ska vara. Men sedan så behöver jag göra om filtret och vill ha ett bättre filter än det som sitter i och är gjort för just den högtalarn.

Så vilket alternativ är bäst? Gör jag alternativ två så behöver jag ett filter till basen eller så tar jag bort komponenterna som är till basen och ger den ett eget slutsteg men behövs då ett nytt filter för att stypa signalen där slutsteget tar över eller är det bara att ta bort komponenterna till basen och köra på och se glad ut?

MVH Patric

Postad 26 July 2008 - 12:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Har du testat att simulera vad för låda basen skulle passa i ?
Jag har inte hört att Jamo skulle ha haft Peerless element i någon av deras högtalare och inte heller "Power" serien.

Det är väll inget direkt vettigt filter i dom där högtalarna ?

Postad 26 July 2008 - 18:30

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Nej det är inga vettiga filter. Ska kolla på lite lådvolymer mm. Men jag behöver väll troligen ett par filter till mellanregistret och diskanten. Hur ska jag dela den?

Dem två spolarna som sitter i är knappt något jag skulle vilja ha i mina högtalae igentligen då jag inte kan betrakta dem som spolar med tanke på storleken på dem.

Jag får inga bra simulationer på basarna ;) . Skulkle nog vara tacksamm om jag fick lite hjälp med det. Sonm sagt det är ett par Peerless 831573.

MVH Patric

Redigerat av Mini_Moto, 26 July 2008 - 18:34.

Postad 26 July 2008 - 21:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, men det sitter alltså lågpass till basen och mellanregistret då ?
Jag trodde det bara va högpass till diskant och mellanregister som fanns i dom där lådorna, ok, men då låter du originalfiltret vara sålänge så får man titta på en ny delningtill basen kanske då, men låt diskant och mellanregister delningen vara som den är sålänge.

i din låda på 50liter så skulle ett rör på 68mm i inne diameter ( t.ex. DLS portarna på hifikit har den inne diametern) och längden 80mm fungerar bra då, om du kör med rör utan portar, ska du ha portar på så är längden 105mm mer lämplig.
Pågrund av att jag inte hittar alla peremetrar så är det vissa saker som jag inte kan se som t.ex. CD, VV m.m.
Men denna avstämningen ska fungera bra. Dämoningen i lådan ska vara ca 3-5cm på alla väggar förutom på fronten eller för nära porten.

Om ena basen låter konstigt så kanske dte inte är så mycket att göra, den kan ju redan vara slut...

Den avstämningen som du kör med nu har en topp på ca 6-7dB vid 70-80Hz, med den andra avstämningen så får du en topp på ca 2-3dB vid ca 60Hz (pågrund av lådan som är lite för liten), men den toppen är inget större hot, kommer bara bidra med ett lite kraftigare ljud och en kraftfull bas. Det brukar kunna vara ganska trevligt med en höjning på ca 2-3dB i basen då det ger ett lite mer kraft fullt ljud utan att det blir för mycket färgning.

Redigerat av DVD-ai, 26 July 2008 - 21:05.

Postad 26 July 2008 - 21:30

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Men är dessa 50 l optimalt för elementet? Men om jag behåller mellanregistret och diskantens filter blir överdelning från mellanregistret till slutsteget som kommer driva basen lite konstig? Det jag tänkte göra är att jag gör en låda för diskant och mellanregistret och sedan får den lådan stå på lådan där basen finns i. Ska jag då köra på 50 l till basen eller ska jag göra den lådan större?

OBS! Kan skicka en bild på filtret om det behövs.

Basen låter inte konstigt när allt sitter på plats ;) den som hade högtalarna innan mig hade nog inte skruva dit skruvarna ordentligt efter han bytt elementet.

Redigerat av Mini_Moto, 26 July 2008 - 21:35.

Postad 26 July 2008 - 21:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag menar att om du låter basarna sitta i dom lådorna som dom sitter nu så får du ett ganska ok resultat, och varför skulle dte blir konstigt med filtret ?
Det går inte att få det riktigt bra då vi inte vet vad för element det är och deras data, så därför kan vi lika gärna köra på original filter till diskant och mellanregister men till delningen mellan basen och mellanregistret så kan man göra en moddning för att få ett bättre resultat. *
Om du vill bygga nya lådor så går det ju säkert att få till det bättre, men det kommer att blir ganska ok med dom du har... upp till dig ;)

Postad 26 July 2008 - 21:55

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Vill helst bygga nya lådor. Ska man köra på samma filter som sitter i den nuvarnde lådan också i den nya lådan och sedan köra basen som drivs av varsitt Zachry steg. Det borde i teorin funka eller?

Men ska jag då köra på ett par lådor som är 50 l eller ska jag köra på nånting större eller mindre för att få det bra och hur lång ska porten vara om jag kör på en låda som är större eller mindre än 50 l?

Postad 27 July 2008 - 00:31

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Startar upp en ny tråd i ''Gör det själv'' delen så om någon modd vill stänga denna tråd så får det hemskt gärna göras.

MVH Patric

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.