...flytta den till andra sidan rummet. Fortfarande utmed långväggen men ca 7 m längre bort.
Nån som har erfarenhet/ide om detta?
Att flytta runt subben och prova sig fram är nog det för hjärnan minst ansträngande. Dock kan både rygg och tålamod tryta. ; ) Förmodligen kommer man att upptäcka att det inte bara finns en optimal placering, utan flera som låter skapligt. Ibland behöver man inte flytta den särskilt mycket för att få en stor skillnad i ljudet.
För min egen del verkar det låta gosigast bas när jag har den någonstans framme i vänstra hörnet, riktad in i rummet. Men även placerad mitt bakom lyssningsposition och bredvid funkar fint. Har också fått väldigt jämt och fint ljud när jag provat att ha den utefter långsidan mitt emellan sittplats och front, vinklad 90 grader in i rummet. Men vem vill visuellt ha den där? Dessutom använder jag den även vid stereolyssning, och då tycker jag det låter tightare, kompaktare om alla ljudkällor är placerade i fronten.
För att trådskaparen inte skall uppleva tråden helkapad: glöm inte vrida på ratten och prova sig fram. Var subben än placeras.