Skulle vilja ha lite "expert-utlåtanden" om vilken duk som ger bäst bild för pengarna...
Kommer att ha ett mörkt rum , enbart som "bio-rum"...
Tacksam för alla tips !!!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ramspänd duk... Vilken är mest prisvärd ?
Startad av
kulmagen
, Jul 31 2008 10:33
19 svar till detta ämne
Postad 31 July 2008 - 10:33
Är på "g" att köpa en TW-2000-projje och en ramspänd duk på minst 100 tum.
Skulle vilja ha lite "expert-utlåtanden" om vilken duk som ger bäst bild för pengarna... Kommer att ha ett mörkt rum , enbart som "bio-rum"... Tacksam för alla tips !!! Postad 31 July 2008 - 11:35
Bäst är väl stewart firehawk,men även dyrast.. ligger mellan 20-30000:- (vet inte exakt pris) sen skrev nån annan i en tråd att Screen Research SolidPix1 var väldigt prisvärd och att den når upp till 70-80% utav stewart... https://www.prisjakt...kt.php?p=205768
https://www.prisjakt...kt.php?p=143052 här har du 2 exempel.. skiljer ju 7000:- mellan dukarna.. ps. Detta va absolut inget expertutlåtande,mest plagiat Redigerat av giggolon, 31 July 2008 - 11:38. Postad 31 July 2008 - 12:00
såg nu att du vill ha den mest prsvärda duken,det vet jag inte ifall stewarten är,den e ju ganska så dyr
Postad 31 July 2008 - 12:01
DU kan väll köpa den svarta duken så du kan kolla på projje i dagsljus..
Postad 31 July 2008 - 12:14
Har du sökt nått begagnat?? jag fick tag på min duk, som ny kostade 2500:-, tillsammans med projektron för 4500:-. Det känndes änna som ett klipp. Både duken och projjen var i riktigt fint skick och jag har haft mycket nöje av båda delarna.
Bara som ett litet tips Postad 31 July 2008 - 16:18
Jag måste ändå säga att det är lite mräkligt att lägga 30k på en proj, men ha ett tak på 5k när det gäller duk. Jag kommer själv få hem den projjen nästa vecka och kollade på dukar allt i från 8k upp till över 25k. Den mest prisvärda i mina ögon var mycket riktigt som nämnts tidigare i tråden Solidpix1, det är SANSLÖS skillnad mot t ex en Adeo (som ändå anses vara bra och som kostar runt 8k). Jag sa i min första mening märkligt. Och det säger jag nu EFTER att ha blivit demad och verkligen sett vad en bra duk gör för en proj. Jag skulle vilja hävda förhållandet 60/40, så mycket gör duken. Hade jag varit dig så hade jag kört en DYI-duk, en målad mdf eller liknande (går att få snyggt, kolla mitt gallleri, där är duken målad direkt på väggen) för att spara till en bättre duk som gör projjen rättvisa. Fråga gärna om du vill veta mer My five... Postad 31 July 2008 - 20:36
Jag beställde nyss en Kingpin FS200 88" till min kommande TW700, ska tydligen vara en bra kombination. Prisvärd duk har jag hört, vi får väl se när den anländer.
Postad 31 July 2008 - 22:33 Firehawk är INTE optimal eller tänkt att användas i ett kontrollerat mörkt rum. Är det en Stewart man letar efter och kan mörklägga helt är det Studiotek 130 man skall ha. Däremot håller jag med dig om att Screen Research är otroligt prisvärda, snudd på Stewarts kvalité men betydligt billigare. Dock långt över taket på 5 000 kr som trådskaparen satt, ca 15 000 kr om jag inte minns fel. Instämmer till 100 %! Du har absolut rätt. Och för dem som är skeptiska - åk och bli demade olika dukar, sannolikt kommer ni instämma efteråt. Dessutom kan man ha duken lång tid framåt om man vårdar den ömt, desamma gäller som regel inte för en projektor. Redigerat av jonsod76, 31 July 2008 - 22:47. Postad 01 August 2008 - 01:26 jag tycker att det är sjukt att folk går o betalar över 5000:- för sina dukar, men det är väl upp till var och en att göra vad de vill med sina "lånade" pengar.. vill man ha bra bild på stor yta, men samtidigt inte sätta sig i skuld är det helt förståeligt att man kanske lägger lite mer pengar på en "vettig" projektor, och sen köper en lågbudget eller billigare duk. vi har inte alla samma krav på duk.. och framför allt inte samma ekonomi jag köpte min projektor när den kom ut (tw700) och har inte köpt duk förens nu när jag hittade den "ny begagnad" (dvs 3 mån gammal).. kingpin ces240.. fick den för 2000:- jämnt innan dess har jag projecerat bilden på en spacklad/slipad vägg, med målad ram och dukfärg s1500.. har fungerat super bra.. kommer förmodligen bli bättre nu med nya duken (ej monterat ännu då vi är mitt i en flytt) men bara förman ger 20k för projektorn, behöver man absolut inte lägga lika mkt pengar på duken sen.. personligen tycker ju jag det är överdrivet och slöseri med pengar.. men det är såklart bara min mening smaken är som baken.. delad Så länge DU är nöjd med vad du har köpt, ska du skita i vad andra tycker och säger.. det är DU och ingen annan som ska sitta och titta på filmen på DINA saker.. har man inte de höga kraven som vissa har eller saknar den ekonomi som vissa har.. så är det helt okey att köpa lite billigare saker.. vem vet.. efter några år kanske han/hon har bytt upp sig.. alla kan inte få allt direkt.. thats life.. deal with it Redigerat av Xicaxo, 01 August 2008 - 01:39. Postad 01 August 2008 - 06:58
Eftersom det gäller ramspänt och föreligger maxgräns på 5.000:-, så kika på t ex på KINGPINS VELVET FRAMED 104" med silkesram. Grådukar går i mitt tyckte generellt bort med TW2000, och denna storleksklass, såvida du inte har stora problem med ljus och/eller ljusreflexer, men då köper man å andra sidan inte en TW2000. Många har dock fått en aha-upplevelse av att få lite olika dukar demade hos kompetenta buitiker, för det ÄR skillnad på duk och duk. Har du ingå bra däck på din prestandabil, så kvittar det hur många hästar du har under huven. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 01 August 2008 - 07:55
ok. tack för era svar... om man skulle "lyfta" sina krav på duk då ?
men jag tycker att 15 lakan är VÄL saftigt... kan tänka mig upp emot 8000:- kanske... Postad 01 August 2008 - 08:02
[quote name='jonsod76' date='Jul 31 2008, 23:33 ' post='2007134']
Firehawk är INTE optimal eller tänkt att användas i ett kontrollerat mörkt rum. Är det en Stewart man letar efter och kan mörklägga helt är det Studiotek 130 man skall ha. Däremot håller jag med dig om att Screen Research är otroligt prisvärda, snudd på Stewarts kvalité men betydligt billigare. Dock långt över taket på 5 000 kr som trådskaparen satt, ca 15 000 kr om jag inte minns fel. Jag bara drog till med nån stewart-duk.. Ingen optimal till just hans rum,men att stewart-dukarna är dom bästa!! Men vad är det som gör att Studiotek 130 är optimal för hans rum? Båda vita dukar,snudd på samma gain 1.25 vs 1.3 gain... alltid kula att lära sig lite!! Mvh Matte Postad 01 August 2008 - 08:04
Duk och projektor hör ihop.
Det hela bidrar ju till en totalupplevelse. Sedan kan man ju välja att kompromissa här och där. Det är som ett par bra stativhögtalare. De behöver också ett bra fundament, för att spela bra. Men man skall inte avskräckas av vad en bra duk kan göra för totalupplevelsen, men, som sagt, ta dig till en butik som kan visa dig skillnaderna. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 01 August 2008 - 08:10 Studiotek 130 är ju referensernas referens vad jag förstått. Har aldrig fått en TW2000 att se så bra ut som den gjorde på sista Lundamässan med en 200 cm Studiotek 130. Men så vart rummet också helt släckt, och iklätt matt svart tyg, så reflexer och ljus var inga problem, och det är i sådana sammanhang en vit duk funkar bäst. Sedan hjälper ju lite gain till att skjutsa upp ljusflödet, vilket TW2000 mår bra av. Om bilden vart bra innan, så var det nu som att kika genom ett fönster. Men smakar det, så kostar det.. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 01 August 2008 - 08:11. Postad 01 August 2008 - 09:02
Grandview finns ju också. Ska vara likvärdig adeo fast lite billigare.
Postad 01 August 2008 - 14:28
Så tänker de flesta men det är också på förutfattade meningar och man har då bara kollat på nätet och sen baserat sina köp rakt av utan att göra en faktisk jämförelse. De personer jag demat för hitills har ALLA ändrat uppfattning helt och hållet angående hur pass viktig duken är. Projektorn är bara ena delen av bilden och duken har en otroligt stor roll i det hela. Nästan så analogin att "köpa en ferrari och köra på diesel " stämmer in om man skulle köpa en vettig projektor och köra på tupplur, väggen eller nån skitduk. Håller med att vi inte har samma krav på duk och samma ekonomi. Men antar att han köper en vettig projektor för att han vill ha bra bild och duken är en stor faktor i det hela. Annars kan han ju lika gärna köpa den billigaste projektorn på marknaden för 4-5000 kr om bildupplevelsen inte spelar någon roll. Åk och kika själv anser jag iaf så kan du avfärda åsikten efter att ha sett samma projektor i ett vettigt rum på olika dukar. I de flesta fall har folk tyckt att kombinationen billigare projektor med bättre duk varit bättre än dyr projektor och billig duk om man haft ett fast tak. Själv lägger jag långt mkt mer på duk nu till vårt biorum än vad jag har kvar till projektor och det är just som jonsod m.fl säger jag räknar med att ha kvar duken och att kunna uppdatera projektorn. Duken blir inte omodern om inte rummets förutsättningar ändras drastiskt däremot kommer projektorn definitivt seglas om av nya modell inom mindre än 1 år Lycka till oavsett hur du väljer men gör dig själv en tjänst och lägg en liten liten del av totalbudgeten på att åka och faktiskt se sakerna du ska beställa. Gör det hos en vettig butik med ISF kalibrerade projektorer i ett vettigt demorum MVH Lorant Redigerat av kinglolle, 01 August 2008 - 14:30. Postad 01 August 2008 - 21:06
jag e med på hur du menar, men menar oxå att skillnaden inte är super stor på en duk för 2000:- och en annan för 7000:-.. men kanske mellan en duk för 2000:- och en duk för 30000:- så ser man en enorm skillnad.. det kan jag köpa men att vissa köper en dyrare projektor idag beror ju på att man vill kunna spela upp de blu-ray skivor som faktiskt kommer bli standard filmer och ersätta DVD filmerna vi har idag om några år, då DVD kommer sluta säljas och hyras ut på div butiker. har du en projektor för 5000:- kanske du inte kan spela upp de formaten och vad har du då för nytta av en dyr duk ? jag har ingen dyrgrip till projektor, (TW700) men den klarar de format som finns ute idag givetvis vill man inte ha nån skitbild, därför valde jag en mellanklass duk som kostar 4000-. (kingpin ces240) men har man råd att köpa en projektor för 30k har man mest troligt inga problem att köpa en duk för halva det priset.. jag köper det men att en person som tex köper en TW700 köper en duk för samma peng.. där hänger ju inte jag med riktigt men vi har som sagt alla olika krav och ekonomier.. tur att det finns någonting för oss alla där ute jag jämnförde med en polare som hade en tw620 tror jag den heter när jag köpte min.. han körde den på en duk som han hade gett en bra slant för och jag körde min TW700 på en vägg, som jag spacklat och slipat ner.. och målat med s1500 skillnaden var stor.. gick inte att jämnföra min med hans.. veckan senare köpte han oxå en TW700.. och jag upplevde inte någon större skillnad på hans bild och min.. förutom att jag hade bättre svärta då min va lite åt grå duks stuket.. och då hade han gett ca 7-8000:- för sin duk.. min kostade några 100:- att fixa men hade man satt upp sidan om varandra och jämnfört hade man kanske sett mer skillnad.. men så länge du inte står och jämnför 2 dukar sidan om varandra.. kommer du inte märka någon skillnad.. (på samma projektor).. tror inte jag iaf.. Postad 01 August 2008 - 21:39
Jaah, blaah det är ju just det att det sitter i huvudet på folk att duken inte får kosta pengar. Sitter i benmärgen som den här med DYRA påhittade lampförbruknings-kostnaden för projektorer.
Men visst vad det en inställning tidigare att man ska ha en "okej" duk för det är bättre sätta pengarna på projektorn där det gör skillnad. Jag tror dom här tiderna håller på och ändras och det är snarare tvärtom, dels för att det finns fler uppstickare som gör högkontrastdukar och kvalitetsdukar i högre segmentet. Jag ska ta och titta efter en Firehawk G3 till min kommande Epson TW2000 och se hur den presterar. Redigerat av ThePreToriaN, 01 August 2008 - 21:40. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |