Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Värt att byta ut Optoma HD70 mot HD65?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 July 2008 - 17:05

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
tjo & tjim.

Har precis köpt HK AVR 255 för att komma åt HDMI-växlaren, noterade att min Optoma HD70 inte hade v1.3 av HDMI-standarden då och började fundera på om det skulle vara värt att byta ut den mot Optoma HD65 istället?

Vad tycker ni? Någon som har gjort det?

Fördelarna (stora som små) tycker jag är:
  • HDMI 1.3
  • Mindre storlek
  • Någon dB tystare

Nackdelarna med ett byte:
  • Lägre brintid på lampan
  • Andrahandspriset på HD70

Men jag resonerar som så att det är bättre att köpa en ny modern projektor innan brinn tiden tagit slut och då gör det inget om det är 2000h istället för 3000h.

Sen där på andrahandspriset, eftersom HD65 finns nu för 6000 kr och HD70 kostar 8900 fortfarande och min har brunnit kanske <500 tim så lär det vara svårt att få mer än 3000 kr för HD70 om ens det? Eller?

Tacksam för åsikter..

Postad 28 July 2008 - 17:42

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Om vi börjar med HDMI 1.3, så låter det ju flott på papperet, dock vet jag inte hur mycket praktiskt nytta man kan dra ur den funktionen idag. Andra Ärade Kunniga i ämnet får gärna inflika. :)

Jo, 65:an är mindre. Faktiskt otroligt nimm. Den praktiskt taget försvinner där uppe i taket, och det är ju om inte annat lite hustruvänligt, och imponerande när grannar och vänner ser vad denna maskin kan prestera, med sin dryga mjölkliterstorlek. :P

Den är också något tystare än HD70 ja.

Och jämfört med HD70, så får jag ut bättre färger och ljusflöde ur HD65:an. Det förstnämnda främst tack vare förmodligen delvis nyttjandet av Brilliant Colour teknik, det senare förmodligen delvis också tack vara Brilliant Colour tekniken. Vad jag har förstått så kan Brilliant Colour tekniken också tillåta just mer ljusflöde, jämfört med mer konventionella färghjul, samtidigt som färgerna kan bli bättre.

Nackdel då? HD65 spinner med 3x, så är du kräkbenägen p g a regnbseffekten, så bör du jämför med en HD70 som spinner med 4x-5x.

Sedan om du köper din HD65 på rätt ställe, så skall du få 2 års maskin- och lampgaranti (2000 timmars maxbegränsning på lampa).
Personligen tycker jag 2000 timmar är väldigt bra, vilket tillåter ~2.7 timmars användning/dag i 2 år, eller sätta den på dygnet-runt användning i ~83 dagar, utan reservlampkostnadsrisk! B)

Andrahandsvärde på HD70 då? Tja, runt 4.000:- - 5.000:- någeting skulle jag tro, också beroende på hur lång garanti du har kvar på maskin och lampa.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Postad 28 July 2008 - 17:47

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Eh. Nej.

Det finns ändå inget med hdmi 1.3-finesserna som du har nytta av med en projektor. Och ska du byta projj, kör på din HD70 tills du tröttnar och köp något betydligt hetare framöver.

Postad 28 July 2008 - 17:52

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Om vi börjar med HDMI 1.3, så låter det ju flott på papperet, dock vet jag inte hur mycket praktiskt nytta man kan dra ur den funktionen idag. Andra Ärade Kunniga i ämnet får gärna inflika. :)

HDMI 1.3 är en specifikation. Det finns ett antal finesser och funktioner i den specifikationen, men huruvida de används eller på annat sätt hanteras är upp till varje enskild produkt. Och det finns då inget i 1.3-specen som är avgörande för en projektor.

Postad 28 July 2008 - 21:21

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Där ser man. Köpet är mest aktuellt för att jag tröttnar på saker rätt snabbt och vill förnya mig när det finns nyare saker. Har tänkt på 1080p men tycker inte att jag använder prollen SÅ mycket att det är värt de extra pengarna för en 1080p.

Samma sak gäller där med 1.3, tänkte att det skulle vara intressant med lipsync (om jag förstod rätt så skall HK AVR 255 klara av detta). Men förmodligen inget jag kommer använda :)

Vad menas med den här regnbågseffekten, jag har läst om det förut men kommer inte ihåg vad det var. Har för mig att man inte märker av det så mycket?

En god vän till mig har precis köpt 65:an så jag lär väl besöka honom lite och spana in den lite!

Tack

Postad 28 July 2008 - 21:37

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hoppla, dubbelpost. Sorry!

Redigerat av beejay, 28 July 2008 - 21:37.

Postad 29 July 2008 - 08:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
På tal om HDMI 1.3, nedan saxat ur broschyren. :)

/Fredrik

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  saxat.jpg   44.21K   0 Antal nerladdningar

Postad 29 July 2008 - 08:15

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Samma sak gäller där med 1.3, tänkte att det skulle vara intressant med lipsync (om jag förstod rätt så skall HK AVR 255 klara av detta). Men förmodligen inget jag kommer använda :)

Vad menas med den här regnbågseffekten, jag har läst om det förut men kommer inte ihåg vad det var. Har för mig att man inte märker av det så mycket?

Automatisk lip-sync är en funktion som specificeras i HDMI 1.3. Men för att det ska fungera måste både bildkälla, bildvisare och då även receiver hantera funktionen. Oklart ifall AVR255 har den eller inte men mer eller mindre alla receivers kan manuellt fördröja ljudet för att matcha bildvisaren. Projektorer har sällan problem med långsam bildbehandling utan det är främst TV-apparater som kan spöka.

Om du har en HD70 borde du veta vad regnbågseffekten är vid det här laget eftersom den anses vara en av de som visar detta tydligast. Och har du inte märkt av några regnbågar så skatta dig lycklig. :P

Postad 29 July 2008 - 08:30

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

På tal om HDMI 1.3, nedan saxat ur broschyren. :)

/Fredrik

Försök hitta en bildkälla där 30 bitars upplösning används. Blu-ray och DVD är 24-bitar. När du finner en AVCHD-skiva med 30-bitars testmaterial och en BD-spelare som klarar detta, försök hitta en display som verkligen återger dessa miljarders färger och inte bara hanterar 10-bitars ordlängd. :P

Jag kan inte matematiken bakom DLP, men hur många nyanser klarar ditheringen hos DMD/färghjul vid 48/50/60 Hz på den generation DLP-projjar som HD65/HD70? Skulle gissa att det är närmare hundratusentals än de miljarder broschyren ger sken av. B)

Redigerat av Sur gubbe, 29 July 2008 - 08:30.

Postad 30 July 2008 - 08:37

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

HDMI 1.3 är en specifikation. Det finns ett antal finesser och funktioner i den specifikationen, men huruvida de används eller på annat sätt hanteras är upp till varje enskild produkt. Och det finns då inget i 1.3-specen som är avgörande för en projektor.

Exakt. Kan mycket väl vara så att någon tillverkare i kedjan väljer bort t ex lip sync, och då står man där. Att bara välja produkter baserat på 1.3 utan att veta exakt vad man vill åt och kolla upp vad som valts in i alla stegen är att tigga om problem.

Postad 01 August 2008 - 07:55

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Om vi börjar med HDMI 1.3, så låter det ju flott på papperet, dock vet jag inte hur mycket praktiskt nytta man kan dra ur den funktionen idag. Andra Ärade Kunniga i ämnet får gärna inflika. :(

Jo, 65:an är mindre. Faktiskt otroligt nimm. Den praktiskt taget försvinner där uppe i taket, och det är ju om inte annat lite hustruvänligt, och imponerande när grannar och vänner ser vad denna maskin kan prestera, med sin dryga mjölkliterstorlek. ;)

Den är också något tystare än HD70 ja.

Och jämfört med HD70, så får jag ut bättre färger och ljusflöde ur HD65:an. Det förstnämnda främst tack vare förmodligen delvis nyttjandet av Brilliant Colour teknik, det senare förmodligen delvis också tack vara Brilliant Colour tekniken. Vad jag har förstått så kan Brilliant Colour tekniken också tillåta just mer ljusflöde, jämfört med mer konventionella färghjul, samtidigt som färgerna kan bli bättre.

Nackdel då? HD65 spinner med 3x, så är du kräkbenägen p g a regnbseffekten, så bör du jämför med en HD70 som spinner med 4x-5x.

Sedan om du köper din HD65 på rätt ställe, så skall du få 2 års maskin- och lampgaranti (2000 timmars maxbegränsning på lampa).
Personligen tycker jag 2000 timmar är väldigt bra, vilket tillåter ~2.7 timmars användning/dag i 2 år, eller sätta den på dygnet-runt användning i ~83 dagar, utan reservlampkostnadsrisk! :)

Andrahandsvärde på HD70 då? Tja, runt 4.000:- - 5.000:- någeting skulle jag tro, också beroende på hur lång garanti du har kvar på maskin och lampa.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Menar du verkligen att färghjulet bara ligger på 3x spin? Vad är det för stenålder? 4x spin har ju vart standard hur länge som helst .
Jag har läst några tester och de har skrivit att den har 4x. Men det verkar inte stämma då?

Mvh
Nygren

Postad 01 August 2008 - 08:15

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
4x stämmer inte, 3x är bekräftat från Optomas Produktchef. :(

Generellt sett så ger lägre spinn bättre färger, men mer regnbågar, men i detta fall med Brilliant Colour, så verkar så inte fallet.
Här får man både bättre ljusutbyte, bättre färger och mindre regnbågar.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 01 August 2008 - 08:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.