Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intern eller extern TV-mottagare, och är ny digital-TV-standard på ingång?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vad tycker ni som har koll på sådant här? (16 medlem(mar) har röstat)

Ska man satsa på extern eller intern TV-mottagare?

1. Intern (8 röster [50.00%])

Procent av omröstning: 50.00%

2. Extern (8 röster [50.00%])

Procent av omröstning: 50.00%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 03 August 2008 - 15:11

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Hej!

I går var den en kille på fest som sa att det inte är lönt att köpa TV med inbyggd TV-mottagare eftersom det ska bytas format till nästa år så att alla ändå måste skaffa ny mottagare. Var detta taget ur luften, eller finns det substans i uttalandet? Jag undrar främst om man ska undvika att betala extra för TV med interna mottagare och i stället satsa på att skaffa en extern som man sedan (vilket verkar billigare) kan byta ut när så behövs i stället? Vad tycker ni?

Vi har ComHem, så då vill kan kanske ha en låda som tar både DVB-T och DVB-C.

Mvh,

/J

Postad 03 August 2008 - 16:09

Unregistered72073bd1
  • Unregistered72073bd1
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Jag skall inte uttrycka mig för mycket då jag inte vet särsklilt mycket inom detta, men vore väl lustigt om dom skall byta ut nått sånt som alla i sverige i princip har ju. Han kanske menade att du inte kan ha hd kanaler i inbyggd box?
Sen en annan sak, det är väl så att de flesta har inbyggd digitalmotagare? Bara att inte så många har dvb-c!?

Postad 03 August 2008 - 17:27

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Föredrar nog extern. Skall du ha intern bör du nog ha både för DVB-T/-C annars finns et risk för att den interna inte passar in till eventuell ny bostad. I värsta fall kanske ingen passar? Skulle den interna mottagaren gå sönder - då åker TV med också vid lagning. Har du extern box kan du anpassa boxen efter behov o se på TV anlogt medans boxen lagas. Byte av format som föranledar att tiotusentals abonnennter har TV med DVB-T och/eller -C som inte fungerar låter osannolikt. Har du Comhem så är väl DVB-C rätt mottagare eller Comhems egena boxar naturligtvis.

Postad 03 August 2008 - 19:48

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
"Byte av format som föranledar att tiotusentals abonnennter har TV med DVB-T och/eller -C som inte fungerar låter osannolikt."

Hmm, det är i.o.f.s. inte alls särskilt osannolikt med tanke på vad som hände för något år sedan då man släckte det analoga TV-nätet... ;-)

Dock, tack för åsikterna i TV-mottagarfrågan!

Postad 03 August 2008 - 21:35

FredrikN
  • FredrikN
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Nya format är på gång, som tillägg till det som används - i marknätet. Det är en bättre kompression på gång (MPEG4/H.264) som jag tror skall börja användas 2009.

Det finns apparater idag som klarar H.264 men det är ovanligt.

Postad 03 August 2008 - 23:02

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Dåså - då bör man alltså tänka sig för innan köp av utrustning avseende DVB-T?

Postad 05 August 2008 - 17:05

darnemyr
  • darnemyr
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Om jag idag köper en TV med inbyggd box, kan jag inte använda denna då det nya formatet kommer 2009. Måste jag då köpa en extern box som kopplas till scartuttaget ?

Postad 05 August 2008 - 17:22

efditac
  • efditac
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
I de flesta fall, ja! Koppla isf via HDMI.
De med inbyggd DVB-T/C som klarar nya systemet är i stort sett bara nya SONY och LOEWE.
Vad gäller Sony och Comhem så ska 4000 och 4500 klara HD men Comhem har inte godkänt det ännu
och man kan aldrig lita på dessa tomtar om de någonsin gör det.
För DVB-T så händer 2-3 förändringar framöver, övergång till MPEG4 för SD kanaler (SVT HD 720p finns ju redan),
till att börja med för de nya kanalerna som är på ingång.
Start av övriga HD sändningar i marknätet kommer nog att leda till DVB-T2 samt nyttjande av VHF-bandet igen.
Slutledning, köper du med inbyggd box idag så blir du less på minskat kanalutbud inom 3 år och köper nytt.

Postad 05 August 2008 - 19:06

Thelemorf
  • Thelemorf
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Altså spelar det någon roll egentligen. Är ju inte direkt att man får betala nått egentligt extra för en inbyggd digital-tuner.

Blir det övergång från DVB-T till nått annat om några år är det ju bara köpa en extern tuner, en tv utan inbyggd tuner hade man ju ändå fått köpa en box direkt så?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.