Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

surround utan center?

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 July 2008 - 20:44

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Hej det är nu så att jag har skaffat mig en rx-v663 och ett par klipsch rb61or, även nu det senaste tillskottet en audio pro level 110 som kommer imorgon :)

men nu till frågan: hur är det om jag skulle köpa mig ett par surround högtalare, så jag har 4.1, alltså ingen center?
hur skulle det då fungera ? då jag inte är så gammal och jobbar än så har jag ju inte världens ekonomi precis :P

men iallafall hur blir det då om man kollar på film där det är tex dolby digital? går allt det ljudet som vanligtvis går till centern till frontarna istället då? OM man har centern inaktiverad på recivern?

vill bara kolla upp detta så man får lite koll =)

tacksam för svar =)

Postad 28 July 2008 - 20:48

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
ja om du inte vill höra nåt tal i filmerna så går det bra. Dom lägger oftast (alltid) in talet i centern. Iaf i dom filmerna jag har :) Jag tror inte ljudet flyttas ölver till frontarna, det är bara tyst där. Kanske olika på olika recivers, men inte så troligt

Postad 28 July 2008 - 20:57

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jag kör med 2.0 och jag hör lika mycket tal som om jag hade haft en center. Talet mixas ut till frontarna. Det går alldeles utmärkt att köra utan center. Sitter du bara i mitten så märks det inte att centern saknas.

Postad 28 July 2008 - 21:00

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Jag kör med 2.0 och jag hör lika mycket tal som om jag hade haft en center. Talet mixas ut till frontarna. Det går alldeles utmärkt att köra utan center. Sitter du bara i mitten så märks det inte att centern saknas.

fast kör du med 5.1 eller stereo ljud från dvd:n då?! För jag är nästan helt säker på att om man kör 5.1 men bara har 4 högtalare så försvinner dialogljudet om man inte har nån center!

Postad 28 July 2008 - 21:02

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag kör också utan center och det låter alldeles förträffligt :) Om du anger att du inte har center i setupen så mixas centerljudet som sagt ut i frontarna i stället. Så länge du sitter i sweet spoten så kommer det att låta helt perfekt.

fast kör du med 5.1 eller stereo ljud från dvd:n då?! För jag är nästan helt säker på att om man kör 5.1 men bara har 4 högtalare så försvinner dialogljudet om man inte har nån center!

Nix, centerlkjudet kommer med. Så har det i varje fall fungerat på alla olika förstärkare och bioförsteg som jag har haft.

Postad 28 July 2008 - 21:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag kör också utan center och det låter alldeles förträffligt :) Om du anger att du inte har center i setupen så mixas centerljudet som sagt ut i frontarna i stället. Så länge du sitter i sweet spoten så kommer det att låta helt perfekt.

Nix, centerlkjudet kommer med. Så har det i varje fall fungerat på alla olika förstärkare och bioförsteg som jag har haft.

:P

Ja dina frontar slår nog de flesta centerhögtalarkombinationer.

Klart det fungerar utan center men optimalt är väl med center, du kan alltid köpa en center senare om du inte är nöjd?

Postad 28 July 2008 - 23:12

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
jo precis, det är det jag ska göra, köpa en senare alltså , men tänkte kolla om man klara sig ett tag iallafall=)

tack iallafall för hjälpen

Postad 29 July 2008 - 07:35

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Du kan välja att köra ut center ljudet på frontarna i de flesta recivers. Det är inget problem alls. Dock om du kör någon bluray spelare och skickar LPCM så kommer du inte få något center ljud. Då får du köra ljudet bitstreamat istället.

Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 29 July 2008 - 07:36.

Postad 30 July 2008 - 08:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Du kan välja att köra ut center ljudet på frontarna i de flesta recivers. Det är inget problem alls. Dock om du kör någon bluray spelare och skickar LPCM så kommer du inte få något center ljud. Då får du köra ljudet bitstreamat istället.

Fel. Jag kör LPCM till min Onkyo TX SR-875 och den mixar ut centerljudet till frontarna. Nu vet jag iofs inte om hans reciever fixar det men det borde väl gå.

Redigerat av hassesolo, 30 July 2008 - 08:14.

Postad 30 July 2008 - 10:18

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Fel. Jag kör LPCM till min Onkyo TX SR-875 och den mixar ut centerljudet till frontarna. Nu vet jag iofs inte om hans reciever fixar det men det borde väl gå.

Ok konstigt. Fått intrycket av att det inte skall gå då LPCM signalen skickas rakt ut till respektive kanal. Recivern skall alltså inte lägga sig i överhuvudtaget.
Pratat med folk på flera hifi butiker samt varit i kontakt med Marantz.

Postad 30 July 2008 - 10:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Ok konstigt. Fått intrycket av att det inte skall gå då LPCM signalen skickas rakt ut till respektive kanal. Recivern skall alltså inte lägga sig i överhuvudtaget.
Pratat med folk på flera hifi butiker samt varit i kontakt med Marantz.

Det där stämmer inte alls. Man kan behandla LPCM-signalen på massor av sätt med EQ etc. Det vet jag helt säkert. Kör med PS3 som bara skickar LPCM pch det går bra att använda Audessey eller whatever. :unsure:

Postad 30 July 2008 - 11:05

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Visst fungerar det utan centerhögtalare, men personligen tycker jag ljudet blir mer fylligt och omslutande med center. Det är ju inte bara talet som kommer ur den kanalen.

Postad 30 July 2008 - 11:20

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det där stämmer inte alls. Man kan behandla LPCM-signalen på massor av sätt med EQ etc. Det vet jag helt säkert. Kör med PS3 som bara skickar LPCM pch det går bra att använda Audessey eller whatever. :unsure:

Uppenbarligen så stämmer det på en del recivers. Nu pratar jag bara om att skicka centerljudet till frontarna.

Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 30 July 2008 - 11:21.

Postad 30 July 2008 - 11:28

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Visst fungerar det utan centerhögtalare, men personligen tycker jag ljudet blir mer fylligt och omslutande med center. Det är ju inte bara talet som kommer ur den kanalen.

Ja det funkar om man vill titta på stumfilm :unsure:
Det fungerar inte på åtminstone marantz 5002. Enda sättet att få ut LPCM centerljudet via i fronthögtalarna är om man kan ställa in för tex 4.0 (två front och två sidohögtalare) surround ljud på den spelare man använder.
Alltså om man kan ställa in på spelaren att man inte har en center.

Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 30 July 2008 - 11:45.

Postad 30 July 2008 - 11:44

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Sitter man precis i mitten spelar det ingen roll att man inte har en center. Men så fort man förflyttar sig i sidled så kommer talet som skulle kommit från mitten att låta som det kommer från det hållet man flyttat sig. Men om det bara är temporärt så funkar det såklart.

Postad 30 July 2008 - 12:09

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det verkar alltså vara ett Maranz-problem det här att man inte kan mixa om LPCM.
Funkar kanon på Onkyo.

Postad 30 July 2008 - 13:54

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det verkar alltså vara ett Maranz-problem det här att man inte kan mixa om LPCM.
Funkar kanon på Onkyo.

Så du har testat att köra LPCM 5.1 ifrån PS3, kopplat ur din center(fysiskt) ur recivern och fått allt tal ljud osv ut genom frontarna istället?

Postad 30 July 2008 - 14:02

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
har även nu jag provat både dts, dd och lpcm, det funkar kanon :unsure: jag sitter på en yamaha rx-v663, bara gå in och säga till recivern att man inte har någon center då går det till frontarna istället som många redan sagt =)

Postad 30 July 2008 - 14:12

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

har även nu jag provat både dts, dd och lpcm, det funkar kanon :unsure: jag sitter på en yamaha rx-v663, bara gå in och säga till recivern att man inte har någon center då går det till frontarna istället som många redan sagt =)

Anledningen till att jag frågar är att det sagts på andra forum som avsforum, samt hifibutiker som hembiobutiken och ljudkällarn att när man skickar LPCM ifrån PS3:an så lägger sig inte recivern i. Utan den skickar det rakt ut till 5.1 eller 7.1 varken man har de kanalerna eller inte.

Allvarligt talat så tror jag att du måste koppla ur centerhögtalaren fysiskt för att du ska märka att det inte kommer nått ljud där när du kör LPCM. Har du/ni inte testat det så tror jag er inte.
Detta gäller Bluray filmer och man ska köra LPCM spåret ifrån skivan. Kör du bara en DVD så tror jag inte den bryr sig om att du har LPCM inställt på PS3:an

Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 30 July 2008 - 14:14.

Postad 30 July 2008 - 17:39

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag frågar är att det sagts på andra forum som avsforum, samt hifibutiker som hembiobutiken och ljudkällarn att när man skickar LPCM ifrån PS3:an så lägger sig inte recivern i. Utan den skickar det rakt ut till 5.1 eller 7.1 varken man har de kanalerna eller inte.

Allvarligt talat så tror jag att du måste koppla ur centerhögtalaren fysiskt för att du ska märka att det inte kommer nått ljud där när du kör LPCM. Har du/ni inte testat det så tror jag er inte.
Detta gäller Bluray filmer och man ska köra LPCM spåret ifrån skivan. Kör du bara en DVD så tror jag inte den bryr sig om att du har LPCM inställt på PS3:an

okej jag ljög :unsure: jag kom på efter jag skrev att jag inte testat lpcm bara vanliga dd och dts, sorry, men dom funkar det iallafall med för jag har inte ens någon center ;P

Redigerat av xarl, 30 July 2008 - 17:39.

Postad 30 July 2008 - 18:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Så du har testat att köra LPCM 5.1 ifrån PS3, kopplat ur din center(fysiskt) ur recivern och fått allt tal ljud osv ut genom frontarna istället?

Ja. Jag har kört så i flera veckor. Massor av Blu-ray-filmer.

Redigerat av hassesolo, 30 July 2008 - 18:06.

Postad 30 July 2008 - 18:27

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

okej jag ljög :lol: jag kom på efter jag skrev att jag inte testat lpcm bara vanliga dd och dts, sorry, men dom funkar det iallafall med för jag har inte ens någon center ;P

Då är det recivern som sköter avkodningen, så då fungerar det lite annorlunda. :unsure:

Får se om jag får svar ifrån Onkyo imorgon om hur deras recivers fungerar. Kanske skulle kollat lite mera på dom innan jag köpte marantzen. :D

Fast center kommer juh köpas så småningom.

Postad 30 July 2008 - 19:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det finns så klart inga tekniska hinder för att en LPCM-signal skulle kunna mixas om i förstärkaren. Märkligt att Maranz-förstärkarna inte fixar det.
Även DTS och DD som kodas av i förstärkarern blir ju motsvarande LPCM efter avkodning så det är ju egentligen ingen skillnad...

Postad 30 July 2008 - 19:36

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
jag kan prova nu med en blu-ray film om det funkar =) brb :unsure:

Edit: ne jag kom på att jag inte orkar byta från optisk till hdmi, såd et får vänta =)

Redigerat av xarl, 30 July 2008 - 19:37.

Postad 30 July 2008 - 20:03

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det finns så klart inga tekniska hinder för att en LPCM-signal skulle kunna mixas om i förstärkaren. Märkligt att Maranz-förstärkarna inte fixar det.
Även DTS och DD som kodas av i förstärkarern blir ju motsvarande LPCM efter avkodning så det är ju egentligen ingen skillnad...

Skillnaden är just avkodningen, resultatet blir detsamma. Sen om man inte har alla högtalare, som jag, så får man iaf på vissa recivers klara sig utan vissa kanaler. Eller köra bitstream istället och låta recivern göra jobbet.

Men får se när jag får svar ifrån Onkyo vem som har rätt. Hoppas för marantz del, och de affärer jag har varit i kontakt med att ni inte har rätt :D
För det är isåfall rätt trist att kunskapsnivån ute i handeln är så dålig :unsure:

Postad 30 July 2008 - 20:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Vad menar du "vem som har rätt"? Jag säger ju att jag kör LPCM från min PS3 (den kan ju inte ens bitstreama HD-ljudformaten) till Onkyon och får ut dialogen i frontarna. Centern står nedpackad i garaget så det är inte den jag hör! :D
Tror du att jag ljuger för dig? :unsure:

Postad 30 July 2008 - 21:45

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Vad menar du "vem som har rätt"? Jag säger ju att jag kör LPCM från min PS3 (den kan ju inte ens bitstreama HD-ljudformaten) till Onkyon och får ut dialogen i frontarna. Centern står nedpackad i garaget så det är inte den jag hör! :D
Tror du att jag ljuger för dig? ;)

Nej inte alls. Vill bara ha det verifierat ifrån någon källa som jag har en koppling till.
Tycker att folk som jobbar med det dagligen borde veta, och om dom nu har fel så nöjer jag mig inte med att någon okänd tycker annorlunda. Du får gärna ha rätt, vill bara vara säker på att du har det. Så det inte blivit ännu ett missförstånd någonstans :D

Bara ta Xarla tex som i ett inlägg sa att det fungerade, men några timmar senare ändrade sig då han kom på att han inte testat med LPCM :)

Postad 30 July 2008 - 22:12

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Jag har en SR-8002 kopplad med PS3 i butiken. Vad är det jag ska testa ? Jag kan göra det imorgon...
Så kanske vi får ett slut på diskussionerna? ;-)
//Erik

Postad 30 July 2008 - 22:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag har en SR-8002 kopplad med PS3 i butiken. Vad är det jag ska testa ? Jag kan göra det imorgon...
//Erik

1) testa om du kan applicera DPLIIx på inkommande LPCM-signal.

2) testa om det går att applicera DPLIIx när signalen skickas som bitstream (DD och Master Audio).

Att 7002/8002 inte kan använda sig av Audyssey när man avkodar HD-ljudformat är redan känt sedan tidigare.

MVH
/Chuck

Postad 30 July 2008 - 22:53

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
CHUCK!

1) testa om du kan applicera DPLIIx på inkommande LPCM-signal. - Ej möjligt

2) testa om det går att applicera DPLIIx när signalen skickas som bitstream (DD och Master Audio).

Jag har inte satt mig in i PS3:an så värst, men jag laddade hem en uppdatering igår på den. Klarar den av helt och skicka DTS-HD & DD- Master bitstreamat numera ? Jag fick för mig att den inte fixade det ? :D

Postad 30 July 2008 - 23:16

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag har inte satt mig in i PS3:an så värst, men jag laddade hem en uppdatering igår på den. Klarar den av helt och skicka DTS-HD & DD- Master bitstreamat numera ? Jag fick för mig att den inte fixade det ? :D

Nej, det fixar den inte.

För att göra det experimentet så måste man ha en annan spelare, tyvärr.

Så du menar att Marantzen INTE klarar att applicera DPLIIx på en inkommande 5.1 LPCM-signal via HDMI?

MVH
/Chuck

Postad 30 July 2008 - 23:22

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Nej, det fixar den inte.

För att göra det experimentet så måste man ha en annan spelare, tyvärr.

Så du menar att Marantzen INTE klarar att applicera DPLIIx på en inkommande 5.1 LPCM-signal via HDMI?

MVH
/Chuck

Helt riktigt! Stärkaren blir helt låst. Inga val av andra tillämpningar i form utav Surroundprogram går att göra.
Det märkliga är också att PS3 skickar en kostant 5.1 LPCM siganl även som jag kör en två-kanalig CD. Så subben fungerar bara om jag bockar av alla LPCM rutor i HDMI-Ljud menyn i PS3 och väljer 2CH 44.1 eller dylikt och sedan bockar i DD, DTS och bistream. Blir inte klok p den där maskinen... Men vad gör man inte för sina kära kunder :D
Alla har tametusan en PS3 hemma...

Postad 31 July 2008 - 06:40

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

//Erik

Testa att köra LPCM ut från PS3 och LPCM spåret på en bluray. Koppla ur centern fysiskt och se om du kan säga till recivern att skicka ut centerljudet genom frontarna.

Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 31 July 2008 - 06:42.

Postad 31 July 2008 - 08:10

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Testa att köra LPCM ut från PS3 och LPCM spåret på en bluray. Koppla ur centern fysiskt och se om du kan säga till recivern att skicka ut centerljudet genom frontarna.

Ställer jag in att receivern inte har någon center i setup-menyn så tycker man att den borde mixa ut centern i front, men jag skall faktiskt pröva....
Nu kan jag dock få det att funka med att köra olika dolbylägen över TRUE MASTER läget. DVS det funkar att kör multi+D.EX mm. Detta gäller alltså om jag kör LPCM via HDMI.

Redigerat av Reference audio, 31 July 2008 - 08:47.

Postad 31 July 2008 - 09:44

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Ställer jag in att receivern inte har någon center i setup-menyn så tycker man att den borde mixa ut centern i front, men jag skall faktiskt pröva....
Nu kan jag dock få det att funka med att köra olika dolbylägen över TRUE MASTER läget. DVS det funkar att kör multi+D.EX mm. Detta gäller alltså om jag kör LPCM via HDMI.

Ok är det LPCM spåret på bluray skivan du kör då? Och centern är inte inkopplad?

Postad 01 August 2008 - 17:42

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
asso grejen är om man koppla ur centern och ställt in att det ska vara en center inkopplad så äre klart det inte kommer något ljud, det gäller ju både lpcm, DD och DTS. men om man därimot har stängt av på recivern att det inte finns någon center så funkar det bara med DD och DTS, för lpcm funkar inte va? det är det alla vill ha bekräftat nu :lol: så om någon orkar prova så gör det B)

JAG kan iallafall säga att DD och DTS funkar utan center , då får man centerljudet till frontarna =)

Postad 01 August 2008 - 20:47

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

asso grejen är om man koppla ur centern och ställt in att det ska vara en center inkopplad så äre klart det inte kommer något ljud, det gäller ju både lpcm, DD och DTS. men om man därimot har stängt av på recivern att det inte finns någon center så funkar det bara med DD och DTS, för lpcm funkar inte va? det är det alla vill ha bekräftat nu B) så om någon orkar prova så gör det :P

JAG kan iallafall säga att DD och DTS funkar utan center , då får man centerljudet till frontarna =)

Det funkar helt säkert med en Onkyo TX SR-875 (även med LPCM). Det kan jag garantera. :lol:
Det verkar däremot lite tveksamt om det funkar med Maranz (vilket är märkligt). Troligen funkar det med din Yamaha men om du inte får tag på någon Yamaha-ägare så får du väl helt enkelt testa. Det borde väl vara lätt gjort. Det är bara att koppla i fyra högtlare plus sub och köra LPCM. Antingen får du dialog eller ej. Låna en PS3 av en polare.

Postad 02 August 2008 - 01:13

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Det funkar helt säkert med en Onkyo TX SR-875 (även med LPCM). Det kan jag garantera. :lol:
Det verkar däremot lite tveksamt om det funkar med Maranz (vilket är märkligt). Troligen funkar det med din Yamaha men om du inte får tag på någon Yamaha-ägare så får du väl helt enkelt testa. Det borde väl vara lätt gjort. Det är bara att koppla i fyra högtlare plus sub och köra LPCM. Antingen får du dialog eller ej. Låna en PS3 av en polare.

jopp =) får gör det imorgon eller så, jag har en ps3 så det är lungt B) orkade bara inte dra ur och fippla runt med hdmi kablarna men jag får prova imorgon =)

Postad 02 August 2008 - 09:46

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

asso grejen är om man koppla ur centern och ställt in att det ska vara en center inkopplad så äre klart det inte kommer något ljud,

Poängen e juh att man ställer in att det INTE är en center inkopplad. Då borde recivern skicka det till frontarna istället, men det gör inte min. Enligt det lilla jag fick ur marantz så körs ljudet lossless igenom recivern, så processorn där behandlar inte ljudet överhuvudtaget. Vilket gör att den inte kan skicka tex center ljudet till frontarna.

Marantz helpdesk kan iaf inte svara på varför det är så just nu, så kan inte få det verifierat till 100% om det är tanken att det skall vara på det viset eller ej. Semestertider så dom e rätt underbemannade.
I normala fall så kör man juh åtminstone 5.1 när man kör surround. Och då e det inget problem.

Postad 02 August 2008 - 10:49

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Kan du inte ställa in i spelaren att du saknar center? Då borde ljudet bli rätt tycker jag.

Postad 02 August 2008 - 11:17

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Kan du inte ställa in i spelaren att du saknar center? Då borde ljudet bli rätt tycker jag.

Ja men det kan man inte i en PS3:a. Läs tråden så hade du sett vad det gällde :(

Postad 02 August 2008 - 11:22

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Ja men det kan man inte i en PS3:a. Läs tråden så hade du sett vad det gällde :(

Jag har läst tråden men tyvärr hade jag glömt vad jag hade läst när jag skrev mitt inlägg... ;)

Det känns helt klart som en brist i PS3 om det inte går att ange vilka högtalare man har inkopplade (t ex om man bara kör med frontar). Dock kan jag förstå det då det väl inte finns några analoga 5.1-utgångar på PS3? Sony har väl antagit att man har en förstärkare som klarar av att fixa till signalen (map högtalarkonfigurationen) som den får via HDMI-ingången.

Postad 05 August 2008 - 07:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

jopp =) får gör det imorgon eller så, jag har en ps3 så det är lungt :( orkade bara inte dra ur och fippla runt med hdmi kablarna men jag får prova imorgon =)

Hur gick det?

Postad 07 August 2008 - 20:25

crantor
  • crantor
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tänkte låna tråden lite, om det är helt fel får ni förpassa mig rätt ;)

Jag hade tänkt köpa ny förstärkare (den tidigare är 10+ år och sönder), en Onkyo 606. En bluray spelare (inte Ps3..) kommer också köpas snart så man kan uppleva HD ljud. För närvarande är det dock bara 3.1 kopplat till TV'n, front och center. Går det att köra så och få HD ljudspåren från bluray-spelaren till de tre främre eller är det ett måste att köra 7.1 eller 5.1?

Det kommer nämligen ta en bra bit över ett år tills möjligheten att fixa upp 7.1 systemet i det nya boet. Det här rummet är helt enkelt för litet och inte anpassat för 5.1 ens. Det skulle vara ganska irriterande att inte kunna avnjuta HD ljud på så länge...

Tackar i förväg.

Postad 07 August 2008 - 22:28

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

För närvarande är det dock bara 3.1 kopplat till TV'n, front och center. Går det att köra så och få HD ljudspåren från bluray-spelaren till de tre främre eller är det ett måste att köra 7.1 eller 5.1?

Det kommer att fungera. Körde själv 3.0 ett bra tag innan jag investerade i surroundhögtalare och sub.

Postad 08 August 2008 - 06:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Tänkte låna tråden lite, om det är helt fel får ni förpassa mig rätt :P

Jag hade tänkt köpa ny förstärkare (den tidigare är 10+ år och sönder), en Onkyo 606. En bluray spelare (inte Ps3..) kommer också köpas snart så man kan uppleva HD ljud. För närvarande är det dock bara 3.1 kopplat till TV'n, front och center. Går det att köra så och få HD ljudspåren från bluray-spelaren till de tre främre eller är det ett måste att köra 7.1 eller 5.1?

Det kommer nämligen ta en bra bit över ett år tills möjligheten att fixa upp 7.1 systemet i det nya boet. Det här rummet är helt enkelt för litet och inte anpassat för 5.1 ens. Det skulle vara ganska irriterande att inte kunna avnjuta HD ljud på så länge...

Tackar i förväg.

Tyvärr kommer du nog inte att märka skillnaden på HD-ljud och vanlig DD/DTS om du använder TV:ns högtalare. Vinsterna med HD-ljud är mindre än man tror och det krävs ganska bra system för att folk skall kunna märka nån större skillnad.
Nu finns det olika åsikter om det här och många tycker sig höra stora förbättringar men du kanske skall läsa det här.

Postad 08 August 2008 - 12:18

crantor
  • crantor
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Tyvärr kommer du nog inte att märka skillnaden på HD-ljud och vanlig DD/DTS om du använder TV:ns högtalare. Vinsterna med HD-ljud är mindre än man tror och det krävs ganska bra system för att folk skall kunna märka nån större skillnad.
Nu finns det olika åsikter om det här och många tycker sig höra stora förbättringar men du kanske skall läsa det här.

Fast jag använder inte TV'ns högtalare, jag har ett 5.1 system (HK) där jag egentligen bara kan koppla in 3.1 pga rummets utformning och storlek. Jag fick för mig att HD ljud endast fungerar med 6.1/7.1 uppsättning, att kanalerna vägrar låta sig mixas eller något utan kör ut vanligt DTS.

Tack för länken och för svaren!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.