Har en fråga angående stativ.
Vad är skillnaden på ett dyrt stativ jämfört med ett billigt ( 5000:- vs. 300:-)
Vad bör man satsa på?
Tänkt att köpa för runt 1000:-
Mvh
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 11 August 2008 - 18:46
Tjenamors!!!
Har en fråga angående stativ. Vad är skillnaden på ett dyrt stativ jämfört med ett billigt ( 5000:- vs. 300:-) Vad bör man satsa på? Tänkt att köpa för runt 1000:- Mvh Postad 11 August 2008 - 19:12
Oftast är det vikten på stativet samt hur mycket belastning det klarar. Även hur det är ledat, dvs. om det har kulled eller om det är massa olika gängor för varje plan man kan vrida det i.
Var noga med att kolla vilken vikt stativet klarar. Postad 11 August 2008 - 20:52
Jag har ett Manfrotto 055-stativ... helt klart ett av de bästa fotostativen på marknaden i den prisklassen.
Finns några saker jag tycker är viktigt. Vikt - ska du bära runt på det eller transportera i bilen. Konstruktion - Snabblås är bäst.. tar under 15 sek att ställa upp allt. Ska gå att placera så nära marken som möjligt utan att mittpelaren tar i asfalten. Ska tåla vikten av kamera+ teleobjektiv utan att falla i backen (de flesta billiga stativ pallar inte vikt). Dyrare stativ är oftast lättare, tillverkade i kolfiber m.m. Är man amatör klarar man sig utan bra utan dem... men satsa inte på ett billigt stativ av okänt märke eller något som väger för lite för du kommer garanterat önska att du aldrig köpte det efter ett tag Postad 18 August 2008 - 11:05
Precis som de skriver ovan, så är det främst materialval och kvalitet.
Man bör nog separera stativ och huvud, då dessa oftast säljs separat (hos bättre handlare). Detta ger ett större urval att bättre sätta samman det som passar just dig. Manfrotto är ett mycket populärt märke med stort utbud (kolla bla cyberphoto). Här finner du olika stativ, där det främst är olika höjd och funktioner som skiljer dem åt (samt olika materialverioner av samma stativ). Vissa har mittpelare som går att "lägga ner", dvs kan läggas horisontellt och vissa där benen kan vikas ut nästan helt, dvs så att du kan få kameran riktigt nära marken för macrofotografering. ![]() Gällande huvud, finns det en mängd olika typer. Dock är nog kulledshuvudet det mest förekommande. Även här finns de i olika storleksgrad beroende på hur mycket du skall belasta huvudet med. Ju dyrare huvud, oftast bättre och smidigare inställningsmöjligheter. Här finns även en mängd olika tilläggsbenämningar på lederna beroende på hur fästplattor Mycket populära och bra stativ är Manfrotto 190 och 055 tillsammans med 486 och 488 kulled. En kompis har ett 190 XPRO B med 488 huvud och är mycket nöjd. Funderar dock själv på 055 eftersom jag är längre (+33 cm på stativet i höjd). Postad 28 October 2010 - 09:58
Sparkar liv lite i den här gamla tråden, onödigt att göra ny när det inte verkar ha hänt så mycket
Jag har länge tänkt köpa stativ men kommer aldrig till skott... Vill inte lägga så jättemycket pengar men vill inte köpa skit heller.. Manfrotto 190 XPRO B verkar vara bra grejer, vill kunna komma nära marken med det, är 175 lång så det borde väl funka, eller är 146cm i maxhöjd kanske är för lågt? 055 XPRO B är ju 600gr tyngre :/ Vad är det egentligen för skillnad (när det gäller hantering) på Manfrotto 498RC2 och Manfrotto 804RC2 trevägshuvud, när behöver man ett trevägshuvud kontra ett med en kulled? Postad 28 October 2010 - 13:16
Jag har ett 190 xprob. Har aldrig upplevt det som för lågt. Jag har kulleden 488 (som nog bytt namn sedan dess, kanske den kulled du tar upp).
Postad 28 October 2010 - 13:39
Nä det är ju nästan 150cm + huvudet så det borde ju räcka tycker jag
Hittar ingen 488 på cyberfoto (de verkar ha ok priser) så det ser så ut, sen skiljer det väldigt lite mellan de olika modellerna så jag sneglar på "498RC4 "Midi" kulled, med snabbplatta" istället för "498 "Midi" kulled, utan snabbplatta ", skiljer ju bara 200kr.. Postad 28 October 2010 - 13:57
Tänk på att du kommer tröttna på att släpa med det om det väger för mycket. Mitt tyngsta är ett manfrotto 190XB och det väger ca 2-2,5 kg vilket man sällan har med sig.
Postad 28 October 2010 - 15:43 Eller så köper du 498 med RC2-plattan. Köpa utan snabbplatta är imo korkat iaf. Just huvudet kan ju väga en slant. Kanske finns lättviktsalternativ nånstans? Nåt magnesiumhuvud från Kina eller nåt? (Tänker högt) Postad 28 October 2010 - 18:21
Jag har Manfrotto 190xpro med 496 huvudet. Tycker att det egentligen är lite för tungt att bära på så jag vill ner ner runt 1,5 som ett ta med stativ. Köpte ett Cullmann Stativ Nanomax 250 där jag tyckte stativet var bra men huvudet var lite besvärligt och av videotyp. Så byte jag den mot ett Manfrotto 7322YB som är ett lättviktsstativ med kula men utan snabbplatta, det fick gå tillbaka det också.
Gillade faktiskt Cullmann's stativ så jag funderade på att köpa det och byta ut huvudet med mitt 496?? eller så letar jag vidare Önskelista är: Att det är ett lätt stativkitt som väger runt 1,5-2.0 Att huvudet klarar en vettig kameravikt Att det inte innehåller plastdetaljer, kuggstångsvev mm Att det är en kula med snabbplatta Postad 29 October 2010 - 09:19
Låter som att du borde köpa kolfiber eller något annat dyrt
Känner mig lite nybörjare och ska köpa kamera "snart" så det får inte bli så dyrt för min del :/ Man kanske skulle lugna sig till fotomässan så man kan klämma å grejerna, kanske de har något erbjudande? Postad 29 October 2010 - 12:41 Klämma, det ska man verkligen göra, samt därefter testa lite själv inomhus för att se om man gillar det eller inte. Det är så många faktorer som spelar in, att man kan lätt låsa positionen där man vill ha den utan att den fortsätter att glida längre ner, att man ska kunna få loss kameran snabbt från stativet, inte ska behöva snurra kulan runt för att få loss skruven. Kolfiber verkar lite för dyrt tycker jag, men just nu är jag inne på två stativ och det kostar ju det också så vi får se. Postad 29 October 2010 - 12:58
Själv har jag ett "Dörr A3 med kulled/huvud HB-36".
Alldeles utmärkt! Iallafall för en nybörjare som mig. 1195:- inkl väska på Cyberphoto Postad 29 October 2010 - 13:12
Ja det ser faktiskt rätt najs ut, spec för priset! 190 XPRO B verkar dock komma lite lägre. Verkar väldigt prisvärt i alla fall
Postad 29 October 2010 - 13:57 Verkar inte så dumt, ska titta mer på det. Tack Edit, såg nu att vikten var utan huvud så det är enbart 2hg mellan denna och Monfrotto 190xpro. Men för de som önskar, som det ser ut, ett vettigt stativ till ett bra pris så finns ju detta. Men jag vill nog gärna ner till runt 1.5kg med huvud (om möjligt). Det är inte lätt att hitta ett lätt sativ, snarare motsatt Redigerat av Unregistered124686ac, 29 October 2010 - 15:52. Postad 19 December 2010 - 18:11
Har varit och kikat efter ett stativ i dag och pillade lite på detta
http://www.brc.se/st...stativ-multi-1/ Är det värt pengarna tror ni? Det jag huvudsakligen ska använda stativet till är väl att ta bilder med lång slutartid antar jag Anledningen till att jag kikat på ett billigare stativ nu är att jag inte är säker på hur ofta jag kommer ha användning av ett stativ, och känns alltså lite dumt om man skulle lägga ~1000 - 1500 på ett och knappt använda det Kameran jag använder är en Canon 500D med för tillfället standardobjektivet (18 - 55) men har tänkt att uppgradera till ett telezoom 55 - 200 eller 70 - 300 liknande objektiv. Det borde klara vikten va? Några synpunkter? Redigerat av Sputtee, 19 December 2010 - 18:13. Postad 19 December 2010 - 22:03
Det finns även ett hama star 61 som finns på elgiganten och ofta på media markt. Det är också plastigt och kostar liknande. Duger helt okej, och dem klarar vikten. Postad 19 December 2010 - 23:47
Snubblade över ett Manfrotto 785B "modo maxi" för 700 kr på Clas Ohlson för en tid sedan och impulsköpte
för att ha till min lilla lätta videokamera. Den väger under kilot och blir ihopfällt bara ca halvmetern långt. Lättheten och snabblåsen gör att det fälls ut på 20 sekunder. Mittpelaren går att skruva isär vilket gör att då man viker ut benen allt det som går är det riktigt nära backen. Den minimala kulleden låses med en liten "tumraglage" på det plastiga handtaget. Man bör inte belasta det med mer än 1kg. Har testat med Canon 7D+batterigrepp och ett lätt objektiv...det går, men det är nästan så att man väntar på att efterfjädringen skall ha stannat av så fort man rört stativhuvudet, innan man tar en längre exponering. Till lilla camcordern eller kompaktkamera är den dock nog så smidig och bra. https://www.prisjakt...kt.php?p=512081 Postad 21 October 2011 - 18:32
Hitade den här gamla tråden om stativ. Skulle bara vilja veta om det har kommit några nya kompakta stativ och privärda stativ som kan bära upp min
ska väga så lite om möjligt och ta så lite plats som möjligt med, några bra förslag ;-) Postad 21 October 2011 - 19:34
Kolla Brittbastards tips några inlägg upp. Jag har ett sådant Dörrstativ och det är kanon. Jag har också ett billigt Velbonstativ men det är mera då jag filmar med kameran
Postad 24 October 2011 - 15:50 Kör med Dörr A3 tillsammans med kulled ML-32 till min K-5 och tycker det funkar bra, dock inte använt det i så utmanade situationer ännu. Funkar bla bra till Tamrons 70-200 F2.8 och den väger i alla fall drygt dubbelt så mkt som det objektiv du länkar till. Postad 27 October 2011 - 14:09
Nu har du säkert fått de svar du behöver redan.
Jag har ett par snodyra Manfrotto-ben och ett Manfrotto kulledshuvud. Jag fick betala ca 2 500 - 3 000 kr för rubbet! Det är som vissa säger, justeringarna är väldigt mer utökade, de tål oftast större tyngder, kan oftast justeras upp till en högre höjd, det finns oftast fästen för tyngder o.s.v (om man vill fota i t.ex blåsigt väder), det går ofta att vinkla och t.ex möjligheter att ta bilder rakt ovanifrån finns i större utsträckning. Gällande kulledshuvudet som jag har så behöver du bara greppa ett handtag när du ska vinkla kameran istället för att vrida på en massa olika reglage o.s.v. Det underlättar något oerhört, samtidigt som man kan ställa friktionen vid val av olika tunga objektiv o.s.v. Och det stativet var värt varenda krona... och säkert lite till! Postad 27 November 2011 - 16:22
Kör på kvantitet före kvalitet och är nöjd.
Ett trebensstativ, typ noname (eller rättare sagt det säljs under flera namn) kostade 2008 ca: 300kr Håller med lätthet vår EOS 1100D (helt visst även med tunga objektiv). Gör vad ett stativ ska göra. [attachment=113918:Trebens-stativet från 2008.jpg] Skaffade nyligen ett enbenstativ, Vanguard Espod AM-2045, för att ha utomhus. Kostade lika mycket som det gamla trebens stativet och håller ungefär samma kvalitet. Förutom att ge stöd mot marken eller annat (ihop skjutbart) så hjälper det även för videoinspelning så hjälper stativet att minska ryckiga rörelser som ballast. [attachment=113920:Enbens-stativet.jpg][attachment=113921:Stabiliserar videoinspelning.jpg] minsta stativet är ett enkelt bordstativ för 99kr som nätt och jämt klarar en systemkamera men jäkligt användbart, inomhus och trånga utrymmen, när man vill ta blixtfria bilder. [attachment=113919:Bords-stativet.jpg] PS. återkommer med bilder... Red: Återkom med bilder. Redigerat av Station, 27 November 2011 - 17:08. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |