Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny tv från Onoff imorgon

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 August 2008 - 18:05

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Hej hej!
Tänkte kolla med er om ni har en tv från onoff att rekomendera?
vi va inne lite lätt och kollade.
Tanten fastnade för diverse 46-50".

Priset bör ligga på max 16-17000.
Tanken är väl att en plasma ska spikas upp på väggen.
Har tex samsung några bra plasmor för de priset.
Eller om ni kan kolla och visa några bra.
Kraven som sagt måste vara onoff, tyvär.

Tvn blir bara TV/Film.
Sen kanske ett ps3 ska sparkas in där me.
Vore jätte tacksam om det finns några vänliga själar som kan hjälpa mig & tanten =(

// Peter

EDIT: kollade lite på onoff.se på sidan fanns inte ens i närheten av vad som fanns i affären...*suck*
hur ska man nu gå till väga, frågar man en försäljare så kan han ju t,om så sålt en karton med bananer och tro att det är en tv.
Hmpf =P

Redigerat av Toivanen, 02 August 2008 - 18:15.

Postad 02 August 2008 - 18:14

Unregistered5794a5dc
  • Unregistered5794a5dc
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
tja, det finns flera bra tv på On-Off för den prisinterval. Det är bara att titta in och välja den Ni tycker känns bra. Både Panna o Sammy är bra tv. Iaf Ni för mycket tv för pengarna.
Jag tror att jag skulle satsat på den nya Sammy : 50" Plasma-TV PS50A457 P1CXXE för 15K

Postad 02 August 2008 - 19:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Denna skulle inte vara helt fel Panasonic TH-50PX70E plasma.

Postad 02 August 2008 - 19:48

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Då det mest är TV/Film som är användningsområdet och storleken 46-50" och budgeten 17000.- rekommendar jag Plasma 50". Då Panasonic PX80 inte finns i 50" återstår två huvudkandidater;

Samsung A4 och LG PG6000

LG:ns fördelar är snyggare design och en extra HDMI (4st), men den är lite känsligare för ghosting (vi har märkt efter att ha glömt kvar en DVD med fast meny över natten).
Samsungen har inbyggd box för ComHem (du får 1000.- rabatt på TV:n om du tecknar eller föränger ditt abonnemang), högre kontrast och ett rejält ljustryck (det bästa jag sett på plasma).

Bildbehandling, färgåtergivning, skalning från SD-källor bedömmer jag vara närmast likvärdigt. Båda har 100HZ. Fot ingår för båda.

Se upp för äldre modeller som Samsung C96/Q97, LG PC51/55 och Panasonic PX70/PZ70 då det hänt enormt mycket på ett år. Särskilt från Q97 till A4 och PZ70 till PZ80.

Postad 02 August 2008 - 19:56

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Precis. Bra sagt

Postad 04 August 2008 - 17:28

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Då det mest är TV/Film som är användningsområdet och storleken 46-50" och budgeten 17000.- rekommendar jag Plasma 50". Då Panasonic PX80 inte finns i 50" återstår två huvudkandidater;

Samsung A4 och LG PG6000

LG:ns fördelar är snyggare design och en extra HDMI (4st), men den är lite känsligare för ghosting (vi har märkt efter att ha glömt kvar en DVD med fast meny över natten).
Samsungen har inbyggd box för ComHem (du får 1000.- rabatt på TV:n om du tecknar eller föränger ditt abonnemang), högre kontrast och ett rejält ljustryck (det bästa jag sett på plasma).

Bildbehandling, färgåtergivning, skalning från SD-källor bedömmer jag vara närmast likvärdigt. Båda har 100HZ. Fot ingår för båda.

Se upp för äldre modeller som Samsung C96/Q97, LG PC51/55 och Panasonic PX70/PZ70 då det hänt enormt mycket på ett år. Särskilt från Q97 till A4 och PZ70 till PZ80.

Ok ok!
Nu vart de strul med onoff i borås. så de bär av till örebro vilken dag som helst
Så då får det bli en Samsung A4.
Men hur är den att se på om det skulle vara lite ljust ute? reflekterar den olidligt så man måste garanterat piska för persienerna?
Dock förstår jag om det är sol rätt på tv =P
menar annars med solen ute osv.
Stort tack för riktigt bra svar!

Postad 04 August 2008 - 17:40

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Det skulle jag inte behöva oroa mig för då hösten tom är här nu . En månads regn på ett dygn har ju kommit skriver aftonbladet ;)

Vinter 9mån om året i sverige =) och annars sköter den nog solen riktigt bra teven. Grattulerar till ett riktigt bra köp av en riktigt bra tv :( mvh

Postad 04 August 2008 - 21:22

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Det skulle jag inte behöva oroa mig för då hösten tom är här nu . En månads regn på ett dygn har ju kommit skriver aftonbladet ;)

Vinter 9mån om året i sverige =) och annars sköter den nog solen riktigt bra teven. Grattulerar till ett riktigt bra köp av en riktigt bra tv :( mvh

Lät ju riktigt kalas å veta.
Hur viktigt är det med en full-hd tv då?
visserligen har ja inte BD spelare än, men det blir ju av också inomkort.
Såg att denna va en hd-ready bara.
Vill gärna få utrett innan jag drar iväg nu i veckan å hämtar tvn

Postad 04 August 2008 - 22:32

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Samsungen med full hd drar 560 watt , panasonicen med full hd drar 470 watt , samsungen du kika på utan full hd drar samma som panasonicen : 470 watt.

Eftersom jag antar du ska delbetala denna stora summa av nån anledning =)

Så tycker jag att dem extra 4000 kr är välspenderade. Om du vill jag ska övertyga dig till att byta till panasonic 46pz85 (inte 50 men riktigt stor e teven så du blir verkligen nöjd) Så har jag riktigt bra argument från kvalitets företaget Panasonic. Men först till testerna utav teven.

Testkälla Betyg Testkommentarer
Hemmabio 9/10 "Finns ytterst få nackdelar"
What hifi 5/5 "Fine value for money"
Hdtvtest - "Excellent black-level performance, revealing shadow detail, fluid motion handling"
Hdtv org 91/100 "Another highly accomplished plasma performer"

En teve byter du som regel inte varje år. Därför gäller det att äga rätt teve.

Argumenten för köpa full hd är :
Framtidsklar , dvs klarar en sändning på 1080P (full hd som troligtvis kommer inom snar framtid)
Du kan återge blu-ray full ut
Hd-filmer via din digitalkamera eller videokamera.
Bättre bildåtergivning pga mera påkostade och högre kvalite på komponenterna.
Fler möjligheter i teven pga man inte sparat bort en massa funktioner.
Bättre bildåtergivning från spel och då från spelkonsoler som klarar 1080P.
Samsungen har 1000 sidors text tv och 1500 i ljusstyrka (den utan full hd) och samsungen med full hd har 1300 i ljusstyrka.

Panasonic har 1500 sidors text tv och 1500 i ljusstyrka har jag för mig.

Panasonics företag kämpar mycket med miljön och har 7 grundprinciper som blåste bort mig totalt. Helt fantastiskt företag , du kan läsa om dem på www.panasonic.se vid " om panasonic "
Företaget är rent av kvalite medans jag uppfattar samsung som bra kvalite för en mindre peng men för en nästintill nära peng får du skyhög kvalite av panasonic.

Inkl bordsstativ.

Plus den är sjukt snygg. Så jag hoppas att jag fått dig såld på panasonicen för lägger du så mycke pengar på en teve borde du satsa på ren kvalite. Hoppas jag fått dig uppmärksam , annars är samsungen sjukt bra också men panasonicen är guld :( Du gör rätt i att stänga av filmläget " IFC " om du köper den , de läget stjälper snarare än hjälper enligt många tester. Det gör teven saktare och har avsikt att göra mjukare men det gör de inte.
Sänk kontrast + ljusstyrka dem första 200 timmarna och ha läget i cinema eller bio ist för dynamiskt så e du framtidssäkrad mot inbränningar och kan höja efter 200 timmar värdena igen.

Hoppas jag varit till hjälp . Off till conan o brien ;)

HoJhoj , lycka till ;)

Postad 04 August 2008 - 22:53

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Argumenten för köpa full hd är :
Framtidsklar , dvs klarar en sändning på 1080P (full hd som troligtvis kommer inom snar framtid)
Du kan återge blu-ray full ut
Hd-filmer via din digitalkamera eller videokamera.
Bättre bildåtergivning pga mera påkostade och högre kvalite på komponenterna.
Fler möjligheter i teven pga man inte sparat bort en massa funktioner.
Bättre bildåtergivning från spel och då från spelkonsoler som klarar 1080P.

Så mycket dynga har jag inte läst eller hört sedan jag lyssnade på en säljare på EG för någon månad sedan :(

Postad 04 August 2008 - 23:05

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Så mycket dynga har jag inte läst eller hört sedan jag lyssnade på en säljare på EG för någon månad sedan ;)

:(

Postad 04 August 2008 - 23:36

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Så tycker jag att dem extra 4000 kr är välspenderade.

Lugna ned dig lite nu! Jag antar att du inte ens sett apparaterna bredvid varandra, och troligtvis inte överhuvudtaget? Stämmer det? Hur kan man då ge tvärsäkra råd!?

Vi har dem sida vid sida på jobbet och har testat åtskilliga timmar med Analog-TV, Digital-TV, HDTV och BluRay. Jag har svårt att motivera de extra 4000.- för A5 (full HD). Möjligen om man sitter extremt nära och kör en bra mastrad BluRay-film på en riktigt bra spelare.

Tvärtom ger A4 för 16000.- ett otroligt mycket större prisvärde, och jag föredrar 100Hz (A4) alla dagar före Movie Plus (A5).

EDIT;
Jag läste för snabbt, och trodde att du rekommenderade Samsung A5 (4000.- dyrare) före A4. Men det spelar ingen roll. Jag tycker ändå inte att det är värt 4000.- extra för en Panasonic 46PZ.

Redigerat av Svärta, 04 August 2008 - 23:39.

Postad 05 August 2008 - 06:38

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Har faktiskt bestämt mig för Samsung A4.
Va bara lite skeptisk till reflektionerna från den på en vanlig ljus dag ute.
Samt om det är ett nerköp ifall man inte tar en full-hd

Kan tillägga att jag har ingen BD-spelare eller kollar på hd kanaler änsålänge.
BD-spelare har jag inte tänkt å köpa föräns det finns en tillräkligt snabb en.
så inom nåt år kanske.
Visserligen klarar jag miig på en hd-ready tv för den delen, men alltid bra å kolla några xtra gånger om nåt.
haft min 32" hd ready tv nu i 2 år.

Men men skeden ur gröten.
Kör nog på A4 utan krux.
Måste faktiskt tacka alla som orkat ge vettigt bra svar osv.
Hoppas bara tv-fan dimper in i lyan snart =(
Ska väl beställas idag hade jag tänkt mig.

Postad 05 August 2008 - 07:21

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Men hur är den att se på om det skulle vara lite ljust ute? reflekterar den olidligt så man måste garanterat piska för persienerna?
Dock förstår jag om det är sol rätt på tv =P
menar annars med solen ute osv.

Butiksmiljön brukar vara en riktig mardröm med stark lysrörsbelysning rakt på TV-apparaterna. Testa genom att växla till en kanal med mörk bild och gå runt framför den med blicken fäst på skärmen och se hur mycket du störs. Värre än så brukar det inte bli hemma. I det här fallet kan du också möta inkommande ljus med riktigt hög ljusstyrka.

Postad 05 August 2008 - 10:34

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Någon som kan svara på hur bra comhem kort osv fungerar i sådan tv?
är det bara köra in den & zappa bland kanalerna?

vad skiljer det åt från att ha den i en separatbox?

Postad 05 August 2008 - 10:41

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Japp inte påstått att samsungen A4 är ett dåligt val , tvärtom den är ruskigt bra.
Och jag frågade honom om han ville ha All kvalite för pengen som gick och därmed övergå till panasonic men på samsungen så är det en nästintill perfekt bild som ställts i test i hdtv.org där den kämpar riktigt bra mot pannan.

Du gjorde ett as bra val ,hoppas du e nöjd :) Kvalite istället för extra pixlarna och lite bättre svärta är ett bra val om man vill spara dem 4000 kr.

Grattis till ett mycket bra val :(

Com hem s inbyggda har jag ingen aning om, Vet bara att det är mycket problem med buggar osv på deras externa.

Rekomenderar Viasat :(

Men comhem gör ett bra jobb men tror att deras comhem HD humax externa box är snäppet bättre än deras inbyggda varav kvaliten såsom buggar osv.
Obs , ingen expert här. Läser på för fullt för göra alla nöjda :D

Wikipedia (L)
Hejhej

Och toivanen du behöver inte oroa dig om att det var en nedgång du köpte en utan full hd tv.

I amerika har HDTV funnits sedan 1996 hörde jag här på forumet.

Det kommer ta säkert flera år innan vi får fler hd kanaler och full hd sändning kanske sverige bara kan drömma om? :P

Så du har endå framtidssäkrat dig.

Grattis mvh

Postad 05 August 2008 - 10:54

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

JText text å mer text

Ok! bra å veta.
Dock inget bekräftat att det blir just comhem.
såg bara att de gick att piska in skiten i tvn så =P

Väntar faktiskt på att få beställa skiten bara.

Postad 05 August 2008 - 12:04

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
:)

Postad 09 August 2008 - 17:02

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Nu äre det spikat.
en A4 på ingående. råkade samtidigt se att den gått ner 1000kr sen jag frågade ang tv vilket jag ej tackar nej till heller =)

Är det stor skillnad på se film på en hd ready & en full hd tv? samt lira ps3 på.

Är fortfarande PS50A457 P1CXXE ett bra val?

Redigerat av Toivanen, 09 August 2008 - 17:04.

Postad 09 August 2008 - 23:14

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Nu äre det spikat.
en A4 på ingående. råkade samtidigt se att den gått ner 1000kr sen jag frågade ang tv vilket jag ej tackar nej till heller =)

Är det stor skillnad på se film på en hd ready & en full hd tv? samt lira ps3 på.

Är fortfarande PS50A457 P1CXXE ett bra val?

Jag står fast vid mitt svar ovan, och kopierar därför in det igen;
"Vi har dem sida vid sida på jobbet och har testat åtskilliga timmar med Analog-TV, Digital-TV, HDTV och BluRay. Jag har svårt att motivera de extra 4000.- för A5 (full HD). Möjligen om man sitter extremt nära och kör en bra mastrad BluRay-film på en riktigt bra spelare.

Tvärtom ger A4 för 16000.- ett otroligt mycket större prisvärde, och jag föredrar 100Hz (A4) alla dagar före Movie Plus (A5)."

Då A4 nu gått ned ytterligare gör det valet ännu enklare! Utan att ha mätt upp dem ser A4 också ljusstarkare ut (Min teori är att färre pixlar på samma yta ger större pixlar och därmed högre ljustryck).

OBS! A4 är inte en utgående modell! Samsung släpper sina nya skärmar i Maj/Juni varje år. A4 och A5 kom samtidigt i våras och är aktuella tills nästa vår. Lyxmedellerna A6 och A7 kommer i höst, men det förändrar ingenting.

Postad 10 August 2008 - 08:54

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Jag står fast vid mitt svar ovan, och kopierar därför in det igen;
"Vi har dem sida vid sida på jobbet och har testat åtskilliga timmar med Analog-TV, Digital-TV, HDTV och BluRay. Jag har svårt att motivera de extra 4000.- för A5 (full HD). Möjligen om man sitter extremt nära och kör en bra mastrad BluRay-film på en riktigt bra spelare.

Tvärtom ger A4 för 16000.- ett otroligt mycket större prisvärde, och jag föredrar 100Hz (A4) alla dagar före Movie Plus (A5)."

Då A4 nu gått ned ytterligare gör det valet ännu enklare! Utan att ha mätt upp dem ser A4 också ljusstarkare ut (Min teori är att färre pixlar på samma yta ger större pixlar och därmed högre ljustryck).

OBS! A4 är inte en utgående modell! Samsung släpper sina nya skärmar i Maj/Juni varje år. A4 och A5 kom samtidigt i våras och är aktuella tills nästa vår. Lyxmedellerna A6 och A7 kommer i höst, men det förändrar ingenting.

Skit bra!
Då har jag fått de svaret & sambon blev lite gladare.
13 990 kostar nu A4 på onoff.
Vilket jag ej tycker är dyrt.

Ha en fortsattt trevlig helg!

Postad 10 August 2008 - 13:51

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Fråga till "svärta":Var alla tv apparaterna likvärdigt inställda då?,när det gäller kontrast,färg.ljusstyrka m.m.

Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 10 August 2008 - 13:54.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.