Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rådvill ang projektorduk

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 August 2008 - 10:27

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har fått bra erbjudande från två olika håll ang motordriven projektorduk (ganska lika i pris - 1) något billigare än 2):

1) Kingpin Crown Electric CES210-16:9, 90" dvs bildyta 2000x1125 mm

2) Grandview Fantasy eldriven Art nr 102044, 92" dvs 2030x1145 mm

Jag har nyligen köpt en Epson TW-2000. Har köpt en bra projektor för att få hyfsad bild då rummet inte är ett perfekt biorum utan ett vardagsrum.

Kan några hjälpa mig med för och nackdelar med respektive duk. Tacksam för ordentlig motivering av alla påståenden.
Vad är det för skillnad på dukarna dvs tygerna?
Vilken kan riskera bli mest vågig med tiden?

Några aspekter jag sett direkt (ej rangordnade):

PUNKT A: 1) har radiostyrd fjärrkontroll vilket innebär att mottagaren, som också har knappar, inte behöver vara synlig, 2 har mottagare i kassetten och ingen manuell styrdosa på väggen utan styrs bara med fjärrkontroll.
PUNKT B: 2) har lite större blackdrop 65 cm mot 40 cm.

MVH

Redigerat av Passerati, 10 August 2008 - 22:41.

Postad 08 August 2008 - 10:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Fick du inte gå igenom lite olika dukar till TW2000 i din butik?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Postad 08 August 2008 - 10:37

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Svårt att göra jämförelser med två olika leverantörer som båda har TW-2000, var och en håller på "sitt".

Postad 08 August 2008 - 10:49

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Vad tyckte du själv av det du sett?

/Fredrik

Postad 08 August 2008 - 10:53

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag är ingen expert så det skulle vara tacksamt med råd från dem som har erfarenhet av båda dukarna.

Postad 08 August 2008 - 11:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Men du hade sett ovan båda dukar hos samma eller olika butiker, och ihop med TW2000?

Vad tyckte du själv?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Postad 08 August 2008 - 11:10

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ingen leverantör har kunnat visa TW-2000 med dessa dukar för mig, däremot har jag fått dessa erbjudanden.
TW-2000 har jag köpt pga bra ljusstark projektor som även blir bättre än andra projektorer i ett icke perfekt vardagsrum.
Pga tidsbrist så vill jag välja den "bästa" av dessa 2 dukar så jag önskar de bästa råden kring dessa båda produkter istället för alltför många motfrågor.

MVH

Postad 08 August 2008 - 11:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Det jag ville komma fram till, är att dukvalet till en maskin som TW2000 är ganska viktigt, och det finns de butiker som är väldigt duktiga på att visa just skillnader mellan olika dukar, och inte minst vad dukar av högre kvalitet kan göra för den totala bildupplevelsen, också beroende på vad man har för ljusförhållanden.

Jag hade föreslagit att du t ex tog dig till hbb, HEMMABIOCENTER, HembioConsult eller The Rock om du har möjlighet.
Samtliga dessa har TW2000 på demo, och kan visa dig skillnader mellan olika dukar, om det inte är där du redan varit vill säga.

Nedan KINGPIN kan jag ju tala för lite själv, då jag säljer den.
Den är helt OK, en av våra mest sålda, men utnyttjar långt ifrån potentialen 100% i en kalibrerad TW2000.
Det följer dock, som du nämner, en RF fjärr, så ja, du kan pula undan mottagaren.

Vad gäller vågighet, så kan du nästan räkna med det för eller senare på alla manuella dukar, dock generellt sett mer på riktigt billiga dukar, och mindre på motordrivna, och i princip obefintligt på ramspända och s.k. Tab Tension dukar, om byggkvaliteteten också är bra.

Vad gäller Black drop mm. på t ex 210:an, så hittar du massa matnyttig info här, fast det har du säkert redan sett. :P

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Postad 08 August 2008 - 12:06

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Den är helt OK, en av våra mest sålda, men utnyttjar långt ifrån potentialen 100% i en kalibrerad TW2000.
Det följer dock, som du nämner, en RF fjärr, så ja, du kan pula undan mottagaren.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Innebär det att det inte är så mycket vits att kalibrera TW-2000 om man använder en Kingpin Crown Electric?

Redigerat av FarbrorSven, 08 August 2008 - 12:26.

Postad 08 August 2008 - 12:51

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Nej nej nej nej.

Om du så kör på ett lakan så är de vits att kalibrera projektorn.

Postad 08 August 2008 - 13:14

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Nej nej nej nej.

Om du så kör på ett lakan så är de vits att kalibrera projektorn.

Vad förbättras och är det mycket synbart?

Inställningar handlar ju sedan mycket om tycke och smak - är det inget man kan göra själv?

Kalibrering - är det "andra rattar" man skruvar på än de inställningar man kan göra med fjärrkontrollen?

Postad 08 August 2008 - 13:32

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Oj. Du har en TW2000, och har missat att se hur den kan se ut efter kalibrering? :P

Oavn butiker - åter igen - kan visa dig - före och efter - vad en kalibrerad bild betyder, på en display som går att få 100% korrekt, som TW2000.

Rattarna som behövs, finns i TW2000, men du måste ha instrument och kunskap, för att kunna nyttja dem.

Korrekt bild handlar inte så mycket om tycke och smak, det handlar om att återge bilden så som den var tänkt från början.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Postad 08 August 2008 - 14:18

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nu söker jag svar på ursprungsfrågan (i annat fall får jag väl singla slant ...):

Med Epson TW-2000, vilken av de båda dukarna är att föredra, önskar hjälp med för och nackdelar från dem som har studerat båda dukarna.

Postad 08 August 2008 - 14:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Butiken du köpte hos, vilka dukar hade de hemma för visning/demade de TW2000 på?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Postad 08 August 2008 - 14:50

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har fått bra erbjudande från två olika håll ang motordriven projektorduk (ganska lika i pris - 1) något billigare än 2):

Jag har nyligen köpt en Epson TW-2000. Har köpt en bra projektor för att få hyfsad bild då rummet inte är ett perfekt biorum utan ett vardagsrum.

Kan några hjälpa mig med för och nackdelar med respektive duk. Tacksam för ordentlig motivering av alla påståenden.

Några aspekter jag sett direkt (ej rangordnade):

PUNKT A: 1) har radiostyrd fjärrkontroll vilket innebär att mottagaren, som också har knappar, inte behöver vara synlig, 2 har mottagare i kassetten och ingen manuell styrdosa på väggen utan styrs bara med fjärrkontroll.
PUNKT B: 2) har lite större blackdrop 65 cm mot 40 cm.

MVH

Nu vill jag inte ha fler motfrågor som fördröjer de svar jag söker utan söker endast svar på frågan:

*** Vilka för och nackdelar finns hos de båda modellerna, överst i tråden, tillsammans med TW-2000?

Jag måste välja emellan dessa modeller av olika skäl och har inte så mycket mer tid för detta utan har mer prioriterade uppgifter jag tvingas ta itu med, skulle vilja kunna slutföra detta projekt innan tiden rinner ut.

Jag vill välja den bästa av dessa två dukar och nu är det upp till bevis, jag måste besluta mig, jag söker argumenten här där jag tror kunskapen finns och säkert fler läsare har intresse i att läsa argumenten för emot för produkterna i denna duell.

Eller är det så att bildkvaliten är svår att se skillnad på och det som skiljer mest är design och mekaniska skillnader?
Tacksam för hjälp!

Redigerat av FarbrorSven, 08 August 2008 - 16:27.

Postad 08 August 2008 - 16:44

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
har själv kingpin ces240 till min tw700.. så jag rekomenderar den.. några motargument har jag inte då jag inte vet så mycket om Grandview Fantasy..

Redigerat av Xicaxo, 08 August 2008 - 16:45.

Postad 08 August 2008 - 20:17

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
PUNKT C: 2) har lite "nättare" kassettdimensioner, liten fördel utseendemässigt.

Handlaren som säljer 2) har testat båda och säger att man får tillbaka ett bättre ljus än med 1). Dock har båda dukarna gain 1.0 så jag vet inte om det ligger så mycket i detta mer än försäljningsvilja?

Redigerat av FarbrorSven, 08 August 2008 - 20:18.

Postad 08 August 2008 - 21:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Om du har köpt en projektor i denna klassen, så förvånar det mig lite att du inte lägger ner mer tid på duken, och att med egna ögon utvärdera densamma.

Vilken duk såg du projektorn på, där du köpte den?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 August 2008 - 22:06.

Postad 08 August 2008 - 23:38

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Hehe Fredrik inga motfrågor var det ju :rolleyes:

Skämt åsido så håller jag med Fredrik till 100 %. Har du lagt pengar på att köpa en såpass vettig projektor så bör du väl också kunna lägga en liten slant och lite tid för att kolla upp. Låter "aningens" skumt att bara kunna välja på dessa två dukar då det finns så många potenta dukleverantörer. Finns många här på minhembio som anser att duken bara är en liten oviktig del i bildupplevelsen medan de flesta seriösa aktörer, kalibrerare och experter anser tvärtom. Det bästa är faktiskt helt enkelt som Fredrik säger att besöka en bra butik som kan visa dig skillnaden mellan kalibrerat exemplar eller inte och korrekta jämförelser mellan olika dukar. Problemet med många som tipsar är att de helt enkelt själva inte upplevt rätt duk i rätt rum. Klart man är nöjd med ett vitt lakan, tupplur, mdf skiva eller vad som helst om man inte har något att jämföra med.

Generellt sett om du har mkt ströljus i rumt eller problem med reflexer är grådukar eller dalites duk kanske värt att fundera på?

En kalibrering innebär att man har utbildning, någorlunda erfarenhet och har korrekta mätare kopplade till colorfacts. Man utnyttjar då programvara och mätare + egna ögon för att göra korrekta inställningar i servicemeny(i många fall egen ISF meny) och få fram bilden som var tänkt när filmen tillverkades. Detta kan inte jämföras med att själv ändra kontrast o färg i vanliga menyerna. På vissa projektorer kanske en kalibrering via en bra testskiva (läs dve helst DVE proffessional) räcka men i TW2000 fall har det per erfarenhet visat sig vara mycket att hämta på att kalibrera via en korrekt standard.

Om du inte bryr dig alls så är det bara beställa vad som helst, du kommer säkert bli nöjd med bilden vilket som. Däremot har du förmodligen inte utnyttjat kapaciteten i din projektor. Om du mot förmodan inte får dukarna via annat håll nästintill gratis hade jag rått dig att tänka igenom lite mer noga och lägga en dag på att åka o kika.

MVH Lorant

Redigerat av kinglolle, 08 August 2008 - 23:46.

Postad 09 August 2008 - 00:07

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Projektorn TW-2000 är den första projektorn som har uppfyllt de krav som jag satt upp samt hållt sig innanför min maxbudget, undersökning av detta har jag lagt en hel del tid på.

De aktuella dukarna ligger också inom den budget jag satt upp. Och absolut topprestanda kan jag inte få pga rummet i vår bostad så jag ser därför ingen anledning att lägga mer pengar på en duk, även om det går att få ut mer av projektorn. Och att välja billigare projektor och dyrare duk är heller inget alternativ pga funktioner i TW-2000. Så jag har lagt en del tid på detta. Sedan har de (mycket) seriösa och erkända handlarna jag haft kontakt med inte kunnat visa just för mig, just nu, det jag har fått bud på men jag litar på att det är mer än godkänt bra dukar det handlar om. Det finns heller inte möjlighet att se båda dukarna samtidigt någonstans vad jag vet hittills så därför vänder jag mig till er experter på forumet för att få bra argument i den aktuella frågan.
Tråkigt och förvånande nog klent resultat hittills. :rolleyes:
(Enda nyheten jag lärt mig på sistone är att kalibrering även kan förbättra bilden på ett lakan så detta kommer jag nog överväga framöver också kanske - återkommer om detta senare i höst då det kan hinnas med och kan bli aktuellt.

Nu har jag svarat igen på motfrågor och är inte alls intresserad av detta mer utan nu hoppas ni kan respektera min önskan om svar på min ursprungsfråga - om nu det finns något svar att ge på detta forum.
Det kanske var för svår fråga jag ställde?

Anm: Kan nämna att jag har en mycket bra bild redan nu med min manuella Focus Professional duk som jag använt för diabildsvisning, såg att betraktningsvinkeln är i det närmaste 180 grader på denna vilket gör mig lite orolig för att det är sämre på de aktuella dukarna ovan. Hoppas innerligt att dukarna ovan dock är bättre än denna diaduk.
I så fall har jag passerat minimikraven!

Redigerat av FarbrorSven, 09 August 2008 - 00:15.

Postad 09 August 2008 - 01:23

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Nu har jag svarat igen på motfrågor och är inte alls intresserad av detta mer utan nu hoppas ni kan respektera min önskan om svar på min ursprungsfråga - om nu det finns något svar att ge på detta forum.
Det kanske var för svår fråga jag ställde?

Nej frågan i sig är inte för svår kanske men problemet är att ingen har just din smak och kan säga vad du kommer tycka. Jag har personligen inte sett dessa dukar med tw2000 utan bara med olika projektorer vid olika tillfällen. Sådana demovisningar ger jag inte mycket för vid en direktjämförelse av två produkter. Båda ger helt ok bild för pengarna, har du däremot ett vanligt vardagsrum och lite ströljus(antingen via ljusinsläpp eller ljusa väggar/tak) så tycker jag ändå att du ska fundera på en gråduk typ react eller kanske fundera på dalites high contrast duk? Dessa kommer att ge avsevärt bättre bild för pengarna i ditt rum än de dukarna du angivit.

Men visst jag kan ge dig min åsikt, kingpin duken är en helt ok duk för pengarna. Grandview har kanske mätt mer ljusreflektion även om de har samma gain men det är mycket mer som påverkar bilden. Men med dina krav mätt så hade jag köpt billigast möjliga i sådana fall. Kvalitetsmässigt blir du supernöjd oavsett vilken du väljer med de minimikrav du satt upp.

MVH Lorant

Postad 09 August 2008 - 08:37

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Nej frågan i sig är inte för svår kanske men problemet är att ingen har just din smak och kan säga vad du kommer tycka. Jag har personligen inte sett dessa dukar med tw2000 utan bara med olika projektorer vid olika tillfällen. Sådana demovisningar ger jag inte mycket för vid en direktjämförelse av två produkter. Båda ger helt ok bild för pengarna, har du däremot ett vanligt vardagsrum och lite ströljus(antingen via ljusinsläpp eller ljusa väggar/tak) så tycker jag ändå att du ska fundera på en gråduk typ react eller kanske fundera på dalites high contrast duk? Dessa kommer att ge avsevärt bättre bild för pengarna i ditt rum än de dukarna du angivit.

Men visst jag kan ge dig min åsikt, kingpin duken är en helt ok duk för pengarna. Grandview har kanske mätt mer ljusreflektion även om de har samma gain men det är mycket mer som påverkar bilden. Men med dina krav mätt så hade jag köpt billigast möjliga i sådana fall. Kvalitetsmässigt blir du supernöjd oavsett vilken du väljer med de minimikrav du satt upp.

MVH Lorant

Tack för svaret Lorant!

Tror inte "gråduk" är ett alternativ då jag som sagt har en ljusstark projektor, till ljudstarka projektorter lämpar sig vita dukar med gain 1.0 bäst som allroundduk. Min Focus professional manuella duk (som jag haft till diabilder), som har en vit/grå/silvrig yta verkar vara aningen för ljusstark då man kan skölja projektorlampan i bilden och bilden är lite ljussvagare i kanterna.

Undrar om det ändå handlar om en hel del tycke och smak som du säger, jag nämnde detta tidigare ovan men fick mothugg då.

Finns det fler som har några mer tips och som sett båda dukarna?

Redigerat av FarbrorSven, 09 August 2008 - 14:41.

Postad 09 August 2008 - 15:25

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Njae min personliga erfarenhet och vad de flesta kalibrerare erfar är inte att en vit duk med 1.0 som generell rekommendation. Det handlar helt enkelt om hur rummet ser ut i övrigt. I ett vanligt vardagsrum med ströljus så är en firehawk eller greyhawk helst att rekommendera och det är också den duk som 99 % upplever göra mest för bilden. Med det inte sagt att man väljer den duken pga ekonomiska skäl. Med lite lägre budget så hade jag kikat på just dalites high contrast eller euroscreen react.

En ljusstark projektor lämpar sig absolut väl för just grådukarna och du kommer få en högre upplevd svärta och färgbalans i bilden gentemot att bara försöka kompensera dålig ljuskontroll med mer ljusstyrka. Visst kommer du få en helt ok bild men du måste leta kompromisser om du inte har fullständig koll på ströljus och reflexer. Men för att få verkligen se om vad du själv tycker så måste du se det i verkligheten. Majoriteten slås dock av hur stora vinster man gör för bildupplevelsen med en duk som är anpassad för ens egna rumsförhållanden.

Sen moire och hotspotting kommer du aldrig 100% ifrån så att vissa kompromisser är oundvikliga.

Postad 09 August 2008 - 18:50

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Greyhawk/FireHawk:
Filmdukarnas Rolls Royce! Då har vi gått upp några klasser, jag kanske behöver bygga nytt hus också för att ge rättvisa åt min bildduk som skall ge rättvisa åt min projektor ... :)

Är det dåliga motordrivna projektordukar jag väljer emellan, jag önskar fortfarande råd kring min ursprungsfråga.
Finns det saker/detaljer på någon av dessa båda dukar som är dåligt, t ex duken blir vågig etc?

Blir mycket tacksam för tips angående denna jämförelse!

********************************************************************************
Ursprungsfråga, val emellan:

********************************************************************************

Redigerat av FarbrorSven, 09 August 2008 - 18:51.

Postad 09 August 2008 - 21:06

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Jag gav iofs tips om andra dukar än bara stewart och de dukarna ligger mer optimerade för ditt rum trots att de ligger rimligare i pris.

Ja dessa två dukar kommer att bli vågiga, gäller båda två men vilken som blir mest påverkad är svårt att veta då de flesta inte har haft dem hemma såpass länge. Tab tension dukar och ramspända brukar klara sig bäst ifrån vågor. Ulf brukar också vara duktig på att få till konstruktionen så att Xus dukarna klarar sig hyffsat. Men motordukar har en tendens att klara sig bättre än manuella så det är väl positivt i ditt fall. Dessutom kommer dessa vita dukar inte kunna optimera skärpan i din bild. Helt enkelt därför att de är vita dukar i ett rum som har en del ströljus och därför klarar de inte att återge hela färgdjupet.

Jag har även svarat på huvudfrågan. Alltså om du ändå inte bryr dig speciellt mycket så köp kingpin duken då den är billigast eller kika på ännu billigare om kraven på duken är såpass låga. Så där har du fått svar av mig iaf på ursprungsfrågan.

I övrigt ger jag nog upp tråden, lycka till vilket som och du blir säkert nöjd hur du än väljer

MVH Lorant

Redigerat av kinglolle, 09 August 2008 - 21:07.

Postad 09 August 2008 - 22:35

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tack för svaren Lorant!

Kraven är inte så låga så jag behöver gå lägre än de dukar jag nämnt. Dessa dukar har många köpt och många verkar nöjda med dem, men samtidigt tycker jag det är att slänga pengarna i sjön att välja en duk för 10 - 20 tusen eller mer då rummet inte är perfekt samtidigt som min mobila diaduk också ger väldigt fin bild (speciellt när det blivit mörkt ute).
Sedan funderar jag på om det verkar som att om jag t ex väljer en av dessa dukar så ger det mer att lägga till en kalibrering av projektorn snarare än att gå upp samma peng i dukkostnad?

Sedan - om duktyget skulle bli alltför vågigt efter många år - kan man inte lämna in hela kassetten och få duktyget utbytt?

Finns det någon som blivit missbelåten med någon av de två dukar jag nämnt och bytt upp sig? Varför?

Postad 09 August 2008 - 23:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Vad tyckte du om de dukar du såg i din TW2000 butik?

PS: Seeing is believing.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 August 2008 - 23:15.

Postad 10 August 2008 - 10:04

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
I fallet mellan Kingpin och Grandview har IMO Grandview ett bättre material, vilket gör att du har potential att få en bättre bild - jag skriver potential för att jag tror att om du inte låter kalibrera projektorn så kommer du sannolikt inte att se mycket till skillnad.

En duk som det skiljer betydligt mer på är om du väljer tab-tension varianten av Grandview - betydligt mer påkostad mekanik och garanterat slät.

Jag skulle nog däremot rekommendera en finare duk till den projektorn - den har potential att ge en referensbild mot en referensduk, att köpa kingpin till den är IMO som att köra Ferarri på rapsolja....

mvh

/Pär

Postad 10 August 2008 - 13:24

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

I fallet mellan Kingpin och Grandview har IMO Grandview ett bättre material, vilket gör att du har potential att få en bättre bild - jag skriver potential för att jag tror att om du inte låter kalibrera projektorn så kommer du sannolikt inte att se mycket till skillnad.

En duk som det skiljer betydligt mer på är om du väljer tab-tension varianten av Grandview - betydligt mer påkostad mekanik och garanterat slät.

Jag skulle nog däremot rekommendera en finare duk till den projektorn - den har potential att ge en referensbild mot en referensduk, att köpa kingpin till den är IMO som att köra Ferarri på rapsolja....

mvh

/Pär

Tack Pär för synpunkterna!

Ja det lutar nog åt Grandview och inte Kingping.

1) Är skillnaderna på t ex Grandview tab tension och Grandview Fantasy mest uppspänningsmekaniken eller är tab tensionduken också ett steg vassare?

2) Vilket ger mest skillnad: TW-2000 + kalibrering + Grandview Fantasy eller TW-2000 + Grandview Tab Tension utan kalibrering? Är mest intresserad av vilken förändring som ger mest?

3) Kan en tab tensionduk bli vågig med tiden också? Fungerar den bra mekaniskt eller kan den lätt börja krångla?

4) Tab tensionduken har gain 0.8 och Fantasy har 1.0. Vinner jag mycket på en dyrare duk med lägre gain i ett vardagsrum (som endast går att få riktigt mörkt på kvällen)?

Sedan vill jag tillägga att det är skillnad på ett visningsrum och ett vardagsrum när man tittar, men jag förmodar att det är här som kalibrering kommer in då man förbättrar projektorn i sin miljö så det mer börjar likan ett visningsrum.

Blir mycket tacksam för svar på de 4 frågorna ovan.

MVH
Farbror Sven

Redigerat av FarbrorSven, 10 August 2008 - 15:11.

Postad 10 August 2008 - 19:20

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Jag tror du fått lite saker om bakfoten här.

Desto sämre rum du har desto viktigare blir duken!!! En vit duk ger en väldigt grådassig bild med minsta lilla ströljus, och då är det verkligen värt pengarna och lägga upp för en ReAct (eller Firehawk om man har ekonomin).

Vad gäller projektorn: Har du en skitprojje blir inte duken lika viktig längre då ändå inte får ut så bra bild. Har du däremot en riktigt bra projje är det desto viktigare med en bra duk för att få ut prestandan ur projektorn. Har du en vit duk i ett rum med ströljus är det helt meningslöst att lägga massa pengar på en projje med bra svärta som t ex TW2000, då du ändå inte kommer att kunna dra nytta av den. Bättre då att satsa på en ljusstark projektor (som t ex Infocus modellerna) och en grå duk för att bekämpa ströljuset. Och ja, TW2000 är inte särskilt ljusstark, snarare tvärtom. Du kan inte lita på specsen från tillverkaren.

Redigerat av Drexler, 10 August 2008 - 19:35.

Postad 10 August 2008 - 19:41

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

1) Är skillnaderna på t ex Grandview tab tension och Grandview Fantasy mest uppspänningsmekaniken eller är tab tensionduken också ett steg vassare?

2) Vilket ger mest skillnad: TW-2000 + kalibrering + Grandview Fantasy eller TW-2000 + Grandview Tab Tension utan kalibrering? Är mest intresserad av vilken förändring som ger mest?

3) Kan en tab tensionduk bli vågig med tiden också? Fungerar den bra mekaniskt eller kan den lätt börja krångla?

4) Tab tensionduken har gain 0.8 och Fantasy har 1.0. Vinner jag mycket på en dyrare duk med lägre gain i ett vardagsrum (som endast går att få riktigt mörkt på kvällen)?

Sedan vill jag tillägga att det är skillnad på ett visningsrum och ett vardagsrum när man tittar, men jag förmodar att det är här som kalibrering kommer in då man förbättrar projektorn i sin miljö så det mer börjar likan ett visningsrum.

MVH
Farbror Sven

Nog finns det många åsikter, Drexlers inlägg förvånar mig en aning ... nog är de flesta projektorer ljussvagare än TW-2000, men det behandlas inte här i tråden, kan man inte lita på specar längre?

Nog så har mitt vardagsrum ströljus på dagen men på kvällen är det OK att få helt mörkt så jag tror inte det är helt nödvändigt att planera allt utifrån det, en bra allroundduk är ju det jag behöver.
Men av svaren att döma så vad jag än funderar på för duk att köpa så kommer alltid någon att säga att jag köper fel, verkar det som ... tror jag blir än mer rådvill ...

Går det att få några mer svar på frågorna ovan?

Postad 10 August 2008 - 19:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
För mig är det fortfarande en gåta varför du inte tar dig till en butik som kan demonstrera olika dukalternativ till denna projektor.

Snart har du lagt lika mycket tid i denna tråd, som ett besök hade tagit, exkl. resa till och från butiken.

Jag har stort förtroende för forumet som bas för min informationsupphämtning, men skulle aldrig köpa en audio/video produkt osedd, framförallt inte om det rör sig om 4-siffriga belopp och däröver.

Fast har man inte tid och/eller intresse, så har man väl inte..

Att blint lita på specar är nog inte att rekommendera nej.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 August 2008 - 19:58.

Postad 10 August 2008 - 19:57

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Nog finns det många åsikter, Drexlers inlägg förvånar mig en aning ... nog är de flesta projektorer ljussvagare än TW-2000, men det behandlas inte här i tråden, kan man inte lita på specar längre?

Nog så har mitt vardagsrum ströljus på dagen men på kvällen är det OK att få helt mörkt så jag tror inte det är helt nödvändigt att planera allt utifrån det, en bra allroundduk är ju det jag behöver.
Men av svaren att döma så vad jag än funderar på för duk att köpa så kommer alltid någon att säga att jag köper fel, verkar det som ... tror jag blir än mer rådvill ...

Går det att få några mer svar på frågorna ovan?

Tllverkarens specar kan du bara glömma. Kontrast och lumen-värdena som presenteras är ofta rena fantasisiffror. En projektor som är specad till 5000:1 i kontrast kan i verkligheten ha högre kontrast än en som är specad till 15000:1.

En kalibrerad TW2000 ligger på ca 450 lumens, medans en kalibrerad HD1 ligger på ungefär 600 lumens. Trots detta har TW2000 mer än dubbelt så högt ljustryck enligt spec (1600 jämfört med 700 lumens).

Vad gäller TW2000 så går det att få högt ljusstryck ur den, men färgerna kommer då att bli väldigt dåliga (om man inte tycker det är ok med apelsinfärgade ansikten etc..).

Redigerat av Drexler, 10 August 2008 - 20:01.

Postad 10 August 2008 - 20:08

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Om du inte litar på mig kan du ju t ex läsa hembiobutikens kommentar om KRF-9000:

"Värt att notera är att detta är en relativt ljusstark projektor specen till trots (600 ANSI-lumens). Många konkurrenter uppger en bra bit över 1000 ANSI lumen men är ändå betydligt mörkare än Pioneer KRF-9000FD (de mäter i verkligheten ofta 300-400 ANSI lumen efter kalibrering). Man behöver därmed inte oroa sig över ljustrycket om man vill ha lite större bild än vanligt."

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=129420

Postad 10 August 2008 - 20:14

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej igen Fredrik!

Motfrågor som vanligt, jag behöver väl inte förklara allt ...?
1) Butiken som jag tänker handla av (väldigt erkänd!) ligger för långt bort så jag har inte möjlighet att åka dit då jag jobbar och inte har semester längre - gåtan löst?
2) Ett visningsrum är inte mitt rum, om jag köper omvittnat bra grejor så behöver man inte hålla på att titta så mycket, det blir bra ändå.
3) Om jag jobbar och har en ganska fulltecknad almanacka samt 3 barn så finns det mycket tidsbrist att hantera, att ställa frågor på ett forum för att bli klokare då man ändå "datorjobbar" är hanterbart, tänker på två saker samtidigt (kan det trots man är man). Åker man till en butik så kommer man på fler frågor efteråt och måste åka dit igen - tar mer tid samt svårt att få in så lång sammanhängande tid, finns viktigare saker att prioritera.
Tillräckligt med svar - säkert inte men jag behöver inte förklara bakgrund mer ...

Vidare ...
Det är rätt svårt att få vettiga svar på det här forumet tycker jag - i det avseendet hittills det klart sämsta forum jag blivit medlem i. Jag lär inte bli belåten förrän svaren är givna. Att säga att jag skall åka till en butik och titta mer (jag har tittat) är inget svar då jag ändå måste ställa samma frågor där ... hade hoppats på hjälpsamma experter här ...

Kan man också få fråga vilka alternativ till Epson TW-2000 som passar bäst?
Jag har i trådens inledning gett två förslag varav det verkar som Kingpin är minst rekommenderad och Grandview ett steg bättre. Greyhawk/FireHawk har också nämnts men jag tycker den prislappen är för hög. Lakan har också tagits upp liksom min diaduk Focus Professional som ger en bättre bild än vår 42" TV.
Grandview tab tension har nämnts nu på slutet - kanske ett alternativ pga eliminering av dukvågor?
Kan några svara på de 4 frågorna nu senast?

Redigerat av FarbrorSven, 10 August 2008 - 20:57.

Postad 10 August 2008 - 20:42

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Om du inte litar på mig kan du ju t ex läsa hembiobutikens kommentar om KRF-9000:

"Värt att notera är att detta är en relativt ljusstark projektor specen till trots (600 ANSI-lumens). Många konkurrenter uppger en bra bit över 1000 ANSI lumen men är ändå betydligt mörkare än Pioneer KRF-9000FD (de mäter i verkligheten ofta 300-400 ANSI lumen efter kalibrering). Man behöver därmed inte oroa sig över ljustrycket om man vill ha lite större bild än vanligt."

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=129420

För det första så är projektorn du omnämner mer än dubbelt så dyr så då är vi inne i en annan division.

Är det sedan så att en kalibrering sänker ljusstyrkan eller bluffar alla leverantörer flera gånger om?
I så fall är mitt förtroede för den här branschen det värsta jag stött på och rena bluffen.
Vi är långt ifrån mina frågor nu så jag hoppas vi kan återvända till dem snarast om det går? (dock har jag förståelse för en del förtydliganden i denna avstickare ...)

Postad 10 August 2008 - 20:58

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
FabrorSven,

anledningen till att du inte får några direkta svar typ duk A är bättre än duk B är att val av duk kan vara lika viktigt som valet av projektor eller till och med viktigare i ett ljust rum.

Det räcker inte med att det är mörkt ute när du tittar. Är halva bilden vit kommer den delen att lysa upp rummet som i sin tur lyser på resten av duken. Därmed får du betydligt sämre svärtnivå i andra delar av bilden. En bra högkontrastduk kan då göra mer skillnad än vad en bättre proj kan.
En bra diskusion om detta hittar du på
http://www.component...?showtopic=9205

Å andra sidan påverkar detta mest ansi-kontrasten och inte så mycket svärtdjupet med nästan helt mörk bild. Extermfallet är en mörk scen med bara lite stjärnljus. Ljuset från stjärnorna räcker inte för att lysa upp rummet och då behålls också svärtbotten.

Jag hade valt en tab-tension om det går in i budgeten. Innan inköp hade jag helt klart åkt och tittat även om tiden är dyrbar. Duken kommer att sitta på plats lång tid medan en projektor blir "omodern" på några år. Det är också ganska stor skillnad på kassettens storlek och design mellan olika dukar. Har du svårt att bestämma dig kan en billig fast duk kanske vara en möjlighet. Klart billigare är det i alla fall.

Jag har inte sett de två du väljer mellan och kan alltså inte råda direkt. Jag har använt Euroscreen vanlig vit med gain ca. 1 men kör faktiskt direkt på väggen nu. Visst det går ju inte säger alla "som vet" men det beror på hur väggen ser ut. Min är ganska jämn och med ny matt färg. Det är ingen större risk att väggen inte håller sig plan i alla fall. Skulle den slå sig har jag större problem än att bilden blir kass då väggen är bärande.

/professorB

Postad 10 August 2008 - 20:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
De flesta tillverkare anger sitt högsta ljusflöde i det högsta lampläget, vilket för det mesta är ganska långt ifrån en kalibrerad, korrekt bild.

Vissa kan även använda t ex "kalibrerade ANSI-lumen", vilket möjligen kan ge ett uppmätt D65 värde med ett av projektorn producerat IRE fält, vilket dock kan avvika rejält när källa kopplas till.

Därför kan jag åter igen inte nog understryka värdet av att besöka en eller flera kompetenta butiker under urvalsprocessen.

Dels för att med egna ögon se för- och nackdelar med olika tekniker och kompromisser, och, inte minst, se till att man parar rätt projektor med rätt duk, i förhållande till det rum man skall projicera i.

Ungefär som man skulle köpa en bil genom att bara läsa specarna, och inte provköra.

Fast Perra1 här ovan kan sina prylar, så av de två du anger som alternativ, så hade jag litat på hans val.

Av ovan två dukar, så hade jag valt KP, men jag har å andra sidan inte sett den andra med egna ögon. F*n vet, den kanske är bättre/sämre ihop med TW2000 i ditt rum.

/Fredrik

Postad 10 August 2008 - 22:32

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

För det första så är projektorn du omnämner mer än dubbelt så dyr så då är vi inne i en annan division.

Är det sedan så att en kalibrering sänker ljusstyrkan eller bluffar alla leverantörer flera gånger om?
I så fall är mitt förtroede för den här branschen det värsta jag stött på och rena bluffen.
Vi är långt ifrån mina frågor nu så jag hoppas vi kan återvända till dem snarast om det går? (dock har jag förståelse för en del förtydliganden i denna avstickare ...)

Det är OT, men jag tycker det är viktigt att folk här inser att man inte kan lita på specen, utan måste se grejorna på riktigt för att bilda sig en korrekt uppfattning. (Alternativt om man inte kan ta sig till ett lämpligt demoställe, lyssna på någon med riktig bra koll...)

Tog exemplet med Pioneeren för att belysa lumens-problematiken och inte för att du skulle köpa projektorn eller någon i den prisklassen. Dock gäller samma resonemang projektorer i alla prisklasser.

En kalibrering kan antingen öka eller sänka ljusstyrkan, men oftast sänks den. Du kan ha mer lumens, men det är på bekostnad av färgkorrektheten och har att göra med att lampen inte skickar ut samma intensitet för röd, blå och grön. För att få en korrekt färgbild måste du sänka intensiteten i de färgerna som ligger för högt för att matcha de andra vilket ger ett lägre ljusstryck. Visst, man kan blåsa på för fullt med alla, men då blir inte bilden någon höjdare. Lumens-specen som anges är oftast (men inte alltid) fullt blås utan hänsyn till en bra bild.

Vad gäller kontrast är det ännu värre och det närmar sig mer eller mindre bedrägare med spec-siffrorna. T ex kan vitnivån mätas med irisen öppen och sedan svartnivån med irisen stängd för att få max kontrastspec. Detta görs på projektorer som inte ens har dynamisk iris utan en som endast kan ställas i ett statiskt läge vid filmvisning. Resultat blir ett uppblåst kontrastvärde som inte har något med verkligheten att göra. Det finns säkerligen också andra sätt att fuska med kontrastspecen.

Kontentan är: Strunta i alla specs!!! De är rena fantasisiffrorna ändå.

Vad gäller dina dukar har jag ingen erfarenhet av just de du diskuterar och kan därför inte rekommendera den ena framför den andra.

Postad 11 August 2008 - 08:35

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Vidare ...
Det är rätt svårt att få vettiga svar på det här forumet tycker jag - i det avseendet hittills det klart sämsta forum jag blivit medlem i. Jag lär inte bli belåten förrän svaren är givna. Att säga att jag skall åka till en butik och titta mer (jag har tittat) är inget svar då jag ändå måste ställa samma frågor där ... hade hoppats på hjälpsamma experter här ...

Jag tycker faktiskt att du ska vara tacksam för att det är så många som intresserar sig i att försöka hjälpa dig på bästa sätt! Det finns ju inga enkla svar på detta, som professorB redan förklarat i inlägg #37. Dessutom har du ju fått ett bra svar från experten Perra1 redan och du verkar ju vara beredd att följa det rådet!

Om du nödtvunget måste ha en rullduk så är naturligtvis Tab Tension det bästa alternativet om du vill ha en så vågfri duk som möjligt. Dock är ramspänt helt klart att föredra om du kan tänka dig det - dessutom blir det betydligt billigare. Då har du råd med en kalibrering också!

Eftersom FH blir för dyr så råder jag dig, om möjligheten finns/frugan tillåter, att försöka ljuskontrollera v-rummet så mycket du kan, genom att tex. köpa bra mörkläggningsgardiner så att du kan få riktigt mörkt och inte bara "mörkt" och måla/tapetsera väggar och tak mörka. Då får du ett väldigt bra resultat med en bra vit duk med gain 1 för en betydligt mindre slant än vad FH kostar...

Om du förväntar dig snabba svar på dina senaste fyra frågor, så ber jag dig tänka om. Först måste någon av de få i landet som har de erfarenheter du frågar efter lyckas leta upp denna tråd, så det finns risk för att du får vänta länge innan du får ett svar du blir nöjd med (speciellt gällande fråga 2, som jag misstänkar att ytterst få har praktisk erfarenhet av)... Eftersom du uppenbarligen inte alls har möjlighet att uppsöka någon butik för att få hjälp, så är ett alternativ att istället ringa upp någon av de butiker som rekommenderas här i tråden och försöka få snabba svar/rekommendationer från dem istället!

Mvh Henke

Postad 11 August 2008 - 08:50

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Hej Sven, du har fått massor med svar ifrån kunniga personer som försöker hjälpa dig här....hoppas du kan ta till dig lite av vad dom säger.

Som jag ser det så har du två val:
1. Köp den billigaste duken....montera upp den och se på film och njut, du blir säkert nöjd här också :-)
2. Ta reda på vilken duk som passar bäst till framför allt ditt rum (och även projektorn).

Några saker du bör tänka på/ta till dig här är tex. att rummet nog har större betydelse för duk valet än vad du tror, framför allt om man har ljusa väggar och tak. Har man däremot mörka färger i rummet minskar rummets betydelse (gissa varför det är mörka väggar och tak på biografer ;-) )
I ett riktigt ljust rum gör högkontrastdukar som tex React (eller den dyrare Firehawk) ofta större förbättring för bilden än att köpa en bättre projektor!
Så om du svarar med hur ditt rum ser ut så kan du få mycket bättre råd tillbaka :-)

Specar........i stort sätt kan du glömma siffror på ljusstyrka och kontrastvärden ifrån specar.........de går helt enkelt inte att jämföra mellan olika projektortillverkare. För en vanlig Svensson framstår nog specarna oftast som någonstans emellan lögn och förbannad lögn!

Din TW2000 är alltså egentligen inte direkt ljusstark utan snarare typiskt medel gällande ljuststyrka(ca 350-400 Ansilumens) när den är inställd för film, det går att få ut mycket mera ljusstyrka ur den men då är färgerna inte korrekta längre utan bilden är troligen lite blåaktig.
Däremot tycks det som om man kan höja ljusstyrkan något (ca 10%) och få ändå mer korrekta färger vid en riktig kalibrering jämfört med de förinställda lägen som finns.

Mvh

Redigerat av Unregistered4b026b86, 11 August 2008 - 08:54.

Postad 11 August 2008 - 10:54

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Din TW2000 är alltså egentligen inte direkt ljusstark utan snarare typiskt medel gällande ljuststyrka(ca 350-400 Ansilumens) när den är inställd för film, det går att få ut mycket mera ljusstyrka ur den men då är färgerna inte korrekta längre utan bilden är troligen lite blåaktig.
Däremot tycks det som om man kan höja ljusstyrkan något (ca 10%) och få ändå mer korrekta färger vid en riktig kalibrering jämfört med de förinställda lägen som finns.

Mvh

Tack för fler svar till er som tagit er tid!

En avstickare från ämnet igen:
Tydligen så är hembioområdet en "snårskog" för en nybörjare och det är tydligen lätt att bli lurad ...
I fråga om TW-2000 och specar, dess ljusstyrka och att den fått mycket bra kritik, vad är det för projektorer som
är så pass mycket bättre map t ex ljusstyrka - i samma prisklass eller billigare? (Tidigare nämndes ett exempel men den är mer än dubbelt så dyr.)
Den "erkända" butik jag handlat av sade att det finns bara mycket dyrare projektorer som kan mäta sig med TW-2000. Är detta fel? Ger inte TW-2000 mycket bra prestanda för de pengar den kostar?

Postad 11 August 2008 - 11:22

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Tack för fler svar till er som tagit er tid!

En avstickare från ämnet igen:
Tydligen så är hembioområdet en "snårskog" för en nybörjare och det är tydligen lätt att bli lurad ...
I fråga om TW-2000 och specar, dess ljusstyrka och att den fått mycket bra kritik, vad är det för projektorer som
är så pass mycket bättre map t ex ljusstyrka - i samma prisklass eller billigare? (Tidigare nämndes ett exempel men den är mer än dubbelt så dyr.)
Den "erkända" butik jag handlat av sade att det finns bara mycket dyrare projektorer som kan mäta sig med TW-2000. Är detta fel? Ger inte TW-2000 mycket bra prestanda för de pengar den kostar?

TW2000 ger mycket prestanda før pengarna, speciellt om man låter kalibrera den. Att det bara ær mycket dyrare projektorer som kan mæta sig med den stæmmer dock inte. Det beror lite på vad man tycker ær viktigt med bilden då olika projektorer har olika førdelar och nackdelar.

Projektorer som ær ljusstarka i samma prisklass eller billigare som jag kommer på på rak arm:

Infocus:
IN82
IN81
X10
JVC HD1
Optoma HD80
Panasonic AX200
(ngn annan får gærna fylla på :P )

Postad 11 August 2008 - 15:33

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
TW2000 är en referensproj i sin klass, den kan kalibreras helt färgkorrekt och den har en superb svärta med tanke på att det är en lcd-projektor. Men precis som Drexler är inne på så beror det ju på vad man önskar av en projektor. Vill man t.ex. framför allt ha en ljusstark proj i samma klass så finns det andra projektorer som är bättre, utan någon som helst tvekan. Men jag tror att alla som skrivit i tråden är överens om att du köpt en kanonproj, den har topprecenserats i media med all rätt. Nog om det.

Jag har valt att avvakta med att bidra med något inlägg i tråden eftersom jag inte specifikt kan svara dig på dina frågor (vilka uppenbarligen är viktiga för dig). Helt enkelt för att jag inte har sett dukarna demas mot varandra. Och som någon ovan nämnt så är det nog få som har det.

Men att för det "klassa ner" forumet tycker jag är nonchalant. Många av de som försökt att hjälpa dig bidrar med kunskap om dukval som är högst väsentligt, kunskap som du verkar missat. Du har köpt en riktigt bra projektor för ca 30 tusen som du dessutom överväger att kalibrera för ett par tusen. Sen överväger du att köpa billiga dukar av betydligt lägre kvalite (i jämförelse med projektorn), vilket du förklarar genom att du inte kan mörklägga ditt rum 100%. Det finns helt enkelt ingen logik i dina resonemang, åtminstone inte i nuläget. Detta skapar en frustration hos de som svarar dig och det verkar som om du missförstår deras mening med att vilja hjälpa dig.

Jag menar vem rekommenderar dig att köpa begagnade däck på skroten om du köpt en ny Ferrari - det gör man ju inte. Är det så att du förbrukat din budget och av DEN anledningen väljer mellan dessa dukar då är saken en annan, men i nuläget så är ditt argument att du har ett ljust rum - ett argument som faktiskt förstärker skälet ytterliggare till att köpa en duk av hög kvalité. Du har alla förutsättningar för att få en bild av högsta klass. Du har en grym projektor som du dessutom är inställd på att kalibrera, men det krävs också en yta som kan återge den detaljrika och färgkorrekta bilden på ett korrekt sätt och med hänsyn till ditt rum. Men det verkar du inte intresserad av att investera i, hmm. Men som sagt, har du inte råd så är situationen så klart helt annorlunda.

Jag är ledsen för att jag inte svarat dig på dina specifika frågor, men jag har åtminstone inte kommit med några motfrågor :P

Lycka till!

P.S. Jag hade litat på Perra1 tips om du nödvändigtvis måste välja mellan de alternativen som nämnts. Han är grymt kunnig inom området.

Redigerat av jonsod76, 11 August 2008 - 15:42.

Postad 11 August 2008 - 18:03

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

mvh

/Pär

Tack jonsod76 för att du tog dig tid att svara!
Jag kanske glömmer de dukarna jag började med i tråden, åtminstone Kingpin är inte aktuell längre.
Möjligen fortfarande Grandview Fantasy.
Vidare kan jag svara att jag säger vad jag tycker, att jag har inte fått svar på mina frågor på den nivå jag förväntar mig. Men det kan kanske bli bättre ... ?

Ifall jag skulle ta till mig råden från Perra1, gör jag fortfarande ett dåligt val eller har jag valt en "tillräckligt" bra duk till min Epson TW-2000? Är lite orolig för att om jag höjer ribban och väljer en Grandview tab tension så kommer någon ytterligare och säger att det är fel ...
Det som kanske mest påverkar att jag ändrar mig är att vågor i duken är definitivt något kommer jag störa mig på om sådana uppstår med tiden. Tyvärr medger inte rummet en ramspänd duk.

Jag ställde några frågor efter Perra1's inlägg tidigare, kan någon hjälpa mig med svar på dessa nedan?
Jag saknar svar på dessa och de avgör delvis om jag skall gå upp en klass.

Sedan vill jag tillägga att det är skillnad på ett visningsrum och ett vardagsrum när man tittar, men jag förmodar att det är här som kalibrering kommer in då man förbättrar projektorn i sin miljö så det mer börjar likna ett visningsrum.

MVH
Farbror Sven

Anm: Ang fråga 4: Tydligen råkade jag tidigare hitta en äldre spec på nätet, har sett att Viktors skriver gain 1.0 i sin spec (om man nu kan lita på specar?)

Vidare har jag sett på forumet om Dreamscreen i Norge och V2 o V3 dukar kontra Grandview samt att dukar kan lukta förskräckligt, vilket ger viss känsla av göra bort sig.
Jag vill inte lägga på 6000 till på en duk där det sedan visar sig att det inte var så mycket värt.
Kanske någon kan ge bra information i denna "röra"?

Postad 11 August 2008 - 19:56

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Ok, jag skall svara dig på det jag kan utan att ha ägt någon av de dukarna. Jag vill dock även råda dig till att ringa och fråga någon av de kunnigaste butikerna om råd. De har demat många dukar, har kontakt med kunder som bidrar med feedback och de har bästa tänkbara kompetens att besvara dina frågor.

För det första är det DU som skall bli nöjd, vad andra tycker om dina val är i slutändan helt ointressant. För det andra så ställer vi olika krav på våra hembioanläggningar, i spektrat finner vi allt från perfektionisten som betalat många hundra tusen för sin anläggning till den nyintresserade som kan tänka sig att lägga några tusenlappar för hela anläggningen.

Dina frågor:

1.) Detta vågar jag inte svara på.

2.) Just Epson TW2000 har enormt att vinna på en kalibrering så det blir det alternativet av de givna som jag skulle rekomendera. Dock föredrar jag tab-tension framför Fantasy så JAG skulle köpt tab-tension duken och avvakta med en kalibrering tills jag får råd.

3. och 4. ) En tab-tension duk är gjord av ett elastiskt material för att kunna sträckas ut bra. Tekniken fungerar bra och duken skall inte bli vågig. En vanlig duk blir nästan alltid vågig förr eller senare (billigare modeller kan vara vågiga redan från start). Det finns säkert söndagsexemplar (tab-tension) som krånglar, precis som allt annat i världen. Men jag har hört väldigt få (någon?) som klagat på själva tekniken. Jag tycker absolut att du skall satsa på en tab-tension framför Fantasy duken.
Eftersom du skall köpa en relativt liten duk (visst var det under 100"?) så tycker jag inte att du skall bry dig om dukarnas gain så länge de inte är extrema. På mindre dukar klarar projen att ge ett tillräckligt tryck även då de har ett lägre gain än 1.0. När duken blir stor, låt oss säga +110", då spelar gainen en betydligt större roll.
Jag vet inte om du vet att en duk med ett lågt gain bidrar till att bilden blir något ljussvagare i jämförelse med en duk med ett högt gain. Detta tar man hänsyn till med tanke på hur ljusstark projektor man har m.m.

Angående lukten så luktar nya dukar ofta väldigt starkt (lösningsmedel från plasten i duken som avdunstar), dock försvinner lukten inom några dagar - max någon vecka. När jag köpte min duk så var lukten så stark första dygnet att man fick tårar i ögonen, men som sagt - öppna fönstren så försvinner lukten ganska fort.

Det verkar som du förstått att hembio är komplicerat ;) och det ÄR komplicerat, betydligt mer än vad man kan tro. Välkommen in i "röran"... ;)

PS. Angående specar så har du ingen anledning att inte tro på specar som inte konkurerar om att vara högst som t.ex. kontrast och lux värden (alla värden stämmer men de kan vara framtagna genom en process som inte överensstämmer med ramen för vad som är normala inställningar). Gain är inget sådant värde och kan därför förväntas stämma enligt given specifikation.

Postad 11 August 2008 - 20:11

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Dukmaterialen skall vara exakt desamma på Tab-tension och Fantasy - set som skiljer är mekaninken, dvs rullen och sättet som duken rullas upp/ner samt bommen, kåpan och div andra saker.

Mest skillnad får du med TW-2000 + kalibrering + Grandview Fantasy - men då riskerar du att duken blir vågig!

Vi har inte haft en enda reklamation på Grandview Tab Tension vad jag vet - men vid fel montering kan alla dukar bli vågiga - sannolikheten är dock oerhört liten att den blir det med just Tab Tension.

Grandview Tab Tension har exakt samma material som Fantasy - det skall därför inte vara någon skillnad på Gainvärdet dem emellan, därav även svaret på fråga 2

mvh

/Pär

Postad 11 August 2008 - 20:12

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tack jonsod76 för att du tog dig tid att ge svar på mina funderingar kring de frågor jag ställde! Mycket bra för mig och säkert fler!
Kanske det finns någon mer som har ytterligare aspekter att beakta?

Den dukstorlek jag tänkt mig är typ 92", skulle kanske kunna ta 100 - 106" också men det finns de som varnar för alltför stor duk också har jag läst så 92" passar till de rekommendationer jag sett.
Med något mindre duk har jag också vunnit lite i ljusstyrka.
Kan också nämna att hittills har jag kört mest i det låga ljusläget.

Postad 11 August 2008 - 22:10

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Hehe nu när du öppnat dig lite tycker jag också att du ska lita på Perra bland annat. Men kolla gärna vad folk tycker angående att kanske köra just en dalite high contrast eller gråduk i ditt rum. Om det är som jag misstänker att du har ljusare väggar o tak + eventuellt tom lite ströljus utifrån.

Tror du kommer få svaret att det kommer vara en av de större uppdateringarna bildmässigt utan att det blir alltför mkt pengaskillnad. Dessutom kommer denna duk passa med de flesta projektorer och hålla bra länge såvida du inte helt plötsligt får ett rum med mörka väggar och tak + bra kontroll på ströljus.

Däremot har jag för mig att reacten inte finns i tab-tension. Vet inte hur dalite gör då de är såpass nya på svenska marknaden men det går väl att kolla upp.

PS kalibrering är ett högt rekommenderat tillskott när projektorn gått in sig lite
MVH Lorant

Postad 12 August 2008 - 20:40

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tack Perra1 för föredömligt bra svar på de frågor jag sökte, ursäkta att "Tacket" dröjde men jag såg det inte igår (vi skrev visst samtidigt ...)

Snabb summa kardemumma av tråden:

I början av tråden valde jag mellan
och
Jag ville ha expertutlåtande på dessa då jag sett 2) men inte 1), dock verkade 1) också förtroendegivande då det är en ganska populär duk.

Motfrågor kom då jag inte tittat tillräckligt själv - det var ju just därför jag ville få in argument för och emot. Behövde bli klar pga tidsbrist.

Ont om tid och långa resor medför att tittbesök blir för besvärligt, ville därför få råd i valduellen.
Jag blev en smula irriterad ett tag då jag inte fick de svar jag sökte utan det blev en del diskussioner jag kunde varit utan.
Kalibrering diskuterades vilket jag inte visste så mycket om. Dock om en kalibrering sänker ljusstyrkan till priset mot ännu bättre färgåtergivning blir jag tveksam då jag är mycket nöjd med bildutseende och ljusstyrkan är tacksam att ha dagtid då ljus kommer in i rummet ifall man inte mörklägger detta. Hittills tycker jag den låga ljusstyrkeinställningen räckt även dagtid och vill helst inte öka läget då projektorn nu är mycket tyst och man får mer timmar på lampan i detta läge.

Vidare kom det upp att man inte kan lita på specarna alltför mycket (möjligen kan man lita på den relativa ljusstyrkeskillnaden mellan olika modeller av samma fabrikat).
Epson TW-2000 är en kanonbra projektor, många säger den klart bästa i sin prisklass men tydligen inte riktigt så ljusstark som reklamen kring den ger sken av.

Vidare diskuterades olika dukar där Rolls Roysen kom med men detta var långt ifrån ursprungsfrågorna.
Grandview tab tension kom upp som ett bättre alternativ men enda skillnaden här mot val 2) ovan är utspänningsmekaniken som höjer dukpriset till det dubbla.

Dock - jag skulle ångra mig framöver om jag valde 2) och den börjar vecka sig, det är värre än utebliven kalibrering.

Så nu har jag gjort mitt val: det blir en trådutspänd 2) dvs en Grandview tab tension som får ta emot ljuset från TW-2000. Jag tror jag blir nöjd med det. Min diaduk som hittills givit mycket bra bilder har lägre gain än 1.0 så bilden kommer nog bli en hel del bättre när allt är på plats.
Senare i höst får vi se om jag även väljer till en kalibrering - men innan skall jag åka in till en butik och studera resultatet.
Hoppas alla är nöjda nu? Jag tror jag blir det och tack för hjälpen i diskussionen att komma fram till ett beslut - jag har lärt mig en hel del! :blink:
Dyker nog upp i en annan tråd när denna ebbat ut.

Redigerat av FarbrorSven, 12 August 2008 - 20:43.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.