Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Platt-TV i storlekar kring 60" - vettiga alternativ?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 August 2008 - 15:57

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Topic säger väl egentligen det mesta. Är sugen på att köpa ny TV och har plöjt igenom ett par disukssioner här på forumet. Tyvärr rör dessa mestadels mindre apparater, mestadels i storlekar kring 42" vilket för min del inte känns aktuellt. Har haft platt-TV sedan 2005 och aldrig något mindre än 42" och känslan av att det är dags att skaffa något större utöver de skärmar jag idag har börjar så smått komma krypandes.

Det jag söker är en skärm i storlek över 55", gärna uppåt 60". Har tittat runt lite på Prisjakt och kan konstatera att utbudet är relativt snävt. Svensson verkar nöja sig med paneler upp till 50" vilket också tydligt speglas i prisbilden. Jag har sett att Pioneer erbjuder ett fåtal större apparater, men prislappen är något avskräckande. I runda slängar handlar det om 25000kr extra för de sista tio tummen upp till 60".

Alfahannen och snudd på det självklara valet om jag inte bekymrat mig en aning för prislappen. Upplever denna som något för dyr för min smak med tanke på att jag byter TV relativt ofta utan att sälja mina gamla, även om det är en utmärkt TV så blinkar min "pengar i sjön"-lampa lite.

Produkter från LG kan jag köpa kraftigt rabatterade, men är deras sextiotummare något att ha? Som synes finns det ett par billigare alternativ här plus att jag som sagt kommer undan med en avsevärt lägre summa än de som listats ovan. Trots detta vill man inte gärna köpa "fel" TV enbart för dess lägre pris skull. Har läst en äldre tråd om PF95-serien och intrycken från ägarna föreföll inte vara helt lysande.

Hur det ligger till med Samsung, Panasonic etc. har jag inte forskat i - fyll gärna på!

I mitt fall är kompabilitet med PC via DVI/HDMI prioritet nummer ett då jag driver dem via HTPC med inbyggda digitalboxar.

Postad 09 August 2008 - 16:12

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Well, kan göra det enkelt för dig: LG är skit, därför kan du också köpa det billigt.
Vill du ha kvalitet, håll dig väääääääldigt långt borta från LG.

Postad 09 August 2008 - 21:06

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Vad finns det då för alternativ som inte heter LG i förnamn? Panasonic? Samsung? Sony?

Postad 09 August 2008 - 21:21

Zapp
  • Zapp
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Vad finns det då för alternativ som inte heter LG i förnamn? Panasonic? Samsung? Sony?

https://www.prisjakt...gori.php?k=v127

Postad 09 August 2008 - 23:06

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Det finns inte så många högkvalitativa alternativ, många av de nya stora modellerna, samsung, panasonic, LG väntas släppas senare ihöst men här är 3 av de bästa nu.

Samsung PS-63P76FD, Förra årets toppmodell som är fanska uppskattat, ganska liknande PS-50P96FD som har fått fina vitsord och recensioner, dock något sämre svärta och vanlig digital-tv.

https://www.prisjakt...kt.php?p=199568

Panasonic TH-65PF10, Panasonics "proffs" plasma fått väldigt fina vitsord och är väldigt uppskattad på avsforums.....du behöver doch köpa till tv-tuner, högtalare m,m om du vill ha det för det ingår ej, ej monterat på plasman. Kan köpas mycket billigare via import.

https://www.prisjakt...kt.php?p=300183

http://www.avforums....ad.php?t=683725

...........eller så köper du helt enkelt världens bästa TV-apparat för tillfället Pioneer PDP-LX6090H :)

Postad 09 August 2008 - 23:10

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Finns ju en Samsung 58" för 30 000kr. Är väl p96 tror jag

Postad 09 August 2008 - 23:51

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Elgiganten säljer ut sina sista LG 60PC45 för 19900.- Jag har inte sett den personligen, men antar via specifikationerna att den ligger någonstans mellan PC1 och PC51 i bildkvalité.

I de generationerna hade (visa exemplar) problem med buzzing, och svärtan var väl inte direkt, ...svart. Men om du vill ha en gigantisk skärm till ett riktigt "lågt" pris så...

Postad 10 August 2008 - 00:50

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...gori.php?k=v127

Som nämnt i förstaposten har jag redan sonderat marknaden, frågan som kvarstår är vilka alternativ (om ens några) som är vettiga.

Annars må jag säga att tråden skänkt en del eftertanke. Totalt sett känns det som att jag är lite tidigt ute, inte minst olof79 gav med sitt inlägg en viss uppmaning att avvakta höstens nyheter. Jag får hålla ögonen på helspänn framåt hösten och se vad de stora tillverkarna har att erbjuda. Att Pioneer redan idag erbjuder en alldeles lysande plasma i rätt storlek är solklart, dock finner jag den inte värd sin prislapp. Jag skulle tro att slutnotan när det väl är dags att handla landar mellan 30 och 40, knappast mer. Min nuvarande Philips från 2005 gav jag 32' för, Sonyn som köptes tidigare än så var ett par resor dyrare i och med att tekniken då var helt ny. Jag får helt enkelt hoppas på att det under hösten kryper fram fullgoda tillika prisvärda alternativ :)

Postad 10 August 2008 - 08:32

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Projektor är bara att glömma? Då kan du ju annars få riktigt (>100") bild :)

Postad 10 August 2008 - 08:36

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Projektor är bara att glömma? Då kan du ju annars få riktigt (>100") bild :)

Exakt, 60" verkar vara för dyra för Jizzler så varför inte satsa på en projektor?

Mvh

Postad 10 August 2008 - 08:48

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Fattar inte resonemanget från din sida. Du vill ha den bästa tv:n men du vill inte betala för den. Då får du nöja dig med den som LG erbjuder och sedan om ett år kanske när Pio 60" har blivit billigare då kan du köpa den oxå och samla på många tv från olika märken. :)
hee hee om du vill ha tv i den storlek måste du satsa pengar oxå. Jag har nu Pio 5060H och ångrar mig varför jag satsade inte på den från början. Det segment som du vill satsa på är ganska dyrt att producera. Dvs från ett glas kan man skära få tv i den storlik och därför blir dem så dyra.

Postad 10 August 2008 - 11:51

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Kanske dessa är något för dig?

Bra omdömen

https://www.prisjakt...kt.php?o=254620

https://www.prisjakt...kt.php?o=243440

Mvh B)

Postad 10 August 2008 - 14:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Exakt, 60" verkar vara för dyra för Jizzler så varför inte satsa på en projektor?

Japp, en Infocus X10 plus ramspänd Euroscreen React-duk och CD digitalbox och mörkläggningsgardiner går ju på ~25 papp. Lär vara ett grymt storbilds-kap helt enkelt som ifråga om bildupplevelse åker i åttor runt vilken platt-tv som helst - om man mäktar med osmdigheten med projektor (jag gör det inte i mitt nuvarande vardagsrum).

För en "dumburk" är förstås smidigare...jag skulle här antingen spara mer för att få ihop till en G9 Pio eller varför inte försöka få tag på ett gammalt butiks-ex alternativt en begagnad G8 Pio?

Kikade lite på LGs 60-tummare på ElG...förvisso en väldigt bristande demo men rent spontant tyckte jag den var pinsamt dålig. Skulle MYCKET hellre köpa en bra 50-tums tv i så fall.

Redigerat av pacman, 10 August 2008 - 14:05.

Postad 10 August 2008 - 15:01

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Kikade lite på LGs 60-tummare på ElG...förvisso en väldigt bristande demo men rent spontant tyckte jag den var pinsamt dålig. Skulle MYCKET hellre köpa en bra 50-tums tv i så fall.

Det var det jag var rädd för, att en del (eller rent av merparten) av sextiotummarna var rätt usla. Pio G9 utgör sannolikt det idag vettigaste köpet. Nu är det mer eller mindre bekräftat, lägger man inte runt 60kkr eller mer blir det inget vidare.

För min del blir det till att vänta tills sextiotummarna börjat dala lite i pris, kanske sker det redan under hösten då det trillar in en del nya modeller.

Fattar inte resonemanget från din sida. Du vill ha den bästa tv:n men du vill inte betala för den.

Njae, nu spårar du lite. Jag är väl medveten om att Pio G9 är det bästa som går att uppbringa, men finner prislappen omotiverat hög. Därför söker jag vettiga alternativ - alltså inte top notch, men fortfarande bra produkter. Som det verkar i dagsläget finns ingen erkänt vettig produkt i ett mellansegment, något som finns flera gånger om ifall man istället sneglar åt 42" eller 50". Pio förefaller vara mer eller mindre ohotad herre på täppan i segmentet.

Då får du nöja dig med den som LG erbjuder och sedan om ett år kanske när Pio 60" har blivit billigare då kan du köpa den oxå och samla på många tv från olika märken. :(

Eftersom jag inte har någon större brådska med mitt inköp väntar jag hellre lite och ser om prisbilden (läs: efterfrågan vs. utbud) ändras till min favör.

hee hee om du vill ha tv i den storlek måste du satsa pengar oxå. Jag har nu Pio 5060H och ångrar mig varför jag satsade inte på den från början. Det segment som du vill satsa på är ganska dyrt att producera.

Självklart måste man betala för bra produkter, det är inga konstigheter. Jag betalar gladeligen för premium, dock ska jag vara säker på att få tillbaka något jag anser ligger i god relation till de extra pengarna jag lägger. Dock finner jag inte prisskillnaden mellan två likvärdiga apparater i 50 respektivt 60 tum motiverad idag (se mitt tidigare exempel med Pio G9). Mycket riktigt är segmentet jag jagar i dyrt att producera, något som till stor del idag beror på att efterfrågan är relativt begränsad - det är en grundlägande nationalekonomisk mekanism. Jag upplevde exakt samma sak när första platt-TV:n inhandlades, långt innan platt-TV blev gemene mans väggdekoration.

Mvh

För 30-40kkr går det utmärkt att köpa en 60" platt-TV, jag är dock inte beredd att släpa hem vad skit som helst. Huvudfrågan för min del är hur läget kommer att se ut om ungefär ett halvår - värt att vänta eller inte. Eftersom dagens mellansegment i denna storleksklass uppenbarligen inte är särskilt väl utvecklat förefaller det vara en sjusärdeles god idé att vänta.

Projektor är bara att glömma? Då kan du ju annars få riktigt (>100") bild B)

Projektorn är förpassad till biorummet. Då vardagsrummet är del av en större yta (c:a 150kvm utan direkta avskiljare) som går i modern kokainstil med kliniska väggar och tak passar en projektor inte in för fem öre. Hade jag kunnat "möblera bort" en projektor och få den monterat något sånär diskret hade denna tråd aldrig existerat. Bakom soffan från vilken jag skriver detta inlägg är det många meter tak, och att mitt i en öppen yta montera en projektor fungerar helt enkelt inte. Skulle jag bryta mot denna oskrivna regel lär jag få dyka efter projjen i poolen efter att kvinnan i huset fått syn på den :)

Postad 10 August 2008 - 15:44

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Du har ju ändå ett alternativ som kan vara värt att fundera på.....

Samsung PS-58P96FD
https://www.prisjakt...t.php?pu=229395

.........har droppat ganska mycket i pris också och kan man nog säga är ganska prisvärd nu. Personligen så tycker jag samsung plasmor ger väldigt fin bild och speciellt p96 i 50 storleken, har ej själv bevittnat den i 58 storleken.

Postad 10 August 2008 - 15:45

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Det var det jag var rädd för, att en del (eller rent av merparten) av sextiotummarna var rätt usla. Pio G9 utgör sannolikt det idag vettigaste köpet. Nu är det mer eller mindre bekräftat, lägger man inte runt 60kkr eller mer blir det inget vidare.

För min del blir det till att vänta tills sextiotummarna börjat dala lite i pris, kanske sker det redan under hösten då det trillar in en del nya modeller.

Njae, nu spårar du lite. Jag är väl medveten om att Pio G9 är det bästa som går att uppbringa, men finner prislappen omotiverat hög. Därför söker jag vettiga alternativ - alltså inte top notch, men fortfarande bra produkter. Som det verkar i dagsläget finns ingen erkänt vettig produkt i ett mellansegment, något som finns flera gånger om ifall man istället sneglar åt 42" eller 50". Pio förefaller vara mer eller mindre ohotad herre på täppan i segmentet.

Eftersom jag inte har någon större brådska med mitt inköp väntar jag hellre lite och ser om prisbilden (läs: efterfrågan vs. utbud) ändras till min favör.

Självklart måste man betala för bra produkter, det är inga konstigheter. Jag betalar gladeligen för premium, dock ska jag vara säker på att få tillbaka något jag anser ligger i god relation till de extra pengarna jag lägger. Dock finner jag inte prisskillnaden mellan två likvärdiga apparater i 50 respektivt 60 tum motiverad idag (se mitt tidigare exempel med Pio G9). Mycket riktigt är segmentet jag jagar i dyrt att producera, något som till stor del idag beror på att efterfrågan är relativt begränsad - det är en grundlägande nationalekonomisk mekanism. Jag upplevde exakt samma sak när första platt-TV:n inhandlades, långt innan platt-TV blev gemene mans väggdekoration.

För 30-40kkr går det utmärkt att köpa en 60" platt-TV, jag är dock inte beredd att släpa hem vad skit som helst. Huvudfrågan för min del är hur läget kommer att se ut om ungefär ett halvår - värt att vänta eller inte. Eftersom dagens mellansegment i denna storleksklass uppenbarligen inte är särskilt väl utvecklat förefaller det vara en sjusärdeles god idé att vänta.

Projektorn är förpassad till biorummet. Då vardagsrummet är del av en större yta (c:a 150kvm utan direkta avskiljare) som går i modern kokainstil med kliniska väggar och tak passar en projektor inte in för fem öre. Hade jag kunnat "möblera bort" en projektor och få den monterat något sånär diskret hade denna tråd aldrig existerat. Bakom soffan från vilken jag skriver detta inlägg är det många meter tak, och att mitt i en öppen yta montera en projektor fungerar helt enkelt inte. Skulle jag bryta mot denna oskrivna regel lär jag få dyka efter projjen i poolen efter att kvinnan i huset fått syn på den B)

Ja då är det bara att vänta för dig då!

Mvh

Postad 10 August 2008 - 16:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
"Projektorn är förpassad till biorummet. Då vardagsrummet är del av en större yta (c:a 150kvm utan direkta avskiljare) som går i modern kokainstil med kliniska väggar och tak passar en projektor inte in för fem öre. Hade jag kunnat "möblera bort" en projektor och få den monterat något sånär diskret hade denna tråd aldrig existerat. Bakom soffan från vilken jag skriver detta inlägg är det många meter tak, och att mitt i en öppen yta montera en projektor fungerar helt enkelt inte. Skulle jag bryta mot denna oskrivna regel lär jag få dyka efter projjen i poolen efter att kvinnan i huset fått syn på den"

Nu vet jag ju inte exakt hur ditt vardagsrum ser ut men av vad jag läser så verkar det inte helt olikt vårt. Nämligen öppen planlösning, kokainvita väggar och rätt klinisk inredningsstil i allmänhet.

Jag trodde själv när vi flyttade in att det skulle bli svårt att få en projektorlösning att passa in rent stilmässigt. Men om jag får säga det själv tycker jag att jag fått till en integrerad lösing som både är hyfsat diskret (iaf vad gäller själva duken och projjen) och snygg som inte sticker ut mer än nödvändigt.

Många som besöker oss brukar inte ens först veta att vi har en sån anläggning förrän man pekar på grejerna och berättar för dom.

Högtalare går ju att göra väldigt diskreta om man bara vill.

Kika in i vårt galleri så kanske du får lite inspiration och ideér?

Lycka till! B)

Postad 10 August 2008 - 21:55

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Du har ju ändå ett alternativ som kan vara värt att fundera på.....

Samsung PS-58P96FD
https://www.prisjakt...t.php?pu=229395

.........har droppat ganska mycket i pris också och kan man nog säga är ganska prisvärd nu. Personligen så tycker jag samsung plasmor ger väldigt fin bild och speciellt p96 i 50 storleken, har ej själv bevittnat den i 58 storleken.

Ska titta närmare på den samt om möjligt få tag i en ÅF som har den hemma. Stort tack för tipset!

Nu vet jag ju inte exakt hur ditt vardagsrum ser ut men av vad jag läser så verkar det inte helt olikt vårt. Nämligen öppen planlösning, kokainvita väggar och rätt klinisk inredningsstil i allmänhet.

Kika in i vårt galleri så kanske du får lite inspiration och ideér?

Lycka till! B)

Jag har försökt övertala inredningsarkitekten men det finns tyvärr inte en chans. Mina problem är rätt rejäla i jämförelse med dina, bakom din projj var det trots allt inte alltför långt till en vägg. Det är där min sko klämmer - sätter jag upp en projektor i taket så kommer den sitta långt ifrån närmsta vägg främst bakom och därför se mycket märklig ut. Lite som ett UFO på takstativ som flugit vilse. Cirka 5m till höger om en eventuell projektor sitter 4st enorma fönster, efter det är närmaste vägg mellan 10 och 15 meter bort oavsett åt vilket håll man tittar. En projektor mitt i en så stor och helt öppen kokainvit miljö är extremt svår att få in. Till detta kommer det faktum att jag _alltid_ vill ha en väldigt stor skärm, inte bara när det ska tittas på film. Den totala "holy shit"-känslan skall permanent infinna sig både hos oss som bor i huset och dess besökare. Däremot kan du betrakta idén med att bygga konsol runt den motordrivna duken som rejält lånad - snickaren är underrättad och biorummet skall minsann begåvas med en sådan!

Postad 21 August 2008 - 16:04

aerandir
  • aerandir
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kan ordna Pioneer PDP-LX6090 ( 60") för vettiga priser. Hojta till.

Postad 21 August 2008 - 16:11

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
hojt hojt ,)

Postad 21 August 2008 - 18:51

Zapp
  • Zapp
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Kan ordna Pioneer PDP-LX6090 ( 60") för vettiga priser. Hojta till.

HOJTA HOJTA skicka pm om du vill

Mvh Zapp

Postad 27 August 2008 - 16:37

aerandir
  • aerandir
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

hojt hojt ,)

tar emot bud, så buda på. Tv finns det gott om :)

Redigerat av aerandir, 27 August 2008 - 16:39.

Postad 27 August 2008 - 16:48

aerandir
  • aerandir
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Btw för att underlätta lite så svara gärna i form av ett PM.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.