Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Linn

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 July 2008 - 22:31

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Har hört via detta forum talas om ett hifi märke som kallas för Linn, enligt några här på forumet gör de väldigt bra greor. Har någon lyssnat eller tom äger något från Linn? Finns det någon återförsäljare här i Sverige, hade varit än bättre om det fanns någon i Skåne!!!

Postad 28 July 2008 - 07:01

Needa
  • Needa
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag vet inte om någon återförsäljare just i skåne men pröva att söka på linns hemsida.

Postad 29 July 2008 - 09:15

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Ja, dom gör ju inte direkt dåliga grejer. Grejen är bara att man säkert hittar lika välljudande saker för en tiondel av priset.
Linn har länge varit väldigt bakåtsträvande.. men nu när dom släppt sina mediastreamers så kanske det är slut på den saken. Förhoppningsvis kanske dom också börjar sälja lite modern teknik.

Jag har provlyssnat en hel del Linn och med rätt grejer och i rätt rum så låter det BRA! Men inte vet jag om dom skulle vara bättre än något annat märke. Slänger man ut sådanna summor så vore det ju katastrof om man fick dåligt ljud! :)

En fördel med Linn är att deras Sneaky DS är drygt 5000,- billigare än SlimDevices Transporter. Så jag tror att Transportern kommer sjunkaen del i pris.

Postad 13 August 2008 - 18:26

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Här kan du läsa mer om Linn:

http://linnforum.se/

=)

Postad 13 August 2008 - 18:36

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Linn har länge varit väldigt bakåtsträvande.. men nu när dom släppt sina mediastreamers så kanske det är slut på den saken. Förhoppningsvis kanske dom också börjar sälja lite modern teknik.

Bakåtsträvande? Deras första mediastreamers kom för typ 8 år sedan (Linn Kivor).... Och det finns många andra exempel...

De brukar dock vara sena på att implementera nya funktioner och format.

Linn är inte dyrt, men deras prislappar är relativt höga. Vissa Linn-prylar är extremt prisvärda med tanke på vad motsvarande kvalitet kostar hos konkurrenterna. Ta t ex en Linn Classik Music och jämför med andra märken... En Classik kostar omkring 17.000kr har jag för mig (CD/Radio/Förstärkare) och spelar skjortan av alla andra kombinationer för samma pengar.

Redigerat av Unregistered5443661d, 13 August 2008 - 18:37.

Postad 05 September 2008 - 19:02

DeaM
  • DeaM
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Håller med Linn där.

För 2 månader sedan så köpte jag efter att ha varit på Takt&Ton i Luleå och provlyssnat på nya Linn Classik Music, en månad senare så köpte jag Linn Majik 140 aktiv 4 vägshögtalare. Och om du tänker på det du får för dom pengarna så kan jag säga att jag ångrar mig inte en sekund. Fördelen med Linn och deras högtalare är ju att du har möjlighet att driva dom Aktivt ( Förutsatt att du nu har en förstärkare med 8 kanaler ) .. Dom flesta dyrare högtalare drivs passivt och detta medför att Linn har mycket stor fördel med sina aktiva högtalare.. dessutom låter det så mycket bättre i aktivt än passivt!

Men som med allt annat så kan ingen säga vad du gillar, är ju trots allt dina öron, smak och tycke som avgör vad du tycker låter bra..

Mvh

Redigerat av DeaM, 05 September 2008 - 19:04.

Postad 05 September 2008 - 20:30

sikis
  • sikis
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Har provlyssnat en del linn. en del demat på Takt o Ton i luleå, men har även en nära vänn som plockade i hop ett begagnat system bestående av ett par linn katan(stativare ca 6k beg) en cd vid namn karik ett linn lk280 slutsteg( sägs vara rät kraftigt men inte det mest musikaliska linn skapat) kolektor försteg , och till det linn K400 högtalarkablar och linn black interconekt signalkablar.. detta begat för 15-20k skulle jag tippa. och detta var nog en 2-3 år sedan. måste säga att det är nog det härligaste jag lyssnat på.. skulle vilja säga bästa. men ja finns alltig dyrare grejor som är ännu bättre. men i rimlig nivå så att sgäa helt underbart.. så roligt att lyssna på musik det var i den anläggningen..

angående katan högtalarna så ja linn verkar helt klart kunna bygga högtalara för med tanke på att det är et tpar relatift små stativare så låter dom otroligt stort men grym precition och en bra tryck.

själv sitter jag och spinner på vad jag ska investera i i framtiden till ett 2 kanals system,
i läget nu så är det en Sneaky ds mediaspelare med ett extra steg till det tex 5105 eller om man snålar lite ett lk100 eller liknande och sedan ett par katan.. då har man nog så man sitter grymt nöjd ett bra tag.. det vill säga om man iten ska vara värst så att säga.. men det måste man ju itne alltig, tror i allafall att jag skulle sitta såååååå nöjd med detta.. så ja provlyssna på linn grejor och bilda er en uppfattning..

ang återförsäljare så ta ontakt med Peter på¨takt o ton i luleå www.taktoton.com
har hört att dom på uppdrag installerar system även i södra sverige..

är ju så med linn grejor att det ingår installation i priset, ska vara enbart billigaste mediastreamern som itne innefattas av detta alltså sneaky ds.

Postad 10 September 2008 - 14:36

Nightrage
  • Nightrage
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag kör själv med Linn prylar, har tidigare inte varit speciellt imponerad av Linn men har med tiden börjat gilla deras grejor mer och mer så för ca ett halv år sedan så bytte jag ut mitt gamla system mot ett system från Linn. Och förutom att det låter ruskigt bra ( enligt mig ) så gillar jag den service jag får när jag kommer in till min lokala handlare. Linn har för övrigt ett krav på sina återförsäljare att dom ska åka hem till kunden för att se tuill att deras produkter blir rätt instalerade och fungerar som de ska (frivilligt naturligtvis) men just att ett "riktigt proffs" kommer hem till en och justerar in högtalar positioner och liknande är mycket fördelaktigt då skillnaden blir enorm...

Postad 10 September 2008 - 18:54

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Det är ju bra att du är här och skriver i flera trådar idag hur bra linn är nu när du upptäckt det då :)

Postad 11 September 2008 - 07:06

Nightrage
  • Nightrage
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Ja det kan ju bli så att om någon ställer en fråga och undrar "Har någon lyssnat eller tom äger något från Linn? "
Så kan det ju faktiskt bli så att man svarar, trodde att det var lite det som var meningen med forum... att dela med sig av sina upplevelser och kunskaper, men vad vet jag

Postad 11 September 2008 - 20:54

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Tja... Min uppfattning om linn är att dom låter mycket korrekt och musikaliskt men ganska trist.
Det är liksom lite dålig personlighet i linns grejor....
Särskillt om man vill att det ska låta som live musik....
Sen verkar det som att det är lite "religon" över linn... dom som håller på med det blir smått
fanatiska och försöker värva alla till den "rätta" läran :)

Men smaken är som baken... delad.... och det är väll bra B)

//Micke

Postad 12 September 2008 - 13:51

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Linn är roligt helt enkelt. Dyrt. Roligt. Och dyrt. :-)

Blir lite mer som en hobby, religion (what ever) till slut. Men antar att det är halva nöjet. För samma pengar finns det saker som låter lika bra och bättre, men nämn det inte åt någon som spenderat en årslön på ett Linn-system, för då ######r får du höra! ;-)

Postad 12 January 2009 - 11:34

jocke_tuffing
  • jocke_tuffing
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Redan första sekunden på en skiva fick mig att bli helt övertygad på Linn.

Allt annat jag lyssnat på (under 40 000 typ) har jag verkligen fått anstränga mig för att höra skillnad överhuvudtaget på högtalare för 5, 10, 15 eller 25 tusen. Men så fort man hör Linn blir låten så otroligt bra!

Postad 12 January 2009 - 18:11

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Jag har hittat tillbaka till Linn efter ett antal års frånvaro (via studier, utflykt till flerkanalssystem, villa, barn osv...). Det jag har kvar från min sejour på 90-talet är en Linn Basik/Akito skivspelare (som kommer att bytas mot en LP12....någon gång....typ när jag fyller 50..... vilket är om 15 år....) Nästa steg på kedjan är antingen en Sneaky/Majik DS eller att byta högtalare till något lämpligt som sedan kan aktiveras.....

Fördelen med ett Linn-system är att grejerna är anpassade för varandra, att man kan köra aktivt, att det finns ett andrahandsvärde på grejerna och att handlarna vet vad de kränger och hur det passar ihop. Kan tipsa om Tonläget i Gbg (www.tonlaget.com) och HighFidelity i Sthlm (www.highfidelity.se).

Vad gäller att de skulle vara sena på att få in nya finesser i sina grejer är delvis sant. Men frågan är vilka funktioner vi talar om? Om man menar den tekniska kvalitén i komponenter så är Linn långt framme - hört talas om switchande nätdelar? Linn körde med det redan på 90-talet i sin cd/dac kombo (Karik/Numerik). Ingen påstod att den lät dåligt....jag lyssnade på den vid något tillfälle i en Linnrigg för cirka 160k (1990!). Till dags dato är det fortfarande det bästa jag hört tillsammans med Klimax DS, KLimax Kontrol, C6100 (?) och Akkurate 242.... som jag inte frågade prislappen på....men jag kan säga att det är bra mycket dyrare.....

Gå även in på Selleri, (www.selleri.de), som är det forum som svenska Linnanhängare återfinns på.

Jag är ruskigt nyfiken på hur recensionerna i nästa Hifi&Musik kommer att se ut - de skulle testa hela DS-kedjan (från Sneaky, via Majik och Akkurate till Klimax DS) från 13000:- till c:a 150000:-.

Mvh
Andreas

Postad 12 January 2009 - 18:46

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Linn är roligt helt enkelt. Dyrt. Roligt. Och dyrt. :-)

Blir lite mer som en hobby, religion (what ever) till slut. Men antar att det är halva nöjet. För samma pengar finns det saker som låter lika bra och bättre, men nämn det inte åt någon som spenderat en årslön på ett Linn-system, för då ######r får du höra! ;-)

Kan inte annat än hålla med. Linn folket har en tendens att svälja allt som har med Linn att göra med hull och hår.

Jag är ruskigt nyfiken på hur recensionerna i nästa Hifi&Musik kommer att se ut - de skulle testa hela DS-kedjan (från Sneaky, via Majik och Akkurate till Klimax DS) från 13000:- till c:a 150000:-.

Mvh
Andreas

Kan väl säga såhär. Att om inte det dyraste alternativet är det som låter bäst enligt den tidningen så blir jag förvånad! :)

Postad 31 January 2009 - 17:49

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Tja -att du får vad du betalar för är väl knappast förvånande - inte heller när det gäller Linn....så att en Klimax DS låter bättre än Sneakyn kanske inte förvånar? Jag kan inte uttala mig om skillnaderna mellan Sneaky/Majik/Akkurate/Klimax eftersom jag inte lyssnat på alla (ännu).
Men jag kan erkänna att jag är positivt överraskad av recensionen i H&M - Linn brukar inte stå högst upp på listan...även om de senaste årens recensioner varit ganska positiva.

Jag skulle däremot gärna se/läsa en recension där man jämför Linns version mot t.ex. Logitech Transporter och en SB3 + DAC (t.ex. Benchmark/Lavry/Harmony Design). Är ruggigt sugen på en Sneaky just nu...även om jag retar mig på att den är så ful....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.