Köper man en bil och krockar denna så kan man inte hävda garantifel. Samma sak gäller med högtalare. Spelar man så högt så att högtalarna går i sönder, så är inte detta heller ett garanti-fel.
Det är ingen ursäkt att hävda att det gick att spela "högre" vid tidigare tillfällen, eftersom detta motsvarar ungefär att hävda att man kunde köra med sin bil lika roligt många gånger tidigare innan man krockade bilen...
Hur kan det nu vara så att du ändå "brände" diskanterna nu, men ändå inte har bränt dom tidigare?
Du sa att du hade flyttat till en annan lägenhet...
...Det är förmodligen förklaringen!
Nära nog alla rum (och byggnader) är lite olika i storlek, form och konstruktion. Det är inte bara storleken som avgör hur ljudet blir i slutändan. Formen på rummet och konstruktionen kan också påverka ljudet i hög grad.
Det kan vara så att din förra lägenhet (som var större) helt enkelt hade väggar som absorberade mindre ljud (och istället reflekterade större delen av ljudet) och att det av denna enkla anledning har låtit "tystare" i din nya lägenhet, trots att den nya är mindre. Kompenserar du den lägre ljudnivån genom att höja volymen ytterligare så är det lätt hänt att man pressar förstärkaren för mycket.
Jag har själv råkat ut för detta.
Jag bodde tidigare i en veritabel betongbunker, där ljudet studsade hejvilt och orsakade en massa problem med bl.a. basresonanser som kunde få mej direkt åksjuk. Sen lämnade jag lägenheten och flyttade till mitt nybyggda trähus, där både väggar, tak och golv bokstavligen talat svalde det mesta ljudet som mina högtalare alstrar. För att göra saken än värre så är dessutom mitt nya vardagsrum ett antal kvm större än i min tidigare betongbunker till lägenhet.
Vid första spelningen i mitt nya hus, så upplevde jag ljudnivån som markant lägre än tidigare. Detta var dock bara halva sanningen. Den största skillnaden var att ljudet lät bättre och renare, jämfört med i min gamla lägenhet.
Ett renare ljud "lurar" örat att tro att ljudtrycket är lägre, även om det inte är det, vilket ledde till att jag också höjde nivån.
Jag märkte dock ganska tidigt att jag spelade på tok för högt, för den första skivan jag spelade med hyffsad volym var en mycket väl-inspelad cd-skiva med rejäl dynamik. Helt plötsligt vid ett slag på en puka, så small det till i en av mina högtalare! Volymen skruvades ner omgående och en närmare kontroll av högtalarna visade att inget hade skadats (som tur är), men detta fick mej att inse att mitt nya vardagsrum absorberar REJÄLT mycket mer ljud än mitt gamla vardagsrum gjorde. I min gamla lägenhet så lyckades jag ALDRIG få mina högtalare att bottna. Mina öron kroknade långt innan högtalarna var i närheten av att bottna.
Sån't här händer tyvärr ibland, framförallt när förutsättningar ändras. Som t.ex. när man köper ny förstärkare, flyttar eller t.o.m. bara möblerar om. Därför bör man alltid vara lite försiktig och uppmärksam på hur det låter när man börjar pressa sin anläggning...
Shit happen's m.a.o.
Tyvärr så är det inte butikens fel, utan det är ett klassiskt fall av handhavandefel...