Det är ju trots allt hennes bilder,äger hon dom eller?.Dom har inte nåt muntligt eller skriftligt avtal mellan sig.
Postad 04 August 2008 - 06:03
Det är ju trots allt hennes bilder,äger hon dom eller?.Dom har inte nåt muntligt eller skriftligt avtal mellan sig.
Postad 04 August 2008 - 07:54
Med tanke på att bilderna är på en kompis och att kompisen uppenbart har fått bilderna så tror jag att det är svårt att kräva ersättning. Jag skulle i varje fall aldrig kunna med det.Min tjej har tagit en massa kort på en kompis till hennne och denna kompis har använt dom bilderna för att söka modelljobb.Något som nu har lett till jobb.Min fråga är nu denna,har min tjej nån rätt att kräva ersättning för dom bilderna som han använt?.
Eller är det så att bilderna enkom är tagna med syftet att användas för att söka modelljobb?
Postad 04 August 2008 - 08:12
Postad 04 August 2008 - 09:07
Postad 04 August 2008 - 09:12
Postad 04 August 2008 - 09:16
Tycker jag nog det låter som lite avundsjuka, att hon blev modell på din tjejs foto, och att modellen inte ska slippa undan gratis...
Kan ha helt fel, men för mig låter det lite så.
Postad 04 August 2008 - 09:41
Men det är alltid upphovsmannen som har upphovsrätten till ett verk.
Postad 04 August 2008 - 09:46
Postad 04 August 2008 - 09:52
Men om de från början är tagna i det syfte dem är använda för, och inget snack om ersättning eller kostnad togs upp.
Tycker jag nog det låter som lite avundsjuka, att hon blev modell på din tjejs foto, och att modellen inte ska slippa undan gratis...
Kan ha helt fel, men för mig låter det lite så.
Postad 04 August 2008 - 09:57
Men som det skrivits tidigare så äger hon bilderna och rättigheterna. Vilka regler som gäller i efterhand och vad man kan kräva är ju frågan..
Postad 04 August 2008 - 10:41
Postad 04 August 2008 - 16:40
Lägg upp bilderna på suspekta sidor...
Det är ju ändå din tjej som har rättigheterna till bilderna. (skojar bara)
Hehe....lockande
Postad 06 August 2008 - 07:02
Postad 06 August 2008 - 07:11
Eftersom de inte kom överens om någon ersättning innan så tror jag inte det går att få tillbaka något nu. Iom att han har fått bilderna så borde han väl ha rätten att visa de för andra? Blir ju en annan sak om bilderna publiceras i någon tidning eller annat publikt ställe.
Precis, han har ju faktiskt inte tjänat några pengar på just de bilderna. Så jag skulle tro att möjligheten att kräva betalt nu är ganska liten. Isåfall skulle ju din tjej sagt att hon ville ha en viss summa för att ta bilderna innan de togs.
Däremot är det så att din tjej inte få använda bilderna hursomhelst utan hans medgivande, skulle hon t.ex. lägga bilderna på sin hemsida för att göra reklam för sig själv så kan han kräva betalt för det.
Postad 06 August 2008 - 07:19
Han har jo ikke fået en tilladelse til at viderebringe billederne, og fotografen har altid copyright på billederne.
Postad 06 August 2008 - 07:38
Nja, har bilderna tagits i syfte att användas vid jobbsökande så får man förutsätta att han har fått tillåtelse att använda bildern.Tjaaa og dog, teoretisk kan man vel kræve erstatning for copyright brud?
Han har jo ikke fået en tilladelse til at viderebringe billederne, og fotografen har altid copyright på billederne.
Postad 06 August 2008 - 07:38
Tjaaa og dog, teoretisk kan man vel kræve erstatning for copyright brud?
Om de hade gjort en överenskommelse innan så hade det nog funkat ja. Men i det här fallet så har tjejen tagit foton på en kompis som han skulle använda för att söka modelljobb, hon har vid tillfället inte begärt något betalt eller sagt att han inte får använda bilderna till detta. Då har man nog i stort sett frånsagt sig rätten att ställa krav i efterhand. Muntliga avtal gäller ju precis lika mycket som skriftliga.
Man kan liksom inte komma efteråt och säga att man vill ha pengar för de där bilderna bara för att man inte längre är lika bra kompis med personen.
Postad 06 August 2008 - 07:45
Om de hade gjort en överenskommelse innan så hade det nog funkat ja. Men i det här fallet så har tjejen tagit foton på en kompis som han skulle använda för att söka modelljobb, hon har vid tillfället inte begärt något betalt eller sagt att han inte får använda bilderna till detta. Då har man nog i stort sett frånsagt sig rätten att ställa krav i efterhand. Muntliga avtal gäller ju precis lika mycket som skriftliga.
Man kan liksom inte komma efteråt och säga att man vill ha pengar för de där bilderna bara för att man inte längre är lika bra kompis med personen.
Problemet er jo ligesom med billeder fra "dagis", du betaler for billeder, men du må ikke selv tage kopier af dem, da du ikke har copyrighten, det er et stort gråzone område og jeg ville ikke være 100% sikker på at det holder at han må bruge modelbillederne.
Plus læser du den originale post, er billederne ikke taget for at søge modeljob, han har bare brugt dem til det, uden hverken skriftlig eller mundtlig aftale fra hende, så jeg er rimelig sikker på brud på copyright lovgivningen ville fungerer (men er ikke jurist eller lignende
Postad 06 August 2008 - 08:20
Problemet er jo ligesom med billeder fra "dagis", du betaler for billeder, men du må ikke selv tage kopier af dem, da du ikke har copyrighten, det er et stort gråzone område og jeg ville ikke være 100% sikker på at det holder at han må bruge modelbillederne.
Skillnaden är ju att i fallet med skolbilder så finns det ju ett avtal som du som kund skriver under i samband med beställning.
Plus læser du den originale post, er billederne ikke taget for at søge modeljob, han har bare brugt dem til det, uden hverken skriftlig eller mundtlig aftale fra hende, så jeg er rimelig sikker på brud på copyright lovgivningen ville fungerer (men er ikke jurist eller lignende
)
Tvärtom så har han själv skrivit att bilderna togs enkom för detta syfte...
Bilderna är tagna bara i syfte för att kunna skickas med sökningarna till agenturer.
Postad 06 August 2008 - 08:32
Tvärtom så har han själv skrivit att bilderna togs enkom för detta syfte...
Hmm den så jeg ikke, så kun den her:
Min tjej har tagit en massa kort på en kompis till hennne och denna kompis har använt dom bilderna för att söka modelljobb.Något som nu har lett till jobb.Min fråga är nu denna,har min tjej nån rätt att kräva ersättning för dom bilderna som han använt?.
Og mht skolebillederne skriver man ikke under på noget (jeg har ikke gjort det med de billeder vi har fået fra børnehaven), de tager billeder og sender så dem hjem til dig, hvor du så kan betale for dem du vil have, der er aldrig en underskrift med i billedet.
Postad 06 August 2008 - 08:44
Hmm den så jeg ikke, så kun den her:
Og mht skolebillederne skriver man ikke under på noget (jeg har ikke gjort det med de billeder vi har fået fra børnehaven), de tager billeder og sender så dem hjem til dig, hvor du så kan betale for dem du vil have, der er aldrig en underskrift med i billedet.
Nej, du sätter kanske ingen underskrift på ett avtal, men däremot så godkänner du de avtalsvillkor som finns i samband med att du behåller bilderna och betalar in pengar för det. Alltså, själva faktumet att du väljer att behålla bilderna och betala för dem innebär ett godkännande av avtalsvillkoren som är lika bindande som en underskrift.
Men det har egentligen inget med det här att göra. BIlderna togs i syftet att användas för att söka modelljobb, inget avtal, varken muntligt eller skriftligt, sattes upp angående ersättning till fotografen för detta. Så jag skulle säga att det är kört att begära betalt för det i efterhand.
Däremot om personen skulle använda bilderna på något annat sätt än det som sades så är det ju en annan fråga, men det har inte hänt här såvitt jag förstått.
Sen, om vi bortser från det juridiska, tycker jag såhär: Fotografen tog bilder på en kompis för att denna skulle använda dem för att söka modelljobb. Nu är de inte så bra kompisar längre och nu vill hon helt plötsligt ha pengar för bilderna, det är inte snyggt. Skulle jag varit modellkillen så hade jag nog blivit förbannad och med all rätta sagt "No way José!"
Postad 06 August 2008 - 09:04
Sen, om vi bortser från det juridiska, tycker jag såhär: Fotografen tog bilder på en kompis för att denna skulle använda dem för att söka modelljobb. Nu är de inte så bra kompisar längre och nu vill hon helt plötsligt ha pengar för bilderna, det är inte snyggt. Skulle jag varit modellkillen så hade jag nog blivit förbannad och med all rätta sagt "No way José!"
Helt enig, min tanke med copyrighten var også bare en tanke (ved nemlig at i danmark kommer den slags sager op i civilret, og der er det den anklagede der skal bevise sin uskyld, hvilket er ret svært hvis der kun er en mundtlig aftale, ved ikke hvordan reglerne er i sverige), personligt ville jeg være ret ligeglad med hvad mine venner brugte billeder jeg havde taget af dem til (også derfor mine billeder på flickr ligger som creative commons)
Postad 06 August 2008 - 18:11
Nej, du sätter kanske ingen underskrift på ett avtal, men däremot så godkänner du de avtalsvillkor som finns i samband med att du behåller bilderna och betalar in pengar för det. Alltså, själva faktumet att du väljer att behålla bilderna och betala för dem innebär ett godkännande av avtalsvillkoren som är lika bindande som en underskrift.
Men det har egentligen inget med det här att göra. BIlderna togs i syftet att användas för att söka modelljobb, inget avtal, varken muntligt eller skriftligt, sattes upp angående ersättning till fotografen för detta. Så jag skulle säga att det är kört att begära betalt för det i efterhand.
Däremot om personen skulle använda bilderna på något annat sätt än det som sades så är det ju en annan fråga, men det har inte hänt här såvitt jag förstått.
Måste få komma med ett tillägg.....
Det handlar inte om pengar längre,dom bryr hon sig inte om.Men att inte ens få ett tack är helt åt ****.Det är ändå över 300 bilder hon tagit.För en sån sak tycker jag att ett tack inte är för mycket begärt.
Redigerat av k.rydberg, 06 August 2008 - 18:12.
Postad 06 August 2008 - 18:47
Måste få komma med ett tillägg.....
Det handlar inte om pengar längre,dom bryr hon sig inte om.Men att inte ens få ett tack är helt åt ****.Det är ändå över 300 bilder hon tagit.För en sån sak tycker jag att ett tack inte är för mycket begärt.
Oj det var en jäkla massa bilder! Jo jag håller helt med dig, självklart borde killen på något sätt visat sin tacksamhet, han lär ju trots allt ha sparat en del pengar på att få det gjort gratis...
Postad 06 August 2008 - 19:55
Oj det var en jäkla massa bilder! Jo jag håller helt med dig, självklart borde killen på något sätt visat sin tacksamhet, han lär ju trots allt ha sparat en del pengar på att få det gjort gratis...
Jaa precis det e ju en hel del bilder som tagits, nu e det jag "tjejen" som skriver, ville bara lägga till åxå att vi hade pratat om det " hehe, om du blir känd så vet du ju vem som har tagit bilderna
Hrm... har han gjort det då?? NEJ...
Ärligt talat så bryr jag mej inte så mkt om pengar, har så jag klarar mig ändå, men ja tycker att man kan vara schysst tillbaka iaf,.. Sen varför ändra sin personlighet ?? han o jag var så himla bra vänner, har känt han nu i typ två år, o vi har umgåtts rätt mycket... nu när han e så kallat "känd" så duger inte ja längre, det var typ som om att aja, nu e bilderna klara behöver inte henne mer...
det var tack vare mina bilder som han nu har eventuellt har blivit nåt, men vad har han blivit då? en dryg o egocentrisk männsika, tyvärr.....
Det klart att han har sparat en hel del pengar på att jag har fått ta alla kort!!
Det hade ju kostat honom en hel del för dom korten annars ...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
60 bilder
111 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?