Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Novis behöver hjälp!

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 August 2008 - 11:12

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har kollat på HTPC lådor på Inet och blev sugen på att slänga ihop en dator och sätta i min stereobänk. Dessvärre kan jag INGENTING om detta ;)

Jag kollade runt på Inets hemsida efter datorkomponenter som jag tror skulle fungera men har egentligen ingen aning. Det jag funderar på att köpa är följande:

Någon av dessa lådor:

Fractal Design Sphere HTPC, Touch-TFT, Svart 3263.-
Thermaltake DH102 Digital Home Svart 3502.-
Zalman HD160 Plus, HTPC, Svart 2390.-

och dessa komponenter:
Nätdel: 450W Corsair CMPSU-450VXEU 529 .-
BR spelare: LG GGW-H20L Blu-Ray/HDDVD, Svart Bulk 1890 .-
Moderkort: Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775 1590.-
Processor: Intel Core 2 Duo E8200 2.66GHz 1333MHz 1299.-
Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II 1 401.-
Minne: 2GB (2x1024) DDR2 PC8500 CorsairXMS2 Domina.. 545.-
Grafikkort: PowerColor ATI HD2600 Pro 512MB, PCIe 668.-

Jag skulle behöva lite råd om detta kommer att fungera och om något är onödigt bra eller för dåligt. Vore väldigt tacksam för lite hjälp. Funderar även på att köpa ett sådant här TV-kort:

Hauppauge WinTV HVR-4000 4-i-1 1420.-

är det något att ha? Jag skulle även behöva hjälp med kylning till processorn, ingen aning vad jag skall köpa där. Och slutligen, är det något som saknas?

Oj, det blev mycket på en gång :(
/Erik

Redigerat av Xunil, 02 August 2008 - 11:36.

Postad 02 August 2008 - 11:22

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Skulle nog köra på en Seagate/Maxtor eller Western Digital hårddisk istället för Hitachi disken(Låter mer än andra)

Sen räcker det även med 2GB ram till en HTPC

Postad 02 August 2008 - 11:35

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
ok, där sparade du 492.- åt mig :(

Ändrade i ursprungsmeddelandet.

Postad 02 August 2008 - 11:37

Vikko
  • Vikko
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Cpu:n tycker jag nästan är i värsta laget. Om den enbart ska användas till filmuppspelning/-hantering ser jag inte meningen med dual core (även om det idag nästan är standard) 2,66 Ghz behöver man inte för att spela upp film :( Förstås om du behöver packa upp filmer som är rar:ade kan en snabb processor vara till din fördel men annars rekomenderar jag att gå ned ett snäpp. (om man vill spara sina slantar)

Postad 02 August 2008 - 11:44

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Den var inte så farligt dyr processorn, måste ner till denna för det skall bli någon större prisskillnad (jag kollar iofs enbart på Inet för tillfället):

Intel Dual Core E2180 2.0GHz, 800MHz LGA 775, 2,0Ghz, 1MB L2

Den känns lite sunkig, ungefär vad jag har i min bärbara :(

Postad 02 August 2008 - 11:51

Vikko
  • Vikko
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag förstår vad du menar, det är alltid kul att köpa häftiga komponenter :( men som sagt för att spela film behövs inte en massa processorkraft. Själv sitter jag på en AMD Athlon +3800 Dual Core på 2 Ghz och jag kan spela 1080p-rullar hur bra som helst. Den fina processorn kan du sätta in i din (om du har någon) spel- eller arbetsdator.

Postad 02 August 2008 - 11:51

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0
Mina rekommendationer: http://tyve.se/blog/...vara-till-htpc/

Postad 02 August 2008 - 12:03

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
@Vikko
Ok, jag har ingen annan dator (förutom en bärbar) så det blir en billigare CPU.

@tyve
Härlig sida, skall kolla lite mer när jag kommer hem, måste kila en sväng :(

Postad 02 August 2008 - 18:28

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Visst kommer en Dual Core E2180 duga till 1080p. Har en själv i min stationära burk. Om du nu vill ha en C2D så kollar på E8400 den är några kronor billigare och har högre hastighet än E8200:an

Vill du ha tips på billigare chassin så rekommenderar jag..

Redigerat av Unregisteredbae06969, 02 August 2008 - 18:33.

Postad 03 August 2008 - 01:38

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tack skall ni ha allihopa, jag har fått mycket bra information. Nu skall jag nog klara mig själv :lol:

Postad 04 August 2008 - 09:22

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Jag tycker att E8200 (alt. E8400?) är ett utmärkt CPU-val, för den drar lite enrgi och är lätt att kyla. Kör du även med SpeedStep så klockar den ner sig när den står i väntläge, och då drar den nästan ingenting = mindre kylbehov = mindre ljud = det du vill.

Moderkortet Asus P5Q Deluxe P45 är alldeles för dyrt och alldeles för mycket mer än vad du både vill betala för och behöver. För 1/3 av det priset kan du exempelvis köpa ett Gigabyte GA-73PVM-S2H som är inriktat på HTPC-marknaden. Dock är det moderkortet så bra att jag själv har det i en arbetsstation/server, och det är helt suveränt. Utmärkt prestanda, låg temperaturutveckling. Jag har skrivit omdöme om det på prisjakt, och jag har även en längre utläggning om det i den här tråden på forumet.

Det viktigaste är att du tänker "system", d.v.s. vad som bli en bra helhet, och inte bara vad som är en fräsig produkt var för sig. T.ex. är en Ferrari-motor i en Fiat Uno ganska bortkastad, precis som en 4 kh gräsklipparmotor i en Ferrari och vice versa.

Om du väljer det moderkort jag rekommenderar, eller motsvarande, och m.h.a. det faktum att det har inbyggd grafik därmed kan eliminera extra grafikkort såväl som 2/3 av moderkortsbudgeten så kommer du att få ett mycket billigare system som dock gör allt som det system du har här ovan kan. (Det är onödigt att betala för funktionalitet som man inte ämnar använda, men tillverkarna skrattar hela vägen till banken.) Dock, mer om detta finns att läsa i forumtråden jag länkat till ovan.

Till sist: jag har aldrig sett annat än problem med Asus-moderkort, bortsett från min sambos gamla P2B från P3-tiden. Det har varit alla sorters problem, men det har alltid slutat med att moderkortet fått slängas och ersättas med ett annat från annan tillverkare.
Däremot har jag mycket god erfarenhet från Intel, Abit, ASRock (faktiskt!) och Gigabyte.

Postad 06 August 2008 - 22:06

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tackar och bockar det var en massa nyttig information, kul att få så bra svar. Vad skulle man göra utan "Min Hemmabio.com"s forum när man skall köpa något. Denna sida har sparat mig många kronor :P

Postad 06 August 2008 - 22:15

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Någon som har en sådan här?

http://www.origenae....n/htpc_s14v.htm

Tyckte den var grymt snygg, undrar om den är bra också! Har inga rattar och knappar men är tveksam till att jag behöver det.

Postad 06 August 2008 - 22:39

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag tycker att E8200 (alt. E8400?) är ett utmärkt CPU-val, för den drar lite enrgi och är lätt att kyla. Kör du även med SpeedStep så klockar den ner sig när den står i väntläge, och då drar den nästan ingenting = mindre kylbehov = mindre ljud = det du vill.

Moderkortet Asus P5Q Deluxe P45 är alldeles för dyrt och alldeles för mycket mer än vad du både vill betala för och behöver. För 1/3 av det priset kan du exempelvis köpa ett Gigabyte GA-73PVM-S2H som är inriktat på HTPC-marknaden. Dock är det moderkortet så bra att jag själv har det i en arbetsstation/server, och det är helt suveränt. Utmärkt prestanda, låg temperaturutveckling. Jag har skrivit omdöme om det på prisjakt, och jag har även en längre utläggning om det i den här tråden på forumet.

Det viktigaste är att du tänker "system", d.v.s. vad som bli en bra helhet, och inte bara vad som är en fräsig produkt var för sig. T.ex. är en Ferrari-motor i en Fiat Uno ganska bortkastad, precis som en 4 kh gräsklipparmotor i en Ferrari och vice versa.

Om du väljer det moderkort jag rekommenderar, eller motsvarande, och m.h.a. det faktum att det har inbyggd grafik därmed kan eliminera extra grafikkort såväl som 2/3 av moderkortsbudgeten så kommer du att få ett mycket billigare system som dock gör allt som det system du har här ovan kan. (Det är onödigt att betala för funktionalitet som man inte ämnar använda, men tillverkarna skrattar hela vägen till banken.) Dock, mer om detta finns att läsa i forumtråden jag länkat till ovan.

Till sist: jag har aldrig sett annat än problem med Asus-moderkort, bortsett från min sambos gamla P2B från P3-tiden. Det har varit alla sorters problem, men det har alltid slutat med att moderkortet fått slängas och ersättas med ett annat från annan tillverkare.
Däremot har jag mycket god erfarenhet från Intel, Abit, ASRock (faktiskt!) och Gigabyte.

Tramsigt att varna för Asus moderkort. De har gjort och gör fortfarande bland de absolut bästa moderkorten både funktion och kvalitetsmässigt. Lite festligt är ju att du rekommenderar Asrock som ju är Asus eget budget-märke som designas av samma ingenjörer men med färre features och sämre komponenter...

Däremot så rekommenderar du ju ett moderkort med Nvidias IGP som av "tradition" är strulkort. De passar bra i billiga datorer men inte när man söker lite stabilare grejer för krävande tillämpningar. De har blivit bättre men i konkurrensen med P45 från Intel så har de inte mycket att sätta emot.

Redigerat av dunde, 06 August 2008 - 22:44.

Postad 06 August 2008 - 22:48

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Tramsigt att varna för Asus moderkort. De har gjort och gör fortfarande bland de absolut bästa moderkorten både funktion och kvalitetsmässigt. Lite festligt är ju att du rekommenderar Asrock som ju är Asus eget budget-märke som designas av samma ingenjörer men med färre features och sämre komponenter...

Däremot så rekommenderar du ju ett moderkort med Nvidias IGP som av "tradition" är strulkort. De passar bra i billiga datorer men inte när man söker lite stabilare grejer för krävande tillämpningar. De har blivit bättre men i konkurrensen med P45 från Intel så har de inte mycket att sätta emot.

Vad tycker du man skall köpa för moderkort till en HTPC?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.