Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samma visa igen hos Elgiganten...

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 August 2008 - 12:24

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej!

Blev verkligen irriterad på elgiganten idag. Såg under söndagskvällen reklam på tv om en Canon IXUS 80 som man sålde för 1795:-

Perfekt tänkte jag då min gamla IXUS 60 gick sönder för nåra dagar sedan. Åkte ner till min lokala Elgiganten i Karlskrona för att handla. När jag kom fram till foto-hyllan så finns det givetvis ingen IXUS 80 där. Däremot en massa andra kameror varav 3-4 st som inte har vare sig pris eller produktinformation. Har butikschefen sovit? Den anställde som är ansvarig för foto borde fått sig en rejäl avhyvling.

iaf vinkade jag till mig en anställd och frågade lite halvironiskt, "var är den ixus 80 som ni gjorde reklam för?" Kan konstaterar att den inte finns på hyllan, tittar sen lite i datorn och säger "nä den har vi inte uppsatt än". Nähä tänker jag... intressant att du inför en kund erkänner eran usla ordning. Vi hade 2 st men de har vi sålt säger han sen... och det är slut i centrallagret också. Kanske får vi hem några om en vecka.

Tack och hej då sa jag...

Hur i helsikotta kan man dra igång en reklamkampanj utan att försäkra sig om att varan finns ute hios återförsäljarna? Och om jag som butikschef får information om att man tänker rea ut en produkt, nog kollar jag väl att den finns i hyllan, eller skiter man som vanligt i kunden eller hur det ser ut på stället?

Jag har besökt många elektronik-varuhis och förvånas över hur dålig ordning man oftast har. Skyltar saknas, dålig prisinfo, i gps/telefon/kamera hyllorna är det oftast huller om buller. Ivåran lokala on-off butik har hemmabioavdelningen sett ut som ett bygge i snart ett år. Först nu på senare tid har det blivit någorlunda uppsnyggat.

Dåligt, elgiganten...

/henrik

Postad 04 August 2008 - 12:28

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Har varit med om samma sak på en annan skitkedja, nä handla får man göra på mer seriösa ställen

Thomas

Postad 04 August 2008 - 13:54

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Är precis så det fungerar. Hittar du något i deras reklam som faktiskt är billigt så finns det till 99% inte i lager någonstans och leveranstiden är minst 1v, dock troligt blir den försenad tills du väljer någon annan produkt eller avbeställer. Det är bara lockvaror.

Postad 04 August 2008 - 15:16

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Har en liknande historia.
Var inne idag för att köpa Kalle och chokladfabriken som de har i dagens annonsblad för 29:-
Hittar den inte någonstans i butiken så jag frågar en säljare var den finns, han svarar att Elgiganten inte har den. Jaså, då är det väl lite dåligt annonsera den filmen om ni inte har den sa jag. Gör vi? fick jag till svar. Han hämtar annonsbladet och ser annonsen och börjar knappa på sin dator och menar att den precis har kommit in men att de inte hunnit packa upp den. Kom in om ett par timmar så har vi nog fått fram den, blir hans nya svar. Min sambo shoppade lite kläder och efter två timmar kom vi tillbaka till Elgiganten som fortfarande inte fått fram dvd:n. Frågade en annan säljare om vart den fanns som svarade att de inte hade den.. Berättade att jag varit där två timmar tidigare och att den säljare jag pratade med då sa att de inte var uppackade. Han springer iväg en kvart ut lagret för att sedan komma tillbaka för meddela att de inte har den... Blir lite irriterad.. Slutar med att jag istället får Rambo IV för 29:-

Handlar aldrig på Elgiganten förutom när de är riktigt tokbilliga varor som de förmodligen går back på att sälja (de ser det väl som reklampengar). På det viset drar jag mitt strå till stacken för att få dem att försvinna. :)

Postad 06 August 2008 - 21:33

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Hej!

Blev verkligen irriterad på elgiganten idag. Såg under söndagskvällen reklam på tv om en Canon IXUS 80 som man sålde för 1795:-

Perfekt tänkte jag då min gamla IXUS 60 gick sönder för nåra dagar sedan. Åkte ner till min lokala Elgiganten i Karlskrona för att handla. När jag kom fram till foto-hyllan så finns det givetvis ingen IXUS 80 där. Däremot en massa andra kameror varav 3-4 st som inte har vare sig pris eller produktinformation. Har butikschefen sovit? Den anställde som är ansvarig för foto borde fått sig en rejäl avhyvling.

iaf vinkade jag till mig en anställd och frågade lite halvironiskt, "var är den ixus 80 som ni gjorde reklam för?" Kan konstaterar att den inte finns på hyllan, tittar sen lite i datorn och säger "nä den har vi inte uppsatt än". Nähä tänker jag... intressant att du inför en kund erkänner eran usla ordning. Vi hade 2 st men de har vi sålt säger han sen... och det är slut i centrallagret också. Kanske får vi hem några om en vecka.

Tack och hej då sa jag...

Hur i helsikotta kan man dra igång en reklamkampanj utan att försäkra sig om att varan finns ute hios återförsäljarna? Och om jag som butikschef får information om att man tänker rea ut en produkt, nog kollar jag väl att den finns i hyllan, eller skiter man som vanligt i kunden eller hur det ser ut på stället?

Jag har besökt många elektronik-varuhis och förvånas över hur dålig ordning man oftast har. Skyltar saknas, dålig prisinfo, i gps/telefon/kamera hyllorna är det oftast huller om buller. Ivåran lokala on-off butik har hemmabioavdelningen sett ut som ett bygge i snart ett år. Först nu på senare tid har det blivit någorlunda uppsnyggat.

Dåligt, elgiganten...

/henrik

Det du som kund i detta läget kan göra är att helt enkelt inte handla i den butiken mer, längre än så sträcker sig inte kundens makt, tyvärr.
Vet att vissa butiker kan ha det lite rörigt nu i semestertider, men man måste se det för vad det är, det är som vilken annan arbetsplats som helst ibland är det mer ording på grejjerna, vissa perioder finns det helt enkelt inte tid.

Sen att inte varorna finns i lager överhuvudtaget är ju extremt dåligt, om dom nu inte sålt slut vilket är något som också kan hända om det är rea.

Postad 08 August 2008 - 21:04

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Kanske skall meddelas att annonsbladen görs flera månader i förväg tillsammans med olika leverantörer med utlovade leveransdatum. Att sedan olika leverantörer inte sedan kan hålla sig till avtalet med att leverera ett så stort parti av t.ex Ixus80-kameran är inget som El-Giganten kan rå över. Att då tro att (som det låter på dig) när du du säger "hur kan man göra reklam för något man inte har i butiken" låter det som att du tror att man gör dessa annonsblad direkt i butik. De är rikstäckande och görs i massupplag flera månader tidigare. Dessutom kunde ju säljaren beställa hem kameran, så jag inser inte ditt problem annat än att du är irriterad över nånting helt annat egentligen. Elektronik är inte som att handla dagligvaror såsom mjölk på ICA, då det oftats handlar om stora primärköp där man lägger flera tusen kronor på någonting. Blir du lika sur när du bestämt dig för en soffa och får ett par veckors leveranstid på den?

Att kameran inte fanns uppe i utställningen har ju självklart med att göra att de ligger som beställningsvara, och att kunderna sedvanligt bokar in sig på ett ex, eller skulle du som kund vilja att din reserverade kamera sattes i utställningen? Att pris-info således också saknas på produkter handlar inte om annat än att säljaren/säljarna inte hinner med en sådan sak. Det är kanske är butikschefen i det här fallet som skall ha sig en spark i arslet och se till att anställa fler säljare till butiken så att de hinner med sitt dagliga arbete.

Varför inte bara beställa kameran? Den är ju riktigt bra och vad jag vet så bör man väl vara ute i lite bättre tid med att köpa kamera om du skulle ha den på dagen för något speciellt evenemang (som du borde ha markerat i kalendern).

Redigerat av Salmonboy, 08 August 2008 - 21:06.

Postad 08 August 2008 - 21:16

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Kanske skall meddelas att annonsbladen görs flera månader i förväg tillsammans med olika leverantörer med utlovade leveransdatum. Att sedan olika leverantörer inte sedan kan hålla sig till avtalet med att leverera ett så stort parti av t.ex Ixus80-kameran är inget som El-Giganten kan rå över. Att då tro att (som det låter på dig) när du du säger "hur kan man göra reklam för något man inte har i butiken" låter det som att du tror att man gör dessa annonsblad direkt i butik. De är rikstäckande och görs i massupplag flera månader tidigare. Dessutom kunde ju säljaren beställa hem kameran, så jag inser inte ditt problem annat än att du är irriterad över nånting helt annat egentligen. Elektronik är inte som att handla dagligvaror såsom mjölk på ICA, då det oftats handlar om stora primärköp där man lägger flera tusen kronor på någonting. Blir du lika sur när du bestämt dig för en soffa och får ett par veckors leveranstid på den?

Att kameran inte fanns uppe i utställningen har ju självklart med att göra att de ligger som beställningsvara, och att kunderna sedvanligt bokar in sig på ett ex, eller skulle du som kund vilja att din reserverade kamera sattes i utställningen? Att pris-info således också saknas på produkter handlar inte om annat än att säljaren/säljarna inte hinner med en sådan sak. Det är kanske är butikschefen i det här fallet som skall ha sig en spark i arslet och se till att anställa fler säljare till butiken så att de hinner med sitt dagliga arbete.

Varför inte bara beställa kameran? Den är ju riktigt bra och vad jag vet så bör man väl vara ute i lite bättre tid med att köpa kamera om du skulle ha den på dagen för något speciellt evenemang (som du borde ha markerat i kalendern).

Man kanske ser till att få in kameror innan man börjar annonsera ut dom?. Det här är ju dock deras affärsmodell att ha lockpriser och har även blivit granskade av ARN tidigare, gäller även de andra kedjorna.

Om det inte är mjölk det säljer, varför ska de då annonsera ut det som "mjölk" ? som det bara vore på butikshyllan och ta. Ingenstans står det "Boka nu du också!" för det säljer ju givetvis inte.
Sedan har jag samma uppfattning om deras lager då de varken vet ut eller in vad som finns där.

I Elgigantens affärsmodell kan man läsa at det är billiga för de köper in mycket och har stora lager. Ja, just det.
Det är lätt och sälja billigt när man ingenting har.

Redigerat av ThePreToriaN, 08 August 2008 - 21:18.

Postad 08 August 2008 - 23:12

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Man kanske ser till att få in kameror innan man börjar annonsera ut dom?

Så du tycker inte att t.ex 2 månader innan är en skälig tid för beställning då menar du? Om du hade läst mitt inlägg hade du också sett att annonserna görs i samråd med diverse leverantörer som lovar guld och gröna skogar. Om sedan leverantörerna inte kan hålla vad de lovar, vad gör man då tror du? Kanske därför El-Giganten har sin tillgångsgaranti om de inte får fram produkten inom tio dagar efter annonsering.

Återigen görs annonserna flera månader i förväg varpå också produkterna således också beställs och förväntas komma. Jag ser inte problemet riktigt om kameran finns att beställa in om de har gått åt? Verkar inte vara många som läser det finstilta riktigt ordentligt.

Och nej, det annonseras inte mjölk, men sen kostar mjölk inte heller flera tusen kronor, vilket också är skillnaden mellan primär- och sekundärköp. Går jag i tankar att köpa t.ex en TV (vilket jag inte anser att man kommer på samma morgon direkt), tänker jag igenom mitt köp, kanske hör mig för med nära och sakkunniga eller kanske rentav hör mig för med någon säljare i butik. Ett par veckor senare kanske det dyker upp ett kanonerbjudande i ett annonsblad och jag kan då gå dit och köpa min vara. Finns den inte inom utlovad tid, får jag en motsvarande (därför bra att veta vad det är man köper, då folk i allmänhet bara ser en prislapp och inte har en aning om vad de köper och behöver) vara, eller rentav en ännu bättre om mot förmodan denna utannonserade vara skulle ta slut inom sinom tid.

Förstår inte alls problemet tyvärr...

Ungefär som att springa på rea och komma in en eller två dagar senare och förvänta sig att man är först till kvarn. Ett litet småaktigt tänkande från folk i allmänhet tycker jag.

Läs skillnaden återigen mellan primär- och sekundär-varor!

Redigerat av Salmonboy, 08 August 2008 - 23:14.

Postad 08 August 2008 - 23:29

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Förstår inte alls problemet tyvärr...

Näe, jobbar man på Elgiganten så kanske man har lite svårt att göra det...

Själv tycker jag att Elgiganten är ett skitföretag som snarast borde försvinna från marknaden, handlar därför alltid på andra ställen som dessutom i 90% av fallen har lägre priser, ger raka besked om leveranser och ger bättre service vid eventuella problem (utan att man nästan tvingats köpa en extra garanti som kostar 10% av vad produkten kostar).

Postad 09 August 2008 - 00:24

lando
  • lando
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
El-gigantens reklamblad är lite som djävulens kontrakt, man bör läsa noggrant och verkligen tänka sig för innan man gör affär :rolleyes:

Jag hörde nyligen en liknande historia ifrån min chef, han hade stått i kö för dom hade något erbjudande på en tv och han stod som nummer 2 i kön. När dom öppnade så ville herren framför honom också köpa en sådan tv som då (föga förvånande) var slut, gigantens lilla problem här var att killen framför var en riktigt dryg advokat som inte nöjde sig med det. Efter en RIKTIGT lång och högljud diskussion med nästan hela personalstyrkan på tv-avdelningen så fick dom ge med sig och erkänna att dom aldrig haft tv'en och troligtvis aldrig kommer att få in den heller. Det hela slutade med att dom fick en bättre tv till samma pris.

Men numera har dom väl reglen att dom har x antal dagar/veckor på sig att skaka fram artikeln så man ska tröttna och köpa den andra som dom har mer vinst på.

Postad 09 August 2008 - 00:38

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Jag har slutat handla på OnOff, Siba, Elgiganten, Expert m.m. och handlar enbart på MediaMarkt istället (av elkedjorna). Detta främst pga att kampanjerna på ovan nämnda elkedjor sällan stämmer med verkligheten. Sist jag blev lurad av en kampanj, så fick jag vänta över 3 månader innan jag fått alla mina saker som annonsen utlovade (den gången från Expert).

Finns säkert en massa ont att säga om MediaMarkt, men de har iaf ofta ordentliga lager av produkterna.

Postad 09 August 2008 - 00:58

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Även fast tex, Komplett, Dustin och Webhallen inte är några kedjor kan man mycket väl jämföra dessa mot tex. Elgiganten. Har sällan haft problem på dessa ställen fast jag handlar där varje månad. Ett par enstaka gånger har man fallit för Elgiganten då det varit billiga och en fysisk butik, men det har man fått ångra.

Den gången jag hamnade i ett serviceärende på mobiltelefon och 6 månader tröttnade jag fullständigt, det var liksom droppen.

Postad 09 August 2008 - 05:36

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Dåligt, elgiganten...

/henrik

Försökte du få dig en likvärdig ersättningsvara istället då, det är väl något sådant som lovas också.

Jag har lagt ner giganten, riktig skit. Håller mig till onoff istället, än så länge har det fungerat. Men do är säkert samma tomtar och troll.

Postad 09 August 2008 - 21:33

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Läste en utvärdering om att El-Giganten inte har tjänat en endaste krona under hela sin tid utan att det enbart är investbolag i resten av koncernen som pumpar in pegnar för att dom på sikt ska bygga upp ett rykte om att ha "bra priser" och i ett senare skede börja gå med vinst.

Postad 10 August 2008 - 00:10

Taspappas
  • Taspappas
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kan inte för allt i världen begripa varför ni står och yttrar er om att leverans problem är butikernas fel. Samtliga kedjor i sverige arbetar med liknande logistik. Jag har själv arbetat på samtliga kedjor och är idag egen företagare inom branshen. Har problem med leveranser jag med ibland, dock inte i samma utsträckning.
Detta beror enbart på att jag själv beställer max 2 st av samma vara och att ni som gnälliga kunder helt plötsligt blir fromma som lamm när ni kommer in i en fackhandel ( även kallad "de seriösa").

Har träffat under mina år inom yrket (23) extremt kunniga och kunskaps hungriga säljare inom området och inte ens 5% av dessa jobbar hos de seriösa. Många av dem har börjat som praktikanter och arbetat sig upp och skaffat sig erfarenheter längs med vägen. Klarar inte av att ni står och gnäller på en hel säljkår. Ingen gnäller på hur ni sopar eller städar toaletter. Kan ni göra arbetet så otroligt mycket bättre så välkommna. Står i behov av rekrytering själv och jag lovar att med er attityd mot kedjorna så är ni inte ens välkommna med en ansökan. En säljare skall vara extremt tollerant mot alla kunder. Skulle DU kunna stå och ta skit från en kund som inte förstår begrepp som "rest notering, leveransförsening, saldofel eller först till kvarn" och sedan bara le åt kunden och hävda att vi löser detta problem, vi beklagar och vi erbjuder dig en bättre vara istället. Jante lagen har vårt land i ett järngrepp då man inte kan ge heder åt de grabbar och tjejer som står i butikerna och sliter som djur så att du skall känna dig välkommen till dem bara för att du skall få köpa den vara du söker. Nej fy, rekommenderar att denna tråd stängs snarast och att ni tar en tankestund och fråga er själva, vad har NI rätt att kräva och till vilken gräns.

Många hälsningar

Gammal i gemet!

Postad 10 August 2008 - 08:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

El-gigantens reklamblad är lite som djävulens kontrakt, man bör läsa noggrant och verkligen tänka sig för innan man gör affär :)

Jag hörde nyligen en liknande historia ifrån min chef, han hade stått i kö för dom hade något erbjudande på en tv och han stod som nummer 2 i kön. När dom öppnade så ville herren framför honom också köpa en sådan tv som då (föga förvånande) var slut, gigantens lilla problem här var att killen framför var en riktigt dryg advokat som inte nöjde sig med det. Efter en RIKTIGT lång och högljud diskussion med nästan hela personalstyrkan på tv-avdelningen så fick dom ge med sig och erkänna att dom aldrig haft tv'en och troligtvis aldrig kommer att få in den heller. Det hela slutade med att dom fick en bättre tv till samma pris.

Men numera har dom väl reglen att dom har x antal dagar/veckor på sig att skaka fram artikeln så man ska tröttna och köpa den andra som dom har mer vinst på.

läs reklam bldet noga så ser man att man har den så kallade garantin under 3 dagar så kommer man dag 4 så kan kunden pissa sig på fingranrna för då gäller inte garantin om tillgänglighet.
för så gjorde jag när jag köpte en manskin av dom som inte ens fanns i centrallager den betalades och sedan var det bara att vänta och vad händer jo dom ringer från butiken och saäger att mansinen går ej att uppbringa bara säger jag då då kommer jag och hämtar en annan maskin som fanns hemma och den affären kostade elgiganten +3000kr.
så har dom inte varan så köp men kolla verkligen att den inte finns för då får man alltit en bättre produkt från samma tillverkare.

Postad 10 August 2008 - 09:26

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

En säljare skall vara extremt tollerant mot alla kunder. Skulle DU kunna stå och ta skit från en kund som inte förstår begrepp som "rest notering, leveransförsening, saldofel eller först till kvarn" och sedan bara le åt kunden och hävda att vi löser detta problem, vi beklagar och vi erbjuder dig en bättre vara istället.

Tollerant eller stå och ljuga dem rakt upp i ansiktet?

Vad jag har förstått, så handlar denna tråden om att Elgiganten, Siba, Expert, OnOff inte har utannonserade varor i lager under kampanjtiden. För att berömma MediaMarkt igen, så har varje butik ett eget annonsblad med olika erbjudanden. Och då har MediaMarkt färre butiker i hela Sverige än vad exempelvis Elgiganten har i Stockholms-regionen.

Visst är det svårt att samköra kampanjer över hela sverige samtidigt, men det är just det som de stora kedjorna envisas med. Självklart blir vi som kunder besvikna då de utannonserade varorna "aldrig" finns.

Kan ta ett exempel med Asus Eee 900 som är populär nu. Var ute för några veckor sedan och gick runt bland kedjorna. Mediamarkt sa ärligt att de inte visste exakt när den skulle komma in och ville inte lova något. Siba som körde stor annons, hade 4st i lager på releasedagen i den lokala butiken (som alla var uppbokade). MediaMarkt i samma stad (Lund) har nu en pall med ett 20-tal Asus Eee 900 för 2890:-. Vilken butik hade ni valt att handla i?

För mig känns de stora kedjornas annonsblad som lockbete för att få konsumenterna att välja "en annan bättre" vara på plats. Tycker att NetOnNets gamla TV-reklam var väldigt träffsäker där. En stor känga till Elgiganten!

Samtidigt känner jag mig mycket tryggare som kund med en vara från Elgiganten än Siba/OnOff/Expert. Hos MediaMarkt har jag inte behövt reklamera något än.

Postad 10 August 2008 - 13:42

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Kan inte för allt i världen begripa varför ni står och yttrar er om att leverans problem är butikernas fel.

I min mening är det inte de enskilda butikernas fel, det är organisationen som är fel, om det inte funkar att göra jätteinköp och sen dundra ut med erbjudanden som man inte kan köpa i den kedjans butik så är väl det fel sätt att sköta det på, eller ?

Nej fy, rekommenderar att denna tråd stängs snarast och att ni tar en tankestund och fråga er själva, vad har NI rätt att kräva och till vilken gräns.

Jag har redan funderat, och jag har kommit fram till att jag som konsument har rätt till raka besked om vad som kan levereras och till vilket pris det kan köpas, det får man i regel inte av de stora kedjorna, därför handlar jag inte där längre.

Men, detta har inget med de enskilda säljarna att göra, det är åter igen organisationen som brister.

Vad gäller de enskilda säljarna så har jag stött på både bra och dåliga säljare, det är som överallt annars, det gäller att välja vem man handlar av.

Redigerat av macmic, 10 August 2008 - 13:43.

Postad 10 August 2008 - 14:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Kan inte för allt i världen begripa varför ni står och yttrar er om att leverans problem är butikernas fel. Samtliga kedjor i sverige arbetar med liknande logistik. Jag har själv arbetat på samtliga kedjor och är idag egen företagare inom branshen. Har problem med leveranser jag med ibland, dock inte i samma utsträckning.
Detta beror enbart på att jag själv beställer max 2 st av samma vara och att ni som gnälliga kunder helt plötsligt blir fromma som lamm när ni kommer in i en fackhandel ( även kallad "de seriösa").

Har träffat under mina år inom yrket (23) extremt kunniga och kunskaps hungriga säljare inom området och inte ens 5% av dessa jobbar hos de seriösa. Många av dem har börjat som praktikanter och arbetat sig upp och skaffat sig erfarenheter längs med vägen. Klarar inte av att ni står och gnäller på en hel säljkår. Ingen gnäller på hur ni sopar eller städar toaletter. Kan ni göra arbetet så otroligt mycket bättre så välkommna. Står i behov av rekrytering själv och jag lovar att med er attityd mot kedjorna så är ni inte ens välkommna med en ansökan. En säljare skall vara extremt tollerant mot alla kunder. Skulle DU kunna stå och ta skit från en kund som inte förstår begrepp som "rest notering, leveransförsening, saldofel eller först till kvarn" och sedan bara le åt kunden och hävda att vi löser detta problem, vi beklagar och vi erbjuder dig en bättre vara istället. Jante lagen har vårt land i ett järngrepp då man inte kan ge heder åt de grabbar och tjejer som står i butikerna och sliter som djur så att du skall känna dig välkommen till dem bara för att du skall få köpa den vara du söker. Nej fy, rekommenderar att denna tråd stängs snarast och att ni tar en tankestund och fråga er själva, vad har NI rätt att kräva och till vilken gräns.

Många hälsningar

Gammal i gemet!

Detta måste vara det största dravel och försvarstal jag läst på väldigt länge. Du som "gammal i gemet" verkar snarare gammal och bitter av dina år i "branschen" och verkar dessutom blivit cynisk och folkilsk på köpet.

Du kan inte förstå hur andra kan döma en hel säljkår, men du sågar själv i samma andetag en hel kundkår och idiotförklarar dom på köpet.

Sen av det jag läser verkar din inställning till de kunder som betalar din och dina anställdas löner skrämmande och visar en rejäl dos med brist på servicekänsla och kundvård.

Kan man som säljare eller chef inte "ta skit" från kunder som kanske inte är insatta i branschens alla interna spelregler och begrepp och affärsmässiga och fackmässiga uttryck om både varorna ni säljer och hur dom hanteras är man minst sagt i fel bransch....

Har själv jobbat inom serviceyrken och med kunder större delen av mitt liv, och har man inställningen att man inte ska "ta skit" från kunder och bara tycker dom är jobbiga borde man nog tänka om både en och två gånger.

Det är ditt och dina anstäldas JOBB att "ta skit" från kunder, det är vad en butiksanställd är där för. Och JA det är ävens ens jobb att faktiskt le och se glad ut och faktiskt inom rimliga gränser hjälpa ens kunder och så gott man kan tillgodose deras behov.

Det är det som kallas service och proffesionalism om du minns?

Än mer skrämmande är din attityd att vi som kunder (du vet, dom som du lever av?) ska enbart vara tacksamma för att dom få ha den stora ynnesten att få besöka din fina butik och få den stora äran att ge dig våra surt förvärvade pengar för dina varor?!

Nej fy jag rekommenderar att denna tråd må få så många inlägg som möjligt och att DU tar dig en funderare över ditt yrkesval och inställning till de människor du faktiskt gör ett leverne på....

Hade jag kunskapen om vilken butik du representerar kan jag lova dig att jag aldrig nånsin satt min fot där efter man läst vad din syn på dina kunder är.

Redigerat av masse70, 10 August 2008 - 14:31.

Postad 10 August 2008 - 16:45

Unregistered1115
  • Unregistered1115
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Detta måste vara det största dravel och försvarstal jag läst på väldigt länge. Du som "gammal i gemet" verkar snarare gammal och bitter av dina år i "branschen" och verkar dessutom blivit cynisk och folkilsk på köpet.

Du kan inte förstå hur andra kan döma en hel säljkår, men du sågar själv i samma andetag en hel kundkår och idiotförklarar dom på köpet.

Sen av det jag läser verkar din inställning till de kunder som betalar din och dina anställdas löner skrämmande och visar en rejäl dos med brist på servicekänsla och kundvård.

Kan man som säljare eller chef inte "ta skit" från kunder som kanske inte är insatta i branschens alla interna spelregler och begrepp och affärsmässiga och fackmässiga uttryck om både varorna ni säljer och hur dom hanteras är man minst sagt i fel bransch....

Har själv jobbat inom serviceyrken och med kunder större delen av mitt liv, och har man inställningen att man inte ska "ta skit" från kunder och bara tycker dom är jobbiga borde man nog tänka om både en och två gånger.

Det är ditt och dina anstäldas JOBB att "ta skit" från kunder, det är vad en butiksanställd är där för. Och JA det är ävens ens jobb att faktiskt le och se glad ut och faktiskt inom rimliga gränser hjälpa ens kunder och så gott man kan tillgodose deras behov.

Det är det som kallas service och proffesionalism om du minns?

Än mer skrämmande är din attityd att vi som kunder (du vet, dom som du lever av?) ska enbart vara tacksamma för att dom få ha den stora ynnesten att få besöka din fina butik och få den stora äran att ge dig våra surt förvärvade pengar för dina varor?!

Nej fy jag rekommenderar att denna tråd må få så många inlägg som möjligt och att DU tar dig en funderare över ditt yrkesval och inställning till de människor du faktiskt gör ett leverne på....

Hade jag kunskapen om vilken butik du representerar kan jag lova dig att jag aldrig nånsin satt min fot där efter man läst vad din syn på dina kunder är.

Alltså nu får vi ta och lugna ner oss lite här, du har ju en lite sned syn på vad man är anställd för som butikssäljare.

Vi är inte anställda för att bli behandlade som mänskligt avskräde och ta en massa skit och bli kallade för både det ena och det andra. Själv har jag blivit kallad idiot och fått frågan om jag är dum i huvudet tex av sk. kunder.
Sånt tycker jag inte att man ska behöva ta oavsett vad man jobbar med. Det har inget med servicekänsla eller professionalism att göra. Tycker du det?

Postad 10 August 2008 - 17:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Alltså nu får vi ta och lugna ner oss lite här, du har ju en lite sned syn på vad man är anställd för som butikssäljare.

Vi är inte anställda för att bli behandlade som mänskligt avskräde och ta en massa skit och bli kallade för både det ena och det andra. Själv har jag blivit kallad idiot och fått frågan om jag är dum i huvudet tex av sk. kunder.
Sånt tycker jag inte att man ska behöva ta oavsett vad man jobbar med. Det har inget med servicekänsla eller professionalism att göra. Tycker du det?

Jag är lugn som en filbunke, så jag ser inte varför jag ska lugna ner mig? Däremot verkar jag ha trampat på några ömma tår hos en säljarkår som inte tål kritik snarare?

Vart läser du i mitt inlägg att jag anser att man som säljare ska bli behandlade som mänskligt avskräde? När jag citerar "skit" menar jag självklart i kontexten som personen i fråga använde just det ordet i. Han gav intryck att en säljare får "ta skit" bara för att han el hon skall behöva få förklara sig när det kommer kunder som tex trådskaparen som är missnöjda med vad som lovas i examplet om reklambladen.

Det exemplet anser jag inte är att "ta skit" från nån, snarare nåt som ingår i det dagliga arbetet med sina kunder dvs att informera och hjälpa till. Det är också pudelns kärna och som visar en sned syn om något här....

Det anser INTE jag vara man "tar skit" från sina kunder. Snarare att man får vara beredd att som säljare och i sin yrkesroll inte kan utgå och ta för givet att kunden framför dig har alla dessa kunskaper om hur just din butik sköter sina leveranser osv.

Att medmänniskor kallar varandra idioter eller frågar om man är dum i huvet är aldrig ok vare sig man är kund, säljare, kollegor eller två människor som samtalar med varandra, har heller aldrig påstått det....

Sen kan jag ju bara flika in att jag själv som kund blivit riktigt illa behandlad många ggr under årens lopp av allt utom profssionella säljare som kallat mig både det ena och det andra så det funkar nog åt båda hållen det där.

Vad som däremot är den STORA skillanden i de två exemplen är att den som är säljare har betalt för att stå där medans jag som kund är den som i slutänden betalar, en viss skillnad.

Så svaret på din sista fråga är ju självklart NEJ och var heller aldrig något jag påstått.

Vad jag däremot HAR påstått är att jag INTE tycker det är ok i en serviceroll att ta för givet att alla kunder borde ha all din kunskap du själv besitter i din yreksroll samt att tycka det är en börda att behöva informera dina kunder om det dom är där för att ta reda på.

Det är ditt jobb och inte dina kunders.

Du är inte ensam om att blivit behandlad som mänkligt avskräde, har själv som jag redan skrivit jobbat inom service/butiksbranchen i många år. Vad jag däremot ofta ser brist på är tålamod, servicekänsla och en allmän syn på kunder som ett nödvändigt ont när jag själv går och handlar nåt. Oavsett om det är ICA, Elgiganten el H&M.

Är man i den branschen får man vara rustad, redo och förberedd på att man får ta kunders frustration, ilska och missnöje. Det är en del av jobbet och ofta är det dessutom en reaktion på det bemötande man får som kund eller helt enkelt brist på information från kundens sida.

Då är det ens jobb att antingen vänligt informera kunden vad som gäller eller som säljare ta reda på vad kunden egentligen är missnöjd med för att kunna lösa problemet till nåt positivt för båda parter.

Detta UTAN att antingen idiotförklara eller anse att kunden borde veta bättre, tycka kunden enbart är till besvär och jobbig, och sedan gnälla om det på ett forum.

Redigerat av masse70, 10 August 2008 - 17:35.

Postad 10 August 2008 - 17:22

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Jag hoppar in helt abrupt och försvarar oss kunder. Det finns gott om idiotiska säljare som står och ljuger kunder i ansiktet. Att kalla en sådan för idiot är enligt mig inget fel då den personen beter sig så.

Själv är de enda säljare jag blir förbannad på telefonsäljare, de är *censur*.

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 10 August 2008 - 17:22.

Postad 10 August 2008 - 22:26

lando
  • lando
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Egentligen är det ju inte säljarens fel att ledning är nötter som sätter ihop reklamblad med produkter som inte finns i lager, dock ger det dom inte rätten att ljuga och försöka pracka på en grejorna med mest marginal. Jag har själv jobbat på el-giganten och jag vet vilka rent ut sagt fån som spatserar in där, jag själv råkade ut för wannabe tv-byggaren (lär ju ha varit en i familjen som byggt tv'en som han började fråga om för han kunde ju nästan ner på motstånds nivå vad det var för elektronik i den) jag förklarade snällt & trevligt att jag jobbade egentligen på dator sidan och bara hoppat in här tills ordinarie säljare var tillbaka.

Döm om min förvåning när han svara att han inte kunde förstå hur dom kunde sätta en sådana idiot som mig där, som inte kunde någonting om denna tv'en, han sa en massa annat också men jag kommer inte ihåg allt för det svartnade helt. Men han fick ju veta efter noter vem han var och vad han borde göra, jag har för mig att jag hotade honom med stryk också när han började klappa mig på huvudet ungefär som i ett avsnitt av Benny Hill (just nu sitter jag och skrattar när jag tänker på det :P ), efter detta så skulle han minsann och dag se till så att jag fick sparken (han hann inte för jag gick rakt bort och sa upp mig) och där slutade mina 5dagar på El-giganten sommaren 1998.

Jag är nog inte den första som råkat ut för detta och ingen är värd det heller (inte ens p-vakterna :lol: ), men som i alla branscher så finns det rötägg och folks toleranser är väldigt olika, min är uppenbart låg för förnedring. Jag tycker istället att säljarna som orkar med detta borde få en eloge samtidigt som dom som ljuger och är arroganta borde få sig en STOR känga i häcken.

Redigerat av lando, 10 August 2008 - 22:32.

Postad 10 August 2008 - 22:35

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Finns ju givetvis rötägg bland både säljare och köpare, inget snack om den saken, men som det sagts innan så gäller det nog att toleransen finns hos både kunder och säljare.

Jag tror att alla arbetande ganska ofta gör misstag i sina jobb men som aldrig uppmärksammas, man kan inte heller som säljare alltid vara helt 100% utan man gör sina snedsteg där också, det kan vara av olika anledningar.
Men däremot verkar denna fråga vara mest laddad när det kommer till hemelektronik-området. Verkar vila något magiskt över det hela.

En annan sak, när man som kund kommer in i en butik och man tycker att man blir taskigt bemött, skit i att handla där då it´s simple as that.
Märker jag att dom har börjat med konstiga annonser på dressman o e allmänt otrevliga så går jag till en annan butik och handlar, däremot hör man inte lika ofta folk som har åsikter just i sådanna fall, utan det måste tydligen vara just elektronik det handlar om.

Lite tråkigt att man inte kan få ett uns förståelse för att man som säljare också har bra och dåliga dagar, man kan ju givetvis hantera detta men det hjälper ju inte till om det kommer in någon och spyr skit över en.
Jobbar själv ganska mycket mellanåt och när man kommer hem har man en liten knat som skall underhållas, matas, sövas mm, man blir trött som fasen helt enkelt, skulle hjälpa otroligt mycket om en del människor kunde varva ner och tycka att det är kul och handla prylar inte vara arga o tvära så fort de kommer innanför dörren.

Postad 10 August 2008 - 23:02

Unregistered1115
  • Unregistered1115
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
"Är man i den branschen får man vara rustad, redo och förberedd på att man får ta kunders frustration, ilska och missnöje. Det är en del av jobbet och ofta är det dessutom en reaktion på det bemötande man får som kund eller helt enkelt brist på information från kundens sida.

Då är det ens jobb att antingen vänligt informera kunden vad som gäller eller som säljare ta reda på vad kunden egentligen är missnöjd med för att kunna lösa problemet till nåt positivt för båda parter.

Detta UTAN att antingen idiotförklara eller anse att kunden borde veta bättre, tycka kunden enbart är till besvär och jobbig, och sedan gnälla om det på ett forum."

Missnöje kan jag ta, ilska tycker jag inte att man ska behöva ta.

Det jag tycker är tråkigast är att folk inte kan diskutera lungt och sakligt när saker blir fel/går sönder.
Utan direkt går upp i varv, börjar skrika, hota att dom ska gå till tidningar mm.

Och ja, då känns kunder som ett nödvändigt ont faktiskt.

Redigerat av Unregistered1115, 10 August 2008 - 23:07.

Postad 11 August 2008 - 08:26

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
"Missnöje kan jag ta, ilska tycker jag inte att man ska behöva ta."

Vad man tar eller inte tar är ju något som är upp till var och en att sätta sina egna gränser för. Vad jag däremot hävdar är att man får vara beredd att få möta ilska i någon form (rätt el fel) när man jobbar med service.

Är man inte beredd på att nån gång bli tvungen att bemöta en ilsken kund så har man helt enkelt valt fel yrke. Sånt kommer alltid att inträffa i alla serviceyrken hur mycket eller lite man än gillar det. Men å andra sidan, vem gillar ett sånt läge?

Det är hur man bemöter och handskas med den som gör hela skillnaden i mina ögon.

"Och ja, då känns kunder som ett nödvändigt ont faktiskt."

Visst kan kunder vara jobbiga idioter osv, men tyvärr tycks detta synsätt vara något av en utgångspunkt för många som jobbar inom service sektorn.

Redigerat av masse70, 11 August 2008 - 08:41.

Postad 11 August 2008 - 18:21

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Har själv arbetat några år inom både försäljning och support och enligt mig är det viktigaste att sätta sig in i hur kunden känner.
Det vet man juh själv att om ens nya tv, brödrost, högtalare osv är trasig vid leverans eller om den slutar fungera så blir man väl inte så glad. Det är bara att LYSSNA på kunden och se till att leverera en riktigt riktigt bra service så att han/hon känner sig nöjd och kommer tillbaka. Självklart ska man inte ta att nån står och skriker/ är otrevlig men i 99 fall av 100 har jag märkt att så länge man är lyhörd och trevlig så lugnar alla ner sig relativt fort! Tycker att det är en minst lika bra känsla att ha fått en missnöjd kund att gå ut genom butiken med ett leende på läpparna som det är att sälja någonting! It´s not all about the money!

Redigerat av Vobbe, 11 August 2008 - 18:24.

Postad 11 August 2008 - 19:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Har själv arbetat några år inom både försäljning och support och enligt mig är det viktigaste att sätta sig in i hur kunden känner.
Det vet man juh själv att om ens nya tv, brödrost, högtalare osv är trasig vid leverans eller om den slutar fungera så blir man väl inte så glad. Det är bara att LYSSNA på kunden och se till att leverera en riktigt riktigt bra service så att han/hon känner sig nöjd och kommer tillbaka. Självklart ska man inte ta att nån står och skriker/ är otrevlig men i 99 fall av 100 har jag märkt att så länge man är lyhörd och trevlig så lugnar alla ner sig relativt fort! Tycker att det är en minst lika bra känsla att ha fått en missnöjd kund att gå ut genom butiken med ett leende på läpparna som det är att sälja någonting! It´s not all about the money!

Kunde inte ha formulerat det bättre själv!

Precis en sån inställning jag eftersökt i mina inlägg och heder till dig!

Detta är proffsighet och god servicekänsla enligt mig. ;)

Som du själv säger och som även jag försökt säga, om man behåller sitt proffsiga lugn i ett läge då man konfronteras av en ilsken/missnöjd kund och faktiskt lyssnar på vad som ligger bakom denna ilska kan man oftast vända det till nåt positivt och något som får båda parter att känna sig nöjda i slutänden.

Återigen är det ett sånt beteende som sklijer de som är proffs och dom som inte är det imho.

De som är proffs på det dom gör inser att det tillhör jobbet och lär sig istället sätt och vägar att ta sig runt och förbi det hela.

Redigerat av masse70, 11 August 2008 - 19:27.

Postad 11 August 2008 - 19:32

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
masse70: Enligt mig är det lägsta nivå som man kan kräva att man ska bli bemött på ovanstående sätt. Jag tror att dom flesta säljare arbetar för att få en långsiktig relation till sina kunder så dom återkommer varje gång något ska bytas eller utökas. Herregud vad illa det skulle gå om man bara sålde och sen inte tog nåt ansvar för det som händer sen/blir svår att ha och göra med så fort visa-kortet har dragits. Nog för att bra priser är en del men jag vet att jag själv gärna betalar dom där 100-lapparna extra för att veta att jag har grym service om något skulle gå fel. Verkar som att han killen som skrev lång upp (minns inte vad han hette) riktar in sig på att fort få in pengarna och sen inte bli så trevlig att ha att göra med.

Hur är det man brukar säga? 10/10 berättar om dom har haft en dålig upplevelse i en butik medans 1/10 berättar om den grymt bra och trevliga servicen dom fick? Tänkvärt för alla säljare som läser denna tråd!

Edit: Självklart handlar det även i mitt fall om att kunna sova gott om natten och känna att jag gjort ett bra jobb! Tyvärr är försäljning en bransch som har taskigt rykte pga dom som letar sig in för att göra snabba pengar på telemarketing osv. Dock anser jag att TM är ett riktigt bra sätt att börja inom säljyrket då man mer eller mindre alltid har en rejäl uppförsbacke =)

Redigerat av Vobbe, 11 August 2008 - 19:39.

Postad 11 August 2008 - 19:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

masse70: Enligt mig är det lägsta nivå som man kan kräva att man ska bli bemött på ovanstående sätt. Jag tror att dom flesta säljare arbetar för att få en långsiktig relation till sina kunder så dom återkommer varje gång något ska bytas eller utökas. Herregud vad illa det skulle gå om man bara sålde och sen inte tog nåt ansvar för det som händer sen/blir svår att ha och göra med så fort visa-kortet har dragits. Nog för att bra priser är en del men jag vet att jag själv gärna betalar dom där 100-lapparna extra för att veta att jag har grym service om något skulle gå fel. Verkar som att han killen som skrev lång upp (minns inte vad han hette) riktar in sig på att fort få in pengarna och sen inte bli så trevlig att ha att göra med.

Hur är det man brukar säga? 10/10 berättar om dom har haft en dålig upplevelse i en butik medans 1/10 berättar om den grymt bra och trevliga servicen dom fick? Tänkvärt för alla säljare som läser denna tråd!

Edit: Självklart handlar det även i mitt fall om att kunna sova gott om natten och känna att jag gjort ett bra jobb! Tyvärr är försäljning en bransch som har taskigt rykte pga dom som letar sig in för att göra snabba pengar på telemarketing osv. Dock anser jag att TM är ett riktigt bra sätt att börja inom säljyrket då man mer eller mindre alltid har en rejäl uppförsbacke =)

Återigen, all heder till dig och alla andra som delar din uppfattning och dina värderingsprinciper! Har ju som jag redan sagt jobbat i många år inom diverse serviceyrken och även i säljarroller där man förväntas att faktiskt skapa en god kundrelation oavsett vem som står framför en.

Självklart finns det faktiskt hopplösa och idiotiska fall, men kan av erfarenhet och av skolexempel säga att även den mest ilskna och omöjliga kund går att omvända till din bästa vän och trognaste kund om du bara lär dig att kommunicera på rätt sätt och ha rätt grundinställning! ;)

Mer än man kan säga om killen du hänvisar till (Taspappas) och som fick mig att gå i taket som kund.... ;)

Som jag själv brukar säga, det är dom som själva stått bakom disken en längre tid som är de mest krävande men också de mest rättvisa och uppskattande kunderna till slut!

Alla kan göra fel, både kunder och säljare, men det som skiljer en god kundupplevelse från en dålig är uppvisandet av god vilja från säljaren, detta är helt avgörande. Trots att säljaren kanske inte kan göra det kunden kräver eller lösa kundens problem.

Kommer jag in som missnöjd kund över vad som helst men ser att personen framför mig faktiskt sträcker sig den extra milen för min skull kommer jag gå därifrån nöjd oavsett om han el hon lyckats tillgodose mina utgångskrav.

DET är service, INTE att kunna lösa alla problem, men att visa att man åtminstone är villlig att göra ett försök!

ps. måste dock erkänna att jag lätt skulle kunna göra mig djupt olycklig på alla som jobbar med TM och ringer mig hem i tid och otid...;)

Redigerat av masse70, 11 August 2008 - 20:11.

Postad 11 August 2008 - 20:26

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Nu när man ändå har farten uppe måste jag faktiskt få bikta mig lite i trådskaparens ursprugliga inritktning, nämligen Elgigantens eviga reklambladsbluff....

Hade kikat länge på lite kompakta digitalkameror på nätet och börjar ringa in typ 2-3 kandidater som var intressanta. Sen nu på semestern fick jag på morgonen hem ett sommarerbjudandeblad från dom. Där kunde jag se att en av de kamerorna var nedsatt från 3.490:- till 2990:-.

Dock blev jag lite konfunderad då jag faktiskt sett samma kamera till samma pris i butiken nära mig veckan innan det ens var en kampanjvara.....

Så jag brummar ner dit och frågar lite oskyldigt om att jag sett att kamera xxx fanns till specialpris. Ja sa säljaren den finns här osv. Då sa jag "men vad konstigt för denna kamera såg jag för samma pris på er hylla förra veckan till samma pris som kampanjpriset, men nu står det i erat blad att den normalt kostar mer, har du nån förklaring på det?"

Är det nån här som tror att jag fick nåt vettigt svar?

Nä trodde inte det, det roliga var att en äldre herre stod alldeles brevid mig och kollade på kameror samtidigt som jag ställde säljaren mot väggen vad gäller deras bluffkampanjer. Det var roligt att se hans omedelbara reaktion och han nickade medhållande mot den metod jag framförde mitt missnöje med.

Det mest roliga var att han bestämde sig gå därifrån samtidigt som mig, vi möttes 10 min senare vid en annan butik som också säljer kameror vid samma handelsplats där vi utbytte några väl valda ord om vad vi båda tyckte om det som hänt ;)

Det är ju i ett sånt läge man som kund faktiskt är beredd att tom betala lite mer för att slippa sån vilseledande taktik och marknadsföring, om inte annat av ren princip och irritation.

Redigerat av masse70, 11 August 2008 - 21:04.

Postad 11 August 2008 - 21:02

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Nu när man ändå har farten uppe måste jag faktiskt få bikta mig lite i trådskaparens ursprugliga inritktning, nämligen Elgigantens eviga reklambladsbluff....

Hade kikat länge på lite kompakta digitalkameror på nätet och börjar ringa in typ 2-3 kandidater som var intressanta. Sen nu på semestern fick jag på morgonen hem ett sommarerbjudandeblad från dom. Där kunde jag se att en av de kamerorna var nedsatt från 3.490:- till 2990:-.

Dock blev jag lite konfunderad då jag faktiskt sett samma kamera till samma pris i butiken nära mig veckan innan det ens var en kampanjvara.....

Så jag brummar ner dit och frågar lite oskyldigt om att jag sett att kamera xxx fanns till specialpris. Ja sa säljaren den finns här osv. Då sa jag "men vad konstigt för denna kamera såg jag för samma pris på er hylla förra veckan till samma pris som kampanjpriset, men nu står det i erat blad att den normalt kostar mer, har du nån förklaring på det?"

Är det nån här som tror att jag fick nåt vettigt svar?

Nä trodde inte det, det roliga var att en äldre herre stod alldeles brevid mig och kollade på kameror samtidigt som jag ställde säljaren mot väggen vad gäller deras bluffkampanjer. Det var roligt att se hans omedelbara reaktion och han nickade medhållande mot den metod jag framförde mitt missnöje med.

Det mest roliga var att han bestämde sig gå därifrån samtidigt som mig muttrandes nåt om bluffkampanjer, vi möttes 10 min senare vid en annan butik som också säljer kameror vid samma handelsplats ;)

Just detta beteende jag tycker är lite märkligt i framför allt 2 avseende,

1 Varför ska du ta detta med prisbilden med en säljare, knappast han som har bestämt vad som står på lappen, nej fråga då hellre efter en butikschef i alla fall.

2 När du nu hade "ställt säljaren mot väggen" kände du då att du bidragit till till ja ett skit överhuvudtaget förutom att du själv fått spy ut lite gambo.

Nu gick du ju till ett annat ställe, detta kan man som kunsument göra utan att "ställa säljaren mot väggen" otroligt töntigt tycker jag.

Postad 11 August 2008 - 21:09

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

1 Varför ska du ta detta med prisbilden med en säljare, knappast han som har bestämt vad som står på lappen, nej fråga då hellre efter en butikschef i alla fall.

2 När du nu hade "ställt säljaren mot väggen" kände du då att du bidragit till till ja ett skit överhuvudtaget förutom att du själv fått spy ut lite gambo.

Nu gick du ju till ett annat ställe, detta kan man som kunsument göra utan att "ställa säljaren mot väggen" otroligt töntigt tycker jag.

1. Varför ska jag inte tala med en säljare om prisbilden, det är väl ändå deras jobb? Varför ska jag enligt dig alltid tala med chefen när densamma har anställda som företräder en?

Går du till butikschefen på ICA när du undrar vad en omärkt falukorv kostar?

Vänder du dig till Volvos VD när du har problem med din Volvo?

Visst är det kanske töntiga exempel, men ändå mitt i prick om du frågar mig.

En säljare som inte kan svara på en kunds frågor ser väl då till att ta det med närmsta chef eller hur? Varför har man annars representanter för företaget ute på golvet, kallat butikssäljare?

Sen hur många ggr har du varit med om att en butikschef faktiskt finns a: tillgänglig, b: på plats, c: villig att komma ut på golvet och dessutom bemöda sig att svara på dina besvärliga frågor?

Vänder du dig till varje företags ledning varje gång du har blivit dåligt bemött eller inte är nöjd med förväntad service/vara/leverans? Det är därför det finns nåt som kallas kundtjänst som i de fallen agerar som företagets ansikte utåt, precis som en säljare i butik gör.

2. Nä jag bidrog inte mer än att vädra mitt missnöje med butikens sätt att vilseleda deras kunder, det är min rätt och skyldighet som konsument. Men du kanske tycker att man ska hålla käft och knyta näven i fickan och tacka för sig som den goda svensk man är om man är missnöjd med något man faktiskt betalar för?

Du tycks haka upp dig på ordvalet "ställa mot väggen". Vad kallar du det för när du ställer en krävande fråga mot någon du anser dig kunna avkräva ett svar ifrån?

Vilket var precis det som hände, nåt som också är helt normalt i en kundrelation, dvs ifrågasättande av utbudet och kundbemötandet.

Ditt inlägg visar snarare på just det problem jag vill belysa, att man inte tar sitt eget ansvar.

Visst är det alltid cheferna som bestämmer allt. Men om alla anställda inom alla serviceyrken alltid skulle skylla på att "hey skyll inte på mig, det är chefen som bestämt, snacka mend honom förfan!" Så skulle det inte dessa företag vara värst långlivade om du frågar mig....

Låter mer som om du själv jobbar i sagda butik och känner dig tvungen att gå till försvar och skylla på alla dumma stygga chefer?

Är det någon som är töntig här är det inte jag om du frågar mig.

Men vore dock intressant att läsa din uttömmande respons på ovan sagda ord.

ps. gambo, vad är det...går det att äta?

Redigerat av masse70, 11 August 2008 - 22:39.

Postad 11 August 2008 - 22:46

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
För Elgiganten ska överleva måste de köra med så kallade lockvaror. Vad hela branschen går ut på. Och att sälja försäkringar förståss. Tycker att vi på minhembio borde ta oss samman och förstå detta efter eviga år av diskussioner.

Kan någon förklara för mig varför alla på detta ställe är så sjukt vurmande om den "seriösa fackhandeln"? Jag menar, man behöver ju inte vara en rocket scientist för att inse att man betalar hutlösa mängder pengar för att få prata med en aningen mer informerad säljare (jämnfört med elgiganten) i en mindre, mer proffisionell butik. När jag är inne på ställen som refernce audio, pause och liknande så är det ju inte precis som man slås av deras enorma angemang. Handlar lika mycket om snabba sälj där som på elgiganten. Skillnaden är väl att hetsen inte riktigt når samma nivåer då det handlar om 50%-300% marginaler istället för 10%-30%.

Postad 11 August 2008 - 22:46

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Jasså varför tycker du det?

1: Tycker du fortfarande att man som konsument "måste" vända sig till alla typer av chefer så fort man har nåt att klaga på?

2: Tycker du fortfarande att man inte som konsument inte får ställa krav på sin leverantör och isåfall varför?

3: Tycker du fortfarande att man som konsument är otroligt töntig för att ha vänt sig till annan leverantör som faktiskt behandlat dig som konsument bättre?

Postad 11 August 2008 - 22:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

För Elgiganten ska överleva måste de köra med så kallade lockvaror. Vad hela branschen går ut på. Och att sälja försäkringar förståss. Tycker att vi på minhembio borde ta oss samman och förstå detta efter eviga år av diskussioner.

Kan någon förklara för mig varför alla på detta ställe är så sjukt vurmande om den "seriösa fackhandeln"? Jag menar, man behöver ju inte vara en rocket scientist för att inse att man betalar hutlösa mängder pengar för att få prata med en aningen mer informerad säljare (jämnfört med elgiganten) i en mindre, mer proffisionell butik. När jag är inne på ställen som refernce audio, pause och liknande så är det ju inte precis som man slås av deras enorma angemang. Handlar lika mycket om snabba sälj där som på elgiganten. Skillnaden är väl att hetsen inte riktigt når samma nivåer då det handlar om 50%-300% marginaler istället för 10%-30%.

Du har nog missat hela debatten jag fört iaf.... Den handlar inte om marginaler hos diverse nasare inom branschen! Kanske du/ni borde läsa om i sånt fall? Vad denna diskussion handllat om från min sida är hur man tolkar och utagerar sin roll som säljare inom sagda bransch, inget annat.

Har heller aldrig värderat eller betygsatt olika butikers priser osv.

Ni som börjar prata om prismarginaler mm har uppenbarligen inte fattat budskapet helt klart.

Det har hela tiden handlat om principer , iaf från min sida.

Om du jälv bemödat läsa alla mina inlägg vad gäller både kunskap, service och annat borde veta bättre om vad det är jag och andra vill ha.

De som inte fattat det och som inte fattat själva grundbudksapet lär nog heller inte göra det framöver dessvärre.

Redigerat av masse70, 11 August 2008 - 23:12.

Postad 11 August 2008 - 23:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
"Skillnaden är väl att hetsen inte riktigt når samma nivåer då det handlar om 50%-300% marginaler istället för 10%-30%."

Den EGENTLIGA skillanden är väl att vi som faktiskt är konsumenter skiter fullständigt i vilka marginaler och procent hit och dit ni i branschen har, vi vill bara rimligt prissatta produkter oavsett vad det är.

Redigerat av masse70, 11 August 2008 - 23:07.

Postad 11 August 2008 - 23:20

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Jasså varför tycker du det?

1: Tycker du fortfarande att man som konsument "måste" vända sig till alla typer av chefer så fort man har nåt att klaga på?

2: Tycker du fortfarande att man inte som konsument inte får ställa krav på sin leverantör och isåfall varför?

3: Tycker du fortfarande att man som konsument är otroligt töntig för att ha vänt sig till annan leverantör som faktiskt behandlat dig som konsument bättre?

Väntar fortfarande på nån form av vettigt svar på dessa väldigt vettiga och självklara frågor....

Postad 11 August 2008 - 23:47

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0
Nej du måste inte vända dig till en chef så fort du har något att klaga på, men du bör kanske vända dig till korrekt person om du har någon tanke bakom ditt klagande. Jag kan inte tänka mig att en säljare i butiken på El-giganten ansvarar för marknadsföringen utav företaget och du har därmed vänt dig till fel person. Om du vill klaga på undervisningen i en skola klagar du inte hos mattanten. Du går inte till butikschefen på ICA när du undrar vad en omärkt falukorv kostar och du vänder dig inte till Volvos VD när du har problem med din Volvo.

Vad jag vet står det heller ingenstans i El-gigantens utskick att priserna på produkterna är nya priser för veckan. Om du ser ett priserbjudande på en busshållplats en dag betyder inte det att priset är nytt för dagen utan det kan ha suttit där betydligt längre. El-giganten kanske väljer ett mer flexibelt sätt att marknadsföra vilka varor de har i butiken till vilket pris genom att skicka ut tidningar regelbundet istället. Fenomenet i sig kallas reklam och förekommer på många olika former och ställen i våran vardag.

Redigerat av Guppa, 11 August 2008 - 23:54.

Postad 12 August 2008 - 00:40

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Masse 70, jag tror jag har fattat huvudpoängen i tråden. Faktiskt brukar det ju vara så att första inlägget dikterar vilka inlägg folk bidrar med. Mitt inlägg var mer menat som en allmän beskådan av hela "hata siba, elgig, onoff" grejen som hela tiden dyker upp på minhembio.

Efter ett inlägg från "gammal i gemet" reagerar du starkt. Ett ganska roligt, cyniskt inlägg om oss hemabionördar där jag faktiskt tycker att en del av kritiken är befogad (det där med lamm var priceless). Då blir det lite "bagdad bob" över det hela. Han är en idiot, du har minsann jobbat flera år i sälj branschen och alla säljares jobb är att, citat "ta skit". Sedan avslutar du med en historia om hur du ställer någon stackars tonårssäljare mot väggen pågrund av någonslags bagatell, angående nedsatta, repektive ordinare priser.

Säljaren är ointresserad av att ta diskussionen med dig för det kostar tid. Marginalerna tllåter inte sådant goja-snackande. Antagligen hade vi å göra med en ruskigt smart grabb som förstod att det snabbaste sättet att bli av med dig var att bara hålla tyst och inte besvara frågan överhuvudtaget. Som chef hade jag klappat honom på axeln och varit överlycklig av att han avstyrde denna tidsdödare.

Jag personligen är mycket nöjd med att handla på storkedjorna. Priset är bra, säljarna är mediokra och unga (finns undantag), lockvaror får man beställa och det går inte att dema en tänkbar produkt under optimala förhållanden. The game rules are set.

Postad 12 August 2008 - 08:36

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Var inte så jag uttryckte mig, jag menar att det är en makt som konsumenten har att man kan knalla vidare till nästa ställe. Det var just det att du var tvungen att konfrontera en butikssäljare som var töntigt.

Sen angående marginaler, jag e inte helt säker på att du vet vad det är, det är en summa butiken/kedjan lägger på efter inköpspriset, eftersom elgiganten onoff mfl kedjor gör större inköp blir inköpspriserna oftast lägre, och marginalerna ligger oftast också lägre hos kedjorna, därför blir priset alltid lägre.

Postad 13 August 2008 - 09:37

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Jag hade beställt ett par blu-ray av elgiganten, dom landade idag. I ett stort kuvert som lämnades utanför dörren.
Det är en liten minuspoäng, väntar jag på filmer som är betalda redan så vill jag inte att dom ska skickas som vanligt brev så nån granne kan nafsa åt sig dom, samma sak med cd-wow, fick en av filmerna idag i brev, brev försvinner, inte bra.

Postad 13 August 2008 - 10:16

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Nej du måste inte vända dig till en chef så fort du har något att klaga på, men du bör kanske vända dig till korrekt person om du har någon tanke bakom ditt klagande. Jag kan inte tänka mig att en säljare i butiken på El-giganten ansvarar för marknadsföringen utav företaget och du har därmed vänt dig till fel person. Om du vill klaga på undervisningen i en skola klagar du inte hos mattanten. Du går inte till butikschefen på ICA när du undrar vad en omärkt falukorv kostar och du vänder dig inte till Volvos VD när du har problem med din Volvo.

Intressant jämförelse. Vill jag klaga på undervisningen vänder jag mig först och främst till Läraren, och denne kommer med största sannolikhet att hänvisa mig till studierektor eller liknande.

hittar jag en vakumförpackat fläskfile på ica som är märkt med olika vikt innanför respetive utanpå plasten (hål i huvet), så tar jag det med första bästa person på färskvaruavdelningen, och behöver denne ta hjälp av nån annan för att reda ut mina synpunkter så brukar det hämtas en färskvaruchef eller motsvarande.

Det är naturligt så att man tar sina frustrationer/synpunkter och så vidare med den representatn för företaget som ligger närmast till hands, i elgiganten/onoff/siba/osv fall med butikssäljaren och inte med personen i kassan.

det som sticker mig mest i ögonen i den här debatten är att ingen har nämnt det uppenbara, nämligen att butikssäljarna naturligtvis bör känna till vilka kampanjer som är aktuella, och även ha en rimlig förklaring till varför utannonserade varor inte finns, samt i förekommande fall upplysa kunden om att det faktistk går att beställa varan så att kundenslipper bli arg/frustrerad/irriterad/whatever. att säga att man inte känner till att varan är på kampanj och sedan hävda att den inte är uppackad ännu och be kunden komma tillbaks senare, och det sedan visar sig att varan inte finns, DET är synnerligen oproffessionellt...

-anders

Postad 13 August 2008 - 12:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Var inte så jag uttryckte mig, jag menar att det är en makt som konsumenten har att man kan knalla vidare till nästa ställe. Det var just det att du var tvungen att konfrontera en butikssäljare som var töntigt.

Konsumentens makt är väl större än så om man inte är bekväm. Har företaget uppenbart gjort fel (vilket jag faktiskt inte alltid tycker är fallet i alla klagotrådar på detta forum) är det solklart att man ska klaga (och SEDAN handla någon annanstans). Om fler utövade denna makt skulle felen minska. Som någon nämnde så tar det tid och kraft från personalen. Görs det i tillräckligt stor utsträckening sprids det i den säljande organisationen. Man inser att lockerbjudanden utan substans kostar mer än man kan vinna på att lura på folk annat. Därför - klaga när det är befogat. Jag tycker även man ska prata med "näste chef" om säljaren inte reagerar/inte vet/bara glider undan osv. På så sätt kostar det blufföretaget än mer. Det är åxå en konsumentmakt.

Postad 13 August 2008 - 14:00

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Jag kan bara säga en sak och det är att det kan inte vara lätt vara butikssäljare i Sverige, jag var hos en kedja för några månader sedan och skulle titta på något och en annan kund och säljare bredvid hade en otrevlig diskussion.

Aldrig varit maken till hur ruttna kunder är mot säljare, kunderna tror bara dom har rättigheter och kan slänga ur sig vilken skit som helst och framförallt ser dom ner på säljarna som något slags drägg.

Men det är ju Sverige i ett nötskal idag, alla svennar tror dom är så viktiga och har alla rättigheter i världen pga jantelagen, sen att alla är så ###### dumma i skallen idag så dom inte fattar vad en säljare säger gör ju inte saken bättre.

Postad 13 August 2008 - 15:28

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Det är mycket till butikens fel det också. Det går nämligen inte på bristfällig information beställa 5000 kameror och sedan annonsera ut dessa. Det kommer sluta med att 25 st kommer och ännu en sån här tråd skapas.

Jag jobbar själv med leveransplanering bl.a och i huvudsakliga mål gäller att inte lova något man inte kan hålla.
Elgiganten har mycket att lära sig av de stora nätbutikerna. Inte konstigt att dessa växer så det knakar fortfarande.

Postad 13 August 2008 - 15:31

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Men det är ju Sverige i ett nötskal idag, alla svennar tror dom är så viktiga och har alla rättigheter i världen pga jantelagen, sen att alla är så ###### dumma i skallen idag så dom inte fattar vad en säljare säger gör ju inte saken bättre.

Vi kunder får ha en parlör för att översätta säljarsnack. Många vet och kan språket. Har träffat på alla varianter från bra säljare som står för sin produkt och bygger upp kundbas till parasiten sälj-och-spring säljare. Erfarenheten är att den bäste konsumenten är en kritisk konsument.

Vi konsumenter kan och är ofta mer kunniga än den typiska butikskedjesäljaren som fått en 30 minuters demo av ännu en leverantör. Jobbet som butikssäljare är ofta ett korttidsarbete på genomgång i en arbetskarriärer och det sätter sina spår i kunskap och allmänhetens tilltro.

Sedan är jag svensk, Inte svenne.

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 13 August 2008 - 15:50.

Postad 13 August 2008 - 18:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Självklart har vi "svennar" som du kallar oss, eller människor som jag brukar säga rättigheter och är alla viktiga för samhället om du frågar mig.

Men det är ju klart, är man obekväm med att behöva möta människor så länge dom inte bara är vänliga, glada och tacksamma förstår jag att man reagerar och formulerar sig så.

Dvs med taggarna utåt och kallar alla dumma !"#!"## svennar som inte fattar nåt. Det är en rätt bekväm inställning till livet och nåt som brukar symboliseras med att man stoppar ett visst huvud i en gnutta sand.

Att en vanlig kund utan kunskaper inom elektronik (ja dom finns faktiskt, tro det eller ej) inte fattar en försäljares snack om teknik osv tycker du alltså är nåt väldigt konstigt? Det är väl ändå hela anledningen till varför många söker hjälp i en butik just för att få saker och ting förklarat för sig?

Skrämmande att en del tycks vara av uppfattningen att bara för att tex vi som hänger på detta forum och andra som råkar vara väldigt tekniskt intresserade och pålästa tar för givet att alla andra i samhället är det också.

Jag råkar vara en hifi och tekniknörd själv samt certifierad prylbög enligt min omgivning. Men det ger mig knappast rätten att döma ut nån som veritabel idiot bara för att han el hon inte råkar dela samma intresse el kunskapsnivå inom det ämnet?

För min del så kanske jag råkar vara en fena på hembio och steroprylar, men är totalt bortkommen inom tex att mecka med bilar. Så om jag åker till en verkstad och står som ett stort frågetecken och frågar en massa nybörjarfrågor när bilmecken/säljaren förklarar för mig vad jag behöver så är jag en besvärlig idiotsvenne alltså?

Men det är ju klart att livet vore mycket bekvämare att man som säljare eller annat slapp öppna munnen alls och behöva besväras av dumma kunder som vill ha hjälp.

Snarare att det är en rätt befängd inställning och visar väl mer på ignorans, nåt som jag bla försökt att belysa tidigare hos säljare och andra inom servicesektorn med fel attityd till sina kunder och medmänniskor.

Redigerat av masse70, 13 August 2008 - 21:17.

Postad 13 August 2008 - 18:36

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Vi konsumenter kan och är ofta mer kunniga än den typiska butikskedjesäljaren som fått en 30 minuters demo av ännu en leverantör. Jobbet som butikssäljare är ofta ett korttidsarbete på genomgång i en arbetskarriärer och det sätter sina spår i kunskap och allmänhetens tilltro.

Ja vissa kunder är väldigt duktiga på EN eller högst ETT PAR saker, inte svårt att vara världsbäst på en viss TV-modell från Samsung, men att ha samma kunskaper över ett helt sortiment är det nog ingen som kan kräva.

Postad 13 August 2008 - 18:56

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Ja vissa kunder är väldigt duktiga på EN eller högst ETT PAR saker, inte svårt att vara världsbäst på en viss TV-modell från Samsung, men att ha samma kunskaper över ett helt sortiment är det nog ingen som kan kräva.

Kan garantera att många på detta forum har hört, läst och refererat ett test från facktidning, utländsk leverans och kundbetyg innan tv-modellen ens varit uppackad hos närmaste stormarknadsbutik och DEN säljaren fått sin 30 minuters genomgång. I dagens teknikfreaksamhälle med det här forumet som exempel så kan jag garantera att en kund i denna krets vet betydligt mer om hembioteknik än den typiska säljaren på stormarknaden.

Inget fel eller konstigt med det. Idag sprids nyheter om teknikutveckling, tester snabbt från japanska forum till engelska och amerikanska och sedan till svenska forum innan dessa produkter lanserats i Sverige.

Exempelvis Blu-ray-spelare såsom de från panasonic har testats av facktidningar, utländska kunder etc innan ens den svenska generalagenten börjat sälja produkten.

Sedan har vi den självklara sanningen att jag inte behöver veta allt för att kunna avgöra och slutföra ett köp. Mycket är tycke, smak. Kan erkänna att jag köpt prylar för de är snygga oxå. :unsure:

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 13 August 2008 - 19:03.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.