Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klibrering av projektorn

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 August 2008 - 20:46

Unregistered39a3ba6e
  • Unregistered39a3ba6e
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Har suttit och läst lite om kalibreringen av projektorn. Har nu lite över 300h på den.
Vad exakt innebär detta på det stora hela? Har ingen jätte avancerad projektor (Infocus IN76).
Ser att många pratar om att hyra in folka som gör sådant men det känns inte som ett alternativ direkt men finns det nåon som har något bra tips eller kanske kan rekommendera nån bra DVD som kan visa rätt?

Redigerat av Unregistered39a3ba6e, 05 August 2008 - 20:55.

Postad 05 August 2008 - 21:36

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
http://www.axelmusic...ls/647715600424

Postad 05 August 2008 - 21:39

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
Digital Video Essentials som föregående sa.. är super bra

finns även The Calibrator..

dessa är de mest använda och vanligaste kalibrerings redskapen bland hembioanvändare.

Postad 07 August 2008 - 10:06

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Nja, The Calibrator ska du inte lägga en krona på.
Digital Video Essentials är i stort sett den enda kalibreringsskiva som går att använda och som har vettiga isntruktioner för nybörjaren.

Postad 10 August 2008 - 22:19

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Nu har jag kört DVE men... ja, jag vet inte om jag tycker att den var värd att använda. Allting såg redan så bra ut :P

Postad 11 August 2008 - 09:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Nu har jag kört DVE men... ja, jag vet inte om jag tycker att den var värd att använda. Allting såg redan så bra ut :lol:

Den är väl lika mkt värd att använda ändå. Du har ju nu fått ett kvitto på att din proj är så bra inställd som möjligt. Och det är ju det man vill uppnå - inte ratta för rattandes skull.

Sen handlar det om erfarenhet och förståelse om hur DVE och displayens reglage är tänkta att användas. Man, om man vill, lär sig mer efterhand. Kan säga att de DVE-kalibreringar jag gjorde för 3-4 år sen inte är lika bra som dem man gör idag. :P Men nånstans ska man ju börja och DVE är bästa möjliga start. :lol:

Postad 11 August 2008 - 09:23

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Är det nån skillnad på Bluray eller DVD versionen??
Har bara dvd versionen men om det blir mer rätt med Bluray versionen så är ju den intressant att köpa.

Postad 11 August 2008 - 09:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Är det nån skillnad på Bluray eller DVD versionen??

Ja DVD-verren avser kalibrering vid DVD-uppspelning och BD avser kalibrering vid BD-uppspelning. Beroende på vilken utrustning man har kan det skilja vilka inställningar som är lämpligast i de två olika fallen. Enda sättet att verkligen veta är att skaffa båda två.

BD-versionen har annars ett bättre menysystem och en bättre guide (vilken tål att ses både en och två ggr för att förstå vad det hela handlar om) så ska man börja med nån föreslår jag BD-verren. Med tanke på det låga priset hamnar man ju inte direkt på gatan om man köper DVD-verren förr eller senare så den rekomenderas den med. :P

Postad 11 August 2008 - 12:00

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
lånar tråden och frågar här oxå då det hart med projektor att göra

Ska kalibrera om min projektor med min bärbara,
det finns ju en hel del olika uppspelnings program (VLC - MPC - PDVD - WMP ..osv..osv)

Vilken av dessa (eller alt. andra) program är bäst för kalibrering ??

bäst är väl om kalibreringen sker med ett program som återger DVE i rätt format utan en massa bildförbättrings codecs osv..

har jag fel ?

EDIT: (har använt PDVD innan och kommer fortsätta med det om det inte finns några andra bättre alternativ)

Redigerat av Xicaxo, 11 August 2008 - 12:06.

Postad 11 August 2008 - 12:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

lånar tråden och frågar här oxå då det hart med projektor att göra

Ska kalibrera om min projektor med min bärbara,
det finns ju en hel del olika uppspelnings program (VLC - MPC - PDVD - WMP ..osv..osv)

Vilken av dessa (eller alt. andra) program är bäst för kalibrering ??

bäst är väl om kalibreringen sker med ett program som återger DVE i rätt format utan en massa bildförbättrings codecs osv..

har jag fel ?

EDIT: (har använt PDVD innan och kommer fortsätta med det om det inte finns några andra bättre alternativ)

Använd förstås det program du använder när du tittar på film.
Använder du fler program så kan du ju kosta på dig att checka om det blir några skillnader.

Postad 11 August 2008 - 12:58

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Använd förstås det program du använder när du tittar på film.
Använder du fler program så kan du ju kosta på dig att checka om det blir några skillnader.

sant.. då fortsätter jag med PDVD

men en annan viktig fråga..

När man gjort inställningarna på datorn.. hur ska man då veta vilka inställningar man ska göra på projektorn för att få projektorn att prestrera bäst ??

eller räcker det att kalibrera på källan (dvs datorn?)

vad ska jag sen ha för inställningar på projektorn.. för bästa resultat?

Postad 11 August 2008 - 13:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

vad ska jag sen ha för inställningar på projektorn.. för bästa resultat?

Ja det är ju just det DVE ska hjälpa dig med. :P

Generellt ska man ställa in sin källa (i det här fallet: din dator) så att den påverkar signalen så lite som möjligt, att man får hela gråskalan tex (DVE hjälper dig med detta). Dvs att du matar projjen med så "mycket" och så oförvanskat signal som möjligt. Därefter ställer du in projjen efter de riktlinjer DVE ger dig.

Jag säger "därefter" men i praktiken får man kontrollera både källa och display på samma gång så att säga. Dvs undersök vad olika reglage, i såväl källa som display, verkligen gör med bilden och fatta beslut därefter.

Kan kräva några vändor med DVE innan man vet vad som är rätt.

Postad 11 August 2008 - 14:28

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Ja det är ju just det DVE ska hjälpa dig med. :P

Generellt ska man ställa in sin källa (i det här fallet: din dator) så att den påverkar signalen så lite som möjligt, att man får hela gråskalan tex (DVE hjälper dig med detta). Dvs att du matar projjen med så "mycket" och så oförvanskat signal som möjligt. Därefter ställer du in projjen efter de riktlinjer DVE ger dig.

Jag säger "därefter" men i praktiken får man kontrollera både källa och display på samma gång så att säga. Dvs undersök vad olika reglage, i såväl källa som display, verkligen gör med bilden och fatta beslut därefter.

Kan kräva några vändor med DVE innan man vet vad som är rätt.

jaha.. jo.. när man ställt in ljusstyrka och kontrast går DVE in på projector inställningarna, men jag tänkte väl lite som så.. hur kan man ställa in en projektor med dve genom datorn om inte projektorn ger rätt bild.

men man får väl ge och ta och köra igenom programmet 3-4 gånger innan man får rätt på de som du säger

sist jag ställde in gjorde jag det 2 gånger, men nu har jag bytat dator/duk sen sist.. så man känner sig ny på området igen.. var ju 2 årsedan man gjorde några inställningar sist :lol:

Redigerat av Xicaxo, 11 August 2008 - 14:29.

Postad 11 August 2008 - 23:28

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Precis som paccis säger är min erfarenhet. Ställ in ena och gå vidare, när det börjar bli klart bör man gå tillbaka och fintrimma och göra justeringar.

Det bästa är att testa sig fram, sen kan minikursen som component kör video basics tror jag den heter vara nästa perfekta och prisvärda steg för alla som vill öka sin förståelse men inte behöver ISF cert.

Dve professional kan oxå ge lite mer experimenterande när man har ökat sin förståelse. Så bara att pilla och fortsätta pilla. Har själv kalibrerat rätt många projektorer(beror på vem man jämför med, hehe) men man lär sig alltid nåt nytt genom nyfikenhet och öppenhet.

MVH Lorant

Postad 13 August 2008 - 13:23

AyJay
  • AyJay
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Att kalibrera sin projje med DVE är en bra start. Jag anser att det är ett absolut minimum att köra en kalibreringsskiva så man får in inställningarna i rätt världsdel annars ger men inte sin utrustning en ärlig chans att vara så bra som den är.

Man ska dock vara medveten om att det är omöjligt att göra en bra kalibrering av gråskala samt färger utan mätutrustning och min erfarenhet är att de utrustningar som jag kalibrerat har i samtliga fall förbättrat sin prestanda markant. Har ännu inte träffat på någon som var korrekt "out-of-the-box", inte ens nära. Det är nästa tragiskt hur många som lägger massor av pengar på ny utrustning utan att göra en riktigt kalibrering. En "billig" men kalibrerad projje presterar ofta mycket bättre än en "dyr" okalibrerad projje

MVH
Andreas

Redigerat av AyJay, 14 August 2008 - 00:20.

Postad 13 August 2008 - 13:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Gråskalan kan man väl säga är del 2 då, med instrumentet. Att få rätt "ton" i bilden, gör också mycket.

Sedan slutligen se till så att alla färger ligger rätt i mättnad, intensitet och ljusstyrka.

När man träffar alla dessa bitar rätt, så blir det helt klart en dimension till i tittandet. :unsure:

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Postad 20 August 2008 - 22:16

Osmond
  • Osmond
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tjenare. Ska imorgon köpa en hd65:a som ska användas tillsammans med en popcorn hour a100.

Ska jag göra en kalibrering för det dvd material och sen en annan för det högupplösta materialet? Eller räcker det med att spara en kalibrering för all visning.

Blir väldigt mkt kalibrering då jag måste göra en kalibrering för kvällsanvändande och en för dagsanvändning (går ej att mörklägga särskilt bra på dagen).

Postad 20 August 2008 - 22:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Om det inte föreligger några synbara differenser mellan SD och HD colorspace, så skall du kunna nyttja en HD kalibrering på SD material, eller tvärtom.

Vad det gäller dagsanvändning, så hade jag nöjt mig med en grundkalibrering av dynamiken och en grund"färginställning" i dagsläget, och den mer fintonade inställningen för kväll.
Finns ändå ingen möjlighet att dra full nytta av en projektion i dagsljus, med mer eller mindre ströljus, och sekundära reflexer.
Projektion skall upplevas utan interferens av ljus och reflexer - i bästa fall. Svart är svart. :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Postad 20 August 2008 - 22:52

Osmond
  • Osmond
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tackar så mycket för ett snabbt och bra svar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.