Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

6.5m till vägg, fönster åt öst, önskar ca 130",, VAD att välja?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 July 2008 - 18:31

Olle B
  • Olle B
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag hoppas att rubriken täcker det mesta!
:0)
Jag har ett antal takbjälkar att tillgå för att hänga en projektor i.
Med tanke på brus från enheten hade det varit optimalt att placera den i den bjälke som ligger ca 6.5meter från den vägg där duken skall hänga, den sitter då ca 2.0m bakom soffan där vi sitter.
Alternativet är bjälken innan, men då hamnar vi rakt över huvudet från soffan räknat.
Denna bjälke är ca 4m från väggen.
Jag TROR att man uppfattar fläktljudet mer ifall enheten sitter rakt över en, men jag kan ha fel, jag har INGEN erfarenhet av detta.

Väggen som skall belysas har två SMÅ fönster.
Yttermåttet mellan dessa är 2.90m
Jag skulle alltså kunna använda mig av en duk som ger minst 130".

Alla fönster (förutom de som täcks av den nerrullade duken) ligger åt ost.
DVS inget direkt solljus, men givetvis mycket "ströljus" då fönsterpartiet åt ost är ca 4meter glas!

Jag har tittat/funderat på en Sanyo PLV5,,,,,,,,,

Är detta alldeles för "klent" för att uppfylla "normala" krav på kvalite?

Någon med tips/synpunkter?

Mvh Olle B

Postad 31 July 2008 - 19:39

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
HAR 6.86 mellan väggarna och kommer att köra 135" med en infocus x10
Mvh Matt§e

Postad 31 July 2008 - 20:31

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag tror att Z5'an är alltför ljussvag för den storleken/avståndet, speciellt med lite ströljus. Då behövs det en ljuskanon som Infocus IN8x eller X10'an.

Postad 01 August 2008 - 07:03

Olle B
  • Olle B
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tack för svaren, kollade på projektorn och den ligger inte helt vansinnigt till prismässigt.
En sak som förbyllar mig är ljustyrkan, Sanyon har 1600 och infocus 1200
Mäter man på olika sätt eller hur kan Infon ge mer "styrka"?

Mvh Olle B

Postad 01 August 2008 - 07:32

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Tack för svaren, kollade på projektorn och den ligger inte helt vansinnigt till prismässigt.
En sak som förbyllar mig är ljustyrkan, Sanyon har 1600 och infocus 1200
Mäter man på olika sätt eller hur kan Infon ge mer "styrka"?

Mvh Olle B

Bra fråga,som jag inte kan svaret på riktigt.. Vet bara infocus-serien är lämpade till större dukar! kanske nån annan kan förklara lite djupare??
mVh Matte

Postad 01 August 2008 - 09:36

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Nu skall man väl inte lita på Projector Centrals Projector Calculator till 100%, men man får en liten fingervisning hur dukstorlek, avstånd och zoom funkar på det man är intresserad av. Enligt den, så skall man kunna ha Z5'an ungefär 4-8m ifrån för att få 130", om man nu bortser från att det förmodligen kommer att bli en ljussvag bild.

Det där med ljudnivå kan vara lite knepigt, kanske beror det på vilken proj och hur rummet reflekterar i övrigt, men jag hör min Z3 minst när den är exakt ovanför huvudet.

Väggen som skall belysas har två SMÅ fönster.
Yttermåttet mellan dessa är 2.90m
Jag skulle alltså kunna använda mig av en duk som ger minst 130".

Det är väl måttet mellan fönstren som är 2.90? Blev bara lite nyfiken på hur brett rummet är. Skall det finnas plats för högtalare? Eller köra duk med ljudgenomsläpp, och rulla duken framför?

En bildyta på 130" får ju en höjd på drygt 160 cm. Behövs ingen plats för bänk under?

Men jisses vad negativ jag börjar låta... och jag som ändå tycker att ju större, desto bättre. VIll nog bara ha fram att storlek/ avstånd till duk påverkar ljusstyrkan mer än vad man kan tro.

Postad 01 August 2008 - 10:27

Olle B
  • Olle B
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Lite mer info om rummet.
Rummet är 6m brett och nästan 10m långt.
Det är ca 4.5m i takhöjd.
Precis vid den yta som täckas av skärmen står "stereobänken", men det är en LÅG sak, närmast att betrakta som ett "Japanst matbord",, ca 20cm högt.
Ute på kanterna, utanför dukytan står ett par gamla Quad ESL-57.
Mitt på väggen hänger en Pioneer 507á.
Denna skall täckas av den nerrullade duken, ev "fällas in i väggen" så att inte duken kommer så långt ut.
Plasman ser liten ut där den sitter mest tack vare att rummet är ganska stort, men ev för att vi sitter för långt ifrån? 4m som det är möblerat.
Projektortv har varit på G länge, men alltid stupat på det här med fullständig mörkläggning samt givetvis ekonomi!

:0)

Hoppas jag kommer längre denna gång!

Mvh Olle B

Redigerat av Olle B, 01 August 2008 - 10:32.

Postad 01 August 2008 - 12:51

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Ah, där ser man. Här sitter jag och fantiserar på ett väldigt inskränkt sätt om lågt-i-tak-källare och trånga vardagsrum. Och så har han rena rama gymnastiksalen... :lol:

Då håller jag med, stort ska de va. Det gäller nog bara hitta en proj som "orkar" med. Tyvär har jag själv inga tips att komma med, eftersom jag hittils bara varit i kontakt med konsument-svensson-standard på runt 100".

Men det kanske går att droppa in på en demo någonstans och pilla lite på zoomen för att se vad som händer med ljusstyrkan kontra storlek? Och hur upplever man upplösningen om bilden blir större?

Postad 01 August 2008 - 16:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
130", bildbredd på runt 290 cm, får du med en Epson TW700 på ~4.2 - 8.9 m.
Sedan kan du skifta bilden från centrum 102% av bildens höjd upp eller ner, och 50% av bildens bredd höger eller vänster.

Dock kan du glömma att du får någon bra bild, med den storleken, om det är det minsta ljust i rummet.
Klart du kan köra på det höga lampläget och blåsa på, men då blir bilden inte heller särskilt naturlig.

Annars satsa hellre på en 200-210 cm bred bild, det får du in på 2.9~3 - 6.1~6.4 m lins > < duk.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.