Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Stereoförstärkare!

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 July 2008 - 00:04

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hej!

Nu när vintern snart är här ska jag bygga ett par frontar. Jag tänkte driva de med en stereoförstärkare, kopplad till PS3,radio,CD och vinyl. En Sub otgång är också viktigt! Prisklassen 3-3500kr.
Några exempel:

Högtalar Specs:
MID/BAS 2st i varje front: http://www.hifikit.s...dex.php?id=1102
Diskant 1st i varje front: http://www.hifikit.se/index.php?id=202

Jag lyssnar mest på hårdrock o elektro, gillar att vrida upp volymen! (Just nu har jag ett par gamla 2-kanlas förstärkar som jag tänkte driva mina bakre högtalare med vid film.)

Redigerat av Timpolanen, 30 July 2008 - 15:49.

Postad 28 July 2008 - 08:57

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

Hej!

Nu när vintern snart är här ska jag bygga ett par frontar. Jag tänkte driva de med en stereoförstärkare, kopplad till PS3,radio,CD och vinyl. En Sub otgång är också viktigt! Prisklassen 3-3500kr.
Några exempel:

Högtalar Specs:
MID/BAS 2st i varje front: http://www.hifikit.s...dex.php?id=1102
Diskant 1st i varje front: http://www.hifikit.se/index.php?id=202

Hej!

Kan du tänka dig beggat så finns ju hur många sköna apparater som helst, samt att du får mycket mer för pengarna då det gäller en 2-kanalare.

B)
Jag lyssnar mest på hårdrock o elektro, gillar att vrida upp volymen! (Just nu har jag ett par gamla 4-kanlas förstärkar som jag tänkte driva mina bakre högtalare med vid film.)

Postad 28 July 2008 - 12:11

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hehe blev lite fel med din citering;) Ja! Beggat är alldrig fel! Kom med förslag!

/Tim!

Postad 28 July 2008 - 12:29

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Ja jag såg det nu, kul att glädja andra. B)

Men som subutgång kan du ju använda både sub out, pre out och även tape out.

Jag kör med NAD men jag tycker du skall satsa på en Rotel eller Arcam, då dess är riktigt bra på att återge detaljer i ett spektrat steroåtergivning.

Postad 28 July 2008 - 12:33

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Om du skall ha subben till musik så rekommenderar de flesta att koppla via högnivå, dvs de vanliga högtalarutgångarna. En stereoförstärkare har ju oftast ingen DAC-avkodare så du får skicka analog signal från de olika enheterna, vilket innebär att du inte kommer att få ut den rena LFE-kanalen till subben i alla fall.

Jag kör själv Denon och tycker de håller hög kvalitet:

Postad 28 July 2008 - 12:46

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Hög- eller lågnivå till subwoofern handlar lite om hur långt avståndet är mellan förstärkare och baslåda. Men normalt sätt brukar högnivå låta bättre än lågnivå.

//Max Reference

Om du skall ha subben till musik så rekommenderar de flesta att koppla via högnivå, dvs de vanliga högtalarutgångarna. En stereoförstärkare har ju oftast ingen DAC-avkodare så du får skicka analog signal från de olika enheterna, vilket innebär att du inte kommer att få ut den rena LFE-kanalen till subben i alla fall.

Jag kör själv Denon och tycker de håller hög kvalitet:

Postad 28 July 2008 - 15:24

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Kul med så snabba svar!
Subben är passiv och drivs av en av mina förstärkare, har ingen aning om effekt per kanal (Pioneer A-202) Men jag kommer att köpa ett steg till den snarast!

Det ända jag är lite osäker på är om förstärkare klara driva mina hembyggen? Att driva 100% är inte ett måste...

Tänkte bara kolla om den här förstärkaren är något att ha?

Pioneer A602-R

- DIN uteffekt: 2 x 120 W över 4 Ohm

- 7 st ingångar: Line, Tape 1/Dat, Tape 2, ADPT/Tape 3, Phono, CD & Tuner

- 4 st högtalaranslutningar

- Mute-funktion (sänker ljudet med 20 dB)

- Bas-, diskant- och balansrattar

- Loudness-knapp (för extra bas)

- Direct-knapp för rent, opåverkat ljud från källan

- Knappar för val av högtalarpar

- Vikt: ca 13 kg

Hur kopplar man den det finns 4-kanaler är det 4 högtalare som gäller eller kan man koppla all effekt på två kanlaler?
Postad bild

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 28 July 2008 - 15:51.

Postad 28 July 2008 - 19:42

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
om du vill ha en förstärkare som orkar så är det hk 970...riktigt bra för den musiken du gillar....för dom pengarna så hade jag inte tvekat en sekund...du kan säkert hitta en som låter bättre(finare) beg,men inte med den kraften som hk,n ger...

Postad 29 July 2008 - 10:08

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

om du vill ha en förstärkare som orkar så är det hk 970...riktigt bra för den musiken du gillar....för dom pengarna så hade jag inte tvekat en sekund...du kan säkert hitta en som låter bättre(finare) beg,men inte med den kraften som hk,n ger...

Okej låter mycket bra! Men kvaliten på ljudet få inte vara dåligt heller, men det beror någ på vad man hade innan (som man jämnför med)...

Redigerat av Timpolanen, 29 July 2008 - 10:09.

Postad 30 July 2008 - 12:29

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Kul med så snabba svar!

Tänkte bara kolla om den här förstärkaren är något att ha?

Pioneer A602-R

Hur kopplar man den det finns 4-kanaler är det 4 högtalare som gäller eller kan man koppla all effekt på två kanlaler?

/Tim!

Den har bara tvåkanalsförstärkare i sig. Anledningen att den ser ut så är om man har två olika uppsättningar högtalare, tex i två olika rum, så kan man välja att spela på antingen det ena paret, det andra paret eller på bägge samtidigt. Ett annat användingsområde är om man skall köra biwire där kabeln är delad även i förstärkardelen, så är det lättare att koppla in sladden. Sen kör man såklart A+B på förstärkaren.

Postad 30 July 2008 - 14:20

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Den har bara tvåkanalsförstärkare i sig. Anledningen att den ser ut så är om man har två olika uppsättningar högtalare, tex i två olika rum, så kan man välja att spela på antingen det ena paret, det andra paret eller på bägge samtidigt. Ett annat användingsområde är om man skall köra biwire där kabeln är delad även i förstärkardelen, så är det lättare att koppla in sladden. Sen kör man såklart A+B på förstärkaren.

Okej va bra nu fick jag grepp om det! Jag kunde ana att det var till biwire men trodde inte det fanns på den tiden då förstärkaren gjordes...

Men då blir det inte 120W (4ohm) i 4-kanaler. Tror ni att denna förstäkare är något att använda? (till mina hembyggen)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.