Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fasvändning av subb

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 July 2008 - 10:25

Unregistered29611
  • Unregistered29611
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Hej, har funderat lite kring om jag ska fasvända subben och hur många grader den då ska vändas.

Baselementen sitter på sidan av subbarna, subborna står i sin tur rakt riktade mot mig vilket ger en vinkel på 90 grader mellan mig och elementen, vrida 90 grader?

Hur har ni med sidomonterade element gjort med er fasratt?

//Erik

Redigerat av Unregistered29611, 28 July 2008 - 10:28.

Postad 28 July 2008 - 11:54

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Det finns inga skrivna regler eller rekommendationer för detta utan du måste prova dig fram. Låt en kompis vrida på subben och sedan fasen medan du sitter i lyssningspositionen så får du avgöra när det låter bäst.

Tänk också på att själva placeringen av subben i rummet som regel har grymt stor betydelse för hur det låter på din lyssningsposition.

Redigerat av jonsod76, 28 July 2008 - 14:33.

Postad 28 July 2008 - 12:34

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Min subb står lite snett under en av mina Minipods (väggmonterad) in mot hörnet.
Har jag min fas på 0 så släcker högtalarna ut varandra, men tar jag fasen på 180 så blir det hur bra som helst.
Har nu funderingar på att flytta den till andra sidan rummet. Fortfarande utmed långväggen men ca 7 m längre bort.
Nån som har erfarenhet/ide om detta? (lånar lite B) )

Postad 28 July 2008 - 13:04

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

...flytta den till andra sidan rummet. Fortfarande utmed långväggen men ca 7 m längre bort.
Nån som har erfarenhet/ide om detta?

Att flytta runt subben och prova sig fram är nog det för hjärnan minst ansträngande. Dock kan både rygg och tålamod tryta. ; ) Förmodligen kommer man att upptäcka att det inte bara finns en optimal placering, utan flera som låter skapligt. Ibland behöver man inte flytta den särskilt mycket för att få en stor skillnad i ljudet.

För min egen del verkar det låta gosigast bas när jag har den någonstans framme i vänstra hörnet, riktad in i rummet. Men även placerad mitt bakom lyssningsposition och bredvid funkar fint. Har också fått väldigt jämt och fint ljud när jag provat att ha den utefter långsidan mitt emellan sittplats och front, vinklad 90 grader in i rummet. Men vem vill visuellt ha den där? Dessutom använder jag den även vid stereolyssning, och då tycker jag det låter tightare, kompaktare om alla ljudkällor är placerade i fronten.

För att trådskaparen inte skall uppleva tråden helkapad: glöm inte vrida på ratten och prova sig fram. Var subben än placeras.

Postad 28 July 2008 - 14:37

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Min subb står lite snett under en av mina Minipods (väggmonterad) in mot hörnet.
Har jag min fas på 0 så släcker högtalarna ut varandra, men tar jag fasen på 180 så blir det hur bra som helst.
Har nu funderingar på att flytta den till andra sidan rummet. Fortfarande utmed långväggen men ca 7 m längre bort.
Nån som har erfarenhet/ide om detta? (lånar lite :) )

Som sagt, det finns inga skrivna regler eller rekommendationer för detta utan du måste prova dig fram.

Förvisso kan man grovt räkna fram optimala inställningar och placeringar med program för just detta. Det finns företag som arbetar med rumsakustik som använder sig av dessa som en grund för senare finjustering. Men för en privatperson är det knappast lönsamt att använda sig av något sådant. Ta god tid på dig och experimentera så finner du snart klart acceptabla inställningar och placering.

Postad 29 July 2008 - 16:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Spana in tråden: Tråd

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.