Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kvalitén på analogt överfört HD-ljud ?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2008 - 17:29

fusione
  • fusione
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Jag läste följande och blev lite nyfiken på hur stor (om någon) skillnaden blir mellan att få ljudet via HDMI eller att få det via den analoga ingången. Ljudet på min CD skiljer ju som natt och dag när det gäller optisk eller analog överföring.

"BDP-S550 har inbyggda dekodrar för alla förekommande format inklusive Dolby True HD och DTS-HD Master Audio och har analoga 7.1-utgångar så man kan avkoda de nya ljudformaten i spelaren och skicka de analogt till sin nuvarande förstärkare som inte hanterar de nya ljudformaten, dock krävs det analoga ingångar till hemmabioförstärkaren och det är något som inte alla har."

Jag har 7.1 ingång på min stärkare så det hade ju varit trevligt om man kunde få ta del av det "nya ljudet".
Dock är ju kablaget som krävs rätt dyrt och om inte kvalitén håller någon nämnvärd högre standard så känns det ju meningslöst.

Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap inom ämnet?

PS. Jag förstår att ingen kan ge mig ett rakt ja/nej svar då det är 100 parametrar som spelar in när det gäller sånt här (rum, kablar, kvalité på spelare/stärkare och filmen mm. Men nån liten input kanske någon kan komma med..

Postad 07 August 2008 - 20:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
De får ut HD-ljuden lika bra om du kodar av i spelaren och skickar analogt till förstärkaren (om de analoga kablarna inte är skräp).

Det tvistas om HD-ljuden verkligen tillför ett stort lyft jämfört med vanlig DD och DTS. Vissa hävdar att det är ett stort lyft men vid seriös testning så är skillnaderna ganska små.

Postad 09 August 2008 - 01:03

fusione
  • fusione
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
4 par rca kablar går ju lätt på 2000+ kr, då vill man ju gärna att det ska höras någon skillnad.

Postad 09 August 2008 - 01:25

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Går ju även att löda egna och komma billigare undan.

Postad 09 August 2008 - 10:50

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

4 par rca kablar går ju lätt på 2000+ kr, då vill man ju gärna att det ska höras någon skillnad.

Känner du att du behöver såpass dyra kablar?

Postad 09 August 2008 - 13:36

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Bra att du tar upp detta!

Som jag ser det är det största problemet inte om dina kablar kostar 300kr styck eller 1000kr styck. Den största skillnaden kommer bero på hur bra DA omvandling som Blue-ray spelaren klarar att göra.

Jag skulle gissa att en DVD-spelare med ruskigt bra DA omvandling kommer låta bättre än en Blue-ray spelare med taskig DA omvandling.

Jag misstänker att mycket av de jämförelsetester som gjorts inte kan göras med rättvisa, eftersom det i dagsläget troligtvis inte ens finns någon riktigt riktigt bra DA omvandling för True-HD ljuden osv.

Precis som med CD och DVD kommer det troligen ta många år innan vi får Blue-ray spelare där dom satsar på riktigt högklassig DA omvandling.

Postad 09 August 2008 - 15:57

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Det är också viktigt att hela systemet håller en hyffsad nivå tror jag om man skall få ut det där extra som HD-ljuden kan erbjuda jämfört med vanliga DD och DTS. Sitter man med ett relativt enkelt högtalarsystem (jag vet inte om trådskaparens galleri är helt uppdaterat) så kanske det inte är rätt väg att satsa 2000 kr på signalkablar för att kunna få HD-ljuden.

Postad 09 August 2008 - 19:15

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag misstänker att mycket av de jämförelsetester som gjorts inte kan göras med rättvisa, eftersom det i dagsläget troligtvis inte ens finns någon riktigt riktigt bra DA omvandling för True-HD ljuden osv.

Jag misstänker att det finns riktigt bra D/A-omvandling bland de Blu-rayspelare som finns idag. :)

D/A-omvandlare med ohygglig prestanda är verkligt billiga idag, och jag ser inte riktigt varför det inte skulle ha implementeras i de spelare som finns idag.

MVH
/Chuck

Postad 09 August 2008 - 19:24

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Jag misstänker att det finns riktigt bra D/A-omvandling bland de Blu-rayspelare som finns idag. :)

D/A-omvandlare med ohygglig prestanda är verkligt billiga idag, och jag ser inte riktigt varför det inte skulle ha implementeras i de spelare som finns idag.

MVH
/Chuck

Vi spekulerar ju bara båda två. Men en stereo DAC som är erkänt väldigt bra kostar ju fortfarande idag ifrån kanske 10 000kr och uppåt (t.ex. Benchmark DAC1). Apparatens enda uppgift är alltså DA omvandling och den kostar 10 000kr, så jag är tveksam till att tekniken redan är så att säga fulländad på dagens Blurayspelare (när hela Bluray apparaten kostar långt under 10 000kr).

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 09 August 2008 - 19:25.

Postad 09 August 2008 - 20:16

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Vi spekulerar ju bara båda två.

Njae, D/A-omvandlare med superprestanda är inte något som kostar pengar längre, så vad det för 10 år sedan.

Men en stereo DAC som är erkänt väldigt bra kostar ju fortfarande idag ifrån kanske 10 000kr och uppåt (t.ex. Benchmark DAC1).

Jag har jämfört Benchmark med tex Squeezbox under ordnade förhållanden och inte lyckats detektera någon skillnad, så nej, vad som är "erkänt" bra och inte ger jag inte mycket för tyvärr. Pris är ingen garant för kvalitétsmässiga skillnader som kan urskiljas med hörseln.

MVH
/Chuck

Postad 09 August 2008 - 22:00

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Dessutom kostar inte själva DA-chippet speciellt mycket i sammanhanget om man köper in lite volymer. Det som kostar i ett formats barndom är produktutvecklingen och då det är relativt få enheter att slå ut det på så blir det relativt sett dyrt. Ser man på apparater såsom separata DA-omvandlarre så är försäljningsvolymen relativt blygsam jämfört med t ex DVD-spelare och CD-spelare så då blir kostnaden högre för jämförbar prestanda gällande t ex DA-omvandling.

Postad 09 August 2008 - 23:40

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Njae, D/A-omvandlare med superprestanda är inte något som kostar pengar längre, så vad det för 10 år sedan.

Jag har jämfört Benchmark med tex Squeezbox under ordnade förhållanden och inte lyckats detektera någon skillnad, så nej, vad som är "erkänt" bra och inte ger jag inte mycket för tyvärr. Pris är ingen garant för kvalitétsmässiga skillnader som kan urskiljas med hörseln.

MVH
/Chuck

Det stämmer ju ändå inte som du påstår, man får helt olika DAC:ar beroende på t.ex. vad man lägger för pengar på en Receiver, även om dom är billiga, så väljer ju inte företagen att lägga in de bästa DACarna i en receiver för ~5000kr, varför inte? Samma bör väl gälla beträffande cd-spelare, bluray-spelare osv.

Nu är det ju inte direkt så att DACen är den enda komponenten som spelar roll i en cd-spelare/bluray-spelare, men det är kanske ändå en av de viktigaste komponenterna som det skiljer på beroende på prisklass på spelaren.

Vad skulle annars meningen vara med att betala mer för en dyrare cd-spelare/bluray-spelare om analogkonverteringen lät exakt lika (totalt neutralt referensutrustningsljud) på alla spelare?

Intressant att du inte hör någon skillnad på Squeezen och Benchmarken, jag hörde iaf skillnad (speciellt i basens snärtighet) på en Denon 1908 som analogkonverterare och en NAD M15 t.ex..

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 09 August 2008 - 23:42.

Postad 10 August 2008 - 00:32

fusione
  • fusione
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Går ju även att löda egna och komma billigare undan.

Tvekar inte en sekund på det.. Men jag kan inte löda och jag har inte den blekaste aning om vad jag skulle ha i kabeln, så jag överlämnar gärna det till någon som vet :)

Känner du att du behöver såpass dyra kablar?

Jag är ingen kabelguru men jag tror att lite skillnad kan det nog göra om man byter upp sig ett snäpp från det billigaste skitet. 500 kr för en kabel känns inte så blodigt, här behövs det ju dock 4 st för att täcka alla 8 kanaler..

Det är också viktigt att hela systemet håller en hyffsad nivå tror jag om man skall få ut det där extra som HD-ljuden kan erbjuda jämfört med vanliga DD och DTS. Sitter man med ett relativt enkelt högtalarsystem (jag vet inte om trådskaparens galleri är helt uppdaterat) så kanske det inte är rätt väg att satsa 2000 kr på signalkablar för att kunna få HD-ljuden.

Menar du att mina plastJamo inte skulle räcka till, No shit?! :D
Det ska uppgraderas inom en snar framtid och det jag ville veta var om det går att få en vettig överföring av ljudet via den analoga ingången. Vill gärna slippa köpa ny stärkare. Högtalare, BR-spelare och ny projektor blir dyrt nog ;)

Postad 10 August 2008 - 00:39

fusione
  • fusione
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Bra att du tar upp detta!

Som jag ser det är det största problemet inte om dina kablar kostar 300kr styck eller 1000kr styck. Den största skillnaden kommer bero på hur bra DA omvandling som Blue-ray spelaren klarar att göra.

Jag skulle gissa att en DVD-spelare med ruskigt bra DA omvandling kommer låta bättre än en Blue-ray spelare med taskig DA omvandling.

Precis som med CD och DVD kommer det troligen ta många år innan vi får Blue-ray spelare där dom satsar på riktigt högklassig DA omvandling.

Så med andra ord, om jag köper i dagsläget så kommer det troligen inte göra någon större skillnad men om jag väntar en årskull till så finns det möjlighet att det kan finnas en del att hämta?

En fristående BR-spelare med analog utgång + kablar kostar ju en bra bit mer än en ps3:a så om det inte blir någon drastisk skillnad så kan jag ju hellre skjuta till dom pengarna till nya högtalare och projektor.

Postad 10 August 2008 - 07:22

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Det stämmer ju ändå inte som du påstår, man får helt olika DAC:ar beroende på t.ex. vad man lägger för pengar på en Receiver, även om dom är billiga, så väljer ju inte företagen att lägga in de bästa DACarna i en receiver för ~5000kr, varför inte? Samma bör väl gälla beträffande cd-spelare, bluray-spelare osv.

Det stämmer det jag säger. Att företagen inte har exakt samma D/A-omvandlare i sina modeller behöver inte betyda ett smack ljudmässigt. Att ha olika modeller är dessutom ett måste för att kunna motivera ett högre pris på de modeller som är dyrare.

Det enda som har betydelse är resultatet, så spekulationer att D/A-omvandlare i billigare maskiner är ljudmässigt sämre än de i dyrare är bara nonsens så länge man inte kan testa det under ordnade former. Alternativt överföra de tekniska parametrarna till hörbarhet för männsikor. Och jag kan direkt säga att de D/A-omvandlare som sitter i billiga receivrar är prestandamässigt totalt överlägsna de som fanns för 10 år sedan.

För övrigt sitter det tex exakt samma D/A-omvandlare i sk High-End-försteg som Denon AVP-A1 HD för 50' kr som det gör i en billig Onkyoreceiver för 10' kr.

Vad skulle annars meningen vara med att betala mer för en dyrare cd-spelare/bluray-spelare om analogkonverteringen lät exakt lika (totalt neutralt referensutrustningsljud) på alla spelare?

Fråga inte mig, jag skulle inte lägga pengarna på exotiska D/A-omvandlare som inte kan differentieras från billiga modeller i ordentliga tester. Det är ju pudelns kärna, dyrt = bättre när det kommer till HiFi, oavsett objektiv prestanda.

Intressant att du inte hör någon skillnad på Squeezen och Benchmarken, jag hörde iaf skillnad (speciellt i basens snärtighet) på en Denon 1908 som analogkonverterare och en NAD M15 t.ex..

Skall man göra tester av det här slaget är det väldigt viktigt att man gör det blint, och har EXAKT samma volym när man jämför. Har man inte det så anser jag att resultatet är tämligen värdelöst.

Att det skulle skilja på "basens snärtighet" på två moderna D/A-omvandlare ser jag som helt orimligt.

MVH
/Chuck

Så med andra ord, om jag köper i dagsläget så kommer det troligen inte göra någon större skillnad men om jag väntar en årskull till så finns det möjlighet att det kan finnas en del att hämta?

Nej, det kommer inte skilja någonting i förmågan att på ett tillfredsställande sätt D/A-omvandla ljudet i de spelare som finns ute idag och de som kommer i höst.

MVH
/Chuck

Postad 22 August 2008 - 07:00

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Jag är ingen kabelguru men jag tror att lite skillnad kan det nog göra om man byter upp sig ett snäpp från det billigaste skitet. 500 kr för en kabel känns inte så blodigt, här behövs det ju dock 4 st för att täcka alla 8 kanaler..

1000:- / meter kabel tycker jag är blodigt men det är som Chuck skriver: "dyrt = bättre när det kommer till HiFi, oavsett objektiv prestanda"

Jag skulle lätt lägga pengarna på ordentliga högtalare och sub istället.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.