Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Söker rekommendation färdig HTPC

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 August 2008 - 21:14

Datanörd
  • Datanörd
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Okej,

har kört XP MCE 2005 ett par år, men den datorn lade av. En skräp-packetering av Fujitsu Siemens (Scaleo C) som jag inte skulle rekommendera någon att köpa tyvärr.

Nu är jag på gång att försöka hitta en bra ersättare, och eftersom det finns så oändligt mycket kunskap här på forumet så finns det säkert några paket som ni kan rekommendera?

Här är mina baskrav:

* TYSTNAD. Helst baserad helt på passiv kylning och väldämpade disk/ar. Ungefär som Pyrotechs "ultra silent 4" som verkar intressant men kanske något... dyr? (Känns inte som prislappen motsvarar komponenterna riktigt? Eller?)

* Inbyggd fjärr-mottagare (IR)

* HDMI ut

* SPDIF coax ut

* Gigabit LAN-kort

* WLAN-kort (minst g)

* Tror jag vill ha Vista istf XP för att ta del av kommande uppdateringar. Räcker home premium eller ska man gå på Ultimate?

* Snabba diskar - upplever att trots snabba proppar och gott om minne så är MCE väldigt diskintensiv och därför seg om diskarna sega!

* Dubbla Boxer-mottagare för att kunna spela in på en och titta på en annan

Tacksam för tips!

Postad 11 August 2008 - 21:28

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Du får räkna på att påslaget för att få ett helt tyst system i förhållnade till en tyst luftkyld ligger på min 3000:-
på www.tystpc.nu så har du några av återförsäljarna av Mcubeds HFX lådor. Vissa av dessa åf bygger kompletta system också

Postad 12 August 2008 - 07:17

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Om tyst är viktigt för dig hade jag övervägt att sätta diskar i en NAS typ Drobo eller liknande, sedan kört en SSD-disk som OS-disk i burken och gått på en nedklockad quad eller duocore som klarar sig med mindre kylning. Detta blir bättre i längden än att köpa en hel-passiv låda med begränsade möjligheter till expansion.

Postad 12 August 2008 - 10:56

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Kikar man på de digitalboxar som finns i dagsläget så är de imponerande. Jag ögnade genom senaste numret av Tele Satellite där flertalet box-leverantörer hade annonser och måste säga att jag skulle tänka både en och två gånger innan jag satte ihop en HTPC i dag... Ett exempel (det finns givetvis andra märken med liknande setups, Topfield t.ex):

Relook CubeReVo / IPBOX 9000 HD
Produktinformation

DVB-S compliant ,DVB-S2, DVB-T, DVB-C supported
Smart tuner supported(Plug & Play)
MPEG-2 MP@HL Video Decoder
MPEG-4 AVC/H.264 HP@L4 Video Decoder
DIVX supported
MP3 decoder
Dolby AC3 downmix decoder
HDMI with HDCP supported
Multi-format Audio Decoder
High Definition and Standard Definition
DVB Common Interface (2 slots) supported
Format resolution: 1080i, 720p, 576p
USB 2.0(Host) supported
USB 1.0(Client) supported
Network Interface Supported( high speed Ethernet)
VFD Display : Capability for display of various information
SCPC and MCPC receivable from C/Ku-band satellites
Channel list editing
Favorite channel list editing
True-color On-Screen Display (OSD)
Full Picture In Graphic (PIG) function
Electronic Program Guide (EPG) for on screen channel information
Subtitle & Teletext supported
Parental lock facility by channel and program event
LINUX open source(some parts under the terms of GPL, accordingly expandable)
Silver color and Black color supported

Added hardware parts for future use:
S-ATA cable and 3.5" HDD cradle(bracket)
2 x mini PCI socket for several kinds of tuner
2 x smartcard reader
IPTV function to be added.

OBS! Mottagren levereras endast med en S2-Tuner (MP4 för HD) För att utnyttja funktionen med Twin-Tuner måste man köpa en tuner till och välja mellan S2(HD) eller SD(standared Digital) eller T-Tuner( Terrest-Tuner).

Man kan alltså koppla in USB-diskar för enkel flytt av sina inspelningar till datorn för redigering m.m.
Ledsen om detta kommit upp tidigare någonstans i forumet, men jag blev imponerad!

Sedan får man väl se hur tjänsteleverantörerna ställer sig till dessa - men om man ser hur de behandlat HTPC-ägarna till dags dato så får man väl vänta sig liknande behandling... :)

Redigerat av LiMiT, 12 August 2008 - 10:57.

Postad 12 August 2008 - 20:21

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Om tyst är viktigt för dig hade jag övervägt att sätta diskar i en NAS typ Drobo eller liknande, sedan kört en SSD-disk som OS-disk i burken och gått på en nedklockad quad eller duocore som klarar sig med mindre kylning. Detta blir bättre i längden än att köpa en hel-passiv låda med begränsade möjligheter till expansion.

Jag tycker väl att det beror på vad man anser vara begränsade möjligheter.
en 65W processor är inget problem vilket tillåter tex e8500.
ett par hårddiskar räcker internt
standard atx moderkort och optiska enheter.
Kinkigast är grafikkortet där man inte bör ta i för mycket men fullHD räcker ju ett tag och ett 3650 eller motsvarande är inget problem.

Sen går det att lägga till mer heatpipes och hantera Quad cpu och häftigare grafikkort också men det har jag inte gjort själv men det finns sådanna byggen också

Postad 16 August 2008 - 10:06

Unregistered2c21b741
  • Unregistered2c21b741
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Okej,

har kört XP MCE 2005 ett par år, men den datorn lade av. En skräp-packetering av Fujitsu Siemens (Scaleo C) som jag inte skulle rekommendera någon att köpa tyvärr.

Nu är jag på gång att försöka hitta en bra ersättare, och eftersom det finns så oändligt mycket kunskap här på forumet så finns det säkert några paket som ni kan rekommendera?

Här är mina baskrav:

* TYSTNAD. Helst baserad helt på passiv kylning och väldämpade disk/ar. Ungefär som Pyrotechs "ultra silent 4" som verkar intressant men kanske något... dyr? (Känns inte som prislappen motsvarar komponenterna riktigt? Eller?)

* Inbyggd fjärr-mottagare (IR)

* HDMI ut

* SPDIF coax ut

* Gigabit LAN-kort

* WLAN-kort (minst g)

* Tror jag vill ha Vista istf XP för att ta del av kommande uppdateringar. Räcker home premium eller ska man gå på Ultimate?

* Snabba diskar - upplever att trots snabba proppar och gott om minne så är MCE väldigt diskintensiv och därför seg om diskarna sega!

* Dubbla Boxer-mottagare för att kunna spela in på en och titta på en annan

Tacksam för tips!

Kan för det första säga att din Scaleo C har igenkorkad vattenkylning. Lätt att fixa.

Nå över till tråden. Skulle direkt vilja rekomendera dig att överväga att plocka ihop en burk själv. Finns så mycket större möjligheter då. För att få det riktigt tyst rekomenderar jag dig att kolla på följande.

En ahtlon 64 x2 4850, 45watts processor utvecklar knappt någon värme och har tillräckligt med kräm för att spela upp hd material. Till detta ett AMD 780G moderkort, t ex Gigabyte GA-MA78GM-S2H. Det moderkortet har integrerat grafikkort som hjälper till med HD avkodningen och du kan även spela med det, om än inte på de bästa grafikinställningarna. Till detta skulle jag rekomendera 4GiB PC6400 minnen, aldrig fel med mycket minne när det är så billigt som det är idag. Istället för att ha en massa högljudda 3,5" diskar tycker jag du borde överväga en 2,5" disk och sen köra en nas vid sidan om för lagringsutrymme.
I chassiväg kan jag rekomendera Antec Fusion, det är både tyst och väl genomtänkt. Bytar du den boxade cpukylaren mot t ex en Scytche Shuriken och chassi fläktarna mot Nexus som du kör i 7volt så kommer du knappt uppfatta att datorn är igång.

Personligen kör jag ett Haupauge Wintv Nova-T och intern cardsharing server för att kunna se betalkanalerna. Enligt mig den bästa konfigratuationen efterssom kort med ca modul är svinigt dyra. Rekomenderar även dig att överväga att köra Mediaportal, vilket du måste ifall du tänker gå på cardsharing.

Prisförslag hämtat från Inet.se

Totalt: 5 103 kr. (varav frakt 99 kr.)

Postad bildHauppauge WinTV Nova-T 500 PCI Digital 644 kr

Postad bild250GB Samsung 2.5" HM250JI SATA 613 kr

Postad bild4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2 695 kr

Postad bildAntec Fusion Silver 430W mATX1 392 kr

Postad bildScythe Shuriken, Intel 478, 775, AM2 354 kr

Postad bildAMD Athlon64 X2 4850e 2.5Ghz 620 kr

Postad bildGigabyte GA-MA78GM-S2H 780G, AM2+ mATX 688 kr

Lägg sedan till 300kr för en smartcardläsare från AD-Teknik.

Redigerat av Unregistered2c21b741, 16 August 2008 - 10:07.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.