Det stämmer ju ändå inte som du påstår, man får helt olika DAC:ar beroende på t.ex. vad man lägger för pengar på en Receiver, även om dom är billiga, så väljer ju inte företagen att lägga in de bästa DACarna i en receiver för ~5000kr, varför inte? Samma bör väl gälla beträffande cd-spelare, bluray-spelare osv.
Det stämmer det jag säger. Att företagen inte har exakt samma D/A-omvandlare i sina modeller behöver inte betyda ett smack ljudmässigt. Att ha olika modeller är dessutom ett måste för att kunna motivera ett högre pris på de modeller som är dyrare.
Det enda som har betydelse är resultatet, så spekulationer att D/A-omvandlare i billigare maskiner är ljudmässigt sämre än de i dyrare är bara nonsens så länge man inte kan testa det under ordnade former. Alternativt överföra de tekniska parametrarna till hörbarhet för männsikor. Och jag kan direkt säga att de D/A-omvandlare som sitter i billiga receivrar är prestandamässigt totalt överlägsna de som fanns för 10 år sedan.
För övrigt sitter det tex exakt samma D/A-omvandlare i sk High-End-försteg som Denon AVP-A1 HD för 50' kr som det gör i en billig Onkyoreceiver för 10' kr.
Vad skulle annars meningen vara med att betala mer för en dyrare cd-spelare/bluray-spelare om analogkonverteringen lät exakt lika (totalt neutralt referensutrustningsljud) på alla spelare?
Fråga inte mig, jag skulle inte lägga pengarna på exotiska D/A-omvandlare som inte kan differentieras från billiga modeller i ordentliga tester. Det är ju pudelns kärna, dyrt = bättre när det kommer till HiFi, oavsett objektiv prestanda.
Intressant att du inte hör någon skillnad på Squeezen och Benchmarken, jag hörde iaf skillnad (speciellt i basens snärtighet) på en Denon 1908 som analogkonverterare och en NAD M15 t.ex..
Skall man göra tester av det här slaget är det väldigt viktigt att man gör det blint, och har EXAKT samma volym när man jämför. Har man inte det så anser jag att resultatet är tämligen värdelöst.
Att det skulle skilja på "basens snärtighet" på två moderna D/A-omvandlare ser jag som helt orimligt.
MVH
/Chuck
Så med andra ord, om jag köper i dagsläget så kommer det troligen inte göra någon större skillnad men om jag väntar en årskull till så finns det möjlighet att det kan finnas en del att hämta?
Nej, det kommer inte skilja någonting i förmågan att på ett tillfredsställande sätt D/A-omvandla ljudet i de spelare som finns ute idag och de som kommer i höst.
MVH
/Chuck