Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

helt passiv htpc

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 August 2008 - 16:20

fluffigare
  • fluffigare
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag är inne på att bygga en htpc som är helt passiv. Har tittat på

Finns det fler alternativ? Blir det helt tyst om man använder hårddiskgrejen och så? Hur varmt blir det? Hur snabba(varma) saker kan man sätta i den? Är det smartare att göra en semi-passiv lösning där man monterar någon chassifläkt som kan aktiveras om man ska göra något krävande? Typ om man skulle vilja vilja spela spel på den?

Hur tyst blir en aktiv lösning? Kravet är att den inte ska höras alls på 3 meters avstånd, går det?

Redigerat av fluffigare, 03 August 2008 - 16:20.

Postad 03 August 2008 - 16:34

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Man lär ju få använda kylning för processorn så helt passivt lär det inte bli. Gissar på att man måste välja strömsnåla alternativ för att inte få upp värmen. Luftcirkulationen lär vara ganska låg i deras lådor, fast de är ju väldigt snygga :lol:

Postad 03 August 2008 - 16:49

fluffigare
  • fluffigare
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Man lär ju få använda kylning för processorn så helt passivt lär det inte bli. Gissar på att man måste välja strömsnåla alternativ för att inte få upp värmen. Luftcirkulationen lär vara ganska låg i deras lådor, fast de är ju väldigt snygga :lol:

Nope, det finns passiv kylning för processor och grafikkort som använder heatpipes kopplade till chassit. Och ja, chassit är helt klart sexigt.

Postad 03 August 2008 - 16:59

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jodå :lol:

HFX systemet bygger på att man använder Heatpipes för att flytta värmen från komponenterna på insidan till Kylflänsarna längs sidorna. Visst blir det varmare än i en fläktkyld burk men det går att köra helt utan fläktar med rätt kraftiga komponenter.

att tänka på att i lådan så ingår just bara lådan. För ett komplett system behöver man fylla på med:
* Nätagg. I praktiken är det silverstone Nightjar 300W som gäller. Den nya 450 ska gå men jag tror det blir tufft med plats och kylning.

* Cpu kylare, dvs heatpipekittet för cpu

* Grafikkortskylare, dvs borg FX vga. Jag brukar rekomendera att man undviker grafikkort som behöver egen strömmatning då de är svårare att kyla. Det går att kyla kraftigare kort men jag har inte gjort det och därmed kan jag inte rekommendera det då jag saknar egen erfarenhet.

* ev nordbryggekylare. Beror lite på nordbrygga och vilken temp man kan acceptera

* ev hd hållare.

Det går att montera en 92mm fläkt i taket på HFX classic om man vill ha en säkerhetsfläkt.
Alternativen är chassin från zahlman eller hush men de ligger i samma prisklass så vitt jag vet. Alternativet till helt passiva system är tysta vattenkylningssystem som tex zahlman resorator.

Det blir varmare än i en fläktkyld burk, så är det bara men vad är för varmt? jag kan acceptera 40-50C i min burk utan att må dåligt av det.

För nuvarande har jag en HFX mini som arbetsplats och en HFX classic under bygge som HTPC.

I minin har jag en E6700 CPU och ett 7600GT kort. När det gäller hårddiskkylning så byggde jag en egen ljuddämpad låda till den här datorn eftersom jag föredrar att använda 2.5" diskar då de är svalare och tystare. SSD är lite för dyra för mig ännu. Byggde denna burk hösten -06 och den har gått riktigt bra sen dess.

Classicen är som sagt under bygge för nuvarande. Chassie, nätagg och CPU kylare har jag fått hem och jag väntar på:
Asus p5k/epu moderkort
E8500 CPU
Radeon 3650 Grafikkort
2.5" 160GB samsung disk 5400rpm
DVD brännare
2 GB minne som ska flyttas från en annan burk
FloppyDTV S2 tvkort.
BorgFx vga kylare.

Återigen blev det en hembyggd lösning till hårddisken. Längst in en metalllåda som tystar en hel del brumm samtidigt som den sprider ut värmen på en större yta. utanpå plåtlådan har jag ljuddämpnigsmatrial på insidan av en plastlåda. På utsidan plastlådan sitter ljuddämpningsmatta. Funkar den tempmässigt så blir det kalas för med en 5400rpm disk i så hörs den inte på 3 dm....

Redigerat av mats2442, 03 August 2008 - 17:34.

Postad 03 August 2008 - 17:06

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Nope, det finns passiv kylning för processor och grafikkort som använder heatpipes kopplade till chassit. Och ja, chassit är helt klart sexigt.

Ska man använda deras heatpipes så tror jag att värmen helt enkelt blir rätt hög, förmodligen för hög för att komponenter med någorlunda bra prestanda ska trivas - tror inte jag skulle vågat iaf, men skulle varit roligt om du provar så får vi helt enkelt se :lol: Borde finnas information om andra byggen med deras passivt kylda lådor för att se hur det gått, men man får nog leva med en ganska hög temperatur som sagt.

Postad 03 August 2008 - 17:16

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Samma värmenivå på E6700 och E8500 och den är det ju hyffsat klipp i tycker jag :lol:

Postad 03 August 2008 - 21:31

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Ska man använda deras heatpipes så tror jag att värmen helt enkelt blir rätt hög, förmodligen för hög för att komponenter med någorlunda bra prestanda ska trivas - tror inte jag skulle vågat iaf, men skulle varit roligt om du provar så får vi helt enkelt se :) Borde finnas information om andra byggen med deras passivt kylda lådor för att se hur det gått, men man får nog leva med en ganska hög temperatur som sagt.

Det finns möjlighet att kyla vilken processor du vill. Det är bara att komplettera med fler kylkit (heatpipe extension set). Innan den här tråden spårar ur med antaganden och fungeringar tycker jag det vore lämpligt att läsa i någon av de trådar som redan finns. Använd sökfunktionen!

Postad 04 August 2008 - 09:19

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jag vill bara tipsa om att köpa ett "kit" att börja med. Jag köpte lösa delar från Dustin till en HFX Metal Mini, men det GICK helt enkelt inte att få ihop allting fungerande, saknades delar, skruvar och adaptrar trots att jag verkligen ansträngt mig för att beställa rätt delar och även varit i kontakt med Dustin innan. Även som kit skulle jag gissa att du behöver lägga en hel del tid mer än för en vanlig burk bara så du är medveten om det. Efter sju sorger och åtta bedrövelser övertygade vi dock Dustin att ta tillbaka delarna trots att de egentligen försökte svära sig fria från ansvar så vi fick i alla fall tillbaka pengarna.

Men som sagt, köp kit om du ska köpa!
/Victor

Postad 04 August 2008 - 11:01

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Det man behöver till en normal classic har jag listat ovan. Säg till om jag ska ta fram länkar till dem hos tex mcubeds egen butik (den har ju allt). Håller man sig till 65W processorer så klarar man dem med en standard HPC. Därmed behöver man inte utbyggnadskittet där.

Minin som du köpte är lite tuffare att jobba med just pga att du behöver adapterplattor. Därmed måste man i praktiken köpa HPC-mini kylaren och inte HPC. Skillanden är kortare rör och att det följer med en adapterplatta.

För de som inte har skruvat HFX chassie så fäster man heatpipsen i en adapterplatta i minin. Den plattan sitter sen skruvad i kylflänsarna. På en classic har man en betydligt vettigare lösning. Där har man helt enkelt satt fästena direkt i kylflänsarna så man slipper adapterplattestrulet helt och hållet.

Får jag bara hem elektroniken till min Classic så kan jag göra en byggtråd på den. Sen kan ni alltid titta in på tystpc.nu. Där finns några byggloggar på HFX burkar

Redigerat av mats2442, 04 August 2008 - 11:05.

Postad 04 August 2008 - 11:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Såg i någon gammal hifi&musik tidning en snubbe som hadde den burken, han körde med en AMD 64 5600+ X 2 tror jag att det va som han hadde klockat en hel del, då borde den väll palla att kyla en E8500 som är så energi snål, eller.... ?!

Postad 04 August 2008 - 11:56

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
E8500 är en 65W processor så de ska gå bra. Har som sagt en e6700 i mini:n nu och den är ju också 65W.
Dessutom kyler en Classic bättre tack vare större kylflänsar. Tyvärr så ligger min E8500 och väntar på leverans fortfarande men så snart den kommer så ska den hamna i en Classic nära mig :)

Troligen var det Magnus Tohme:s bygge som det har varit en del reportage om. Det är han som driver TYSTPC.nu och han har en del skrivet om det bygget där.

Redigerat av mats2442, 04 August 2008 - 11:57.

Postad 04 August 2008 - 12:22

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

E8500 är en 65W processor så de ska gå bra. Har som sagt en e6700 i mini:n nu och den är ju också 65W.
Dessutom kyler en Classic bättre tack vare större kylflänsar. Tyvärr så ligger min E8500 och väntar på leverans fortfarande men så snart den kommer så ska den hamna i en Classic nära mig :)

Troligen var det Magnus Tohme:s bygge som det har varit en del reportage om. Det är han som driver TYSTPC.nu och han har en del skrivet om det bygget där.

Och det är även Magnus som är generalagent för HFX/mcubed i Sverige...

Såg i någon gammal hifi&musik tidning en snubbe som hadde den burken, han körde med en AMD 64 5600+ X 2 tror jag att det va som han hadde klockat en hel del, då borde den väll palla att kyla en E8500 som är så energi snål, eller.... ?!

I en classiclåda kan du leda bort 120W med standard BorgFX. Om du köper extension kit så kan du leda bort det dubbla, dvs 240W från processorn...

Jag har själv kört classic i nästan två år med tre olika processorer och två olika grafikkort utan några problem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.