Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Flyttar till ny lägenhet och behöver ljuddämpa.

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 August 2008 - 13:08

Unregistered1a52be44
  • Unregistered1a52be44
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Vet att det finns relativt många trådar om just detta ämne, Jag har dock läst igenom dom flesta utan att bli mycket smartare.. Dom flesta vill isolera åt alla håll och även få en grym ljudbild.
Jag kommer inte andvända värstinggrejjer utan är endast ute efter att inte störa grannarna.

Jag flyttar till en ny lägenhet snart och planera att bygga biorum.
Nya lägenheten är ett radhus, dvs jag har bara en granne vägg i vägg mot en vägg.

Jag har planerat att ljudisolera hela rummet, vet dock inte hur. Är det smartast att bara klä den väggen som går till grannen med något slags tyg?
Tror nog grannen kommer klaga på basen endast.

Hur skulle ni ha gjort?
Såhär ser rummet ut:
Bifogad fil  biorum.bmp   1.23MB   52 Antal nerladdningar

Postad 10 August 2008 - 15:27

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Att ljuddämpa ett rum i en lägenhet med avsikt att inte störa grannarna är mycket svårt.
Att hänga tyg längst med väggen hjälper absolut ingenting då det är basen de kommer klaga på.

Det bästa jag kan tänka mig att du kan göra är att regla upp hela rummet på nytt och klä hela rummet med markskivor. Det skulle hjälpa till att isolera ditt rum ifrån grannarna ner till en viss frekvens. Dock kommer basen fortfarande störa grannarna.

Du borde istället lägga energi på att reglera rummet så att det rent akustiskt låter bra för dig och sedan hålla dig på rimliga ljudnivåer när det börjar närma sig kvällskvisten.

/Christopher

Postad 10 August 2008 - 15:40

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Bygg en vägg med luftspalt och ha ex Mineralsinus mellan och ta träskivor och gipsskivor, gör så på de väggar som behövs

Ta sedan och minimera bas vibrationerna på så sätt att du sätter dämpfötter under högtalare och sub, spelar bättre och finare då

Thomas

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.