Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilket ljud bör jag satsa på?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2008 - 21:49

Bucho
  • Bucho
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag ska säga som det är, jag är en amatör vad gäller den tekniska biten men ändå otroligt intresserad av att ha ordentligt bra ljud & bild.
Jag har en samsung Le-46A656 XX1C samt ett (en) playstion 3. Det jag behöver är dock ett bra ljudsystem (hemmabio typ 5.1) till detta. Problemet är dock att jag vill kunna spela musik på ljudsystemet samtidigt som jag splear playstation och har bilden i perfekt bildkvalité. Jag har förstått att man kan koppla ett USB till Playstationet med musik men att man inte kan splea musiken samtidigt som man är inne i ett spel. Vilket ljudsystem bör jag köpa? Jag vill helst undvika att behöva koppla in någon dator.

Gåpr det ens att lösa eller måste man vänta tills SONY släpper en uppdatering till playstationet som gör det möjligt att spela musik samtidgt som du är inne i spel?

Tacksam för svar.

Postad 08 August 2008 - 02:01

Unregistereda1381774
  • Unregistereda1381774
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Det finns stöd för in-game music redan nu, få spel som stöder det än dock.
Men, alla ljudefekter och liknande kommer ju att höras också. Så vilket ljudsystem du väljer har noll med din egentliga fråga att göra.

Problemet är dock att jag vill kunna spela musik på ljudsystemet samtidigt som jag splear playstation och har bilden i perfekt bildkvalité. Jag har förstått att man kan koppla ett USB till Playstationet med musik men att man inte kan splea musiken samtidigt som man är inne i ett spel. Vilket ljudsystem bör jag köpa? Jag vill helst undvika att behöva koppla in någon dator.

Gåpr det ens att lösa eller måste man vänta tills SONY släpper en uppdatering till playstationet som gör det möjligt att spela musik samtidgt som du är inne i spel?

Postad 08 August 2008 - 05:00

Bucho
  • Bucho
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
att ha ljud från spelet samtidigt som du kör musiken är inte så lyckat i alla lägen. Jag hade hoppats på att det fanns något ljudsystem med typ någon usb-port som gjorde det möjligt att köra musiken på en annan "kanal". Som jag har förstått det så ligger oftast problemet i att man inte kan ha både blild och ljud via HDMI.

Postad 08 August 2008 - 09:51

Unregistereda1381774
  • Unregistereda1381774
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Du ska spela spel utan ljud alltså? Eller ska allt mixas ihop i recivern?
I så fall måste PS3an komma med en funktion som låter dig dirigera tex musikljud tll dennes analoga utgång (RCA) och spelljudet till den optiska. Och vill du då höra båda ljuden (varför då?) så måste recivern kunna skicka ut två ingångar i högtalarna (RCA, optisk) Men det har jag svårt att se att det någonsin kommer att komma. Både vad gäller PS3 och reciver.
Enda troliga chansen att lösa det som du vill ha det är att fler spel stödjer in-game musik och att du sedan tar bort ljudeffekterna i spelet!

Postad 08 August 2008 - 11:08

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Du ska spela spel utan ljud alltså? Eller ska allt mixas ihop i recivern?
I så fall måste PS3an komma med en funktion som låter dig dirigera tex musikljud tll dennes analoga utgång (RCA) och spelljudet till den optiska. Och vill du då höra båda ljuden (varför då?) så måste recivern kunna skicka ut två ingångar i högtalarna (RCA, optisk) Men det har jag svårt att se att det någonsin kommer att komma. Både vad gäller PS3 och reciver.
Enda troliga chansen att lösa det som du vill ha det är att fler spel stödjer in-game musik och att du sedan tar bort ljudeffekterna i spelet!

Tror du krånglar till det. Som jag förstår det behöver han en receiver som visar bilden från en signalkälla (PS3-HDMI), samtidigt som ljudet tas från en annan signalkälla, t.ex. ett usb-minne.
Jag är inte uppdaterad själv på vilka receivers som stödjer detta. Borde finnas ett antal dock.

Postad 08 August 2008 - 13:37

Unregistereda1381774
  • Unregistereda1381774
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Jag förstår det som att han vill spela upp musiken som ligger på PS3:an, men det kanske är som du säger, att det är från USB-stickan/disken han vill lira.

Redigerat av Unregistereda1381774, 08 August 2008 - 13:37.

Postad 08 August 2008 - 15:12

joek
  • joek
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Om det är okej att spela musiken med något annat än PS3an så kan du koppla PS3 med optisk kabel till receivern och direkt till TVn med HDMI. Då kan du växla ljud på receivern mellan spel och musik utan att bilden påverkas. Om du vill spela även musiken med PS3an så är det 'in game music' som gäller, och jag kan inte säga hur bra det fungerar i praktiken just nu.

Nackdelen med optisk istället för HDMI till receivern är att man inte får ut de senaste ljudformaten när man t ex tittar på bluray.

/jonas

Postad 08 August 2008 - 15:33

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Plus att man inte får spela SACD via optiskt på PS3:an heller, vilket jag tycker är knäppt. Som tur är har jag bara 1 SACD som jag fått gratis. =)

Postad 08 August 2008 - 15:39

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Plus att man inte får spela SACD via optiskt på PS3:an heller, vilket jag tycker är knäppt. Som tur är har jag bara 1 SACD som jag fått gratis. =)

Det finns en jättebra anledning till det. (Hint: Finns ingen annan spelare som kan det heller)

Tror du krånglar till det. Som jag förstår det behöver han en receiver som visar bilden från en signalkälla (PS3-HDMI), samtidigt som ljudet tas från en annan signalkälla, t.ex. ett usb-minne.
Jag är inte uppdaterad själv på vilka receivers som stödjer detta. Borde finnas ett antal dock.

De flesta moderna receivers kan man assigna bild och ljudingångar. Med andra ord kan du assigna ex. Video 1 med bild från HDMI1 och ljud från Analog CD-ingång. Sen har du Video 2 med bild från HDMI 1 och ljud från HDMI 1 exempelvis. = Video 2 när du vill ha bild och ljud från PS3 och Video 1 när du vill ha bild från PS3 och ljud från PC/CD.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 08 August 2008 - 15:42.

Postad 08 August 2008 - 15:41

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Det finns en jättebra anledning till det. (Hint: Finns ingen annan spelare som kan det heller)

Jag kan tänka mig det, men min Sony DVD-spelare (från vilken min demo-SACD kommer) kan faktiskt spela upp det via optiskt, så jag antog att alla spelare kunde det.

EDIT: Hur fick man annars ut multikanalsljudet på den tiden? Min DVD är från innan HDMI fanns. Den har inga analoga utgångar heller.

Redigerat av SirIdot, 08 August 2008 - 15:43.

Postad 08 August 2008 - 15:46

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
SirIdiot: Vad heter modellen?

Optisk SPDIF har inte tillräcklig bandbredd för SACD. Alla maskiner mig veterligen har kört analog 2-kanal ut för SACDs 2-kanalsspår och 5.1 analog ut för multispåren. High-endmodellerna hade i.Link (firewire 200) för SACD-ström till receiver med DSD-dekoder. PS3an är den första maskin som kan spela SACD via HDMI, dvs den konverterar SACD till PCM.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 08 August 2008 - 15:49.

Postad 08 August 2008 - 15:53

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
Vilket dock inte gäller 40GB-modellen som inte stödjer SACD. Welcome to the Jungle.

Postad 08 August 2008 - 20:41

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

SirIdiot: Vad heter modellen?

Optisk SPDIF har inte tillräcklig bandbredd för SACD. Alla maskiner mig veterligen har kört analog 2-kanal ut för SACDs 2-kanalsspår och 5.1 analog ut för multispåren. High-endmodellerna hade i.Link (firewire 200) för SACD-ström till receiver med DSD-dekoder. PS3an är den första maskin som kan spela SACD via HDMI, dvs den konverterar SACD till PCM.

Sorry, nu när jag kom hem från jobbet kollade jag upp det och jag hade blandat ihop saker och ting. Det är ju min gamla Sony DAV-S500 som kan spela SACD, och då går det ju eftersom det är ett kompaktsystem.

Dock så borde det väl gå att konvertera SACD -> DTS/Dolby Digital 5.1 och skicka över SPDIF, men sådana spelare kanske inte finns. Det borde ju gå med PS3:an om inte annat (eftersom den klarar att koda speljudet till de formaten i realtid), men SPDIF är ju inte krypterat så därför vill de väl inte det.

Postad 08 August 2008 - 21:56

Bucho
  • Bucho
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Stort tack till alla svar.

Jag tror jag formulerade mig lite flummigt :rolleyes:

Naturligtvis vill jag inte blanda musik med spelljud. Spelar jag COD så måste jag ju ha spelljudet på hemmabiosystemet i bästa kvalité. (även bildkvalitén måste vara på topp)
Däremot när jag kör typ Pro Evolution soccer med grabbarna så vill vill jag hellre lyssna till musik (från tex ett usb minne) på mitt hemmabiosystem utan att för den skullen påverka bilden negativt. Är detta möjligt med dagens system?

Så är det alltså en reciever med USB ingång jag måste köpa eller?
Som jag har förstått det så kommer det recievers inom några veckor som klarar av kodningen på ett bra sätt.
Jag har insett att jag dock inte kan plugga in tex ett usb i ps3:an och köra musiken samtidigt som jag spelar exempelvis PRO på ljudlös ;)

Tacksam för fler svar...

Redigerat av Bucho, 08 August 2008 - 21:59.

Postad 14 August 2008 - 15:07

j0nkan
  • j0nkan
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Om det är okej att spela musiken med något annat än PS3an så kan du koppla PS3 med optisk kabel till receivern och direkt till TVn med HDMI. Då kan du växla ljud på receivern mellan spel och musik utan att bilden påverkas. Om du vill spela även musiken med PS3an så är det 'in game music' som gäller, och jag kan inte säga hur bra det fungerar i praktiken just nu.

Nackdelen med optisk istället för HDMI till receivern är att man inte får ut de senaste ljudformaten när man t ex tittar på bluray.

/jonas

Jag tänkte ev köpa Logitech´s Z-5500 system för att använda till PS3 vid filmtittning på Blu-ray. Då kopplar jag med optisk anslutning, detta är inte bra då eller?

Postad 15 August 2008 - 10:10

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Jag har ett sånt och visst är det ett helt ok system, något mer spelinriktat än filminriktat. Men det stödjer ju inte de nya HD-ljudformaten som sagt.

Postad 15 August 2008 - 10:20

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Ska du ha 5.1 uppsättning med HD-ljud får du lägga ut minst 12.000 kr. Billigaste receivern är Onkyo 606: https://www.prisjakt...kt.php?p=294351 för 5600. Sen behöver du högtalare för minst samma pengar för att det ska vara vettigt att spela HD ljud. Typ nåt sånt här: https://www.prisjakt...dukt.php?p=3172
Kef 2005.2. för 6000.

Postad 15 August 2008 - 10:48

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0
Varför inte kolla på Sonys egna system HT-IS100?

Då PS3 redan kodar av alla nya ljudformat såsom DTS-HD Master Audio och Dolby TrueHD och sedan skickar detta som linjär PCM via HDMI (vilket länkad produkt klarar att ta emot) så har du en lösning för både spel och film.

Postad 16 August 2008 - 10:05

Bucho
  • Bucho
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Varför inte kolla på Sonys egna system HT-IS100?

Då PS3 redan kodar av alla nya ljudformat såsom DTS-HD Master Audio och Dolby TrueHD och sedan skickar detta som linjär PCM via HDMI (vilket länkad produkt klarar att ta emot) så har du en lösning för både spel och film.

Tack till alla svar. Jag kollade faktiskt upp HT-IS 100 igår i Sony butiken. Efter att ha snackat lite med försäljaren så rekommenderade han mig istället att köpa DAV-DZ 86 (0W) istället då den uppfyllde de krav jag hade.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.