Köpa Panasonic PT-AE2000E men vilken duk ska jag ha?
23 svar till detta ämne
Postad 04 August 2008 - 19:23
Linusj
-
Linusj
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa en Panasonic PT-AE2000E.
Jag undrar bara hur mycket ni tycker man ska lägga på en duk? Jag har planer på en sån här:
Är det en för dyr duk tycker ni? Kan jag komma undan med en billigare duk? Är 100" lagom för den projektorn?
Ska köpa sakerna genom Dustin.se så har ni några andra förslag på dukar så vill jag helst att dem finns där.
Tacksam för svar!
Mvh Linus
Postad 04 August 2008 - 20:18
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Det verkar väl vara en vettig kombination, men storleken på duken beror även på sittavståndet mm, inte bara på projektorns egenskaper.
MVH
/Chuck
Postad 04 August 2008 - 20:50
Locomotiv
-
Locomotiv
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Det verkar väl vara en vettig kombination, men storleken på duken beror även på sittavståndet mm, inte bara på projektorns egenskaper.
MVH /Chuck
Nu hoppar jag in och snor tråden lite men iaf..jag tänkte också köpa en Panasonic AE2000, jag kommer max sitta 3m från duken. Hur vet man vilken storlek som är mest optimal? Läste någonstans att man bör köpa projektorn först testa mot någon vägg eller dylikt gällande vilken storlek som passar än själv(har noll koll på detta)
Redigerat av Locomotiv, 04 August 2008 - 20:51.
Postad 04 August 2008 - 20:51
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Jag har själv en Grandview Velvet fast 112" - fungerade utmärkt när jag jämförde Epson TW2000 och Panasonic AE2000. Jag tycker inte du ska satsa på en billigare (läs sämre) duk till en så fin projektor. Om något borde du nästan överväga att gå upp till en Studiotek 130 eller Firehawk G3. Men då är det samma peng som projektorn, så jag förstår om du backar. Men när du sett den kombon, så förstår du.
Long story short: Du har valt en väldigt fin projektor. Förstör inte den upplevelsen med att köpa en sunkig duk. Grandview är likvärdig Adeo, fast med bättre byggkvalitet. Så den duken är B-R-A! Kör i vind!
Postad 04 August 2008 - 20:55
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Nu hoppar jag in och snor tråden lite men iaf..jag tänkte också köpa en Panasonic AE2000, jag kommer max sitta 3m från duken. Hur vet man vilken storlek som är mest optimal? Läste någonstans att man bör köpa projektorn och först och se mot någon vägg eller dylikt(har noll koll själv).
Det anser iaf jag vara mycket av en smaksak vilken storlek som känns bra eller dålig vid ett visst avstånd till duken. Vissa tycker att man skall ha en mindre duk, vissa en större vid ett visst avstånd. Bla beror det väl på "gamla" faktorer som tex screendoor, illamående pga bild som upptar mer än synfältet osv. Själv har jag haft både ramspänt och numer rullduk på 90" på 3 meters håll men skulle tom kunna tänka mig ännu större om jag hade utrymme. Så det handlar enligt mig mest om personlig smak vilken bildstorlek som fungerar på ditt avstånd. Som slutligt ord kan jag bara säga att på 3 meters tittavstånd är minst 90-100" att föredra för rätt biokänsla.
Redigerat av masse70, 04 August 2008 - 20:58.
Postad 04 August 2008 - 21:02
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Bra råd från masse70. Men i Panasonic PT-AE2000's fall, kan du strunta i biten med screendoor. Det finns inte på den hur nära du än sitter. Bejaka istället vilket källmaterial du kommer köra; kör du vanlig dvd så kommer en större bild straffa sig lite i upplevd bildkvalitet. Dock inte om du kör HD. Men 100" på 3m är INGA problem. Låter snarare som ett bra val.
Postad 05 August 2008 - 15:13
Linusj
-
Linusj
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tack för svaren! Jag har bestämt mig för både duken och projektorn nu, bara ljudet och dvd/blu-rayspelaren kvar. Här är en bild på rummet där jag markerat ut exakt mått på hur duken kommer bli. (OBS! Rummet skall snyggas till)
Postad 05 August 2008 - 18:52
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Se bara upp för en sak. OM bilden du projicerar är mindre än 220 cm i bredd så finns det inte så många dukar till en 1080p-prjektor. Så 100" är väl gränsfall. Jag vet att Studiotek 130 samt Solidpiz från ScreenResearch har fullhd-klara dukar. Bara så att du tänker på det  .
Postad 05 August 2008 - 19:07
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Se bara upp för en sak. OM bilden du projicerar är mindre än 220 cm i bredd så finns det inte så många dukar till en 1080p-prjektor. Så 100" är väl gränsfall. Jag vet att Studiotek 130 samt Solidpiz från ScreenResearch har fullhd-klara dukar. Bara så att du tänker på det .
Om du försöker påskina att det finns någon sorts standardisering för dukar som är speciellt lämpade för full HD på vissa storlekar så vill jag gärna se referenser till det. Så att trådskaparen skulle "se upp" med ett fenomen som gör bilden aningen mindre skarp och vipps hosta upp 20' kr för en StudioTek ser jag som mindre troligt. MVH /Chuck
Postad 05 August 2008 - 20:02
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Om du försöker påskina att det finns någon sorts standardisering för dukar som är speciellt lämpade för full HD på vissa storlekar så vill jag gärna se referenser till det.
Så att trådskaparen skulle "se upp" med ett fenomen som gör bilden aningen mindre skarp och vipps hosta upp 20' kr för en StudioTek ser jag som mindre troligt.
MVH /Chuck
Jag uttryckte mig oklart tydligen. Om jag vänder på det hela då: det FINNS det 1080p "ready" dukar. Dessutom kostar inte solidpix några 20k. Sådetså.
Postad 05 August 2008 - 20:15
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Hur går den klassificeringen till, på 1080p-readydukar då?
Jag har aldrig påstått att Solidpix kostar 20 kr...
MVH
/Chuck
Postad 05 August 2008 - 20:27
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Det skall jag vara ärlig och säga att det är jag alldeles för dåligt insatt i för att ha ngt vettigt att säga. Min poäng var att man kanske skall ha det i åtanke på man nu satsar så mycket i pengar på en 1080p-proj, att man då också ger bästa förutsättning när det gäller duk, likaväl som att det kan vara en mycket bra idé att låta någon proffskalibrera din proj.
Är din poäng att man överhuvudtaget inte kan ge förslag eller små poänger utan att den för den saken ha det uppbyggt vetenskapligt? Jag skulle aldrig säga en sak som jag inte tror på själv eller hört från en "säker" källa (i detta fallet en mycket kunnig person som har som sitt arbete att sälja sådanahär prylar till oss  ).
Postad 05 August 2008 - 20:30
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ehm, full-hd duk??
Skulle vara klart intressant att få veta vad det är som ger en duk egenskapen "full-hd".....
Att en duk har olika gain, färger och ger olika kontrastförhållanden osv är jag med på, men uppllösning??
Låter i mina öron som ännu en ny hysteri likt megapixlar på kameror där tillverkarna gör allt för att få sätta dit nåt flashigt klistermärke med full-hd loggan för att sälja mer till mindre vetande konsumenter.
Men jag kan ju ha fel
Postad 05 August 2008 - 20:36
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Ehm, full-hd duk??
Skulle vara klart intressant att få veta vad det är som ger en duk egenskapen "full-hd".....
Att en duk har olika gain, färger och ger olika kontrastförhållanden osv är jag med på, men uppllösning??
Låter i mina öron som ännu en ny hysteri likt megapixlar på kameror där tillverkarna gör allt för att få sätta dit nåt flashigt klistermärke med full-hd loggan för att sälja mer till mindre vetande konsumenter.
Men jag kan ju ha fel smile.gif
Alltså, som jag förstod det hela när jag fick det förklarat: I och med att pixlarna är så pass mycket mindre i en 1080p-proj än t ex 720p-projar så innebär det att strukturen på vissa dukar blir större än en pixel (om man inte skjuter upp en bild som är bredare än 220 cm då). Då hämmar det bl a kontrast och så vidare. Jag skall fråga ut källan lite mer så återkommer jag gärna i ämnet, om det inte är så att detta börjar urarta till välidgt OT  .
Postad 05 August 2008 - 20:39
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Min poäng är att jag inte tror att trådskaparen kommer att tänka tanken på att köpa en duk som är så pass dyr som dina förslag medger, jag tycker du antyder att man slänger pengar i sjön.
Och jag tycker argumentet som framförs att det snudd på är onödigt att skaffa en 1080p-projektor om man inte tänkt köpa en duk (givetvis klart dyrare en genomsnittet) som har en textur som gör bilden lite mer rättvisa, är lite malplacerat.
Vad är alternativet, att köpa en billigare duk och en 720p projektor? Som jag ser det så visst finns det en skillnad i skärpa på dukar som projicerar 1080p projektorer, men dukarna ska vara riktigt superkass för att den normale konsumenten skall störa sig på dålig skärpa.
Btw, jag skulle säga att en person som säljer sakerna ifråga är klart mindre trovärdig som källa, håller du inte med?
MVH
/Chuck
Postad 05 August 2008 - 20:46
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Nope, inte i detta fallet. Själv själv har rätt god erfarenhet av en riktigt bra demo för ett tag sedan. Jag själv var inne på typ KingPin-duk  . Men efter ett "gott" råd så beslöt jag mig för att titta på en Adeo istället (ramspänd). Jag hade också en Grandview i åtanke, speciellt eter ha läst att perr1 på component.se tyckte att det var en bra duk för de pengarna. Så till demon: Vi körde 2/3 av demon med den tänkta duken (Adeo Plane) men fick även se Stewart Studiotek 130, Firehawk (högkontrastaren) samt då den jag beställde: ScreenResearch SolidPix1. Det var MARKANT skillnad. Om detta berodde på att duken var avsedd för 1080-projektorer skall jag låta vara osagt, men bara det faktum att duken gjorde bilden så mycket bättre fick mig att slänga upp 6k till utan att blinka.
Detta var något jag upplevde alldeles själv, utan massa säljsnack. Därav att jag litar stenhårt på "källan"  .
Postad 05 August 2008 - 20:53
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Bra att du är nöjd med dina inköp.
Jag har för övrigt också haft bra erfarenheter av demonstrationer, av dukar. Dock delar jag inte din åsikt.
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 05 August 2008 - 20:54.
Postad 05 August 2008 - 21:01
Linusj
-
Linusj
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Oj vilken disskussion det blev. Jag tror jag kommer bli nöjd faktiskt, är inte så kräsen av mig.
Och du lirsa min duk kommer vara bredare än 220 cm (221  )
Postad 05 August 2008 - 21:01
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Tror det kan bli en bra kombo som du har valt, men skulle absolut inte lägga mer pengar på duken.
Antingen mer pengar och köpa en ännu vassare projje eller så ser du till att få den riktigt bra inställd och då kommer du nog få ut mer för pengarna.
Postad 05 August 2008 - 21:16
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Den som inte tycker duken ger stor skillnad har aldrig sett en billigare duk jämförd med en riktigt bra (tex Stewart) skulle jag vilja påstå. JAG ser iallafall en markant skillnad, sen kommer jag i nuläget troligen inte köpa varken full-hd proj eller en stewartduk, men jag vill se den person som jämfört en tex en kingpinduk med en stewart och tycker det är ungefär likvärdig bild...
Postad 05 August 2008 - 21:19
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Tror det kan bli en bra kombo som du har valt, men skulle absolut inte lägga mer pengar på duken.
Antingen mer pengar och köpa en ännu vassare projje eller så ser du till att få den riktigt bra inställd och då kommer du nog få ut mer för pengarna.
Det kunde varit jag som skrev det där frö några månader sedan  . Tips: Åk och kolla. Oj vilken disskussion det blev. Jag tror jag kommer bli nöjd faktiskt, är inte så kräsen av mig.
Och du lirsa min duk kommer vara bredare än 220 cm (221 wink.gif
Din set up kommer bli kanon!
Postad 07 August 2008 - 15:01
Linusj
-
Linusj
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hoppas sakerna kommer nästa vecka, jag ska ta bilder och lägga in lite kommentarer här
Postad 16 August 2008 - 08:41
sterne
-
sterne
-
Rookie
-
7 inlägg
Just beställt en PT AE 2000, kommer nästa vecka. Inte hunnit införskaffat mig en vettig duk än, (har kvar min gamla 4:3 duk fortfarande). Så frågan är ju vilken duk man skulle satsa på? kommit fram till att runt 80-85" på duken kommer passa perfekt, sitter ca 3m ifrån. Kollat lite på: https://www.prisjakt...kt.php?p=176118 samt: https://www.prisjakt...kt.php?p=176149Nån som har nå erfarenhet av dessa dukar? frågan är ju också vad som är bäst av en grå och en vit (0,8/1,0 gain) duk till denna projje? Övrig fråga: rekomendationer av kabel från dator- projje ? /Sterne
Redigerat av sterne, 16 August 2008 - 09:20.
Postad 16 August 2008 - 10:02
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
https://www.minhembi...howtopic=204725Dumt o använda en befintlig tråd? Slagit ihop trådarna // Mvh Passerati
Redigerat av Passerati, 16 August 2008 - 10:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
→
Dukar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|