Försöker få liv lite i tråden då jag inte har så bra möjligheter på att lyssna på alla och vill gärna veta va som skiljer de åt. Vilka skulle ni anse som "bästa köp".
Finns väl 5 slutsteg som jag iaf anser intressanta upp till 25k klassen och är:
Marantz MM8003
Rotel RMB-1095
NAD M25
Vincent SAV-P200
Primare A30.5 mkII
Har länge varit sugen på ett 2 kanal steg men så har jag haft lite otur med att sparkassan gick till ny bil då förra blev stulen och så har jag ett sådant kasst jobb så har helt enkelt tjänat för dåligt för att få några pengar kvar. Men om 30 dagar börjar jag nytt jobb och från att få ut 10k/månad så kommer jag få ut ~20k istället och kommer helt plötslligt att kunna lägga undan pengar, kommer nog i första hand göra en uppgradering av högtalarsystem hemma och därefter ny reciver + ev. slutsteg. Detta är inget som kommer kunna ske på 1 månad sådär men man måste börja någonstans.
Jättesvårt att jämföra sådana här produkter, eftersom det är nästintill omöjligt att låna hem alla på en gång.
Vad som passar dig bäst skulle jag säga beror på dina högtalare, har du trögdrivna högtalare och behöver kraft i massor, passar vissa slutsteg bättre än andra. Har du å andra sidan lättdrivna högtalare, vill du kanske ha slutsteget med mest finlir i ljudet.
Mina gissningar:
Mest rå-kraft utan finess: Vincent-steget
Nästan lite mycket rå-kraft, men lite mer finess: Rotel & NAD
Inte så mycket muskler, med bra finlir: Primare
Allmänt dålig i jämförelse med övriga: Marantz (Dock är ju också priset ett helt annat, men någon av de ovanstående begagnat till samma pris som Marantzen skulle jag ta alla dagar i veckan)