2-kannals högtalare + förstärkare för METAL
34 svar till detta ämne
Postad 30 July 2008 - 16:54
halk
-
halk
-
Rookie
-
9 inlägg
Tjo!
Nu är det så att jag har snart sommarjobbat färdigt och det jag tänkt spendera pengar på är ljud. Hade tänkt mig något i stil med Monitor Audio RS6 (9.500:-) med en förstärkare vid namn Marantz PM7001 (4.000:-). Nu är det så att jag är nybörjare inom högtalare och diverse tillbehör..
Var inne på HIFI-klubben i Kristianstad idag och frågade om de hade någon av de här produkterna hemma med de sålde inte något av märkena. Frågade personal om han kunde yttra sig om högtalaren även om han inte sålde dem och han sa att man inte får rätt "live känsla" med en sån högtalare.
Det är ju klart att han vill sälja sina egna produkter så han visade mig några Cerwin Vega som kostade 11.000:- per par, och menade att de skulle vara mycket bättre för min musik som då är metal. Visst de var dubbelt så stora men efter vad jag läst på hembio och på rescensioner verkar det ändå som om Cerwin Vega inte skulle vara någon bra "metal högtalare".
Frågade även vad han tyckte om förstärkaren, om han tyckte den passar med MA RS6, men han sade förstärkaren borde kosta lika mycket som högtalaren för att "det ska hålla".
Nu undrar jag om ni håller med hans påstående och undrar också vilka hågtalare med förstärkare ni rekommenderar för en sammanlagd summa av ungefär 13.000:-
Tack i förhand!
/MVH Philip
Postad 30 July 2008 - 18:20
Outlawvagabond
-
Outlawvagabond
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Jag lyssnar själv mest på metal, industri och neofolk och tänker köpa en XTZ Class A-100 D II, tror inte jag kan hitta bättre för det priset som skulle passa mig. Högtalare är nog mer individuellt men jag ska köra på XTZ där också, blir ett par 99.36 för min del. Åk runt och lyssna på olika modeller tills du hittar några du gillar det är nog det bästa rådet jag kan ge, gäller ju trotts allt rätt mycket pengar.
Postad 30 July 2008 - 19:41
halk
-
halk
-
Rookie
-
9 inlägg
Kollade upp dem, ser faktiskt riktigt bra ut, skall se om de går att provlyssnas någonstans här i trakterna
Postad 30 July 2008 - 19:44
Unregistered7bb1c05f
-
Unregistered7bb1c05f
-
Användare
-
-
247 inlägg
Psst....det finns XTZ stärkare på Blocket
Postad 31 July 2008 - 17:36
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Trevlig försäljare det där. Hifiklubben har ett visst sortiment som endast de säljer bl a Cv. Ett annat förstag kan vara en högtalare som är lite mjukare i diskanten och lite mindre discobas kan vara HK + Wharfdale.
Rs6 tycker jag personligen är lite för loudness högtalare och tycker inte alls att diskanten passar till Metal sedan tycker jag även att basen är lite okontlerad.
// Sat
Redigerat av Satsvear, 01 August 2008 - 08:32.
Postad 01 August 2008 - 12:29
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
RS 6 till metal.. nja. Tror du kan få högtalare för inte ens halva priset som gör sig betydligt bättre för det ändamålet
Sedan tycker jag faktiskt inte XTZ stärkaren som också nämndes, inte är det bästa för metal. inta sagt att du inte ska gå på den, bara en liten hint.
Jag skulle gått på NAD eller H/K, Marantz kan duga rätt bar också med sitt ganska varma ljud, dock alltsomoftast inte lika tungt som tidigare nämnda.
Vad gäller högtalare så är ju som Satswear nämnde Wharfedale Emarald 97 ett bra alternativ. Klipsch också givetvis:) sen har fynda.se många högtalare (halva priset mot rs6) t.ex. vissa av dynavoice och QLN.s modeller.
man ska inter stirra sig blind på priset. Bara för ett par högtalare ligger på betydligt högre prisklasser än många andra t.ex. då Monitor Audio eller Dali, behöver det inte betyda att de klarar all musik bra eller, vad gäller metal nästan tvärtom  Ska du lyssna på jazz och annan ofta bra producerad musik med mycket detaljer osv, Dire straits etc kan högtalare i högre priskllasser vara guld värda för vissa. I andra fall kan de va en pina, dvs allmänt ljusa, skrikiga med tråkig, lam bas som gör hårdrock och metal väldigt kasst..
Postad 01 August 2008 - 13:27
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Frågade även vad han tyckte om förstärkaren, om han tyckte den passar med MA RS6, men han sade förstärkaren borde kosta lika mycket som högtalaren för att "det ska hålla".
Om jag va du skulle jag inte handla där av rena princip skäl. Riktigt korkat sagt. Hur försvarar han att hifi klubbens dyraste högtalare kostar 320k men deras dyraste förstärkare bara 115k? Man måste nog köpa 3st sådana förstärkare då
Postad 01 August 2008 - 13:52
halk
-
halk
-
Rookie
-
9 inlägg
Får kolla upp de här Wharfedale högtalarna antar jag.
Var på EKs Radio idag där jag pratade med personal om högtalare och förstärkare. Personligen tycker jag att de verkade veta mer vad de pratade om.
Berättade om mitt tycke för MA RS6 och killen jag pratade själv skulle köpa RS8 som han tyckte var riktigt bra och kunde ge schysst pris på. Var och lyssnade på Dali Concept 8 som jag tyckte var sådär igå, dåligt med bas annars bra ljud i övrigt i mitt tycke men vet ju inte om de var inspelade.
En förstärkare som jag öppnat ögonen för är just Harman Kardon HK 970 som skall ha samma slutsteg och vara i princip samma förstärkare som 980n, skillnaden är 1.500:-.
Enligt EKs Radios personal skulle RS8 vara en bra allround högtalare som var bra även på metal, har dock ingen möjlighet att provlyssna dem här i trakterna...
Annars lutar det mot MA RS8 + Harman Kardon HK 970 just nu. Total kostnad med "schyssta priset" blir ungefär 14.100:- + frakt på förstärkaren, vilket svider lite i plånboken.
XTZ har jag inte haft möjlighet att provlyssna här i trakterna.
/MVH Philip
Kan lägga till att killen på EKs Radio instämmde inte om att förstärkaren borde kosta lika mycket som högtalare. Han hade själv använt högtalare för 35.000:- som drivits med förstärkare för 5.000:-
Postad 01 August 2008 - 17:00
D-Crawler
-
D-Crawler
-
Användare
-
-
241 inlägg
Ett möjligt alternativ skulle kunna vara (dock spräcker det din budget) Dali Concept 10 + H/K 970. Har en kompis som kör denna combon och det låter GRYMT, måste dock nämna att han även har ett PA-slutsteg tillkopplat för extra kraft. Kolla på blocket efter beggade Dali concept 10:or, kommer upp lite då & då. Kör du denna combon kan du ju sedan spara ett antal tusen till och köpa till ett slutsteg, finns riktigt shysta för runt 2000 :-
Mvh
Martin
Postad 01 August 2008 - 17:23
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Vill man komma billigt undan men ändå få nåt som är svårslaget så köp ett par cv högt med 15" i basen som är från före-95(så får man lite godkänd mellanreg ock diskant också) köp sen en förstärkare från slutet av -80 början av-90 ex pioneer a-777 eller a-878. Ska man komma upp till va denna kombination klarar om man ska köpa nytt så får man kasta upp åtskilliga tusen,tro mig. mvh
Postad 01 August 2008 - 17:55
D-Crawler
-
D-Crawler
-
Användare
-
-
241 inlägg
Håller med Sollerön, ska göra samma sak själv snart, dock kommer det drivas av min H/K 970 + ett PA-slutsteg.
Postad 01 August 2008 - 18:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vill man komma billigt undan men ändå få nåt som är svårslaget så köp ett par cv högt med 15" i basen som är från före-95(så får man lite godkänd mellanreg ock diskant också) köp sen en förstärkare från slutet av -80 början av-90 ex pioneer a-777 eller a-878. Ska man komma upp till va denna kombination klarar om man ska köpa nytt så får man kasta upp åtskilliga tusen,tro mig. mvh
Helt klart ett riktigt bra tipps, specielt när det gäller högtalarna som inte heller ärf ör svåra att få tag på och till vettigt pris och du får ett trevligt tryck som passar grymmt till rock,techno m.m. allt som det är är tryck och ös i så är du hemma med ett par gamla fina CV från före 95, och som sagt AL serien ärbra fasst den är lite nyare än så. Kolla på Blocket eller liknande, brukar finnas AL100 eller DC högtalare för någon/några tusen och dom spelar på bra, kolla bara så att dom är i bra skick. Stärkare kan du köra på en H/K 970 som har kraft och driv i överflöd och ska driva dessa grymmt bra då dom också har hög känslighet på mellan 92-96dB SPL beroende på modell. Högtalarna gårpå mellan 1500-3500Kr/ par beggat beroende på skick och modell Stärkaren går på ca 2000-2500Kr beggat och ny ca 4000Kr
Postad 01 August 2008 - 18:43
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Postad 01 August 2008 - 20:46
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
http://www.tradera.c...uktion-68552414
En sån har jag själv ock ska man hitta en ny likvärdig med samma ljud ock byggkvalite så lovar jag att det blir dyrt,sen kan jag lova att det är ett jä krut i den också.mvh
Postad 03 August 2008 - 12:49
halk
-
halk
-
Rookie
-
9 inlägg
Har tänkt använda hötalarna även till film om några månader när jag köpt en fin tv till rummet. Så just nu lutar det mot att jag väljer Monitor Audio RS8 och som ni rekommenderade Harman Kardon HK 970.
Har en sista fråga, tror ni Harman Kardon HK 970 kommer bli bra förstärkare till RS8 eller behöver man ge sig på något dyrare? Verkar vara en bra förstärkare för priset.
/MVH Philip
Postad 03 August 2008 - 16:06
Suncross
-
Suncross
-
Rookie
-
4 inlägg
MA RS8 är kanon bra, äger inga själv men har hört dem vid ett antal tillfällen. H/K gör generellt sätt mycket bra saker för priset. Men ta det inte som sanning utan lyssna själv med din musik framförallt.
Min erfarenhet är att metalutbudet i hifi-butiker är minst sagt begränsat och att vissa är en aningen kinkiga och menar på att det inte är hifi-musik.
Personligen kör jag Atoll IN100, Arcam cd62 och Dynaudio audience 42 till fina band så som Dissection, Immortal osv.
Tycker att det funkar kanon, dock lite tunt i basen jämfört med de högtalare du kollat på. Men detaljeringen vågar jag säga är snäppet bättre, detta är självklart en prioriteringsfråga. Så kör på det du tycker låter bäst, ville bara peka på att man kan köra på annorlunda saker än golvare+massa effekt till metal.
Ha det gött, MVH Nykomlingen
Postad 03 August 2008 - 16:31
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Canton Ergo RC-L + en beggad Nad C372 skulle jag ha gått på.
Mer prisvärt blir det nog inte
Postad 03 August 2008 - 16:48
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
RCL är fina högtalare men mot ett par dc-15 med en förstärkare på ca 150w så spelar dc-15 bra många db högre,har själv testat.Det var också andledningen till att kompisen sålde sina rcl till fördel för ett par at-100,ock han har ändå ett rotelsteg på 2x200w i 8 ohm.Mvh
Redigerat av sollerön, 03 August 2008 - 17:00.
Postad 03 August 2008 - 17:40
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Jag tipsar om samma högtalare som Warlokk, snuskigt bra metalhögtalare, deras enda svaghet är svårigheten att provlyssna dom innan köp.
Lyssna noga på MA RS6/RS8 innan du köper dom om du skulle göra det, frågar du mig så funkar denna högtalare inte alls bra med metal
Postad 03 August 2008 - 20:13
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tipsar om samma högtalare som Warlokk, snuskigt bra metalhögtalare, deras enda svaghet är svårigheten att provlyssna dom innan köp.
Lyssna noga på MA RS6/RS8 innan du köper dom om du skulle göra det, frågar du mig så funkar denna högtalare inte alls bra med metal
Tycker inte att dom fungerar så bra i över huvud taget ja...
Postad 05 August 2008 - 16:43
halk
-
halk
-
Rookie
-
9 inlägg
Beställde min Harman Kardon HK970 från dustin igår, fick den idag.... I engelsk version.. Annan kontakt på denne här
Postad 05 August 2008 - 17:00
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Borde ju gå att få tag i en konverteringskontakt ganska enkelt.
Postad 05 August 2008 - 18:46
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
RS 6 till metal.. nja. Tror du kan få högtalare för inte ens halva priset som gör sig betydligt bättre för det ändamålet Sedan tycker jag faktiskt inte XTZ stärkaren som också nämndes, inte är det bästa för metal. inta sagt att du inte ska gå på den, bara en liten hint. Jag skulle gått på NAD eller H/K, Marantz kan duga rätt bar också med sitt ganska varma ljud, dock alltsomoftast inte lika tungt som tidigare nämnda. Vad gäller högtalare så är ju som Satswear nämnde Wharfedale Emarald 97 ett bra alternativ. Klipsch också givetvis:) sen har fynda.se många högtalare (halva priset mot rs6) t.ex. vissa av dynavoice och QLN.s modeller. man ska inter stirra sig blind på priset. Bara för ett par högtalare ligger på betydligt högre prisklasser än många andra t.ex. då Monitor Audio eller Dali, behöver det inte betyda att de klarar all musik bra eller, vad gäller metal nästan tvärtom Ska du lyssna på jazz och annan ofta bra producerad musik med mycket detaljer osv, Dire straits etc kan högtalare i högre priskllasser vara guld värda för vissa. I andra fall kan de va en pina, dvs allmänt ljusa, skrikiga med tråkig, lam bas som gör hårdrock och metal väldigt kasst..
Hmm att jämföra ngn av Dynavoice högt med rs6 är ett helgerån, rs6 må ha sina svagheter men den spelar trots detta brallorna av vilken dynavoicehögtalare som helst när som helst. Sen hänger det mkt på vilket stärkeri man kör givetvis och ju bättre sådan ju mer kommer 6orna till sin rätt. Hur ställer du dig till stativare? finns ju sjukt mkt bra stativare och du får ju mkt för pengarna, ett par dynaudio 52se tex är ju riktigt bra och kan fylla vilket normalt vardagsrum som helst med hifivälljud
Postad 06 August 2008 - 15:45
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Hmm att jämföra ngn av Dynavoice högt med rs6 är ett helgerån, rs6 må ha sina svagheter men den spelar trots detta brallorna av vilken dynavoicehögtalare som helst när som helst. Sen hänger det mkt på vilket stärkeri man kör givetvis och ju bättre sådan ju mer kommer 6orna till sin rätt.
Hur ställer du dig till stativare? finns ju sjukt mkt bra stativare och du får ju mkt för pengarna, ett par dynaudio 52se tex är ju riktigt bra och kan fylla vilket normalt vardagsrum som helst med hifivälljud
Beror väl på ens ljudideal. Till metalmangel så tycker jag mina Dynavoice finale LÅTER underbart Men visst, RS6 är en mer påkostad och exklusiv högtalare en Dynavoices motsvarigheter.
Postad 07 August 2008 - 06:13
halk
-
halk
-
Rookie
-
9 inlägg
Märkte någon minut efter post att man kunde skruva upp kontakten och innuti var en vanlig. Har fått min förstärkare som jag skrivit och beställde även Monitor Audio RS8. Fick högtalarna igår MED TRANSPORT SKADOR...
Den ene högtalaren hade fått sig en smäll så "plattan" där kontakterna sitter var där en spricka, och den högtalaren var i princip död. Diskanten funkar inte och bas elementen rör sig knappt.
Skickar tillbaka den skadade högtalaren idag.
/MVH Philip
Postad 07 August 2008 - 06:51
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Märkte någon minut efter post att man kunde skruva upp kontakten och innuti var en vanlig. Har fått min förstärkare som jag skrivit och beställde även Monitor Audio RS8. Fick högtalarna igår MED TRANSPORT SKADOR...
Den ene högtalaren hade fått sig en smäll så "plattan" där kontakterna sitter var där en spricka, och den högtalaren var i princip död. Diskanten funkar inte och bas elementen rör sig knappt.
Skickar tillbaka den skadade högtalaren idag.
/MVH Philip
Sånt är aldrig roligt  Hoppas du får en ny fort.
Postad 07 August 2008 - 13:42
halk
-
halk
-
Rookie
-
9 inlägg
Var inom EKs Radio idag, får nya redan imorgon yipee
Postad 11 August 2008 - 12:35
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
RCL är fina högtalare men mot ett par dc-15 med en förstärkare på ca 150w så spelar dc-15 bra många db högre,har själv testat.Det var också andledningen till att kompisen sålde sina rcl till fördel för ett par at-100,ock han har ändå ett rotelsteg på 2x200w i 8 ohm.Mvh
Vi är flera som prioriterar andra saker än att spela så högt som möjligt.
Postad 11 August 2008 - 13:40
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Slår ett slag för B&W DM683. De har en varm ljudkaraktär med en fast bas med mycket tryck i. Själv tycker jag inte RS6:orna räcker till som metal högtalare. Då främst i basregistret. Du får inte den baskaggen som du vill ha till metal. Själv kör jag med Cerwin Vega CLS-12 som funkar mycket bra till metal (mycket bättre än tex. CLS-215 som blir alldeles för slappa i basen). I den prisklassen har jag faktiskt inte hört någon högtalare som kan matcha den för ren metal.
Lycka till med letandet!
Postad 11 August 2008 - 13:53
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Slår ett slag för B&W DM683. De har en varm ljudkaraktär med en fast bas med mycket tryck i. Själv tycker jag inte RS6:orna räcker till som metal högtalare. Då främst i basregistret. Du får inte den baskaggen som du vill ha till metal. Själv kör jag med Cerwin Vega CLS-12 som funkar mycket bra till metal (mycket bättre än tex. CLS-215 som blir alldeles för slappa i basen). I den prisklassen har jag faktiskt inte hört någon högtalare som kan matcha den för ren metal.
Lycka till med letandet! 
Han har redan köpt RS8
Postad 11 August 2008 - 13:59
Unregisteredded9597d
-
Unregisteredded9597d
-
Användare
-
-
248 inlägg
Skulle inte volymen från 150w och ett par RC-L räcka? Hur stor lokal spelar din kompis i? Utomhus?
Postad 11 August 2008 - 13:59
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Han har redan köpt RS8 
Sorry, läste bara de första inläggen.  Den kan jag tänka mig passar mycket bättre till metal än RS6:orna med tanke på de större elementen. Vad har du fått för intryck??
Postad 11 August 2008 - 15:31
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
En annan jag känner har en harman kardon förstärkare från mitten av 80 talet med dubbla transformatorer, (hk 665 tror jag den heter)han köpte nyligen ett par dc-15 ock jag lovar han spelar i den där gillestugan i källaren så jag håller för öronen,det är nåt helt enormt vilket ljudtryck han kommer upp i därinne,det blåser fanimej i kläderna.Är ju betongväggar därinne så ljudet stutsar väl hit ock dit men sånt ljudtryck har jag bara hört i bil förut.Mvh
Postad 11 August 2008 - 17:59
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Kan de personer som alltid förespråkar Cv för att de har stora element och går att spela högt med dem, vara snäll och lägga ner. Det finns mer i musiken än bara högt ljud.
Halk grattis till att du hittat en kombo som du trivs med, synd på högtalarna bara. Du får skriva ett par rader om lyssningsintrycket av dem sedan.
// Sat
Postad 11 August 2008 - 19:24
jls_
-
jls_
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
JBL K2 eller likande då, dom har ju också stora element och kan säkert spela högt  hehe
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|