http://www.sf.se/bio...s&film=18050289
Fick 4 av 5 i DN idag såg jag.
Själv tycker jag bara musiken i filmen är värd ett besök.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 08 August 2008 - 07:35
Såg inte något om det i forumet och det bör ju uppmärksammas; ikväll har Blade Runner Final Cut nypremiär på Victoria i Stockholm. Om det går bra för den ska den tydligen kunna utökas till andra biografer.
http://www.sf.se/bio...s&film=18050289 Fick 4 av 5 i DN idag såg jag. Själv tycker jag bara musiken i filmen är värd ett besök. Postad 08 August 2008 - 10:24
Eftersom den redan hann komma ut på optisk media innan så tror jag att intresset är svalt för ett bio besök.
Men det finns ju fantaster, så man vet aldrig. Postad 08 August 2008 - 17:21
Har kört Final Cut på projjen några gånger och fått gåshud varje gång.
Kan inte riktigt se vitsen med att dra iväg till bion, dock. Verkar ligga ett kommersiellt feltänk bakom releaseordningen. Postad 09 August 2008 - 10:19
Yay, skall faktiskt gå och se om den, det var snart 26 år sen sist!
Trots allt så stämmer den uråldriga klyschan att film är bättre på bio. <smolk>Trist bara att SF inte kör den i ettan på Vickan (som har DTS)</smolk> Postad 09 August 2008 - 14:14
Inte om man har en hyfsad hembio. Postad 09 August 2008 - 22:23
Jag var iväg och tittade på den igår på Victoria, och om man störde sig på ljudet i den salongen bör man se sig om efter en annan hobby! Sjukt bra ljud, och filmen som jag inte sett på jättelänge var såklart skitbra. Verkligen en klassiker.
Postad 11 August 2008 - 13:27
Sista jag såg var en Directors Cut på kära gamla Bladerunner.. har totalt missat Final Cut ?? Är det stora skillnader i de olika releaserna?
Postad 16 August 2008 - 17:43
Har precis beställt The final cut på dvd. Har faktiskt aldrig sett Bladerunner överhuvudtaget, trots att jag sett massor av film, skall bli mycket intressant att se den då det verkar som om halva minhembio.com har sett den och kan referera till den.
Ridley Scott är ju en favorit. Mvh Postad 16 August 2008 - 20:22
Har inte heller sätt den än :/ Postad 16 August 2008 - 22:56
Köp den och vänta sen till en mörk och regning Kväll/Natt. Perfekt stäming till den filmen då Postad 17 August 2008 - 00:11
Kul att den fortfarande rullar på bio i Stockholm, förhoppningsvis så får resten av Sverige ta del utav den på stora duken också.
Till er som inte har sett den, gå och se den och tala gärna om vad ni tycker om den (Själv somnade jag första gången, nu håller den till på tronen ibland favoritfilmerna). Enligt vad jag har förstått så kommer den att visas i resten av Sverige om det går bra för den i Stockholm. Första gången den gick (Final Cut) var på Stockholms Film Festival förra året och då var salongen knökfull !! Postad 17 August 2008 - 09:05
Tyvärr verkar det inte vara någon direkt rusning efter att se den nu på Victoria... jag och två kompisar var och såg den igår, vi var totalt sex personer i salongen, och det har inte gått åt så mycket biljetter på sf:s hemsida heller... men man kan ju hoppas att den går bra, så att den får chansen att gå upp på fler biografer.
För övrigt var ljudet nästan lite i högsta laget för mig i alla fall, skulle inte haft något emot att de sänk volymen något snäpp bara, men den var helt klart värd att se på bio (speciellt då jag inte har plats för en projektor och stor duk hemma)! Postad 22 August 2008 - 22:49
Synd. Folk vet inte vad de missar
Redigerat av ingels, 22 August 2008 - 22:52. Postad 29 August 2008 - 18:22
Herregud vilken skitfilm, somnade efter ca 20 minuter.
Den känns väldigt åttiotals-mässig och kvalar in i samma klass som Highlander filmerna.. Den får en klar Etta i betyg. // Mvh Postad 29 August 2008 - 18:29
Säger bara O.M.G.....visst är väl smaken som baken men detta tog nog största priset ever! Att ens nämna Highlander och Blade Runner i samma mening och sätta dom i samma klass är ju en hädelse om man är filmentusiast. Snart sågas väl även 2001 som sjuttiotals-mässig och i klass med Månbas Alpha och Buck Rogers....? För övrigt är filmen värd bara enkom för Vangelis magiska soundtrack, nåt som får mig att rysa varje gång jag ser den. Redigerat av masse70, 29 August 2008 - 18:40. Postad 29 August 2008 - 18:31
Såg den i onsdags och då var vi nog i alla fall 30 pers i salongen. Det är ändå okej för en sådan här chansning. Är det förresten någon som minns hur den vanliga versionen slutar? Postad 29 August 2008 - 18:47
Själv skulle jag nog hellre ha sett filmen utan musik. Intet ont om Vangelis men Ridley Scotts vision är så vass att det nästan är bättre att bara se den snarare än att påverkas av musiken. Redigerat av Unregistered1197, 30 August 2008 - 10:18. Postad 29 August 2008 - 18:52
Och vad exakt ville du ha sagt med det? Antar att du vill hävda att filmen är bra oavsett vilket soundtrack den har? Nåt jag aldrig hävdat att den inte skulle vara... Postad 29 August 2008 - 18:54
Tidig 80-tals syntmusik är ju ovärdelig för Blade Runners filmiska kvaliteter.
I R O N I Postad 29 August 2008 - 18:58
Och att råka gilla ett soundtrack innehållandes syntmusik till en film man gillar är fördummande och är ett tecken att man inte kan gilla filmens övriga kvaliteter enligt dig? Redigerat av masse70, 29 August 2008 - 18:59. Postad 29 August 2008 - 19:19
Synnerligen arrogant och töntigt uttalande på en nivå jag trodde du stod över.... Redigerat av masse70, 29 August 2008 - 19:29. Postad 29 August 2008 - 19:26
Bladerunner har av många SciFi-älskare upphöjts gång efter gång som århundradets bästa film m.m...
Jag har själv sett den en gång för väldigt länge sedan, men jag hade bara några få svaga minnesglimtar av filmen. Eftersom jag trots allt är en sci-fi älskare och majoriteten av filmerna i min hylla också är scifi-filmer, så bestämde jag mej för att köpa "Final Cut" i BluRay-format, för att se filmen igen, men förhoppningsvis i lite bättre form. ...Det tog 20 minuter sen började jag "nicka" så till den milda grad, så att jag var tvungen att ta en liten paus. Ytterligare 40 minuter senare så var det dags för nästa paus, enbart för att jag höll på att somna. Så fortsatte det igenom hela filmen. Så nu kan jag bestämt hävda att jag har sett den, men tyvärr så blir inte mitt omdöme fullt så lyriskt som så många andras. Tanken som oftast dök upp i mitt huvud under filmens gång var "tråkig", "t r å k i g", " T R Å K I G".... Tempot i filmen är sååå lååångsaaamt, så att jag höll på att avlida flera gånger. Musiken är najs, men räcker inte på långa vägar för att hålla mej vaken. Miljöerna var enformiga. Skum belysning, regn, rök nära nog hela tiden (utom möjligtvis inomhus scenerna). Filmen är säkert helt ok som ett slags konstnärligt verk, men enligt min mening så får jag ut ungefär lika mycket ur en sådan film som ur ett verk av Picasso. Jag kommer INTE att se om filmen förrän minnet av den har falnat på nytt, vilket faktiskt kan förklara varför jag bara hade vaga minnesglimtar av filmen redan innan jag köpte den. Förmodligen så hade jag förträngt det mesta av filmen sedan första gången jag såg den... Vad det gäller den tekniska kvaliten så var jag kluven. Jag har inte tillgång till de senaste ljudformaten och får hålla till godo med de vanliga DD och DTS -spåren (om de finns). HD-upplösningen visade upp sej i nära nog full prakt lite då och då, men i huvudsak enbart i de lite mer storslagna scenerna som t.ex. över staden. Övriga scener tyckte jag inte såg mycket bättre ut än en nyputsad DVD-master. Det är iochförsej inte dålig bild man får då, men eftersom filmen är lagrad i HD-upplösning så förväntar jag mej lite mer. Det råkar dock vara en punkt som de flesta av mina filmer har gjort mej besviken på. Hur bra och detaljerade vissa scener trots allt är i min BD-samling, så innehåller praktiskt taget alla mina BD-filmer ett stort antal scener som definitivt inte visar upp någon nämnvärt bättre detaljeringsgrad än vad vanliga dvd-filmer kan prestera när de är som bäst. Blade Runner Final Cut är inget undantag på den punkten... Förvisso är smaken som baken och det jag inte gillar, kanske någon annan gillar mycket mer. ...Så är det någon som vill köpa Blade Runner Final Cut i BD-utgåva för en rimlig slant. Den är som sagt bättre begagnad och bara spelad en enda gång Postad 29 August 2008 - 19:41
Blade Runner är en sån film som av nån anledning det inte blivit av att jag sett, men nu har jag tagit mig i kragen och sett den, dock Directors Cut, hoppas det inte skiljer för mycket mot Final Cut.
Kort och gott jag såg filmen med ALLDELES för höga förväntningar och den kunde inte leva upp till dom, dock helt klart en bra film med en djup och tänkvärd story. Har inget att klaga på egentligen bara det att jag hade för höga förväntningar, blev lite "var det allt" när den var slut. En tanke:
Spoiler
Redigerat av ZoomAir, 29 August 2008 - 19:52. Postad 29 August 2008 - 20:15
Räcker inte det? Frågan om Deckard är en replikant har ju delat filmvärlden. Enhörningen är för övrigt hämtad från Ridley Scotts film Legend som var en tidig film med Tom Cruise.
Min nivå är rätt hög även när den är låg Postad 29 August 2008 - 20:23
Krasse,
Kan förstå din reaktion på "tråkighet" men det är inte action som gör BladeRunner, tycker jag iaf. För egen del så är det stämningen och miljöerna som gör filmen + storyn runt replikanterna. Tycker bättre om versionen där Harrison har monologerna men som inte de flesta fans gillar Men personligen håller jag nog Aliens som den absoluta SciFi favoriten alla kategorier. Att inte någon gör lite mörk ej PG-13 scifi längre är riktigt synd. Postad 29 August 2008 - 21:29
Eller så är din nivå rätt låg även när den är tänkt att vara hög...? Postad 30 August 2008 - 01:11 Nej, det är inte samma enhörning. Har du läst det på Interwebben? Postad 30 August 2008 - 08:24
Alltid likadant med filmer som är mer än bara underhållning. Vissa gillar dom andra inte alls. Som Trasan sa är det Atmosfären, stämingen och miljöerna tillsammans med musiken som gör filmen så speciell, det är konst
Redigerat av Myllerman, 30 August 2008 - 08:24. Postad 30 August 2008 - 09:28
Ja scenografin och de helt CGI-fria effekterna som är übernoggrant gjorda är en av de sakerna som gör Blade Runner speciell. Jag tror att man måste ha upplevt 70-talets sci-fi (och dess töntighet!) för att uppskatta Blade Runner. Utan den och Alien skulle nutidens filmer förmodligen fortfarande se väldigt annorlunda ut.
Postad 30 August 2008 - 12:49
Förstår för egen del inte varför den här filmen har blivit så hyllad. Visst, de visuella effekterna kanske var imponerande på sin tid, men i dagens läge tyckte jag att varken de eller storyn höll måttet. Man kanske var tvungen att ha sett den när den kom ut för att uppskatta den. I min smak var den inte iaf.
Postad 30 August 2008 - 13:11
Blade Runner håller otroligt bra även idag. Men det är som Myllerman sa: filmen innehåller så mycket mer än underhållning så jag antar att den passerar rakt över huvudet på vissa.
Postad 30 August 2008 - 17:16
"filmen innehåller så mycket mer än underhållning så jag antar att den passerar rakt över huvudet på vissa."
Har man hört folk sitta och diskutera dolda budskap, samhälls-ironi och konstnärliga drag, m.m. i filmer som t.ex. starship troopers, då kan jag bara konstatera att jag är inte speciellt intresserad av sådana konstnärliga egenskaper. Vill man så kan man sitta och diskutera betydelsen av vissa detaljer, eller t.o.m. frånvaron av detaljer hur länge man vill efter att ha sett en film. Mitt intresse för film handlar istället om underhållning och avkoppling ifrån vardagliga bekymmer och tankar. Har man "r-ven full" av verklighet, så kan film vara en befrielse och en avkoppling. OBS, jag har inget emot intelligenta filmer. Starship troopers hör inte dit, även om den kan vara bjuda på underhållning som ett slags "popcorn"-rulle. Blade-runner gillar jag inte. Miljöerna är inte tillräckligt exotiska för min smak, jag känner mej inte road av en film så "mörk" som BladeRunner och till sist så tycker jag inte filmen inte riktigt höll måttet vad det gäller intelligens heller... Det stör mej t.ex. att "filmhjältar" medvetet går rakt in i situationer som den dummaste kan förutse och sedan nästan stryker med, men av någon anledning alltid klarar sej ändå. Framförallt när sådana "filmhjältar" i övrigt framställs som ganska smarta personer. Detta är inget specifikt för Blade Runner utan mest en allmän reflektion. Jag skulle inte vilja klassa blade runner som särskilt sci-fi inriktad film. Den känns snarare som en slags polisfilm eller nå't liknande och polisfilmer hör inte heller till mina favoriter... Smaken är som baken, som sagt... Postad 30 August 2008 - 17:53
Blade Runner kanske kräver en del av sina tittare. Första gången jag såg den var jag väl omkring 15 år och jag gillade den inte alls. Jag fick ingen koppling med karaktärerna eller miljön, så jag blev besviken.
Med tiden fick jag dock ett litet djupare intresse för film och såg massor med film i alla kategorier. När jag med den erfareheten, samt lite mer personlig mognad, såg om Blade Runner i 30-årsåldern så var det en fantastisk upplevelse. Jag sögs rakt in i filmens atmosfär och fascinerades av personerna, deras öden, de existensiella frågorna. Film är faktiskt inte bara underhållning utan även en konstform. Egentligen tror jag att alla kan tycka om lite mer varierade och krävande filmer men att många har gjorts för lata i sitt tittande eftersom dagens underhållningsfilmer följer väldigt stränga mallar när det gäller handling och karaktärsutveckling. Folk reagerar väldigt kraftigt när en film vågar bryta mallen - eller ännu värre - inte bryr sig om mallen alls. Det ironiska är ju att många personer som inte gillar lite mer "avancerad" film ofta klarar av att läsa komplicerade böcker. Men just för att det är film så förväntar sig många att det ska vara enkelt och att man inte ska behöva tänka själv eller brottas med ovanliga scener eller karaktärer. Postad 30 August 2008 - 19:23
Jag tycker att du har helt rätt i att filmer också är en konstform. En åsikt jag delar m.a.o... Men konst kan se ut på ganska många sätt och med många olika former av budskap och just jag hör till de som är mindre intresserad av filmer som tar upp de "existensiella frågorna", kanske är det en av anledningarna till att jag så ofta har "problem" med många svenska filmer och även många andra filmer som bryter mot de vanliga kommersiella schablonerna. Jag överreagerar kanske när det antyds att man inte är tillräckligt intellektuell för att "förstå" vissa filmer, men det beror på att jag anser att det handlar om smak och inget annat. Vissa gillar att sitta och diskutera böcker av typen Kafkas "Processen", andra gillar läsa kalle anka. Jag uppskattar välgjorda filmer, med både intelligent och genomtänkt handling, såväl som rena "popcorn-rullar" som i princip bara erbjuder en stunds vila för hjärnan. Jag kan t.o.m. uppskatta dystra filmer som t.ex. "dansar med vargar" vars slut verkligen inte frammanar lyckokänslor. Det är verkligen en konst att skapa sci-fi filmer som trots de exotiska miljöerna och många gånger orealistiska händelserna, men som ändå upplevs som så trovärdiga så att både handling och effekter kan uppskattas. Blade runner är onekligen välgjord, men det är helt enkelt inte min melodi. När jag väljer att se en SciFi-film så vill jag komma bort från verkligheten och existensiella tankegångar. Ju mer exotisk miljön är och ju mer fantastisk handlingen är, desto större blir mina möjligheter att koppla av ifrån min vardag. Tekniskt hög kvalite bidrar givetvis också. En av mina stora SciFi favoriter är filmen serenity. Om man är road av fördjupande diskussioner av filmer så finns det även i den filmen ett oanat djup. T.o.m. exitensiella frågor dryftas av filmen, men framförallt så är filmen en samhälls-kritisk skildring av vad som kan hända, när samhällets ambition är att alla människor ska vara så lika som möjligt. Trots detta djup, så är filmen ÄNDÅ underhållande, exotisk och ligger på gränsen till samma låga nivå som vanliga "popcorn-rullar". Det är en lättsam film som ger en trevlig känsla som hänger sej kvar en stund efter att filmen tar slut. Blade Runner upplevde inte jag som en lättsam film och känslan som dröjde sej kvar efter att filmen var slut kändes allt annat än trevlig... Som sagt inget för mej... Om någon skulle vara intresserad av min film, så går det bra att skicka ett PM... Postad 30 August 2008 - 19:56
Det beror på hur man ser det. Själv tycker jag att det kan vara mer avkopplande med en film som tvingar mig att tänka mycket eftersom man då släpper tankarna på allt annat som jobb och sånt.
Nuförtiden har jag mycket svårt för tillrättalagda filmer som inte skänker något tuggmotstånd. Det blir helt enkelt för tråkigt och jag sitter bara och tänker på andra saker medan filmen segar på mot ett förutsägbart slut. Serenity kändes dock som en väldigt tafflig rulle, får jag säga. Men det är ju en smaksak. Postad 30 August 2008 - 20:09
Summan av kardemumman är allså att smaken helt enkelt är som baken !
Inget ovanligt allså Man kan inte säga att denna filmen är kass för det är den inte men man behöver inte tycka den är bra ! That made a whole lot of sense Postad 30 August 2008 - 20:56
Jag håller med. Jag blir lite irriterad när folk klagar på riktigt bra film bara för att de själva inte gillar den. Då är det ju inte en brist hos filmen.
Postad 31 August 2008 - 10:56
Jepp, alla kan inte gilla allt, jag gillar för övrigt Serenity också
BR är ingen film jag ser så ofta, kanske någon gång per år men det är ändå en mycket bra upplevelse när jag väl ser den. Definitivt en film som jag måste känna för att se på. Postad 14 September 2008 - 22:29
Såg någon version av filmen igår, kommer inte ihåg vilken det var och orkar inte gå och titta efter i hyllan heller
Gillar verkligen miljöerna och och storyn i den. Verkligen en välgjord vision av en "nära" framtid. Däremot har jag väldigt svårt för musiken. Den må kanske vara välgjord som så många säger men ******** vad sömnig jag blir av den i kombination av det långsamma tempot i filmen. Så den får en väldigt svag fyra av mig. Vill verkligen tycka om den mer. Postad 15 September 2008 - 12:50
Välformulerat. Men jag vill utveckla lite ;-) Just därför jag gillar Starship troopers. Å ena sidan är det en vanlig popcorn rulle. Orkar/bryr man sig har den också djup. Men orkar man inte kan man bara digga rymdslaget eller vad man nu gillar i den. Bladerunner likaså. Serenity med. Minority Report. I'Robot Wall-e ... Men det är detta som gör Sci-Fi till vad det är. Och därför gillar jag Sci-Fi. Bra Sci-Fi har innehåller en övertygande vision om ett framtida samhälle. Då menar jag bildmässigt. Som man kan absorberas av och förlora sig i. Men det är också en ställningstagande till den framtiden. Bladerunner är ju inte så lite dystopisk till exempel. Kass Sci-Fi lyckas inte lura in åskådaren i världen. Man sitter kanske bara och tänker på hur B-iga effekterna är. Och lyckas då inte heller förmedla mer raffinerade budskap. Försök nå'n att kolla på Metropolis och se om ni uppskattar den... Eller så har dom inget budskap direkt... Men då kan dom ändå vara en schysst rulle. Typ Spindel Mannen etc Redigerat av irrelevant, 15 September 2008 - 12:51. Postad 15 September 2008 - 19:46
"Bladerunner är ju inte så lite dystopisk till exempel. "
Hm. Är den det egentligen? Ingen i filmen verkar opponera sig mot att det ständigt regnar. Ingen i filmen bryr sig om att det finns replikanter, förutom Deckard, som måste döda dem. En dystopisk film tycker jag har inslag av rebellverksamhet mot samhället. Som typ Demolition Man. Det samhälle som finns i BR bara finns, utan kommentar liksom. Fast i hemlighet gillar jag dystopiska filmer bäst. Jag bara hatar filmer som har ett hemligt miljöbudskap. Fuck that! Jag vill ha flera Logans Run. Mera Black Hole, denna löjliga film. Eller varför inte OUTLAND! Kan man hoppas på att den finner sin väg till Blu-Ray? Postad 02 January 2012 - 20:54
Har en fråga om filmen Blade runner på blu-ray som någon här kanske kan svara på:
I den limiterade utgåvan med 5 skivor är ljudet i DolbyTrueHD medans i "the final cut"-utgåvan med två skivor hittar jag bara information om att den endast är med Dolby DIgital. Är det verkligen så illa?? Ska det va så?! som Sverker säger =/ Postad 04 January 2012 - 19:36
Låter nästan som vanliga dvd-skivor. Kolla extra noga innan du köper.
Postad 04 January 2012 - 21:37
Vilken utgåva, svensk? Både Discshop och Ginza anger PCM 5.1 men de har olika omslag, det senare är antagligen ett nytryck. Dock möjligt att det är TrueHD då Warner inte har PCM så ofta och ibland står det fel men lossless ljud lär den ha i vilket fall som helst. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |