Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trasig högtalare

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 July 2008 - 01:49

mikael_st
  • mikael_st
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har Energy C-500 högtalare. Som är idag 1år och 8 månader gammla. När jag köpte högtalarna hade jag en liten klen förstärkare Yamaha rxv450 eller något åt det hållet hette den. Jag körde med den i 1år ihop med högtalarna. Bodde i lägenhet på 70kvm. När jag väl spelade musik så spelade jag länge och sen de sista 5h riktigt högt. Det har låtit rätt bra ändå. Jag köpte sedan en ny förstärkare en Onkyo 703E som är mycket bättre :) Märkte att jag fick mycket bättre ljud efter förstärkar bytet. Kort därefter flyttade jag till en liiten lägenhet på 40kvm. Har bott på 40kvm nu i ett år snart. Jag har dock inte kunnat spela lika högt som innan, men fortfarande länge.
Så en dag i april spelade jag musik från 13.00 - 22.00 (vilket jag brukar göra när jag väl spelar) några timmar riktigt högt, men kan inte komma upp i samma ljudnivå som jag kunde i min förra lägenhet på 70kvm :P Men precis innan jag stängde av luktade det brännt i hela mitt rum. Sprang fort fram till förstärkaren men den var helt normal. Kände sedan att lukten kom ifrån diskanterna på mina högtalare. Den ena lukta mer än den andra. Detta är mycker konstigt då jag alltid har spelat så här länge, jag tom spelat högre och längre än det jag gjort. Något måste vara fel ? Åkte till butiken den 5e april med högtalarna, där de konstaterade att diskanterna är trasiga. Ena spelade som ett mellanregister. Han snackar om att det inte är garanti osv osv. Jag hänvisa till min manual där det står skötselråd, samt vad som INTE täcks som garanti, samt att det är 5 års garanti. Han tjötar fortfarande på att jag får stå för nya diskanter. Men vi kan ta det när nya diskanter kommer, han ville inte föra en disskution nu. Idag är det 29e Juli. Inga diskanter har dykt upp, fast ajg varit i kontakt med butiken ett flertal gånger. + jag hävdar fortfarande att det är garanti. Har mailat Energy support som hänvisar mig till generalagenten i sverige samt att jag har 5års garanti när jag förklarade felet till kundsupporten via mail.

Vem har rätt ? Jag har vääntat för länge nu på nya diskanter. Samt jag hävdar fortfarande att det är garanti då jag följt manual samt att de riktlinjer då garanti inte täcks enligt manual har jag inte gjort. Står saker som om man vanvårdar högtalaren, osv så är det inte garanti. Men det är ju mina bebisar B) Står inget om att man inte kan spela musik i 8h som jag har gjort.

Hjälp behöver jag..

Redigerat av mikael_st, 29 July 2008 - 01:50.

Postad 29 July 2008 - 06:31

Unregistered499faa9b
  • Unregistered499faa9b
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Du får tyvärr skylla dig själv när du spelar för högt och förlänge och uppenbarligen bränner upp dina diskanter.
Du har vanvårdat dina "bebisar" och ska enbart vara tacksam om handlaren inte tar betalt för nya diskanter.

Postad 29 July 2008 - 07:24

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Det är du som har orsakat skadan på dina högtalare genom att spela både för länge och förhögt med en för klen förstärkare. Det är det vanligaste sättet att förstöra högtalarna på idag. Därför står det ingenting om det i manualen till högtalarna.

För som du kanske vet så kan en för klen förstärkare börja "klippa" vid för höga ljudnivåer och det gör att elementen i högtalarna pajjar. Främst diskanterna eftersom de är minst effekttåliga. Och brända talspolar går tyvärr inte på någon garanti. Det är bara att bita i det sura äpplet och betala för nya diskanter. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 31 July 2008 - 00:08

mikael_st
  • mikael_st
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Så min Onkyo förstärkare är för dålig ? För liksom så ###### högt spelade jag inte. Jag har spelat högre med min förra förstärkare som sagt. Därför känns detta konstigt. Den ena diskanten är bättre än den andra (låter bättre)

Kan man få ut något av Onkyo då ? Så fall måste deras förstärkare vara skit väl ? Jag har aldrig läst om någon som lyckats bränna elementen på sina energy högtalare. Hade det varit något NetOnNet märke så hade jag inte tjatat. Då kan jag förstå om de går sönder.

Postad 31 July 2008 - 00:12

mikael_st
  • mikael_st
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Det borde stå i manualen till förstärkaren eller högtalarna att man inte kan spela musik för länge då den kan klippa ljudet och pajja högtalarna. Det står ju det i manualen till bilen att man inte ska köra utan olja, tex ? Samt att borde det inte finnas "spärrar" i förstärkaren tex?

Postad 01 August 2008 - 23:38

Apinator
  • Apinator
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Är du amerikan eller? Du borde väl kanske förstå att hur mycket som helst pallar inte ett par sådana högtalare under hur lång tid som helst. Har nog helt enkelt överbelastat diskanterna med för hög ineffekt under för lång tid vilket fått lacken på talspolarna i diskanterna att smälta. Inget att gråta över, bara att pröjsa, eller så byter du helt enkelt till högtalare som tål stryk. Du har, eftersom du spelar så hårt, förmodligen frestat på dom ett bra tag. Jag själv gillar att spela högt men ahr därför grejer som pallar det också, och ser till att inte "gå över gränsen" för det sunda förnuftet!

MVH

Postad 02 August 2008 - 05:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jusst diskanterna brukar inte paja om inte stärkaren klipper och det betyder att den inte pallar trycket, men det kan också vara så att din högtalare har en dålig filter konstruktion som gör så att diskanten får spela alldeles förlågt i frekvens och dessutom inte har ett väl dämpat Fs, detta gör det betydligt mycket lättare att spela sönder diskanterna.
Varför detta händer jusst nu och inte med den gamla "klenare" stärkaren, det kan jag intesvara på men ibland händer bara saker vidett vist tillfälle utan till synes någon anledning, din nya Denon kan ha någon egenskap somgörden mer benägen att spela sönder diskanterna i dina högtalare.
Men jag tror att det är det vanliga, det låter mycket bättre på hög volym med den nya stärkaren och när det låter så rent och bra så hörs det inte hur högt det är. Man höjer och höjer och tycker inte att det är högt, men så tystnar musiken :(
Din nya Denon behöver inte ha samma skala på volym potten heller så det kan man inte gå efter, det är svårt det här men jag skulle tro att du har haft högre volym än vad du själv tror och kanske i kombination med en riktigt dålig konstruktion av diskantens filter har gett detta resultat.

Och slutligen, det är vanligt at bara ena högtalaren pajar, det är för att musiken är i stereo, dom olika högtalarna kan ibland fåta hand om helt olika instrument som belastar olika register, i alla dom fall (en hel del gånger) jag spelat sönder något så har alltid ena högtalaren rykt och inte båda, förutom en gång...
Så det är inte något konstigt med det alls ;)

Postad 02 August 2008 - 11:59

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Det måste vara jävligt högt om man spelar sönder diskanterna på högtalare med så pass hög känslighet med en hyggligt stor förstärkare i 40 m2. Dessutom båda... Det låter snarare som om högtalarna fått en smäll på grund av en transient från MP3 / dålig kontakt eller så. Sånt täcks inte av garantin men såklart ska det inte ta mer än ett par veckor att få nya diskanter. Förmodligen för att Energy numera är del av ett jätteföretag med tillverkning i Kina....kunderna drunknar i mängden.

Postad 02 August 2008 - 12:00

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Din Onyko är säkert inte dålig men jag antar att det är en surroundprocessor och även om man ställer in stereoval på en sådan så får du alrig samma kraft och volym som du kan få ut av en ren förstärkare. Det kan mycket väl vara så att din gamla "skitförstärkare" inte var så skit som du tror utan faktiskt kunnde leverera bättre kräm i just stereo..
Själv kör jag film på en surroundstärkare från harman men när jag lyssnar på musik kör jag i regel mina högtalare på en sonabstärkare från början av 80talet. Kraftskillnaden är grym och ljudupplevelsen likaså.

Simma lugnt!

Postad 10 August 2008 - 18:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Köper man en bil och krockar denna så kan man inte hävda garantifel. Samma sak gäller med högtalare. Spelar man så högt så att högtalarna går i sönder, så är inte detta heller ett garanti-fel.

Det är ingen ursäkt att hävda att det gick att spela "högre" vid tidigare tillfällen, eftersom detta motsvarar ungefär att hävda att man kunde köra med sin bil lika roligt många gånger tidigare innan man krockade bilen...

Hur kan det nu vara så att du ändå "brände" diskanterna nu, men ändå inte har bränt dom tidigare?

Du sa att du hade flyttat till en annan lägenhet...

...Det är förmodligen förklaringen!
Nära nog alla rum (och byggnader) är lite olika i storlek, form och konstruktion. Det är inte bara storleken som avgör hur ljudet blir i slutändan. Formen på rummet och konstruktionen kan också påverka ljudet i hög grad.

Det kan vara så att din förra lägenhet (som var större) helt enkelt hade väggar som absorberade mindre ljud (och istället reflekterade större delen av ljudet) och att det av denna enkla anledning har låtit "tystare" i din nya lägenhet, trots att den nya är mindre. Kompenserar du den lägre ljudnivån genom att höja volymen ytterligare så är det lätt hänt att man pressar förstärkaren för mycket.

Jag har själv råkat ut för detta.

Jag bodde tidigare i en veritabel betongbunker, där ljudet studsade hejvilt och orsakade en massa problem med bl.a. basresonanser som kunde få mej direkt åksjuk. Sen lämnade jag lägenheten och flyttade till mitt nybyggda trähus, där både väggar, tak och golv bokstavligen talat svalde det mesta ljudet som mina högtalare alstrar. För att göra saken än värre så är dessutom mitt nya vardagsrum ett antal kvm större än i min tidigare betongbunker till lägenhet.

Vid första spelningen i mitt nya hus, så upplevde jag ljudnivån som markant lägre än tidigare. Detta var dock bara halva sanningen. Den största skillnaden var att ljudet lät bättre och renare, jämfört med i min gamla lägenhet.
Ett renare ljud "lurar" örat att tro att ljudtrycket är lägre, även om det inte är det, vilket ledde till att jag också höjde nivån.

Jag märkte dock ganska tidigt att jag spelade på tok för högt, för den första skivan jag spelade med hyffsad volym var en mycket väl-inspelad cd-skiva med rejäl dynamik. Helt plötsligt vid ett slag på en puka, så small det till i en av mina högtalare! Volymen skruvades ner omgående och en närmare kontroll av högtalarna visade att inget hade skadats (som tur är), men detta fick mej att inse att mitt nya vardagsrum absorberar REJÄLT mycket mer ljud än mitt gamla vardagsrum gjorde. I min gamla lägenhet så lyckades jag ALDRIG få mina högtalare att bottna. Mina öron kroknade långt innan högtalarna var i närheten av att bottna.

Sån't här händer tyvärr ibland, framförallt när förutsättningar ändras. Som t.ex. när man köper ny förstärkare, flyttar eller t.o.m. bara möblerar om. Därför bör man alltid vara lite försiktig och uppmärksam på hur det låter när man börjar pressa sin anläggning...

Shit happen's m.a.o.

Tyvärr så är det inte butikens fel, utan det är ett klassiskt fall av handhavandefel...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.