Ska man "vänja in" en ny plasma? Hur och hur länge i sådant fall?
36 svar till detta ämne
Postad 11 August 2008 - 15:21
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hey! Jag köpte en ny Samsung 50" Full HD Plasma i dagarna, nämligen Samsung PS-50A557S3F, och tänkte höra en sak med er. Är det så att man ska "vänja in" den eller något? Jag har läst att folk kör med reducerad kontrast och ljusstyrka en viss tid innan de börjar köra som man vill ha osv. Ska man göra så? Varför i sådant fall? Exakt hur och hur länge ska jag göra detta med min tv?[/b] Jag har nu kört med full styrka i ett par dagar och är lite nojig att jag inte borde ha gjort det. Tacksam för svar!
Postad 11 August 2008 - 17:40
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Postad 11 August 2008 - 17:47
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Du ska vänja in aka köra in en plasma under dem första 200 timmarna.
Sänk kontrasten + ljusstyrkan och kör inte i dynamiskt läge aldrig , de blir bara dålig bild då, kör i movieplus / cinema eller vad samsung erbjuder.
Sänk kraftigt från t.ex 70 till 25 på alla ställen, då har du kört in en plasma precis som man kör in motorn på en ny moped. Man får inte köra full fart direkt,
Sedan kan du höja igen efter 200 timmar kontrasten + ljusstyrkan men du behöver inte sänka jättemycke o få dålig bild utan en del i vilket fall. Hoppas jag varit till hjälp  Mvh
Postad 11 August 2008 - 18:17
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Måste man sänka ljusstyrkan och kontrasten eller räcker det med att bara köra filmläge?
Redigerat av mannealm, 11 August 2008 - 18:18.
Postad 11 August 2008 - 19:11
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Sänka ljusstyrkan och kontrasten behövs + filmläge.
Mvh:)
Postad 11 August 2008 - 20:05
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Måste man verkligen det?
Står det i instruktionsböckerna till och med?
Allvarligt...
?
Redigerat av mannealm, 11 August 2008 - 20:05.
Postad 11 August 2008 - 20:53
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
För bästa resultat så skall man köra in en plasma för att plasmacellerna skall få tid att stabilisera sig, det gör så att man inte behöver oroa sig för inbränningar vid normalt användande. Jag har aldrig sett en inkörd plasma som har inbrännningar och då har jag själv lämnat min PX70 på i timtal med fasta bilder samt att ungarna har glömt att slå av dvdn så menyn kan ha visats en hel dag hemma. På sin höjd endast ytterst svag ghosting som kan uppkomma när vit text visas länge mot mörk bakgrund.
De brukar rekommendera drygt 200timmar och ca 50% på kontrast & ljusstyrka. Likväl som man kör in en ny bil & motorcyckel så bränner man inte järnet på en plasma heller från dag 1.
Postad 11 August 2008 - 21:39
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Tack så mycket för svar! Jag borde egentligen ha googlat eller sökt i forumet på detta men jag trodde inte innan att det fanns så mycket info redan. Sorry för det!
Jag körde typ de första 3-4 dagarna på max kontrast och sådär som jag ville ha det. Men nu så jobbar jag på med inkörningen.
Postad 11 August 2008 - 22:12
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
nejnej, du gjorde rätt i att fråga här
Grattis till ett underbart köp av tv.
Mvh
Postad 11 August 2008 - 23:45
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Tack!
Tv:n är skitnice!
Jag är dock lite besviken på detta skit som kallas judder när jag spelar upp .mkv filer i 720p och 1080p från datorn via hdmi. Jag kände inte till fenomenet innan, men började googla när jag upptäckte hackandet för ett par dagar sedan. Jag hade bara hört att det var bra att det skulle stå 24 efter 1080p vilket det gjorde på denna tv:n. Men sedan att tv:n skulle stödja hz som 48, 96 och 120 hade jag ingen aning om  . Det är inte alls kul eftersom att .mkv/x-264 i HD och X-Box 360 är det enda som jag bryr mig om att det ska funka perfekt på tv:n. Jag har dock läst något om att det ska gå att fixa till i viss mån på något sätt... Men det blir en annan tråd iövermorgon eller något, om jag inte lyckas ta reda på det på egen hand.
Redigerat av Gatubarn, 11 August 2008 - 23:48.
Postad 11 August 2008 - 23:48
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Ska säga på rak arm. En himla massa problem och codecs som instaleras hjälper inte enbart utan mycket hänger på grafikkortet och inställningar där i HZ och kablar m.m.
Tips: Använd datorn till dvd filmer , musik , visa bilder m.m
Köp en blu-ray spelare .
Nu kostar ju blu-ray filmer 99 kr styck enbart på Mediamarkt. Annars kan du ju satsa på en blu-ray brännare.
Tips bara dock  Mvh
Postad 12 August 2008 - 00:00
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Sänka ljusstyrkan och kontrasten behövs + filmläge.
Mvh:)
Nej. Bara kontrasten. Brightness(ljus) har inget med "inbränning att göra.
Postad 12 August 2008 - 00:02
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
hmm well en snubbe från företaget Pioneer uppmana mig när ja fråga hur man skulle göra när det blir av att köpa en plasma. Då sa han att man skulle sänka ljusstyrkan .. men men who knows
Postad 12 August 2008 - 00:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
hmm well en snubbe från företaget Pioneer uppmana mig när ja fråga hur man skulle göra när det blir av att köpa en plasma. Då sa han att man skulle sänka ljusstyrkan .. men men who knows 
Han skulle sagt kontrasten.... Det är kontrasten som gör en bild ljusstarkare. Maskinen ger ifrån sig starkare ström för att höja kontrasten vilket också ibland hörs på nätdelen. Gör allt för att undvika lägen som heter dynamisk och liknande. Egentligen kan du ha kontrasten väldigt lågt. Men då tar det längre tid att "bränna" in fosforen. Ljuset, eller svärta, som den borde döpas till, kontrollerar nivån på svärtan. Du kan räkna med att bilden ser lite utvättad ut med för hög svärta(eller säger man låg?). Även mitt på dagen får du nöja dig med att ha låg kontrast, så höj den inte, även om du är frestad.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 August 2008 - 00:28.
Postad 12 August 2008 - 08:17
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Tack så mycket för svar! Jag borde egentligen ha googlat eller sökt i forumet på detta men jag trodde inte innan att det fanns så mycket info redan. Sorry för det!
Jag körde typ de första 3-4 dagarna på max kontrast och sådär som jag ville ha det. Men nu så jobbar jag på med inkörningen.
För bästa bild ska du absolut inte köra max kontrast. När du ökar kontrasten så förlorar du en massa detaljer i bilden. Objekt som egentligen inte ska vara vita blir vita. Detaljer som du borde se försvinner. Faktum är att om man har bilden inställd på ett korrekt sätt, så kommer din kontrast vara så pass låg att du inte behöver bry dig om "inkörning". Även jag ville ha högre inställningar från början på min plasma, men jag satte inställningarna på "bio" och minskade kontrasten och ljusstyrkan lite under mitten - eftersom jag hört att den skulle köras in så. Nu vet jag att ljusstyrkan styr var svartnivån ligger, och att kontrasten inte ska vara så hög. Så även idag när jag har haft tvn ett tag och har kalibrerat bilden, så har jag inställningarna på ungefär samma nivå som jag hade vid inkörningen. Poängen är alltså att om alla hade sina inställningar på en korrekt nivå så skulle man inte behöva oroa sig om inkörning. Men nu är inte så fallet och den för höga kontrasten orsakar högre risk för inbränningar. Mitt tips till dig är att du skaffar en blu-ray-skiva som heter "DVE - Digital Video Essentials - HD Basics" Titta igenom hela materialet från början, så kommer du få en aha-upplevelse och förstå hur allt hänger ihop. Jag citerar det som står på baksidan: "If you are like most people, your High Definition TV is probably the most complex and least understood device in your home". Du har just köpt en tv för 17000 - tro mig när jag säger att det är värt att lära sig hur den fungerar...
Redigerat av schjak, 12 August 2008 - 08:19.
Postad 12 August 2008 - 09:25
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Ska säga på rak arm. En himla massa problem och codecs som instaleras hjälper inte enbart utan mycket hänger på grafikkortet och inställningar där i HZ och kablar m.m.
Tips: Använd datorn till dvd filmer , musik , visa bilder m.m Köp en blu-ray spelare .
Nu kostar ju blu-ray filmer 99 kr styck enbart på Mediamarkt. Annars kan du ju satsa på en blu-ray brännare.
Tips bara dock Mvh
Fan då! Att börja köpa bluray filmer är tyvärr uteslutet. Kommer man märka av juddret mindre när man kollar på en riktig blur film från en bluray spelare? Fan jag börjar nästan fundera på att lämna tillbaka tv:n för att byta mot en Samsung 50" Plasma med 48, 72, 96 eller 120 hz. Finns det ens? Om inte så skulle det vara värt besväret att packa ner och köra tillbaka tvn för att byta mot en Samsung 50" Plasma 100hz? För bästa bild ska du absolut inte köra max kontrast. När du ökar kontrasten så förlorar du en massa detaljer i bilden. Objekt som egentligen inte ska vara vita blir vita. Detaljer som du borde se försvinner.
Faktum är att om man har bilden inställd på ett korrekt sätt, så kommer din kontrast vara så pass låg att du inte behöver bry dig om "inkörning". Även jag ville ha högre inställningar från början på min plasma, men jag satte inställningarna på "bio" och minskade kontrasten och ljusstyrkan lite under mitten - eftersom jag hört att den skulle köras in så. Nu vet jag att ljusstyrkan styr var svartnivån ligger, och att kontrasten inte ska vara så hög. Så även idag när jag har haft tvn ett tag och har kalibrerat bilden, så har jag inställningarna på ungefär samma nivå som jag hade vid inkörningen.
Poängen är alltså att om alla hade sina inställningar på en korrekt nivå så skulle man inte behöva oroa sig om inkörning. Men nu är inte så fallet och den för höga kontrasten orsakar högre risk för inbränningar. Mitt tips till dig är att du skaffar en blu-ray-skiva som heter "DVE - Digital Video Essentials - HD Basics" Titta igenom hela materialet från början, så kommer du få en aha-upplevelse och förstå hur allt hänger ihop. Jag citerar det som står på baksidan: "If you are like most people, your High Definition TV is probably the most complex and least understood device in your home". Du har just köpt en tv för 17000 - tro mig när jag säger att det är värt att lära sig hur den fungerar...
Det låter intressant! "DVE - Digital Video Essentials - HD Basics", den ska jag kolla upp. Det är en köp bluray och ingen gratisvara va? Hur checkar jag den om jag inte har en blurayspelare? Finns den som DVD eller att ladda i x-264 (om detär en gratisvara dvs)?
Redigerat av Gatubarn, 12 August 2008 - 09:23.
Postad 12 August 2008 - 09:33
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Finns en för vanlig DVD också och den heter kort och gott Digital Video Essentials eller DVE. Inställnings tips för hur du använder den hittar du här: http://www.component...?showtopic=5901Menyerna är helt opedagogiskt upplagada så det kan vara svårt att hitta de bilderna man vill ha men följ guiden ovan så underlättar det mycket.
Postad 12 August 2008 - 09:57
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Fan då! Att börja köpa bluray filmer är tyvärr uteslutet. Kommer man märka av juddret mindre när man kollar på en riktig blur film från en bluray spelare? Fan jag börjar nästan fundera på att lämna tillbaka tv:n för att byta mot en Samsung 50" Plasma med 48, 72, 96 eller 120 hz. Finns det ens? Om inte så skulle det vara värt besväret att packa ner och köra tillbaka tvn för att byta mot en Samsung 50" Plasma 100hz?
Är du säker på att TVn du har inte stödjer 48, 72, 96 eller 120? Jag är inte så haj på samsung, så jag vet inte vad "24p real movie" betyder, men vad jag vet är att det inte alltid märks när en tv switchar till 96 Hz. Min TV, panasonic px80, har en label som heter 24p playback, vilket betyder att den kan ta emot en 24p-signal och när den gör det switchar den till 96Hz. Detta är inte helt självklart och det märks inte heller när den gör detta. Det som krävs är att man matar den med en signal på 1920x1080 med frekvensen 24Hz. Man kan däremot inte skicka typ 72Hz till tvn med HDMI utan det är 24Hz som gäller. För att du ska få judderfritt från din dator så är det första steget att mata med en signal på 24, 48, 96 eller 120Hz. Att din tv är märkt "1080p24" betyder att den kan ta emot en signal från datorn med upplösningen 1920x1080@24Hz. Så ett första steg vore att försöka skicka detta från din dator. Du får kanske ladda ner någon drivare eller program som gör att du kan skicka detta. Det hänger också på om ditt grafikkort klarar det... Sen om din TV inte anpassar frekvensen till ett lämpligt värde när den får en signal på 24Hz, så är det inte mycket att göra åt. Men man kan ju hoppas... En annan variant är att köpa en ps3, mediaspelare (t.ex. popcorn hour eller TVix) eller blu-rayspelare som klarar att skicka 1920x1080@24Hz, om din dator inte kan det... vore dock tråkigt om din tv inte klarar att spela upp i rätt frekvens, kanske skulle du byta till en tv som du VET klarar det. Kan inte hitta så mycket specar om den här TVn på nätet tyvärr... Visst finns DVE till DVD, men den innehåller inte det material som handlar om HD, vilket jag tycker är bra för de som vill veta mer om sin nya HDTV. Standarden har ändrats - ska du titta på HD så ska din tv kalibreras i HD. Så jag rekommendera blu-rayversionen, om den går att få tag materialet utan skiva kan jag inte uttala mig om men om det gick skulle det också fungera bra...
Postad 12 August 2008 - 09:59
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Finns en för vanlig DVD också och den heter kort och gott Digital Video Essentials eller DVE.
Inställnings tips för hur du använder den hittar du här:
http://www.component...?showtopic=5901
Menyerna är helt opedagogiskt upplagada så det kan vara svårt att hitta de bilderna man vill ha men följ guiden ovan så underlättar det mycket.
Tackar!
Postad 12 August 2008 - 10:16
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Är du säker på att TVn du har inte stödjer 48, 72, 96 eller 120? Jag är inte så haj på samsung, så jag vet inte vad "24p real movie" betyder, men vad jag vet är att det inte alltid märks när en tv switchar till 96 Hz. Min TV, panasonic px80, har en label som heter 24p playback, vilket betyder att den kan ta emot en 24p-signal och när den gör det switchar den till 96Hz. Detta är inte helt självklart och det märks inte heller när den gör detta. Det som krävs är att man matar den med en signal på 1920x1080 med frekvensen 24Hz. Man kan däremot inte skicka typ 72Hz till tvn med HDMI utan det är 24Hz som gäller.
För att du ska få judderfritt från din dator så är det första steget att mata med en signal på 24, 48, 96 eller 120Hz. Att din tv är märkt "1080p24" betyder att den kan ta emot en signal från datorn med upplösningen 1920x1080@24Hz. Så ett första steg vore att försöka skicka detta från din dator. Du får kanske ladda ner någon drivare eller program som gör att du kan skicka detta. Det hänger också på om ditt grafikkort klarar det... Sen om din TV inte anpassar frekvensen till ett lämpligt värde när den får en signal på 24Hz, så är det inte mycket att göra åt. Men man kan ju hoppas... En annan variant är att köpa en ps3, mediaspelare (t.ex. popcorn hour eller TVix) eller blu-rayspelare som klarar att skicka 1920x1080@24Hz, om din dator inte kan det... vore dock tråkigt om din tv inte klarar att spela upp i rätt frekvens, kanske skulle du byta till en tv som du VET klarar det. Kan inte hitta så mycket specar om den här TVn på nätet tyvärr...
Visst finns DVE till DVD, men den innehåller inte det material som handlar om HD, vilket jag tycker är bra för de som vill veta mer om sin nya HDTV. Standarden har ändrats - ska du titta på HD så ska din tv kalibreras i HD. Så jag rekommendera blu-rayversionen, om den går att få tag materialet utan skiva kan jag inte uttala mig om men om det gick skulle det också fungera bra...
Jag hittar 24, 50, 60, 59, 29i hz och ett par fler när jag bläddrar bland alternativen på datorn. Jag är nästan säker på att tv:n inte gör om 24hz till 96 eller någon annan rätt frekvens. Jag har aldrig läst något om det iaf. Men jag hajar inte riktigt, jag trodde att tvn visade den frekvens som jag väljer i datorn bara. Om inte 96 finns där så klarar inte tvn det punkt slut trodde jag. Har jag fattat det rätt nu att det här med 24 är en enda stor bluff? Att det skrivs ut 24 hit och dit menas bara att tvn KAN ta emot signalen, men sedan hur den hanterar det är inte ens något som står på pappret? För jag har hela tiden trott att står det 24 bredvid 1080p så betyder det att full HD kan spelas upp på bästa sätt! Jag köpte tv:n i onsdags och jag kommer inte ihåg om det var 1 eller 2 veckors öppet köp/bytesrätt. Jag har hur som helst antingne 1 eller 8 dagar på mig. Det jobbiga är bara att jag dragit av klistermärkena på tvn som satt i hörnen. Kan detta vara en anledning till att man inte har öppetköp llängre? OM jag nu skulle byta tv:n, finns de någon Samsung 50" Plasma Full HD som någon här VET klarar att spela upp Full HD utan judder!?
Redigerat av Gatubarn, 12 August 2008 - 10:37.
Postad 12 August 2008 - 10:55
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Seriöst detta går ju för långt schjak . Du kan ju inte få honom att ångra sitt köp, hur negativa e folk här? Men det verkar som teven enbart klarar hz : 24/50/60 istället för 24/48 osv. Om du vill häva köpet sätt tillbaka klisterlappen om du har kvar den och säg att teven inte duger helt enkelt. Kan hänvisa till bättre kvalite och samtidigt 24/P äkta playback. E det just netonet eller någon butik du har kredit du vill handla på? Annars visar jag E-handel och samtidigt fysiska butiker till bra pris här: https://www.prisjakt...kt.php?p=284645 (kolla omdömen på 42 tums modellen så ser du hur sjukt bra den fått och hur fina bilder dem tagit med en bra kamera som gör rättvisa åt bildkvaliteten) då "experterna" klagar på solljus och webbläsare , lol jag köper ju inte en dyr plasma för koppla in den i datorn och gnälla på datorns fel =) Den är tydligen näst bäst efter pioneers dyra, Annars har jag världens bästa tv 2007/2008 till dig https://www.prisjakt...kt.php?p=187986Om budgeten klarar 2000 kr mer borde du definitivt satsa på den. Båda modeller klarar 24/P men 1500 mer än panasonics för pioneern skulle jag valt. Mvh
Postad 12 August 2008 - 11:13
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Seriöst detta går ju för långt schjak . Du kan ju inte få honom att ångra sitt köp, hur negativa e folk här?
Men det verkar som teven enbart klarar hz : 24/50/60 istället för 24/48 osv. Om du vill häva köpet sätt tillbaka klisterlappen om du har kvar den och säg att teven inte duger helt enkelt.
Kan hänvisa till bättre kvalite och samtidigt 24/P äkta playback. E det just netonet eller någon butik du har kredit du vill handla på? Annars visar jag E-handel och samtidigt fysiska butiker till bra pris här:
https://www.prisjakt...kt.php?p=284645 (kolla omdömen på 42 tums modellen så ser du hur sjukt bra den fått och hur fina bilder dem tagit med en bra kamera som gör rättvisa åt bildkvaliteten) då "experterna" klagar på solljus och webbläsare , lol jag köper ju inte en dyr plasma för koppla in den i datorn och gnälla på datorns fel =)
Den är tydligen näst bäst efter pioneers dyra,
Annars har jag världens bästa tv 2007/2008 till dig https://www.prisjakt...kt.php?p=187986
Om budgeten klarar 2000 kr mer borde du definitivt satsa på den.
Båda modeller klarar 24/P men 1500 mer än panasonics för pioneern skulle jag valt.
Mvh
Jag har inte ens kvar klistermärkena. Hmm, det kan då bli svårt att häva köpet, tror du inte? Om det gick så skulle jag lätt ha råd med att plussa på 3-4 000 . Men jag skulle fortfarande vilja ha 50" Plasma och helst Samsung. Jag kanske helt enkelt får leva med detta judder jidder. Det lär ju inte dröja mer än 3-4 år innan man vill ha en ny ändå. m,en 3 år, hehe snyft  . Jag ser ju med jämna mellanrum hur bilden gräddigt flyter för en sekund, sen så förstörs det av juddretl. Usch..
Postad 12 August 2008 - 11:16
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Varför just samsung? Jag var likadan som dig och gillade samsung men dem gör medel kvalite till medelpris och detta priset var för högt. Välj värdens bästa plasma tv istället med ansi kontrast på 2300 medans samsung ligger på 600.
Pioneer är ju bäst på rörelser m.m, förstår inte varför du inte vill ha den bästa till ett bra pris du var villig att betala?
Pioneer 5080XD . sök på prisjakt.nu så får du se hur bra omdömen och tester den fått.
Den slår din samsung right out of the box kan jag lova
Mvh
Postad 12 August 2008 - 11:41
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Jag hittar 24, 50, 60, 59, 29i hz och ett par fler när jag bläddrar bland alternativen på datorn. Jag är nästan säker på att tv:n inte gör om 24hz till 96 eller någon annan rätt frekvens. Jag har aldrig läst något om det iaf. Men jag hajar inte riktigt, jag trodde att tvn visade den frekvens som jag väljer i datorn bara. Om inte 96 finns där så klarar inte tvn det punkt slut trodde jag. Har jag fattat det rätt nu att det här med 24 är en enda stor bluff? Att det skrivs ut 24 hit och dit menas bara att tvn KAN ta emot signalen, men sedan hur den hanterar det är inte ens något som står på pappret? För jag har hela tiden trott att står det 24 bredvid 1080p så betyder det att full HD kan spelas upp på bästa sätt!
Jag köpte tv:n i onsdags och jag kommer inte ihåg om det var 1 eller 2 veckors öppet köp/bytesrätt. Jag har hur som helst antingne 1 eller 8 dagar på mig. Det jobbiga är bara att jag dragit av klistermärkena på tvn som satt i hörnen. Kan detta vara en anledning till att man inte har öppetköp llängre?
OM jag nu skulle byta tv:n, finns de någon Samsung 50" Plasma Full HD som någon här VET klarar att spela upp Full HD utan judder!?
Ge inte upp hoppet än! Nej, faktiskt fungerar det inte så att du väljer en frekvens och sen visas den. Det du väljer är bildfrekvensen på insignalen, det är egentligen inget som säger att skärmen kommer att få samma uppdateringsfrekvens - även om det oftast är så det fungerar på en datorskärm. På en TV däremot fungerar det inte alltid så. Bara för att 96 Hz inte står med i listan betyder det inte att den inte klarar det. PX80 visar 96Hz när den får 24Hz in. 96Hz går inte att välja på den TVn heller. Standardinsignaler för TV är 24Hz (blu-ray), 50 Hz och 60 Hz. Vad som sedan visas på skärmen är lite olika. T.ex. så visar en 100Hz CRT eller plasma 100Hz på skärmen, men det den får in är ju fortfarande 50 Hz. Står det 24p på en TV betyder det att den har stöd för den signalen. Det du ska välja på din dator är 24Hz, det är samma som en blu-rayspelare skickar (helst iaf). Annars är det ingen chans att du får en judderfri bild, för om du väljer 60 Hz t.ex. så kommer datorn att skicka en bild som redan juddrar till din TV!! Det finns pioneer-plasmor som kan fixa till detta, men alla andra märken kommer att visa en juddrande bild om du gör såhär för det är den signalen TVn får. Så se nu till att skicka 24 Hz till din TV, du hade ju med det valet. Du behöver inte oroa dig för att tvn kommer att visa bilden i 24 Hz, den kommer visa det i en högre frekvens - annars hade det sett ut som bilden blinkade. Förhoppningsvis använder den en jämn multipel av 24. Det finns ju en risk att den visar det i 100 Hz eller 60Hz, och det vore synd. Troligen kommer du inte kunna se vilken frekvens som visas, utan det du får göra är att titta på bilden och se om den juddrar mindre om du väljer 24Hz. Gör den det så är det ju bra. 2 veckor öppet köp är det som gäller förresten om du köpte TVn på nätet. Och de kan gå med på det även om du har plockat av märkena. Och ska du lägga till pengar så skulle även jag säga pioneer. Men kolla först att du skickar 24Hz innan du ångrar dig... Seriöst detta går ju för långt schjak . Du kan ju inte få honom att ångra sitt köp, hur negativa e folk här?
?? Det var inte jag som fick honom att fundera på att byta, det var han själv som tog upp det. Jag försöker ju faktiskt hjälpa honom med tvn han har... Du föreslår ju själv en massa modeller trots att vi faktiskt inte ännu vet om det ens skickas rätt signal till TVn...
Redigerat av schjak, 12 August 2008 - 11:53.
Postad 12 August 2008 - 11:57
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Schjak hjälper bara till. Han har inte fått mig till någonting
Jag är l ite sugen på att häva köpet. Men som sagt, klistermärkena är borttagna och slängda så troligtvis tar dem inte tillbaka dne i det skiktet. En 50" plasma är jävligt otymplig också, man pallar inte packa ned och åka in och hoppas att dem inte märker det, ringer man och frågar angående detta så känns det helt säkert att dem säger nej då märkena är borttagna. Men jag kanske tar och ringer imorn i alla fall för säkerhetsskull. Går det så går det, och då kan jag börja tänka på en pioneer 50 plasma för under 23 00 totalt. Går det inte så får man väl bara acceptera och gå hem och testa alla möjliga inställningar för att få så lite judder som möjligt!
Postad 12 August 2008 - 12:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
WSR testar Sammys A5-plasma i senaste nummret och enl den hanterar den inte 1080p24 med rätt frekvens, de såg ingen skillnad om man matade med 24 eller 60 hz vilket betyder att den inte gör helt rätt.
Nu var ju detta US-modellen men det skulle överraska om EU diton fungerar annorlunda.
Redigerat av pacman, 12 August 2008 - 12:12.
Postad 12 August 2008 - 13:26
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hur kollar man upp vilka apparater som visar rätt hz, alltså helst 72, 96 eller 120? Jag hittade en lista: http://www.avsforum....ad.php?t=997138Är denna pålitlig?
Postad 13 August 2008 - 08:46
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Postad 13 August 2008 - 11:23
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Nej, det är den inte . Unwatchable flicker at 48Hz står det på panasonics modeller men det är ren bs
stämmer absolut inte.
Enligt dem klarar typ bara pioneer 24/P men panasonic klarar ju de galant?
konstig sida =) häng inte för mycke där =)
Ska du häva köpet eller vara nöjd? Min brorsas gamla samsung lcd klarar 720P blu-ray i typ säkert 50 hz så du har lotto att din klarar ivf 24 hz o allt de där dubbla 48 hz osv.
Var nöjd , eller häv köpet
Isåfall kan du kolla på Pioneer 5080XD.
Mvh
Postad 13 August 2008 - 12:34
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Nej, det är den inte . Unwatchable flicker at 48Hz står det på panasonics modeller men det är ren bs stämmer absolut inte.
Enligt dem klarar typ bara pioneer 24/P men panasonic klarar ju de galant? konstig sida =) häng inte för mycke där =)
Ska du häva köpet eller vara nöjd? Min brorsas gamla samsung lcd klarar 720P blu-ray i typ säkert 50 hz så du har lotto att din klarar ivf 24 hz o allt de där dubbla 48 hz osv.
Var nöjd , eller häv köpet 
Isåfall kan du kolla på Pioneer 5080XD.
Mvh
Jag har inte riktigt bestämt mig än, hehe. Tv:n är lixom inbäddad eller vadman ska säga. Alla sladdar har lagts snyggt, klistermärkena har tagits bort osv. Jag har ingen bil att transportera tvn själv heller så det blir en massa bök om jag skulle byta. Jag behöver inte bar ahjälp med att lämna tillbaka min, utan även med att hämta den nya sen, hehe. Men jag ska nog göra så att jag ringer netonnet och kollar så det här med klistermärkena inte är något problem, är det det så mailar jag samsung och kollar om man på något sätt skulle kunna få tar i dessa klistermärken. Annars frågar jag också netonnet om man kan ge dem nån femhundring för att man klantat sig och tagit bort dem eller nåt, hehe. Kan min visa 48hz "osv"? Hur vet du det? Jag laddade in en ny firmwire tll tv:n via usb igår, men jag vet inte riktigt vad bra den gjorde. Jag har mailat Samsung och frågat dem lite om vad tv:n egentligen gör med 24 signalen den tar in. För när jag ställer in på 24 hz i datorn så blir det förjävligt på tvn. Bäst flyt får jag om jag ställer in på 50hz eller 25hzi och stänger av den här movieplus funktionen på tvn. Då ser det faktiskt skapligt ut. Jag frågade även i mailet vad den nya firmwiren gjorde för gott. Så jag väntar på svar från dem nu. Jag ska även se till att testa att köra en riktig bluray i en riktig spelare och se hur det ser ut då, så det inte bara är så att det är något med datorn/grafikkortet som ställer till det. Jag kollade in apparaterna du länkade förut. Den ena var bara 46" och den andra var inte full HD. Jag måste ha minst 50" och full hd (PLASMA). Kan du ínte visa mig ett par sådana som spelar upp 24p på rätt sätt? Tack!
Postad 13 August 2008 - 12:42
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Schjak hjälper bara till. Han har inte fått mig till någonting 
Jag är l ite sugen på att häva köpet. Men som sagt, klistermärkena är borttagna och slängda så troligtvis tar dem inte tillbaka dne i det skiktet. En 50" plasma är jävligt otymplig också, man pallar inte packa ned och åka in och hoppas att dem inte märker det, ringer man och frågar angående detta så känns det helt säkert att dem säger nej då märkena är borttagna. Men jag kanske tar och ringer imorn i alla fall för säkerhetsskull. Går det så går det, och då kan jag börja tänka på en pioneer 50 plasma för under 23 00 totalt. Går det inte så får man väl bara acceptera och gå hem och testa alla möjliga inställningar för att få så lite judder som möjligt!
Fråga kan man alltid. Man har alltid rätt att packa upp och prova en TV innan man bestämmer sig. Är den i samma skick som man fick den ska det vara ok. Att plocka av klistermärkena är kanske att räkna som ett "sämre skick", men efter att de fått tillbaka tvn måste den ändå testas och återställas innan den säljs igen, så det är inte säkert att märkena spelar roll. Allt hänger ju på hur mycket butiken vill att du ska behålla TVn. Antingen vill de att du ska vara en nöjd kund, kanske är de extra medgörliga om du beställer en annan TV från dem i samband med att du byter. Har du otur kanske de absolut vill att du ska behålla den och gör allt för att du inte ska få byta. Men då kan du också ta upp att produkten inte motsvarade förväntningarna, då det stod specat att den klarar 24p och du då trodde att den skulle klara judderfri uppspelning. Det finns en paragraf i konsumentköpslagen om det som handlar om att man har reklamationsrätt ifall kunden hade anledning att tro att en produkt skulle uppfylla vissa krav som den sedan inte gör. Så det finns även hopp om att du skulle kunna reklamera produkten. Att de skriver att den har 24p är ju trots allt ett medvetet sätt att lura mindre kunniga kunder att den har fullt stöd för 24p, och de hoppas helt enkelt på att kunden inte ska märka någon skillnad. Märker du skillnad så bör du ha rätt att reklamera. Det spelar i sådana fall ingen roll om de säger att det är inget fel på TVn, den här modellen är sådan. Hade man anledning att tro att produkten fungerar på ett visst sätt så har man reklamationsrätt, spelar ingen roll om det är fel på bara din TV eller om det är modellen som är sådan. Får man fråga vilken butik du köpte från?
Redigerat av schjak, 13 August 2008 - 12:43.
Postad 13 August 2008 - 12:50
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Fråga kan man alltid. Man har alltid rätt att packa upp och prova en TV innan man bestämmer sig. Är den i samma skick som man fick den ska det vara ok. Att plocka av klistermärkena är kanske att räkna som ett "sämre skick", men efter att de fått tillbaka tvn måste den ändå testas och återställas innan den säljs igen, så det är inte säkert att märkena spelar roll. Allt hänger ju på hur mycket butiken vill att du ska behålla TVn. Antingen vill de att du ska vara en nöjd kund, kanske är de extra medgörliga om du beställer en annan TV från dem i samband med att du byter. Har du otur kanske de absolut vill att du ska behålla den och gör allt för att du inte ska få byta. Men då kan du också ta upp att produkten inte motsvarade förväntningarna, då det stod specat att den klarar 24p och du då trodde att den skulle klara judderfri uppspelning. Det finns en paragraf i konsumentköpslagen om det som handlar om att man har reklamationsrätt ifall kunden hade anledning att tro att en produkt skulle uppfylla vissa krav som den sedan inte gör. Så det finns även hopp om att du skulle kunna reklamera produkten. Att de skriver att den har 24p är ju trots allt ett medvetet sätt att lura mindre kunniga kunder att den har fullt stöd för 24p, och de hoppas helt enkelt på att kunden inte ska märka någon skillnad. Märker du skillnad så bör du ha rätt att reklamera.
Det spelar i sådana fall ingen roll om de säger att det är inget fel på TVn, den här modellen är sådan. Hade man anledning att tro att produkten fungerar på ett visst sätt så har man reklamationsrätt, spelar ingen roll om det är fel på bara din TV eller om det är modellen som är sådan.
Får man fråga vilken butik du köpte från?
Aa, det är sant! Jag köpte från NetonNet. Alltså i själva lagerbutiken i Veddesta. Jag sa till dem när jag köpote den att jag handlade på magkänsla och aldrig hade sett tvn. Jag sa att jag skulle hem och prova och troligtvis så skulle det inte vara nåt prob men det kunde hända att jag upprtäckte något som jag inte va nöjd med och skulle komma tillbaka med den. Hon sa att et var inga problem. Men hon sa att den skulle vara i nyskick. Well well... Det är ändå det här jobbet med att få in den och sedan ta hem en ny som är jobbbigt. kanske om jag hittar någon annan nu att rikta in mig på så blir jag mer taggad. Jag känner mig helt lost nu eftersom jag inte vet vilka apparater jag har att välja mellan. Jag vill ju ha en 50" Plasma med full HD som spelar upp Bluray från blurayspelare och .mkv/x-264/HD från datorn perfekt med riktig 24p. x-box 360 ska även funka klockrent.Har du några tips?Jag kanske ska starta en ny tråd om just det...
Postad 13 August 2008 - 13:06
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Pratade nyss med kundservice. Killen där kunde inte tänka sig att det inte var öppetköp pga klistermärke.
Postad 13 August 2008 - 13:12
feffe85
-
feffe85
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har inte riktigt bestämt mig än, hehe. Tv:n är lixom inbäddad eller vadman ska säga. Alla sladdar har lagts snyggt, klistermärkena har tagits bort osv. Jag har ingen bil att transportera tvn själv heller så det blir en massa bök om jag skulle byta. Jag behöver inte bar ahjälp med att lämna tillbaka min, utan även med att hämta den nya sen, hehe. Men jag ska nog göra så att jag ringer netonnet och kollar så det här med klistermärkena inte är något problem, är det det så mailar jag samsung och kollar om man på något sätt skulle kunna få tar i dessa klistermärken. Annars frågar jag också netonnet om man kan ge dem nån femhundring för att man klantat sig och tagit bort dem eller nåt, hehe.
Kan min visa 48hz "osv"? Hur vet du det? Jag laddade in en ny firmwire tll tv:n via usb igår, men jag vet inte riktigt vad bra den gjorde. Jag har mailat Samsung och frågat dem lite om vad tv:n egentligen gör med 24 signalen den tar in. För när jag ställer in på 24 hz i datorn så blir det förjävligt på tvn. Bäst flyt får jag om jag ställer in på 50hz eller 25hzi och stänger av den här movieplus funktionen på tvn. Då ser det faktiskt skapligt ut. Jag frågade även i mailet vad den nya firmwiren gjorde för gott. Så jag väntar på svar från dem nu. Jag ska även se till att testa att köra en riktig bluray i en riktig spelare och se hur det ser ut då, så det inte bara är så att det är något med datorn/grafikkortet som ställer till det.
Jag kollade in apparaterna du länkade förut. Den ena var bara 46" och den andra var inte full HD. Jag måste ha minst 50" och full hd (PLASMA). Kan du ínte visa mig ett par sådana som spelar upp 24p på rätt sätt?
Tack!
Urs min fråga men varför MÅSTE det vara just en Plasma med Full-HD? Går det inte bra med en LCD? och vad är "judder" btw?  bara plasmor som lider av det eller även LCD?
Postad 13 August 2008 - 13:25
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Gatubarn: Innan du byter tv bör du kolla upp om det verkligen är judder du stör dig på. Judder är en liten subtil och rytmiskt återkommande ryckning i bilden. Läs på och studera om det verkligen är judder du stör dig på.
Det finns minst sagt en uppsjö anledningar till att bilden "hackar" mer eller mindre. Till att börja med hackar film eftersom det är 24p.
Dessutom så hackar allt man visar från en htpc som regel. Det hänger på videorenderaren och ljudrenderaren. WMR9 är till exempel fruktansvärd. Jag har inte provat så mycket med EVR i vista (eftersom jag inte vill använda EVR av andra anledningar) men hört att det ska vara något bättre.
Man kan lösa problem med WMR9 genom reclock (ej i vista) men då hackar ljudet istället (om det är digitalt) eller försämras ljudkvaliteten (om det är analogt). För min del tycker jag det enda vettiga alternativen nu är Haali video renderer. Men det buggar kraftigt med radeon kort så det är en del pill med det också...
För att illustrera min poäng så kan jag säga så här. Min tv fixar inte 24p utan arbetar alltid internt i 50 eller 60hz. 25p (pal) som är helt judderfritt hackar likväl mer i WMR9 än vad 24p som visas i 60hz (som har judder) gör om det visas med haali video renderer...
Det finns dessutom en massa andra saker det kan bero på att det hackar.
Misströsta ej. Det finns ett sätt att vara säker som inte kan misslyckas. Ladda hem juddertest. Då kan du testa om du har judder eller inte i olika upplösningar, hz osv. Bara å googla rätt på det. Det funkar som så att staplar åker från höger till vänster. När staplarna åker i jämn takt (de kan hacka pga av att 24p hackar i sig självt) utan att "haka upp sig" med jämna mellanrum är det judderfritt. Har du judder kommer staplarna haka upp sig med *JÄMNA* mellanrum. Judder är alltid konsekvent även om man kanske bara kan se det i vissa scener i filmer.
Postad 13 August 2008 - 13:41
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Gatubarn: Innan du byter tv bör du kolla upp om det verkligen är judder du stör dig på. Judder är en liten subtil och rytmiskt återkommande ryckning i bilden. Läs på och studera om det verkligen är judder du stör dig på.
Det finns minst sagt en uppsjö anledningar till att bilden "hackar" mer eller mindre. Till att börja med hackar film eftersom det är 24p.
Dessutom så hackar allt man visar från en htpc som regel. Det hänger på videorenderaren och ljudrenderaren. WMR9 är till exempel fruktansvärd. Jag har inte provat så mycket med EVR i vista (eftersom jag inte vill använda EVR av andra anledningar) men hört att det ska vara något bättre.
Man kan lösa problem med WMR9 genom reclock (ej i vista) men då hackar ljudet istället (om det är digitalt) eller försämras ljudkvaliteten (om det är analogt). För min del tycker jag det enda vettiga alternativen nu är Haali video renderer. Men det buggar kraftigt med radeon kort så det är en del pill med det också...
För att illustrera min poäng så kan jag säga så här. Min tv fixar inte 24p utan arbetar alltid internt i 50 eller 60hz. 25p (pal) som är helt judderfritt hackar likväl mer i WMR9 än vad 24p som visas i 60hz (som har judder) gör om det visas med haali video renderer...
Det finns dessutom en massa andra saker det kan bero på att det hackar.
Misströsta ej. Det finns ett sätt att vara säker som inte kan misslyckas. Ladda hem juddertest. Då kan du testa om du har judder eller inte i olika upplösningar, hz osv. Bara å googla rätt på det. Det funkar som så att staplar åker från höger till vänster. När staplarna åker i jämn takt (de kan hacka pga av att 24p hackar i sig självt) utan att "haka upp sig" med jämna mellanrum är det judderfritt. Har du judder kommer staplarna haka upp sig med *JÄMNA* mellanrum. Judder är alltid konsekvent även om man kanske bara kan se det i vissa scener i filmer.
Aa, jag vet inte, det kanske är för att det är via datorn som jag stör mig. För det ser ännu värre ut när jag ställer in tvn på 24 än när jag har på tex 50 även fast jag spelar upp 24hz material. Men när jag tex spelar upp ett liveklipp från allsång på skansen rippat från hd till x-264 så flyter allt på skit sexigt trots att kameran åker över publiken och folk hoppar osv.. Detta tänker jag att det är just för att det är inspelat med 25fps (antar jag att det är iaf) vilket går jämnt upp på 50hz dvs inget judder. Detta flyter mycket bättre än alla x-264 FILMER i HD som jag spelar upp, vilken hz jag än väljer och testa med. Vad tror du?
Postad 13 August 2008 - 14:02
Gatubarn
-
Gatubarn
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Har en samsung nisse på tråden nu och han fattar typ inte ens vad jag menar med det här att jag vill att tv:n ska spela upp 24p i 72 eller 96... Fan hehe. Jag frågar alltså om samsung har några pparater som hanterar 24p rätt och vilka i så fall. Han är iväg och "kollar upp" detta nu, haha!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|