Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intels nya kretsar G45/G43

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 August 2008 - 08:17

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Tänkte starta en tråd om intels nya kretsar G45 och G43 som ska komma närsomhelst. Jag har redan sett att de har ett GIGABYTE kort (GA-EG45M-DS2H) som har dessa kretsar samt att det finns 2 stycken intel kort ute. Problemet som GA-EG45M-DS2H har är att PCI-e kortet kopplats på sydbryggan istället för på nordbryggan vilket innebär att man får en lägre bandbredd. Om det spelar någon som helst roll vet jag inte. Det jag ser fram emot är ASUS P5Q-EM som verkar vara riktigt grymt.

Det som skiljer dessa 2 kretsar är att vad jag har kunnat läst mig till, G45 har avkodare för HD-film i hårdvara samt stödjer DDR3 med 2 DIMMS per kanal med totalt 8GB minne. Man kan läsa mer om skillnaderna här: Tech ARP.

Jag har kollat runt men hittar inget om när tillverkarna släpper sina kort. Tänkte att ni kunde fylla på med info och tester i denna tråd. Dessa kort verkar ypperliga för en HTPC.

\ baghera

Postad 02 August 2008 - 08:32

Unregistered977e6882
  • Unregistered977e6882
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Är också intresserad av info om dessa. Jag ska köpa en HTPC, och är nyfiken på om den integrerade grafiken på de nya moderkorten kan matcha/överträffa grafikkretsen på nuvarande AMD-moderkort (de med X3200)?

Postad 02 August 2008 - 09:42

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Okej vi får väl se ifall de kan matcha AMD/ATI när de släpps. Men en sak jag har funderat på är de olika ljud-tekniker som finns för HD-filmer. Vad jag har förstått så är intels de ända kretsarna som avkodar ljudet (multikanalsljudet) till PCM och skickar över HDMI kabeln in i t.ex. en receiver. Eller har jag fel? Jag läste nämligen att ATIs serie 3800 bara kan skicka stereo PCM eller 5.1 (DD/DTS) över HDMI men kan inte skicka fler format än så vilket innebär att man inte kan skicka DD TrueHD eller DTS-HD genom HDMI vilket suger hårt (om det nu stämmer). Och det verkar som vissa receivers med HDMI inte tar emot alla sorts ljud heller via HDMI utan kan bara ta emot multikanals PCM vilket innebär att det som skickar ut ljudet måste ha avkodat det först. För vad är det för mening med en HTPC med blueray läsare där bilden skickas via HDMI men ljudet skickas via SPDIF? Bara för att receivern inte kan ta emot okodade signaler eller att HTPCn inte kan skicka dessa format över HDMI. Är det någon som har klarhet i detta? Jag blir förvirrad minst sagt.

Postad 02 August 2008 - 11:00

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
atis intregrerade moderkort 780g kan mycket riktigt bara skicka DD,DTS och 2ch pcm över hdmi. Däremot kan ska deras nya grafikkort 4850 o 4870 klara multi högupplöst PCM, men det verkar strula med drivers.

Intels 45g chipset ska klara att skicka högupplöst multikanal över hdmi precis som 35g. Däremot sägs det den här gången finnas säkerttunnel (PAVP) som krävs för att ljudet inte ska bli downsamplat på copyrightat material av mjukvaran. Tyvärr verkar det som om mjuvaran måste specifikt vara anppassad för chipset i fråga. Därför är det troligt att detta bara kommer fungera med cyberlinks spelare (sammarbetar med intel).

Som jag har förstått det är bitstreaming inte ett alternativ med 45g.

Postad 02 August 2008 - 23:36

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Lite fakta för den vetgirige:http://www.intel.com/assets/pdf/datasheet/319970.pdf

Så nu vet man att HSYNC och VSYNC skickatr ut 2.5V... Men när det gäller vilka upplösningar osm stöds så har jag bara hittat det här uttömmande svaret:

Supported display modes and resolutions
Intel® graphics drivers (production versions 14.x & 15.x) dynamically support a wide range of display modes depending upon the monitor and computer configurations.

A display mode is a set of data for providing a viewable image on a given display. This data includes the active pixel resolution (width and height such as 800x600), corresponding refresh rate (such as 60Hz), and color depth (such as 16-bit).

Specifically, the Intel graphics drivers support:

* Display modes described within a monitor Extended Display Information Data (EDID). EDID information describes the display modes that are supported by the monitor. Only plug and play monitors can provide EDID information to a computer.

* Custom display modes defined within the Video BIOS Table (VBT) by the computer manufacturer.

* Static modes for non Plug and Play monitors that have no EDID.
The set of basic static display modes (at 60Hz and up to 32bpp colors) include 640x480, 800x600, 1024x768, 1280x1024, and 1600x1200.

Så troligtvis stöder det inte 23.976 och multiplar av det, så då blir valet enklare helt plötsligt.

Redigerat av qahwa, 02 August 2008 - 23:36.

Postad 03 August 2008 - 01:16

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Lugn i hatten. På avsforum har en kille som jobbar på intel sagt att drivrutinskaparna vet om 1080p@24 och jobbar på saken. Däremot har anandtech varit där och sagt att de beta drivers de har inte fungerar med ett gäng datamonitorer, dvs EDID problem. Men men, ännu ska man inte ge upp....

Vanligtvis brukar pdf:er och manualer vara useless inom dataindustrin. Oftast stämmer ingenting av vad som står. Nya drivrutiner och bios som ständigt ändrar på saker och ting gör att sommarjobbare fått ta över sysslan att skriva sådana....

Redigerat av Bonzichrille, 03 August 2008 - 01:19.

Postad 07 August 2008 - 13:38

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag ser att det har kommit in ett kort från ASUS till komplett med G43 kretsar: ASUS P5QL-EM. Men det verkar inet finnas i hyllorna tills den 16 aug. Så än så länge verkar det bara vara INTEL och GIGABYTE som har kort med G45. Måtte ASUS släppa sitt P5Q-EM kort snart med G45 så jag kan köpa mig en HTPC någongång.

Postad 08 August 2008 - 14:55

Nexexplo
  • Nexexplo
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Aopen har två nya produkter med GM45 som även har Intels nya mobile sockel P.

Mini barebone: XC Mini MP45-DR

Mini-ITX MB: Aopen i45GMt-HD

Det kan ju resultera i några små HTPC...

/Nex :P

Postad 02 September 2008 - 20:36

dacore84
  • dacore84
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
inget nytt på denna front?

Postad 02 September 2008 - 21:56

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Aopen har två nya produkter med GM45 som även har Intels nya mobile sockel P.

Mini barebone: XC Mini MP45-DR

Mini-ITX MB: Aopen i45GMt-HD

Det kan ju resultera i några små HTPC...

/Nex B)

Verkar OK...

Redigerat av dunde, 02 September 2008 - 21:57.

Postad 03 September 2008 - 06:21

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag tycker ASUS P5Q-Em verkar mest lovande speciellt om man vill köra med FloppyDtv då man måste ha fireWire port.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.