Sony Vaio VGN-FW11E
70 svar till detta ämne
Postad 26 July 2008 - 13:34
sandefjord
-
sandefjord
-
Användare
-
-
199 inlägg
Tänkte köpa en ny laptop som jag ska använda till allt. Spela(inte de senase värsta) surfa jobba med krävande prog. Och även koppla via hdmi och spela upp hd material till tv`n. Vad tror ni? Har tittat runt lite och denna https://www.prisjakt...kt.php?p=314363 fastnade jag för. Men kanske är det så att man får betala alldes för mycket för att det är en sony? kanske finns liknande från hp eller något? Andra tips på laptops ? Eller om det kanske går att komma över en billig dator via frakt från USA. Komma undan tull osv
Postad 12 August 2008 - 17:07
Unregistered34b85454
-
Unregistered34b85454
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
datorn är bra till det mesta tycker jag.
har dock märkt ett fel på mitt ex. När man sänker ljusstyrkan så börjar det surra i skärmen.......Någon som kan testa om det gör det i era???
Postad 15 August 2008 - 09:46
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Har också tittat in denna dator.
Var till OnOff och titta på den och kände på den. Mycket stilren och skön.
Skulle också vilja spela lite ( inte de värsta) jobba med, se HD filmer osv.
Sony Vaio brukar ju inte släppa dåliga datorer
Om man vill få ut mer av datorn kan man väl installera Windows XP som inte tar lite mycket av datorn som Vista.
Postad 19 August 2008 - 08:33
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag är också väldigt nöjd med min vaio, har inte haft några problem med den hittills. Jag gillar den högupplösta skärmen och storleken och bildförhållandet på den (16:9 istället för 16.10 som på de flesta andra datorer). Det blir större arbetsyta samtidigt som den inte blir klumpig som en 17-tummare. Byggkvaliten är som vanligt på Sonys datorer riktigt bra såväl som designen. Kraftfull processor, tillräckligt med minne och ett grafikkort anpassat för HD-material förpackat i ett tunnt och smidigt chassi. Jag har inte testat HDMI-utgången än eller om det finns möjlighet att köra med full upplösning på både datorn och tvn samtidigt men det återstår att se. Sony har lagt till väldigt många förinstallerade program, som en del visserligen är bra att ha och som jag har sparat, men jag rekommenderar ändå att avinstallera de som inte behövs för att få datorn så "ren" som möjligt. Men jag är, som sagt, väldigt nöjd hittills... martin7901: har dock märkt ett fel på mitt ex. När man sänker ljusstyrkan så börjar det surra i skärmen.......Någon som kan testa om det gör det i era???
Jag har inte det problemet så det är nog fel på ditt ex.
Postad 19 August 2008 - 09:49
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag är också väldigt nöjd med min vaio, har inte haft några problem med den hittills. Jag gillar den högupplösta skärmen och storleken och bildförhållandet på den (16:9 istället för 16.10 som på de flesta andra datorer). Det blir större arbetsyta samtidigt som den inte blir klumpig som en 17-tummare. Byggkvaliten är som vanligt på Sonys datorer riktigt bra såväl som designen. Kraftfull processor, tillräckligt med minne och ett grafikkort anpassat för HD-material förpackat i ett tunnt och smidigt chassi. Jag har inte testat HDMI-utgången än eller om det finns möjlighet att köra med full upplösning på både datorn och tvn samtidigt men det återstår att se. Sony har lagt till väldigt många förinstallerade program, som en del visserligen är bra att ha och som jag har sparat, men jag rekommenderar ändå att avinstallera de som inte behövs för att få datorn så "ren" som möjligt. Men jag är, som sagt, väldigt nöjd hittills...
Jag har inte det problemet så det är nog fel på ditt ex.
Låter riktigt bra! Gött med lön snart kan man springa iväg och köpa en. Är det rekomenderat att forma datorn direkt för att få bort alla Vaios program eller bara avinstallera dom? Våre nice om man kunde klara några spel som Grid (nytt bil spel av EA, kanske inte på högsta inställningar) Har också läst att någon vart missnöjd med betrakningsvinkeln och i mörka delar av film och spel. Samt att det inte fanns någon som helst bas i högtalarna då många andra modeller har allafall en liten bas inbyggd. Vad tycker/tror du?
Postad 19 August 2008 - 16:35
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Är också intresserad av denna modell, fast den med blueray läsare, har idag en HP dv9095 med Amd turion 1,8ghz x2.
På den fungerar 720p mkv material dock inte 1080p och saknar hdmi ut. + att cpun ligger på ca 50% belastning med 720p mkv.
Så min fråga är flyter 1080p mkv på som vanligt eller får cpu och grafikkort jobba som bara den och datorn blir hopplöst varm och fläkten går på högvarv.
Hur är det att koppla upp den mot plasma/lcd med hdmi utgången? probelm? upplösning? 1080p? ljudet via hdmi? klarar den av de nya HD ljuden via hdmi?
Tacksam för svar
//Niklas
Postad 20 August 2008 - 13:57
Videotejp
-
Videotejp
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Finns det Spdif ljudutgång på denna är min största fråga?
Postad 20 August 2008 - 19:50
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Är det rekomenderat att forma datorn direkt för att få bort alla Vaios program eller bara avinstallera dom? Våre nice om man kunde klara några spel som Grid (nytt bil spel av EA, kanske inte på högsta inställningar) Har också läst att någon vart missnöjd med betrakningsvinkeln och i mörka delar av film och spel. Samt att det inte fanns någon som helst bas i högtalarna då många andra modeller har allafall en liten bas inbyggd.
- Jag formaterade inte disken i och med att vista är förinstallerat och att många av programmen faktist är bra att ha och hade installerats senare i alla fall t.ex. Adobe Reader, Photoshop, Google Picasa, Skype, Microsoft Office (60 dagars provversion) m.m. Så jag rekommenderar att bara avinstallera programmen du inte vill ha. - Jag har spelat GRiD på den stationära datorn som har likvärdig prestanda som Vaion förutom att Vaion har 3 gb minne istället för 2. Då spelar jag på rätt höga inställningar och det flyter på bra samtidigt som det är förbannat snyggt ändå (riktigt bra spel för övrigt). Den stationära är i och för sig mer anpassad för spel men det ska inte skilja så mycket (har inte testat att spela krävande spel på vaion än). - Betraktningsvinkeln tycker jag inte är sämre än andra datorer men jag har inte tittat på så mycket film på skärmen eftersom jag kopplar den till TV:n så jag kan inte säga så mycket om det. Annars är skärmen fantastisk med den höga upplösningen och storleken som jag skrev tidigare. - Högtalarna har inte så mycket bas men de funkar bra för det mesta. Jag kan tänka mig att det inte är helt optimalt att titta på filmer med mycket ljudeffekter men jag tittar som sagt på film genom TV:n och 5.1 systemet istället =)
Postad 20 August 2008 - 20:00
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Är också intresserad av denna modell, fast den med blueray läsare, har idag en HP dv9095 med Amd turion 1,8ghz x2. På den fungerar 720p mkv material dock inte 1080p och saknar hdmi ut. + att cpun ligger på ca 50% belastning med 720p mkv.
Så min fråga är flyter 1080p mkv på som vanligt eller får cpu och grafikkort jobba som bara den och datorn blir hopplöst varm och fläkten går på högvarv.
Hur är det att koppla upp den mot plasma/lcd med hdmi utgången? probelm? upplösning? 1080p? ljudet via hdmi? klarar den av de nya HD ljuden via hdmi?
Tacksam för svar //Niklas
Jag har inte testat hdmi-utgången än men ska göra det så snart som möjligt (är rätt nyfiken själv på hur det funkar =) )
Postad 20 August 2008 - 20:07
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Finns det Spdif ljudutgång på denna är min största fråga?
Nej, Spdif finns inte men ljudet går genom HDMI-utgången istället. Där får du DolbyDigital och och allt annat nödvändigt för hemmabion.
Postad 21 August 2008 - 15:50
Videotejp
-
Videotejp
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Nej, Spdif finns inte men ljudet går genom HDMI-utgången istället. Där får du DolbyDigital och och allt annat nödvändigt för hemmabion.
Okej, surt..då måste man inhandla en receiver med hdmi om man köper denna sony vaio :/
Postad 21 August 2008 - 19:20
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Okej, surt..då måste man inhandla en receiver med hdmi om man köper denna sony vaio :/
Jag är inte så bra på sånt här men du borde kunna dra HDMI-kabeln från datorn till TV:n och sedan ljudet från TV:n till förstärkarens SPDIF-ingång (om det finns möjlighet).
Postad 22 August 2008 - 17:25
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
- Jag formaterade inte disken i och med att vista är förinstallerat och att många av programmen faktist är bra att ha och hade installerats senare i alla fall t.ex. Adobe Reader, Photoshop, Google Picasa, Skype, Microsoft Office (60 dagars provversion) m.m. Så jag rekommenderar att bara avinstallera programmen du inte vill ha. - Jag har spelat GRiD på den stationära datorn som har likvärdig prestanda som Vaion förutom att Vaion har 3 gb minne istället för 2. Då spelar jag på rätt höga inställningar och det flyter på bra samtidigt som det är förbannat snyggt ändå (riktigt bra spel för övrigt). Den stationära är i och för sig mer anpassad för spel men det ska inte skilja så mycket (har inte testat att spela krävande spel på vaion än). - Betraktningsvinkeln tycker jag inte är sämre än andra datorer men jag har inte tittat på så mycket film på skärmen eftersom jag kopplar den till TV:n så jag kan inte säga så mycket om det. Annars är skärmen fantastisk med den höga upplösningen och storleken som jag skrev tidigare. - Högtalarna har inte så mycket bas men de funkar bra för det mesta. Jag kan tänka mig att det inte är helt optimalt att titta på filmer med mycket ljudeffekter men jag tittar som sagt på film genom TV:n och 5.1 systemet istället =)
Tack så himla mycket för svar. Woohooo, inte många dagar kvar till lön  Då blir det iväg till shoppen. En sista fråga. Fick du orginalt Vista, eller var det typ en vista skiva i en pappers fodral med plast på framsidan. http://www.inet.se/b...-(100-pack).jpg <- Något sånt liknande. Våre nice om man fick hela Vista boxen.
Postad 23 August 2008 - 06:02
Fjällman
-
Fjällman
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Tack så himla mycket för svar. Woohooo, inte många dagar kvar till lön Då blir det iväg till shoppen.
En sista fråga. Fick du orginalt Vista, eller var det typ en vista skiva i en pappers fodral med plast på framsidan.
http://www.inet.se/b...-(100-pack).jpg <- Något sånt liknande. Våre nice om man fick hela Vista boxen.
Inga programvaruskivor medföljer överhuvudtaget. Detta gäller hos de flesta laptop's som säljs numera. Man ska själv göra en uppsättning återställnings-skivor, som används om man behöver göra en ominstallation av operativsystemet.
Redigerat av Fjällman, 23 August 2008 - 06:03.
Postad 23 August 2008 - 07:48
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Inga programvaruskivor medföljer överhuvudtaget. Detta gäller hos de flesta laptop's som säljs numera. Man ska själv göra en uppsättning återställnings-skivor, som används om man behöver göra en ominstallation av operativsystemet.
okej, törligt... Får se om man oninstrallerar datorn med XP så man får mer utav datorn. Det enda som får mig att tvecka är grafikkortet. Ati HD 3470 256mb enligt tester är inte så himla bra. Jämför man med en jämndyr laptop av Asus som har nVidia 9600GS 512mb + 4 gb ramminne vilket är lite vassare. Doc är den ju inte lika snygg som Sonyn. Någon som kan bekräfta detta med grafikkortet. Vill inte göra ett dumt köp. Som sagt, vill kunna spela lite spel. Simbin har släppt ett nytt spel: GTR Evolution ( http://www.gtr-evolu...com/gallery.htm ) Minimum requirements - Operating Systems Microsoft Windows XP Home/Pro, Windows Vista* - Processor 2.4 GHz Intel Pentium 4 or 100% compatible - Memory 1 GB RAM - Hard Drive 3.7 GB free space - 3D Accelerator DirectX 9 compatible graphics card with 256MB memory - Sound Card DirectX 9 compatible - Input Keyboard and Mouse - DirectX Version 9 Recommended requirements - Operating Systems Microsoft Windows XP Home/Pro, Windows Vista* - Processor 3 GHz Intel Pentium IV or 100% compatible - Memory 2 GB RAM - Hard Drive 4.7 GB free space - 3D Accelerator DirectX 9 compatible graphics card with 512 MB memory - Sound Card DirectX 9 compatible - Input DirectX 9 compatible Force Feedback steering wheel - DirectX Version 9 Våre gött om datorn klarade det spelet.
Redigerat av Pizzamannen, 23 August 2008 - 15:22.
Postad 23 August 2008 - 15:48
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Det enda som får mig att tvecka är grafikkortet. Ati HD 3470 256mb enligt tester är inte så himla bra. Jämför man med en jämndyr laptop av Asus som har nVidia 9600GS 512mb + 4 gb ramminne vilket är lite vassare. Doc är den ju inte lika snygg som Sonyn. Någon som kan bekräfta detta med grafikkortet. Vill inte göra ett dumt köp. Som sagt, vill kunna spela lite spel. Simbin har släppt ett nytt spel: GTR Evolution ( http://www.gtr-evolu...com/gallery.htm )
Jag dyrkar SimBin och har spelat varenda spel de har släppt. Så du kan räkna med att få ett svar från mig när Evolution är testat. I och med att det är en expansion på Race 07 så ska det väl inte vara några ändringar i systemkraven. Eftersom jag har spelat Race 07 på den prestandamässigt likvärdiga stationära datorn på högsta upplösningen och höga grafikinställningar så ska det nog inte vara några problem. Men jag kommer, som sagt, testa så fort som möjligt, var så säker =)
Postad 23 August 2008 - 19:57
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag dyrkar SimBin och har spelat varenda spel de har släppt. Så du kan räkna med att få ett svar från mig när Evolution är testat. I och med att det är en expansion på Race 07 så ska det väl inte vara några ändringar i systemkraven. Eftersom jag har spelat Race 07 på den prestandamässigt likvärdiga stationära datorn på högsta upplösningen och höga grafikinställningar så ska det nog inte vara några problem. Men jag kommer, som sagt, testa så fort som möjligt, var så säker =)
Härligt. Låter bra det Nördade GTR2 på min förra stationära som jag nu mera byt ut mot ps3. Satt och körde ett 24 timmars race nästan varje månad. Hur kul som helst! Really loved that game. Därför önskar man att datorn klarar av just detta spelet. Prestande mässigt tror jag datorn klarar av det, är bara rädd där med grafikkortet. Låter jätte bra om du provar det. GREAT!
Postad 26 August 2008 - 12:08
Mortho
-
Mortho
-
Rookie
-
3 inlägg
Är det någon som har erfarenheter av laptops utan lås för locket?
Verkar som om denna modell saknar detta.
Postad 28 August 2008 - 12:03
eysteinn
-
eysteinn
-
Rookie
-
2 inlägg
Hi,
(sorry for not writing in Swedish  )
I'm thinking about buying this laptop and (from what I understand in swedish) you are very satisfied with it(right?).
Well my main concern is if it is silent. (Maybe this has been addressed earlier.)
Is the fan constantly on? or does it just turn on every now and then and is it then silent?
Thanks
Eysteinn
Postad 28 August 2008 - 13:36
Robban84
-
Robban84
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tja på er!
Körde en ominstallation på denna direkt efter köp, allt fungerar kanon förutom det trådlösa nätverkskortet, finns inga drivrutiner på sonys sida heller vilket ju e kanon  någon som vet vart jag kan få tag på alla drivisar till denna fina dator?
Postad 29 August 2008 - 14:09
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Är det någon som kör Ubuntu eller någon annan linux dist som kan berätta ifall allt funkar som det ska med denna laptop,trådlöst nät etc. Det som står nedanför här i inlägget är något som oroar lite grann vid potentiellt köp. Unable to install the drivers properly, I contacted Sony support. They informed me that the user is not able to properly use the VAIO without OEM Vista, because the driver only recognizes the OEM Vista version.Taget från notebookreview.com Mvh stabbe
Postad 29 August 2008 - 22:00
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Härligt. Låter bra det Nördade GTR2 på min förra stationära som jag nu mera byt ut mot ps3. Satt och körde ett 24 timmars race nästan varje månad. Hur kul som helst! Really loved that game. Därför önskar man att datorn klarar av just detta spelet. Prestande mässigt tror jag datorn klarar av det, är bara rädd där med grafikkortet. Låter jätte bra om du provar det.
GREAT! 
Jag testade GTR Evolution och det flöt på bra efter lite mixtrande med inställningarna. Jag körde med 1380x768 i upplösning (1600x900 flöt inte med det är å andra sidan inte att förvänta) och medium på grafikinställnigarna (high krävde grafikkort med minst 512 mb grafikminne =S) och det flöt på bra samtidigt som det såg snyggt ut. Jag hade samma inställningar på den stationära och den har Nvidia-grafikkort och AMD-processor som är anpassade för spel så med tanke på det är det över förväntan så du behöver inte oroa dig för grafikkortet. För övrigt är spelet, som vanligt med SimBin, riktigt bra, de är fullständigt överlägsna när det gäller bilsimulatorer. De nya bilarna är mycket välkommna, bl.a. Koenigsegg CCX, Audi R8, Aston Martin DBR9, BMW Z4, Dodge Viper SRT-10, klockrena bilval =) Även Nordschleife är en trevlig bonus... Lycka till i det "gröna ****t" med Koenigseggen, inte att leka med
Redigerat av viktorjonasson, 29 August 2008 - 22:01.
Postad 29 August 2008 - 22:52
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Är det någon som har erfarenheter av laptops utan lås för locket? Verkar som om denna modell saknar detta.
Den har inget lås för locket, nej. Men jag tycker inte det är en nackdel, funkar alldeles utmärkt utan...
Postad 29 August 2008 - 22:59
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hi, (sorry for not writing in Swedish )
I'm thinking about buying this laptop and (from what I understand in swedish) you are very satisfied with it(right?).
Well my main concern is if it is silent. (Maybe this has been addressed earlier.) Is the fan constantly on? or does it just turn on every now and then and is it then silent?
Thanks 
Eysteinn
Yes, I'm very satified with it, no problems so far. It dosent make any noise on normal usage, even if i play demanding games it's completely silent. First I thought that something was wrong, I mean it couldn't be THAT quiet, but apperantley it is
Postad 30 August 2008 - 09:02
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag testade GTR Evolution och det flöt på bra efter lite mixtrande med inställningarna. Jag körde med 1380x768 i upplösning (1600x900 flöt inte med det är å andra sidan inte att förvänta) och medium på grafikinställnigarna (high krävde grafikkort med minst 512 mb grafikminne =S) och det flöt på bra samtidigt som det såg snyggt ut. Jag hade samma inställningar på den stationära och den har Nvidia-grafikkort och AMD-processor som är anpassade för spel så med tanke på det är det över förväntan så du behöver inte oroa dig för grafikkortet. För övrigt är spelet, som vanligt med SimBin, riktigt bra, de är fullständigt överlägsna när det gäller bilsimulatorer. De nya bilarna är mycket välkommna, bl.a. Koenigsegg CCX, Audi R8, Aston Martin DBR9, BMW Z4, Dodge Viper SRT-10, klockrena bilval =) Även Nordschleife är en trevlig bonus...
Lycka till i det "gröna ****t" med Koenigseggen, inte att leka med 
Härligt! Förväntande mig inte att man kunde maxa spelet ändå. Så är bara glad att det går att spelas i tillräckligt bra inställningar att man kan ha kul. Så det inte mass laggar Ja, bilvalen är ju helt amazing! Kan inte vänta att sätta mig bakom ratten i en Aston Martin på Nordschleife. Jag och brorsan körde 24 timmars på Gran Turismo 4 sedan har jag kört 24 timmars på Spa på GTR2. Ser framemot ytterligare en 24 timmars på Nordschleife. Om datorn orkar vara på sålänge  Får köpa kylplatta att ställa den på. ^^
Postad 30 August 2008 - 12:49
eysteinn
-
eysteinn
-
Rookie
-
2 inlägg
Yes, I'm very satified with it, no problems so far. It dosent make any noise on normal usage, even if i play demanding games it's completely silent. First I thought that something was wrong, I mean it couldn't be THAT quiet, but apperantley it is 
Ok thanks for the answer. I've read that the speakers are pretty bad, is the sound good if you connect it to external speakers? Eysteinn
Postad 30 August 2008 - 15:14
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Va inne på Onoff nyss och skulle precis köpa den, men så va ja tvungen att fråga hur policyn var om jag la in linux eller annat operativsystem istället för windows vista. Då fick jag svaret att då gäller ingen garanti över huvudtaget, så om det till och med är fabrikationsfel på datorn som märks efter jag lagt in linux så har jag slängt 10 000kr i sjön. Så tyvär blev de inget köp för min del :/
Tack till er som jag mailat med frågor om datorn
Mvh stabbe
Postad 30 August 2008 - 16:25
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Va inne på Onoff nyss och skulle precis köpa den, men så va ja tvungen att fråga hur policyn var om jag la in linux eller annat operativsystem istället för windows vista. Då fick jag svaret att då gäller ingen garanti över huvudtaget, så om det till och med är fabrikationsfel på datorn som märks efter jag lagt in linux så har jag slängt 10 000kr i sjön. Så tyvär blev de inget köp för min del :/
Tack till er som jag mailat med frågor om datorn 
Mvh stabbe
Om jag varit du hade jag vänt tillbaka frågan om det inte är en produkt du köper med ett operativ system och inte ett operativ system med hårdvara. För det är ju inte Microsoft som lämnar garantin utan Sony, sen att de inte kan lämna support på mjukvaran är en annan femma. Sen kan de ju inte se om du har installerat ett annat os om du formaterar disken innan inskick till service företaget, och det är ju inte sony som repar din dator om den skulle gå sönder utan ett externt bolag. //Niklas
Postad 30 August 2008 - 17:01
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Men om jag får ett sådant fel på datorn att jag inte kan formatera den innan inskick till service är de ju rätt kört, Ofta brukar ju fel vara av den typen. Det är ju inte så att alla får fel på sina laptops etc men jag känner att jag inte vill ta den risken för tillfället. Men jag håller med om att jag var för snabb ut ur butiken, jag skulle gjort som du säger med att fråga om hårdvara/mjukvara. Får gå tillbaka på måndag och diskutera lite me personalen  Mvh stabbe Om jag varit du hade jag vänt tillbaka frågan om det inte är en produkt du köper med ett operativ system och inte ett operativ system med hårdvara. För det är ju inte Microsoft som lämnar garantin utan Sony, sen att de inte kan lämna support på mjukvaran är en annan femma.
Sen kan de ju inte se om du har installerat ett annat os om du formaterar disken innan inskick till service företaget, och det är ju inte sony som repar din dator om den skulle gå sönder utan ett externt bolag.
//Niklas
Postad 30 August 2008 - 18:36
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Men om jag får ett sådant fel på datorn att jag inte kan formatera den innan inskick till service är de ju rätt kört, Ofta brukar ju fel vara av den typen. Det är ju inte så att alla får fel på sina laptops etc men jag känner att jag inte vill ta den risken för tillfället.
Men jag håller med om att jag var för snabb ut ur butiken, jag skulle gjort som du säger med att fråga om hårdvara/mjukvara. Får gå tillbaka på måndag och diskutera lite me personalen 
Mvh stabbe
Säg att datorn inte startar upp och du måste skicka in den på service, flytta över disken till en stationär dator och för över de filer du vill spara och sen formaterar du disken. För de kommer med all säkerhet installera om operativ systemet på datorn och se så att den fungerar. När jag har skickat in min HP bärbara för service har jag formaterat disken och fått tillbaka den med operativ systemet installerat. //Niklas
Postad 30 August 2008 - 20:01
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ok thanks for the answer.
I've read that the speakers are pretty bad, is the sound good if you connect it to external speakers?
Eysteinn
The speakers aren't the best but it's not worse than other laptops and it works fine if you're not constantly watch movies with much sound-effects, I don't because I connect it to my home cinema instead. And the sound from both the HDMI-cable and the 3,5 mm audio plug is great, nothing to complain about...
Redigerat av viktorjonasson, 30 August 2008 - 20:02.
Postad 30 August 2008 - 20:13
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Säg att datorn inte startar upp och du måste skicka in den på service, flytta över disken till en stationär dator och för över de filer du vill spara och sen formaterar du disken. För de kommer med all säkerhet installera om operativ systemet på datorn och se så att den fungerar.
När jag har skickat in min HP bärbara för service har jag formaterat disken och fått tillbaka den med operativ systemet installerat.
//Niklas
Det där är helt klart någonting jag missat i mina tankegångar, man tackar  Blir förmodligen en tur till onoff imorgon igen. Mvh Karl
Redigerat av stabbe, 30 August 2008 - 20:15.
Postad 03 September 2008 - 09:10
nemesis78
-
nemesis78
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag köpte en fw11e igår och kan konstatera att min, i orginalutförande med alla program osv, inte klarar av att spela 1080p .mkv filer, någon som vet om det är grafikkortet som är flaskhalsen eller om det kan vara en ide att installera XP och testa om det gör någon skillnad?
Postad 03 September 2008 - 16:23
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Jag köpte en fw11e igår och kan konstatera att min, i orginalutförande med alla program osv, inte klarar av att spela 1080p .mkv filer, någon som vet om det är grafikkortet som är flaskhalsen eller om det kan vara en ide att installera XP och testa om det gör någon skillnad?
Har du installerat coreavc? Då jag är på G att inhandla en själv så är det ett krav att den skall kunna lira 1080p .mkv utan problem. Då min nuvarande HP bärbara inte klarar av det. //Niklas
Postad 03 September 2008 - 16:47
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Blev inget köp av denna datorn för mig, det föll på standby tid och laddningstiden. Hade det inte varit för det hade jag köpt den.
Mvh Karl
Postad 03 September 2008 - 17:48
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Har precis köpt datorn idag. Har installerat windows och så.
Riktigt snygg och stilren. Lite mycket klisterlappar i den. Men ska ta bort (kommer vara väldigt försiktig  )
Är det recovery disc jag ska göra först?
3 dvd skivor och tar 90 minuter.
Har jag hamnat rätt då? Om jag ska fixa Vista på skiva?
Postad 03 September 2008 - 20:57
nemesis78
-
nemesis78
-
Rookie
-
2 inlägg
Har du installerat coreavc? Då jag är på G att inhandla en själv så är det ett krav att den skall kunna lira 1080p .mkv utan problem. Då min nuvarande HP bärbara inte klarar av det.
//Niklas
lifesaver där  nu funka de fint, tack så mycket!
Postad 04 September 2008 - 05:20
AndersPa
-
AndersPa
-
Användare
-
-
111 inlägg
Vad säger ni om ljudnivån på fläkten jämfört med andra laptops?
Postad 04 September 2008 - 09:02
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jämfört med andra laptops vet jag inte, men måste säga att den är grymt tyst. Satt i drygt 2 timmar och spela GTR:Evolution / Race07 med high inställningar utan lagg. Datorn var ens inte varm, bara ljummen. Knäpp tyst också. Köpte datorn igår. Helt skjut nöjd är jag. Mycket bättre än förväntat!!!!!!!!!!!!!!! KÖP!
Postad 04 September 2008 - 16:40
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jämfört med andra laptops vet jag inte, men måste säga att den är grymt tyst. Satt i drygt 2 timmar och spela GTR:Evolution / Race07 med high inställningar utan lagg. Datorn var ens inte varm, bara ljummen. Knäpp tyst också. Köpte datorn igår. Helt skjut nöjd är jag. Mycket bättre än förväntat!!!!!!!!!!!!!!! KÖP!
Jag måste hålla med "Pizzamannen", datorn låter nästan aldrig någonting och är inte speciellt varm ens vid HD-filmstittande eller krävande spel. Det finns för övrigt bilder på datorn i mitt galleri nu... (macro-varning!! =)
Redigerat av viktorjonasson, 05 September 2008 - 18:50.
Postad 07 September 2008 - 18:49
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag undrar ni som har denna dator också.
Jag har nu haft den i ett par dagar. Funkar utmärkt.
Har doc en fundering som jag börjar bli lite irriterad över.
Varje gång jag stänger av datorn står det
"configurating update 2 of 3"
Sen när jag startar datorn står det
"configurating update 3 of 3"
Sen går de båda till 100%.
Det händer varje gång jag stänger av och sätter på datorn. Nästan så de har hackat upp sig.
Någon som vet vad jag kan göra? Lite jobbigt att man måste vänta på detta varje gång man ska sätta på datorn och stänga av den. Våre tacksam för svar.
Postad 08 September 2008 - 09:51
Unregistered34b85454
-
Unregistered34b85454
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Nu ska min dator in för andra gången........
först hade jag problem med att det surrade från skärmen när jag drog ner bakgrundsbelysningen.
Fick tillbaka datorn efter 2 veckor, allt var frid å fröjd i ca en vecka.
Nu börjar den surra (utan att man har gjort något med bagrundsbelysningen) igen.
har märkt ett annat problem med.
När man sätter på en film från datorn (via hdmi) och sedan stänger locket så den skalar upp I 1080, ändrar sig ljusstyrkan från signalen till tvn...... mycket konstigt...
Postad 08 September 2008 - 14:42
Unregistered4a77eec0
-
Unregistered4a77eec0
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag undrar ni som har denna dator också.
Jag har nu haft den i ett par dagar. Funkar utmärkt.
Har doc en fundering som jag börjar bli lite irriterad över. Varje gång jag stänger av datorn står det "configurating update 2 of 3"
Sen när jag startar datorn står det "configurating update 3 of 3"
Sen går de båda till 100%. Det händer varje gång jag stänger av och sätter på datorn. Nästan så de har hackat upp sig. Någon som vet vad jag kan göra? Lite jobbigt att man måste vänta på detta varje gång man ska sätta på datorn och stänga av den. Våre tacksam för svar.
Hejsan! Har haft denna datorn nu i ca 2 veckor! Hade samma "problem" som du nämner, det är väldigt mycket uppdateringar som den kommer att göra några dagar framöver. Men det kommer försvinna med tiden ska du se! Det är inget fel på din dator, utan blev själv förvånad av att min gjorde så! /Sam
Postad 08 September 2008 - 19:38
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hejsan! Har haft denna datorn nu i ca 2 veckor! Hade samma "problem" som du nämner, det är väldigt mycket uppdateringar som den kommer att göra några dagar framöver. Men det kommer försvinna med tiden ska du se! Det är inget fel på din dator, utan blev själv förvånad av att min gjorde så! /Sam
Thanks mate. Har faktist sätt att de har försvunnit idag  Går mycket snabbare nu "skönt"
Postad 13 September 2008 - 23:27
Pizzamannen
-
Pizzamannen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Går det att typ göra iconerna mindre. De som är på skrivbordet?
Postad 16 September 2008 - 20:37
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Går det att typ göra iconerna mindre. De som är på skrivbordet?
Högerklicka på skrivbordet och välj visa så kan du ställa in storleken i tre steg.
Postad 16 September 2008 - 20:52
viktorjonasson
-
viktorjonasson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
För er som tycker det är för klen bas i de inbyggda högtalarna. Det finns ett sätt att öka basen genom att öppna Dolby Control Center (startmenyn, sök "dolby", det ska komma upp under program). Bocka sedan i "Natural Bass" och öka sedan "Bass Boost" så blir det faktiskt mycket bättre.
Postad 17 September 2008 - 05:28
AndersPa
-
AndersPa
-
Användare
-
-
111 inlägg
Klarar datorn högupplösta hd-videos i 1080p utan att det hackar?
Postad 18 September 2008 - 12:27
Unregistered34b85454
-
Unregistered34b85454
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Har fått tillbaka min dator idag för andra gången, Denna gång har dom bytt hela lcd skärmen. Som "plåster på såren" fick jag en damduk till skärmen och en ursäkt att jag har haft så mycket problem med min laptop.
Men det värsta av allt är att problemet KVARSTÅR!!!
Det är fortfarande ett högfrekvent ljud från skärmen.
Har ringt sony idag igen, jag fick till svar att dom ville hämta datorn igen.
Men det gick jag inte med på, den har ju redan varit iväg 2 ggr utan åtgärd, jag kräver en ny eller pengar tillbaka. Nu väntar jag på svar från sony för killen jag pratade var tvungen att prata med chefen..
Postad 18 September 2008 - 15:55
t0bi
-
t0bi
-
Rookie
-
1 inlägg
Tjena! Lever den här tråden fortfarande?
Precis köpt en Vaio av denna modell som alla talar så gott om...
Jag är supernöjd i stort sett men är lite besviken på svärtan i skärmen. Jag upplever den väldigt gråaktig. Någon skrev innan att man kunde sänka ljusstyrkan på skärmen, hur gör man det? Har varit inne och petat lite i färginställningar (ATI Controlcenter) men utan resultat... Nån som har en idé?
Mvh t0bi
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|