vad är ett lämpligt nästa steg för mig vid uppgradering?
61 svar till detta ämne
Postad 12 August 2008 - 12:39
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Hej på er, hoppas kunna få lite hjälp av er alla ljudkunniga människor Jag har idag följande system; Harman Kardon AVR 255 reciver https://www.prisjakt...kt.php?p=288727 , Harman Kardon DVD 29 https://www.prisjakt...kt.php?p=292817 , Infinity TSS-750 satelitsystem https://www.prisjakt...ukt.php?p=12219 Vid filmtittande är jag riktigt nöjd med vad dessa komponenter ger och då jag inte är audiofil ska jag villigt erkänna att jag inte klagar på ljudet vid 2-kanalig musikuppspelning heller. Jag har ljudet mellan reciver och dvd via supra optisk kabel och högtalarsystemet är kopplat med supras enklare högtalarkabel. Ju mer man sysslar med ljud och bild har jag märkt att man hela tiden blir mer och mer intresserad och samtidigt mer kräsen i valet av utrustning. Jag skulle vilja ha några råd om vart ni skulle gjort en "insats" om ni skulle uppgradera detta system till "nästa nivå", både gällande film, men kankse framför allt musik. Kan man göra ingrepp i mitt befintliga satelitsystem och tex ta bort frontarna och sätta dit nåt annat för att på så sätt uppnå bättre 2-kanalsljud? Är inte så sugen på att komplettera med ytterligare högtalare då jag har min anläggning ståendes i vardagsrummet och det är viktigt att det är hyffsat diskret iaf. Annan fundering jag har haft när jag läst hur stor del av en films ljud som levereras genom centerhögtalaren är om man utan konstiga följdproblem kan byta ut bara centern till nåt bättre och behålla sateliter och sub? Finns några bilder i mitt galleri som säger lite om hur rummet som mina grejer spelar i ser ut. Har för mig att man på de bilderna inte ser att detta vardagsrum fortsätter över i matplats och kök i en öppen planlösning. Vardagsrumsdelen är ca 25-30m2 och angränsande yta med matplats och kök är lika stort. För att förtydliga vad jag är ute efter här vill jag alltså ha idéer/förslag på vad som ska bytas i min utrustning som ger en så stor förbättring att även min sambo säger WOW!!!-visste inte att det kunde bli så här mkt bättre, I LOVE you hony... (hehe ni fattar vad jag menar kanske) PS. den rumsliga estetiska aspekten måste tas i beakt.
Postad 12 August 2008 - 13:41
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Innebär sista meningen att golvare går bort och att det krävs ett sub/satsystem?
Budget?
Postad 12 August 2008 - 14:25
Unregistered322fc921
-
Unregistered322fc921
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Buttkickers kanske omdet är WOW du är ute efter? https://www.minhembi...howtopic=129576
Postad 12 August 2008 - 15:36
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
vill inte sätta nån budget men självklart vill jag inte betala mer än nödvändigt för vad nån kallade WOW. Är dock inte säker på att WOW för mig innebär att arselet vibbar under en film. Det är kanske inte bastryck jag är ute efter utan snarare ett rent och stort ljud. Jag kan väl säga att om man korsbefruktade marantz ljudbild och h/K skulle jag förmodligen ha en sån reciver (om det säger er nått om vad jag gillar för ljud?) Jag är nog ute efter ett ganska rent och detaljrikt ljud snarare än disco-dunk-bas. Basen måste dock finnas där och kunna leverera riktigt ordentligt när så krävs.
golvare känns spontant kanse uteslutet men man ska aldrig säga aldrig och jag har inte sätt alla modeller och storlekar när det gäller golvare. Men kanske är stativare eller sateliter mer i linje med att ha grejerna i vardagsrummet. Vad tror ni by the way att de riktigt fina satelitsystemen gör i skillnad från vad jag har idag? (förslag)
Postad 13 August 2008 - 08:00
Unregistered068316fc
-
Unregistered068316fc
-
Användare
-
-
224 inlägg
Jag hade precis som du ett TSS-750, men med Marantz istf HK. Jag valde att uppgradera till KEF iQ7 frontar och en matchande center för att få bättre ljud vid musiklyssning. Ljudet har ju såklart även blivit bättre vid filmtittande men den stora förbättringen är vid musiklyssning.
Efter en snabb titt i ditt galleri så ser det tveksamt om du skulle få in ett par golvare eller större stativare med nuvarande placering. Om det inte var för placeringsproblematiken hade jag nog valt att investera i ett nytt frontsystem, kanske ett par diskreta stativare och en center. Den andra vägen att gå är att investera i ett nytt satellitpaket och då är nog KEF 2005.2 för 6000:- eller 2005.3 för 9500:- heta kandidater. Frågan för dig blir då om ljudförbättringen motiverar investeringen.
Postad 13 August 2008 - 09:42
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
nä jag tror nog också att golvare kommer att skapa en trång känsla framme vid duken och att änker även som du när det gäller om jag kommer att uppnå tillräckligt stor förbättring med nya sateliter. Har börjat fundera på om man kunde ha B&W dm685 på stativ eller ev. en ny och längre tv-möbel https://www.prisjakt...kt.php?e=174914 Som bakhögtalare borde dm 686 räcka långt https://www.prisjakt...kt.php?e=174915 . självklart skulle man väl i detta fal även byta till en center från B&W, finns det kanske en i DM-serien? Frågan är ju lite grand vad jag måste "upp till" för att det ska vara värt en investering och vad denna investering i så fall skulle bestå i...
Postad 13 August 2008 - 09:47
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Nämnda ägg (v2) är ett lyft, men om det är wow ... det är ju upp till dig.
Jag tycker du kan lyssna på Mirage omnisat. Då får du en helt annan typ av ljud. Många upplever den ljudbilden som en wow-känsla. De är dessutom rätt små och diskreta. Om det är det du söker är ju svårt att säga, men en lyssning kan ge dig en vink. Deras styrka är främst den stora ljudbilden. Om det inte är det som jagas utan kanske mer hifi så är ju ett par vettiga stativare och kanske komplettering med en bättre sub ett bra steg.
Postad 13 August 2008 - 10:43
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
mirage är ett intressant förslag, har aldrig lyssnat på dem tidigare... Fans ju lite olika på prisjakt, är det framförallt dessa du tänker på? https://www.prisjakt...ukt.php?e=71887 Dessvärre är det ju ingen som säljer dem nästan och det finns inte mkt till betyg osv..
Postad 13 August 2008 - 11:31
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det var egentligen paketet med bara sateliter jag tänkte på ... men det där kanske är ok åxå. Ligger väl på omkring 18-20' om jag minns rätt. Brukar ligga omkring 12' beg. Hittar du v1 beg så kan du ibland få ett 5.1-paket för 5-6'. (V1 såldes ju ut rätt billigt (omkring 10' om jag minns rätt) då v2an kom. Kostade annars 18'.
Å^k och lyssna. Annars är ju Infinity Cascade ganska designade och har ett hyfsat ljud OM du har en bra sub. Dock får du, enligt min mening, betydligt bättre ljud för mindre pengar om du tar traditionella högtalare ... men då är det ju kanske inte alltid den stil du vill ha ...
Postad 13 August 2008 - 11:55
Unregistered068316fc
-
Unregistered068316fc
-
Användare
-
-
224 inlägg
Jag tror nog att du får en klar förbättring med B&W685 + center eller andra liknande högtalare du fastnar för. Du kan ju, om du vill minska investeringen, behålla bakhögtalare och sub från TSS-750. Det har jag gjort och det funkar bra så länge. Jag tycker inte heller att man behöver ha bakhögatalare och sub av samma fabrikat som frontsystemet när man sen vill uppgradera.
Tänker du göra investeringar motsvarande nytt frontsystem baserat på B&W685 så måste du ju se till att åka och lyssna innan du bestämmer dig. Det är lite väl mycket för att chansa på att det blir rätt.
Postad 13 August 2008 - 14:02
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
skulle vara intressant att lyssna på både mirage och B&W men vad jag vet så finns de inte i Eskilstuna där jag bor. Man får nog göra en utflykt till västerås iså fall (HiFi klubben finns där har jag för mig). Hur kommer det sig föresten att HiFi klubben är de enda som säljer dessa högtalare om de nu är så bra som många verkar tycka här på forumet?
fler som anser att Kef 2005.2 skulle skapa en tydlig förbättring av mitt ljud?
Hur skiljer sig 2005.3 från dessa? De skiljer ju närmare 3.500:- mellan dessa 2 5.1 paket
Postad 13 August 2008 - 14:25
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Det är kanske inte bastryck jag är ute efter utan snarare ett rent och stort ljud. Jag kan väl säga att om man korsbefruktade marantz ljudbild och h/K skulle jag förmodligen ha en sån reciver (om det säger er nått om vad jag gillar för ljud?) Jag är nog ute efter ett ganska rent och detaljrikt ljud snarare än disco-dunk-bas. Basen måste dock finnas där och kunna leverera riktigt ordentligt när så krävs.
Kolla om du kan provlyssna på Dynaudio 42 eller 52 tillsammans med Primare. Låter som du skulle tycka om den kombon. Är beg. OK kan du hitta välljud för lite mindre pengar då både Primare och Dynaudio inte är helt ovanliga på beg. marknaden.
Postad 13 August 2008 - 14:35
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
skulle vara intressant att lyssna på både mirage och B&W men vad jag vet så finns de inte i Eskilstuna där jag bor. Man får nog göra en utflykt till västerås iså fall (HiFi klubben finns där har jag för mig). Hur kommer det sig föresten att HiFi klubben är de enda som säljer dessa högtalare om de nu är så bra som många verkar tycka här på forumet?
fler som anser att Kef 2005.2 skulle skapa en tydlig förbättring av mitt ljud? Hur skiljer sig 2005.3 från dessa? De skiljer ju närmare 3.500:- mellan dessa 2 5.1 paket
Bättre o fläska på ordentligt vid en uppgradering, så man blir riktigt nöjd för en gångs skull. Det finns ju en ny Hifi butik i Eskilstuna, ligger nära Klintons. Kommer tyvärr inte ihåg va den heter o orkar inte ta reda på det heller.
Postad 13 August 2008 - 15:18
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Kolla om du kan provlyssna på Dynaudio 42 eller 52 tillsammans med Primare. Låter som du skulle tycka om den kombon. Är beg. OK kan du hitta välljud för lite mindre pengar då både Primare och Dynaudio inte är helt ovanliga på beg. marknaden.
när det gäller reciver så kommer det nog inte bli nått byte på ett bra tag. Har just skaffat H/K AVR 255 så det är nog nya högtalare jag kommer att rikta in mig på. Synd att dynaudio ska köra med körsbär eller vad det är för färg på dem, är inget stort fan av brun/brunröda träslag. Slipper helst björk/bok också.
Postad 13 August 2008 - 15:21
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Bättre o fläska på ordentligt vid en uppgradering, så man blir riktigt nöjd för en gångs skull. Det finns ju en ny Hifi butik i Eskilstuna, ligger nära Klintons. Kommer tyvärr inte ihåg va den heter o orkar inte ta reda på det heller.
tror att du menar hifi studion på köpmangatan. Av deras märken att döma verkar det spontant som att det passerar min budget. Kanske får bege mig dit och kika nån dag iaf. Men det ser inte ut som att de har B&W eller mirage som jg blivit sugen på att lyssna på nu när några av er tipsat. Tack föresten så här långt för att ni ger goda råd, behöver det verkligen.
Postad 13 August 2008 - 15:44
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Du får nog ut ocg lyssna lite och bestämma dig för vad du är ute efter i din uppgradering. Som jag ser det är det 3 alt:
1. Liten uppgradering genom Äggen v2. Du märker skillnad, men är det tillräckligt?
2. Omnisat ger en helt annan typ av ljud. Gillar du och din chef den så är det verkligen aha-upplevelse. Gillar Ni den inte så ...
3. Gå på stativare. Vad du då går på är mycket en smakfråga. B&W, Canton, Dynaudio, XTZ osv har alla sina fan och motståndare. I vilket fall bör du lyssna för att se vad som kan passa dig.
By the way så finns väl Dynaudio i fler färger än körsbär?
Postad 13 August 2008 - 15:58
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
är den stora skillnaden subben eller när vi pratar om äggen v2? Vore ju trevligt om den uppgraderingen skulle ge stor skillnad avseende centerhögtalare för film och även att frontsatarna skapar ett rejält mkt bättre ljud i 2-kanal (tillsammans med subben).
Håller med om att det så klart handlar om att lyssna och att smaken är som baken, så svårt att få lyssna på massa olika högtalare med samma reciver som jag har idag. Antar att man inte får låna hem högtalare på många ställen. Då kvarstår bara att släpa med sig recivern till butikerna...
helt rätt så fanns dynaudio även i andra färger. Läste att den bla fanns i mörkgrå bok, har inte sett nån bild på den men det lät snyggast....
Postad 14 August 2008 - 07:50
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
För äggen tycker jag snarast subben är deras svaga punkt. Den är väl iofs lite bättre än den du har nu. Största skillnaden är dock på sateliterna.
Förstår att det inte går att lyssna på allt under samma förutsättningar. I detta fall så är det dock tre rätt olika inriktningar som inte kräver identiska förhållanden för att du ska få en uppfattning. Äggen vore iofs bra om du kunde höra direkt mot dina nuvarande eftersom jag tror skillnaden är störst där, men du får iaf en uppfattning om du går till en butik.
För omnisaten handlar det om ett helt annat sätt att spela. Det liknar inte alls de andra förslagen. Gissar att du förstår om du hör dem. Är du ute efter att kunna säga exakt på millimetern var alla instrument och vokalister står kanske de inte är rätt men vill du ha ett STORT ljud så ...
Slutligen stativare. Det blir en grym uppgradering när du lirar musik. Lyssna på de märken du kan i en priklass som kan passa och en design du kan tänak dig så får du en uppfattning om det är rätt väg för dig att gå. Om det är det så får du väl lyssna på ett par till och kanske kolla om du kan låna.
Postad 14 August 2008 - 15:25
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
[quote name='hifisnubben' post='2026947' date='Aug 14 2008, 08:50 ']För äggen tycker jag snarast subben är deras svaga punkt. Den är väl iofs lite bättre än den du har nu. Största skillnaden är dock på sateliterna. Förstår att det inte går att lyssna på allt under samma förutsättningar. I detta fall så är det dock tre rätt olika inriktningar som inte kräver identiska förhållanden för att du ska få en uppfattning. Äggen vore iofs bra om du kunde höra direkt mot dina nuvarande eftersom jag tror skillnaden är störst där, men du får iaf en uppfattning om du går till en butik. För omnisaten handlar det om ett helt annat sätt att spela. Det liknar inte alls de andra förslagen. Gissar att du förstår om du hör dem. Är du ute efter att kunna säga exakt på millimetern var alla instrument och vokalister står kanske de inte är rätt men vill du ha ett STORT ljud så ... Slutligen stativare. Det blir en grym uppgradering när du lirar musik. Lyssna på de märken du kan i en priklass som kan passa och en design du kan tänak dig så får du en uppfattning om det är rätt väg för dig att gå. Om det är det så får du väl lyssna på ett par till och kanske kolla om du kan låna. quote] Tack för fantastiskt bra svar, jag är nu också helt på det klara med att jag måste åka på några utflykter och lyssna en del för att utifrån min beskrivning här av vad jag hört kunna få mer ingående tips om framtida val av högtalare. Om jag skulle köra B&W 685 fram och 686 bak tillsammans med center HTM 62; behöver man då en sub också för att hjälpa till med basen, framför allt för 686órna där bak?? Om inte; kommer jag få sämre drag när jag tittar på film gällande ljud från de bakre kanalrna? Har spontant svårt att se att 686´orna själva ska kunna ge bättre tryck vis specialeffekter (explosioner, pang-pang etc) än vad mina infinity bakhögtalare + subben gör idag. Är det en felaktig uppfattning?[/
Redigerat av HOTDOG2004, 14 August 2008 - 15:25.
Postad 15 August 2008 - 09:02
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Du behöver en sub (tycker jag i alla fall). I synnerhet till film där det blir blekt annars.... åsså finns ju alternativ till B&W.
Postad 15 August 2008 - 09:57
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
jätteglad för förslag, nu vet ni ju iaf att jag har "snöat in" lite på B&W 685-designen. Har tittat igenom alla listade produkter gällande stativare och 5.1 sat. sys på Prisjakt och det finns så klart ett och annat som känns som att de klarar av designkravet jag har och som vore kul att titta vidare på. Problemet är att det i många fall saknas omdömen, recensioner etc. När det gäller 5.1 sat. sys så är jag livrädd att jag inte kommer att nå jätteförbättring i 2 kanal, och jag är nog lite för nöjd med vad mitt infinity TSS-750 faktiskt levererar i film, är absolut inte missnöjd (skulle ju iofs kunna bli det om jag blev introducerat till nått grymt som man inte upplevt tidigare). Ett stort, kristallklart ljud med bastryck p åde rätta ställena i 2-kanal måste till om jag ska slänga ut runt 15.000 för en uppgradering (är vad jag börjar förstå att det minst måste få kosta om det ska bli uppgradering på riktigt) Jag har bla tittat lite på följande, tyck gärna till om rellatera gärna till B&W 685/6 Infinity Classia C205 https://www.prisjakt...kt.php?p=292896 Mirage Omnisat V2 https://www.prisjakt...ukt.php?r=64049 KEF iQ3 https://www.prisjakt...ukt.php?e=61475 DALI Concept 2 https://www.prisjakt...ukt.php?p=15082 KEF HTS-6001 https://www.prisjakt...ukt.php?p=27439 KEF KHT-2005.3 https://www.prisjakt...kt.php?p=314011 Focal Cinema https://www.prisjakt...ukt.php?o=21451
Postad 15 August 2008 - 11:40
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Nästan allt du kikar på (möjligen B/W och mirage undantaget) tycker jag är ganska ljusa i klangen. Ofta uppfattar man som ovan lyssnare det som att ljudet är klart och tydligt. Glöm inte att lyssna på om instrumenten har "kropp" (märks ofta rätt väl på piano och gitarr tycker jag) och se till att du inte väljer en så ljus lösning att du blir lyssningstrött då du väl är hemma.
Postad 15 August 2008 - 13:18
mulle23
-
mulle23
-
Rookie
-
3 inlägg
Varför inte prova Infinity TSS-4000 Satellite. Den ser ut att passa bra i ditt rum. Dessutom får du klangmatchning med center och bakhögtalare. Vill du sen byta center så finns det en center som är identisk.
Redigerat av mulle23, 15 August 2008 - 13:19.
Postad 15 August 2008 - 13:32
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Nästan allt du kikar på (möjligen B/W och mirage undantaget) tycker jag är ganska ljusa i klangen. Ofta uppfattar man som ovan lyssnare det som att ljudet är klart och tydligt. Glöm inte att lyssna på om instrumenten har "kropp" (märks ofta rätt väl på piano och gitarr tycker jag) och se till att du inte väljer en så ljus lösning att du blir lyssningstrött då du väl är hemma.
Menar du med detta att dessa typer är dåliga val, åt vilket håll skulle du gå bland dessa då (alt. ingen stans alls)? Varför inte prova Infinity TSS-4000 Satellite. Den ser ut att passa bra i ditt rum. Dessutom får du klangmatchning med center och bakhögtalare. Vill du sen byta center så finns det en center som är identisk.
Kan ju vara klart värt att pröva, men frågan är väl om det kan ses som en riktig uppgradering, skulle man byta subb och center då också kanske....? Samtidigt är Infinity mitt första sys. och man kan bli lite sugen på att testa nått annat när man väl byter. Kanske fel att tänka så men... har varit nöjd med ljudet hos infinity och de sägs passa bra med H/K
Postad 15 August 2008 - 13:37
mulle23
-
mulle23
-
Rookie
-
3 inlägg
Tycker du ska gå till en butik och se om du kan låna hem högtalare och prova för att se om det fungerar med dina grejer. Det är det enda sättet att ta reda på om det är värt en uppgradering.
Postad 15 August 2008 - 14:12
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Tycker du ska gå till en butik och se om du kan låna hem högtalare och prova för att se om det fungerar med dina grejer. Det är det enda sättet att ta reda på om det är värt en uppgradering.
kostade 6000 för ett par sat.4000 från infinity och därmed 1000-lapp mer än B&W 685órna. så de borde ju vara skillnad mot de frontar jag har idag. Skulle vara intressant att långa med ett par sat. 4000 hem och kanske även centern; http://klintons.se/p.../products_id/75 Hur tror ni att denna sub, http://klintons.se/p.../products_id/91 skiljer sig från den jag har i TSS-750 systemet?
Postad 15 August 2008 - 15:15
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Menar du med detta att dessa typer är dåliga val, åt vilket håll skulle du gå bland dessa då (alt. ingen stans alls)?
Nej inte dåligt val. Är lite som att fråga om du vill ha en blommig eller randig tapet. Jag har ingen aning om vad som passar dig. Däremot kanske jag kan påpeka att en väldigt intensiv tapet som är frän i butiken kanske inte är lika kul hemma efter ett halvår ... om du hänger med. Å andra sidan - är det rätt för DIG så kanske just den intensiva är precis det du vill ha även efter ett halvår. Tyvärr känner jag inte dig och vet inte vad du är ute efter. Om du kan så lyssna på Äggen, Omnisat, B&W, Kef/Dali/Audiovector ed och Dynaudio så tror jag du förstår vad jag menar med lite olika ljudfilosofier och prioriteringar.
Postad 15 August 2008 - 15:28
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Nej inte dåligt val. Är lite som att fråga om du vill ha en blommig eller randig tapet. Jag har ingen aning om vad som passar dig. Däremot kanske jag kan påpeka att en väldigt intensiv tapet som är frän i butiken kanske inte är lika kul hemma efter ett halvår ... om du hänger med. Å andra sidan - är det rätt för DIG så kanske just den intensiva är precis det du vill ha även efter ett halvår. Tyvärr känner jag inte dig och vet inte vad du är ute efter. Om du kan så lyssna på Äggen, Omnisat, B&W, Kef/Dali/Audiovector ed och Dynaudio så tror jag du förstår vad jag menar med lite olika ljudfilosofier och prioriteringar.
vad tror du om infinity sat. 4000 som kommer upp här ovan då? Känner att dina ord/funderingar väger hyffsat tungt i min värd, guru och närmare 7000 inlägg borde betyda att du kunde de här sakerna rätt bra redan på den tiden jag sprang omkring i kortbyxor (..om man säger så) 8)
Postad 18 August 2008 - 06:57
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Guru är en benämning som kommer automatiskt för att jag varit korkad nog att ha skrivit alldeles för många inlägg här. Dte är ingen konsta tt skriva alldeles för många inlägg och därmed få en "fin" titel utan att kunna något.  Exempelvis har jag samma titel om jag går och skriver inlägg om htpc som jag knappt ens kan se vad som är upp och ner på. Försök alltid se om och hur folk motiverar sina inlägg. Säger mer än om vi är några som periodvis har haft för lugnt på jobbet.
Rörande sat4000 har jag hört det för lite för att våga säga något om det i förhållande till övrigt. Sorry.
Postad 18 August 2008 - 11:52
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Guru är en benämning som kommer automatiskt för att jag varit korkad nog att ha skrivit alldeles för många inlägg här. Dte är ingen konsta tt skriva alldeles för många inlägg och därmed få en "fin" titel utan att kunna något. Exempelvis har jag samma titel om jag går och skriver inlägg om htpc som jag knappt ens kan se vad som är upp och ner på. Försök alltid se om och hur folk motiverar sina inlägg. Säger mer än om vi är några som periodvis har haft för lugnt på jobbet. 
Rörande sat4000 har jag hört det för lite för att våga säga något om det i förhållande till övrigt. Sorry.
hehe jo jag vet att det endast hänger ihop med antal skrivna inlägg. Men bemödar man sig med att skriva 7000 inlägg vore det snudd på omöjligt att man, om inte annat, lärt sig mkt under tiden iaf... Jag tycker dessutom att du har bra och motiverade svar. I mina öron verkar du kunnig på detta område och det finns all anledning för mig att dra lärdom av alla på detta forum som jag upplever vet mer om detta än jag själv. Jag får lära mig massa nytt här för varje besök vilket är kanon.
Postad 18 August 2008 - 17:03
Unregistered9c603b2b
-
Unregistered9c603b2b
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Om du ær intresserad av Omnisat V2 samt Omni Center så har jag en kontakt i USA som kan ordna dessa betydligt billigare æn vad de kostar hær i Svea.
PM:a om du ær intresserad!
Postad 19 August 2008 - 07:19
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Om du lägger ut en allmän förfrågan så kanske fler är intresserade.
Postad 19 August 2008 - 09:00
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Om du ær intresserad av Omnisat V2 samt Omni Center så har jag en kontakt i USA som kan ordna dessa betydligt billigare æn vad de kostar hær i Svea.
PM:a om du ær intresserad!
Följande text postar jag till dig både här och som PM, detta pga "hifisnubbens" motiverade påstående om att detta borde vara en öppen förfrågan där andra än jag kan visa intresse. Wasted väljer naturligtvis själv om han svarar här eller i PM. skulle kunna vara intressant men jag har inte lyssnat på dem ännu. Utifrån "Hifisnubbens" beskrivning av dessa högtalare bör man ju knappast köpa dem utan att lyssna först, då ljudet är väldigt speciellt Några frågor som man vill ha lite kläm på för att ta ställning om det över huvud taget är av intresse: Hur mkt lägre pris? Är det en agent, en butik, privatperson man köper av? garantier? förfarande vid ev. reperation/reklamation (finns det någon vettig konsumetköplag i USA, nån som vet?) Hur genomförs ett ev. köp i praktiken (betalning mot postförskott eller förskott, leveranstid, moms?)
Postad 19 August 2008 - 09:41
Unregistered9c603b2b
-
Unregistered9c603b2b
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Priserna hær i Sverige på føljande:
4st Omnisat V2 = 10 760:-
1st OmniCenter = 3 990:-
Totalt = 14 750:-
Detta paketet kan jag nog ordna før, runda slængar, 9 000:- inkl. frakt till dørren. Blir ju en besparing på iaf ca 5-6000:-. Det kan man ju køpa mycket rolig elektronik før
Postad 19 August 2008 - 10:27
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Är frakter och tull inräknat då?
Edit - om man köper det paketet i sverige lägger man väl till subben och landar på omkring 18-20'?
Redigerat av Unregistered37573cc1, 19 August 2008 - 10:29.
Postad 19 August 2008 - 11:07
Unregistered9c603b2b
-
Unregistered9c603b2b
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Är frakter och tull inräknat då?
Edit - om man köper det paketet i sverige lägger man väl till subben och landar på omkring 18-20'?
Ja, med subben hamnar man kring 18-20' i Sverige. Subben ær dock smidigast att køpa løst i Sverige då den ær speccad till 110V-120V only. Krævs en ganska fet omvandlare annars.
Postad 19 August 2008 - 12:52
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
... och subben är ganska dyr ...
men eftersom den är dyr i förhållande till prestanda kan man ju isf köpa något annat och få ett bättre paket.
Postad 19 August 2008 - 16:35
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Den mest prisvärda uppgradering du kan göra är en ommöblering i ditt fall.
Du har ett hörn och en öppen vägg att utgå från i dagsläget där du har duken.
Tänk om lite så vinner du mycket mer än om du bara byter prylar.
Postad 19 August 2008 - 16:48
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Den mest prisvärda uppgradering du kan göra är en ommöblering i ditt fall. Du har ett hörn och en öppen vägg att utgå från i dagsläget där du har duken.
Tänk om lite så vinner du mycket mer än om du bara byter prylar.
ok har då några idéer om hur det bör vara?
Postad 19 August 2008 - 17:11
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Det finns en hel del guider med bra tips ute.
Vet ju inte riktigt hur rummet ser ut i övrigt och vad för krav det finns på möblering osv.
Många börjar med misstaget att soffan MÅSTE stå mot en vägg vilket inte är nödvändigt ur någon synpunkt.
Av bilderna att dömma ser det ut som ett rum som man njuter av ljud och bild i, stämmer det?
Postad 19 August 2008 - 17:24
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
jo det är ett vardagsrum/tv-rum och det är helt klart att det framför allt är ljud och bild som gäller i den delen du ser på bilderna. Det är dock även en plats man samlas på med vänner, familj, kompisar för att umgås. Då det ska funka som vardagsrum får inte alla beslut om möblering etc. baseras på bästa ljud men ibland kan man ju lyckas kombinera de bästa av världar. Jag ska ta fler bilder så att man får bättre känsla av den totala ytan (ikväll) och jag är jätteglad om du har lust att kika på dem och komma med idéer. Jag är jätteglad för hjälp.
Kan du bara förtydliga vad du menade med att jag har "ett hörn och en öppen vägg att utgå från i dagsläget där du har duken"
Postad 19 August 2008 - 17:44
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
jo det är ett vardagsrum/tv-rum och det är helt klart att det framför allt är ljud och bild som gäller i den delen du ser på bilderna. Det är dock även en plats man samlas på med vänner, familj, kompisar för att umgås. Då det ska funka som vardagsrum får inte alla beslut om möblering etc. baseras på bästa ljud men ibland kan man ju lyckas kombinera de bästa av världar. Jag ska ta fler bilder så att man får bättre känsla av den totala ytan (ikväll) och jag är jätteglad om du har lust att kika på dem och komma med idéer. Jag är jätteglad för hjälp.
Kan du bara förtydliga vad du menade med att jag har "ett hörn och en öppen vägg att utgå från i dagsläget där du har duken"
Tror du kommer få massor av tips, både av mej och andra om du öppnar möjligheterna för nya placeringar. Keep it simple är en bra grundpunkt. Sätter man en budget och öppnar för lite möjligheter med t.ex nätverksspelare osv så går det snabbt och lätt att få till en grym setup. Börjar med mitt standardtips i hembiolösning där surroundhögtalare inte kan placeras bakom lyssnaren eller om man sitter mot bakvägg.
EDIT: Förklaring. Jo medans hörnet förstärker vissa frekvenser (bas) så släcker öppningen vissa frekvenser. Summan blir att det inte riktigt är dom förutsättningar högtalarna behöver för att lira som det är tänkt.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 19 August 2008 - 18:01.
Postad 19 August 2008 - 20:22
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Hallojs,
det första jag skulle byta ut i din anläggning är den Optiska kabeln. Jag har jobbat i 6år med fiberoptik, och det är ALLTID den svagaste länken i ett hemmasystem !!!
Sedan så är placering av valda högtalare ofta viktigare än just vilka man har. Men B&W, Canton och Audiovector har ju fina stativare som tillsammans med rätt sub lätt konkurrerar med stora frontar.
Viktigaste är ju att du är nöjd och att du har lyssnat själv på vad du ska köpa. Inte vad andra tycker.
Lycka till.
Postad 19 August 2008 - 20:36
Unregistered322fc921
-
Unregistered322fc921
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Hallojs,
det första jag skulle byta ut i din anläggning är den Optiska kabeln. Jag har jobbat i 6år med fiberoptik, och det är ALLTID den svagaste länken i ett hemmasystem !!!
Lycka till.
Hur menar du då?
Postad 19 August 2008 - 21:01
Unregistered9c603b2b
-
Unregistered9c603b2b
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Börjar med mitt standardtips i hembiolösning där surroundhögtalare inte kan placeras bakom lyssnaren eller om man sitter mot bakvägg.
Hær ær ju Mirages omnisat ett ypperligt alternativ! Sætt upp dom i taket och få en 360graders spridning!
Postad 19 August 2008 - 21:18
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
ska begrunda svaren jag fått här på kvällskvisten, tack. Ville bara säga att jag nu lagt upp en del kompletterande bilder i mitt allbum, titta gärna på dem så att ni får en bättre helhetsbild om hur jag bor och hur den totala ytan ser ut för att kunna ge bra tips och idér kring möblering och placering av högtalare etc.
har aldrig lyssnat på Audio Pro Level Qube men jag har nog ingen möjlighet att använda dessa då jag har hörnsoffa, väldigt bökigt att få in en sån bakom soffan i hörnet. Jag ser iofs inte heller ljudet från bakre högtalarna som ett problem, tycker att jag får skön känsla och väldigt bra hjälp av subben vid ljudeffekter när jag kollar film. Jag har ca 5 meter från frånthögtalarna och centern till där jag oftast sitter och tittar film så jag skulle nog ha större glädje av mer tryck i just dem, plus att jag får för mig att en större centerhötalare skulle behövas för att på ett riktigt bra sätt klara av dialog och annat som levereras via den högtalaren på så pass långt avstånd. ...eller?
Redigerat av HOTDOG2004, 19 August 2008 - 21:49.
Postad 20 August 2008 - 12:17
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
en fundering jag har är hur viktigt det är att ha frånthögtalarna cantrerade kring bioduken. Som man kan se i "mina bilder" så har jag en dörröppning till vänster om duken som ställer till det rejält om jag ska placera stativare där (iaf om jag ska få plats med en subb också). Om jag skulle placera den vänstra fronthögtalaren på andra sidan dörröppningen, skulle det skapa ett "flajigt" ljud därutifrån som bryter loss för mkt från vad som händer på duken? Den vänstra högtalaren skulle då stå ca 1.2meter till vänster från duken medans den högra hamnar i direkt till höger om duken. Kan man vid filmtittande ställa in (kanske med hjälp av autokalibreringen) ljudet så att systemet kompenserar på nått sätt för denna skillnad i placering. Om det gick att lösa på nått sånt sätt skulle det underlätta ganska mkt vid byte av högtalare för mig (förutsatt att jag ska ha stativare liknade B&W 865). Jag mottar mer än gärna idéer kring hur jag skulle kunna förändra placering av mitt system/hötalare vid en kommande uppgradering.
Postad 20 August 2008 - 12:45
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Den bästa lösningen som jag kan se nu är om du flyttar även duken till att bli mer centrerad i så fall.
Då blir det helt annorlunda.
Sätt tillbaka dörren och det blir helbra. En tumregel är att högtalarna inte sitte längre isär än 1.5xbredden på bilden.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 20 August 2008 - 12:50.
Postad 20 August 2008 - 13:14
Helmetrock
-
Helmetrock
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hallojs,
Kan du som sagt utveckla det lite? Jag är helt ny på digital överföring och har ett lakritssnöre melllan DVD och receiver än så länge Och ärligt talat, vad kan en kabel göra med en digital signal? Och vilka kablar är bättre? Andra optiska eller koax?
Postad 20 August 2008 - 13:50
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Den bästa lösningen som jag kan se nu är om du flyttar även duken till att bli mer centrerad i så fall. Då blir det helt annorlunda.
Sätt tillbaka dörren och det blir helbra. En tumregel är att högtalarna inte sitte längre isär än 1.5xbredden på bilden.
ok, flytta duken är inte ett alternativ. Som du ser har vi ingen TV i vardagsrummet och allt tv-tittande sker över proj./duk. Det är då helt ohållbart att ha en duk som glider ner framför ett dörrhål. Att sätta upp en dörr där gör att man måste gå igenom köket för att ta sig till vardagsrumsdelen. Det förstör även all känsla av öppenhet på våningsplanet. Har du några ännu kreativare förslag så är jag glad...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|