Samsung PS-50A457 vs. Panasonic TH-50PX8
62 svar till detta ämne
Postad 12 August 2008 - 13:35
syrillo
-
syrillo
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej på er,
Under sommaren har jag renoverat mitt boende (bilder kommer...) och tänkte avsluta det hela med en stor tv och ett xbox360. Efter att ha läst en hel del på forumet så står det mellan 2 modeller men kom gärna med andra motiverade förslag.
Budget för TVn är ca 12k. Eftersom jag har en dator för ordbehandling och gillar film så prioriterar jag en större plasma framför en mindre LCD.
I dagsläget lutar jag åt Samsung PS-50A456 (eller57 som verkar vara precis samma modell?) mest pga att Panasonicen är så ful och att specarna är ganska lika. Dessutom verkar Samsung ha pixelgaranti på sina grejer.
Frågor:
- Det som talar för Panasonicen är att den har HDMI 1.3a och Samsungen har 1.2. Vilken skilnad har det i verkligheten?
- Finns det andra skäl för eller emot någon av modellerna?
- Kan någon som vet bekräfta att PS50A456 och PS50A457 är identiska.
- Vilken hade du valt? Rösta och motivera gärna ditt val.
Postad 12 August 2008 - 15:00
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Jag hade valt samsungen , dock har den inte HDMI 1.3 men ska du köra mycket dator kanske denna lämpar sig bra om du kör in teven efter 200 timmar.
LG PG6000 . där får du mest för pengarna
Dock lite över din budget men på 557an Samsung har den 1.3 men den kostar 17 000.
Panasonicen är ju bra men om du tycker den e ful borde du inte köpa den. Mvh
Postad 12 August 2008 - 15:05
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Ibland undrar man om Panasonic gör fula apparater med vilja. Kommer ihåg PV60 också, otroligt skabbig. Sen px8. Avskeda personen som designar åt dom kanske?
Postad 12 August 2008 - 15:06
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Jag tycker Samsungen är det bästa valet av ovanstående två, dock så hade jag köpt en "svensk" Samsung för att få dvb-c tuner, svenska menyer, 100 % pixelgaranti och hämtning vid reparationer. Fast en "svensk" Samsung kostar lite extra så då räcker inte din budget. Därför hade jag valt Panasonicen (11200 kr på dustinhome som student). Då får du råd med ett väggställ oxå
Edit: Annars finns ju exempelvis Samsungen i 42"(svensk version) för 9500 kr inkl frakt på hembiobutiken.se
Redigerat av Salle, 12 August 2008 - 15:11.
Postad 13 August 2008 - 10:34
casai
-
casai
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Finns det andra skäl för eller emot någon av modellerna?
Samsungen har mer inställningsmöjligheter samt 100Hz med MCFI (bildruteinterpolering). PX8 verkar ha aningen bättre svärta. Kan någon som vet bekräfta att PS50A456 och PS50A457 är identiska.
Är inte helt säker men jag tror att 7:an har en silverfärgad undre list medan 6:an har en svart.
Postad 13 August 2008 - 22:16
G22
-
G22
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej
Hade nog valt samsungen, men tycker docka att det är värd att lägga till 1500-2000 och köpa LG 50 PG 6000
Väldigt snygg design, utmärkta anslutningsmöjligheter och en klockrent bild.
Postad 13 August 2008 - 22:24
syrillo
-
syrillo
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Någon som vet vart man kan titta på en LG PG 6000 i Uppsala-trakten? Man vill ju inte köpa grisen i säcken för 13k... Jag måste säga att allt snack om ghoosting oroar mig.
Postad 14 August 2008 - 18:41
Bikermice
-
Bikermice
-
Amatör
-
-
58 inlägg
 Samsungen Klarar inte 24p med ps3 BlueRay utan judder och har klart sämre svärta +att den har mindre kvalitets problem.Så köp px8 så blir garanterat nöjd!!!
Postad 14 August 2008 - 18:42
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Ibland undrar man om Panasonic gör fula apparater med vilja. Kommer ihåg PV60 också, otroligt skabbig. Sen px8. Avskeda personen som designar åt dom kanske?
Tur att man har Sony så man man kolla på programmen istället för på ramen
Postad 14 August 2008 - 19:08
syrillo
-
syrillo
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Klart att om jag bestämmer mig för en liten tv som dig så ligger sony w4000-serien bra till
Postad 14 August 2008 - 22:34
G22
-
G22
-
Rookie
-
2 inlägg
Ok i med jag såg alla tre tv apparater sida vid sida idag måste jag ta tillbaka det jag sade om samsungen.
Hade absolut inte valt den framför panasonicen. Samsungen hade helt klart den sämsta bilden.
Medan LG och Panna var det rätt så dött lopp mellan. Det som talar för panna är priset medan LG:n är det anlutningsmöjligheter och designen.
Grymt bra bild på båda utom Samsungen som inte riktigt hängde med de andra två.
För min del blir det nog LG i med den känns lite mer framtidssäkert även om panna var oxå grym.
Postad 15 August 2008 - 07:33
Unregistered0c76fa55
-
Unregistered0c76fa55
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Fick hem min Samsung PS50a456 igår och är såhär långt väldigt nöjd. Har inte hunnit testa igenom den till 100% ännu men kan t ex säga att ANALOG kabel-tv ger en helt ok bild vilket förvånade mig.
Vad gäller konkurrensen mot de andra modellerna som nämns här kan jag inte uttala mig. Dock gillar jag designen på Samsung jämfört med Panasonic. Hur som helst tror jag du blir nöjd vilken du än väljer!
Lycka till!
P.S Samsung 456 och 457 har identisk teknik och spec. Det som skiljer är som någon skrev designen och en list längst ned.
Postad 15 August 2008 - 07:44
Unregistered0c76fa55
-
Unregistered0c76fa55
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag hade valt samsungen , dock har den inte HDMI 1.3 men ska du köra mycket dator kanske denna lämpar sig bra om du kör in teven efter 200 timmar.
Enligt Samsungs hemsida har den HDMI 1.3, dock har någon här på prisjakt angett 1.2 i produktspecen på sidan. Vet inte vilken som stämmer men Samsung borde väl ha koll  ?
Redigerat av Unregistered0c76fa55, 15 August 2008 - 07:45.
Postad 15 August 2008 - 08:37
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Enligt Samsungs hemsida har den HDMI 1.3, dock har någon här på prisjakt angett 1.2 i produktspecen på sidan. Vet inte vilken som stämmer men Samsung borde väl ha koll ?
Jag mejlade Samsung för ett tag sen för att få veta skillnaderna mellan A456 och A457 eftersom det står olika specifikationer överallt och han sa att båda har hdmi version 1.2 mvh
Postad 15 August 2008 - 13:55
Adampe
-
Adampe
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har själv stått och valt mellan dessa två och Panasonic px-80 har en flimrande bild som jag jag inte gillar. De tre senaste px80 jag sett har alla flimrat. Samsungen flimrar inget alls. Och jag håller inte med om att svärtan är bättre på panasonic, jag tycker nästan tvärtom! Jag köpte Samsung. :-)
Postad 16 August 2008 - 13:36
Adampe
-
Adampe
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Vill fortsätta förklara varför jag valde Samsung:
Pioneer - för dyr för mig
Philips - alla mina Philips-prylar har gått sönder efter 1-2 år
LG - läst att det lätt blir ghosting (och inbränning) samt grå svärta
Panasonic - flimmer i bilden
Läste i en test med nya Pioneer att även om den har marknadens bästa svärta, så ser man att bilden "lyser" (alltså är mörk, mörk grå) när man tittar på en svart bild i en helt mörkt rum. Märkte att även min tjock-tv inte är helt svart när en svart bild visas och man är i ett helt mörkt rum. Samsungs svärta är enligt mig lika bra som i vår gamla tjock-tv och det duger alldeles utmärkt för mig. Därför blev det en Samsung.
Postad 16 August 2008 - 13:50
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Ok i med jag såg alla tre tv apparater sida vid sida idag måste jag ta tillbaka det jag sade om samsungen. Hade absolut inte valt den framför panasonicen. Samsungen hade helt klart den sämsta bilden. Medan LG och Panna var det rätt så dött lopp mellan. Det som talar för panna är priset medan LG:n är det anlutningsmöjligheter och designen. Grymt bra bild på båda utom Samsungen som inte riktigt hängde med de andra två. För min del blir det nog LG i med den känns lite mer framtidssäkert även om panna var oxå grym.
Hade du möjlighet att ställa in dem, vad matades de med osv? Låter konstigt det du säger då jag aldrig någonsin sett en Panasonic som imponerar i butiksmiljö, ofta är de väldigt dassiga i jämförelse, vet dock att de är bra "när man kommer hem".
Postad 16 August 2008 - 15:51
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hade du möjlighet att ställa in dem, vad matades de med osv? Låter konstigt det du säger då jag aldrig någonsin sett en Panasonic som imponerar i butiksmiljö, ofta är de väldigt dassiga i jämförelse, vet dock att de är bra "när man kommer hem".
Jag håller med att Panasonic ser grådassiga ut i butiken om man jämför med exempelvis Samsung. Men jag tror det har väldigt mycket att göra med ljuset. I en butik är det väldigt mycket lampor och ljust, medan i hemmet där det är mörkare kommer Panasonicen visa mycket bra bild. Tror skärmarna är rätt likvärdiga, det är mest en smaksak vad gäller design, egen uppfattning om svärta, färger etc. Tror inte man blir besviken oavsett om man väljer en PX80 eller en A456/7 etc.
Postad 18 August 2008 - 21:08
Gascoigne
-
Gascoigne
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Samsungen Klarar inte 24p med ps3 BlueRay utan judder och har klart sämre svärta +att den har mindre kvalitets problem.
Sjukt sugen på samsungen då den har både 100hz och bild i bild funktionen! Ser mkt på sport och tv men lirar även en del ps3 samt lär ju kolla på lite blueray. Vad menas med judder? På vilket sätt klarar den inte 24p med ps3 blueray? MVH
Postad 18 August 2008 - 21:50
umehume
-
umehume
-
Användare
-
-
139 inlägg
Hej, vore snällt om någon kunde hjälpa mig att klargöra lite:
PX8 går inte att koppla in till datorn enligt vissa. Vad innebär det? Går det inte alls eller måste man använda någon speciell ingång för att det ska fungera.
Samsung har HDMI 1.2 istället för 1.3, vad innebär det för mig i praktiken. Kan tänka mig att köpa en bluerayspelare om något år.
Redigerat av umehume, 18 August 2008 - 22:01.
Postad 18 August 2008 - 22:17
Zapp
-
Zapp
-
Användare
-
-
220 inlägg
Hej, vore snällt om någon kunde hjälpa mig att klargöra lite:
PX8 går inte att koppla in till datorn enligt vissa. Vad innebär det? Går det inte alls eller måste man använda någon speciell ingång för att det ska fungera.
Samsung har HDMI 1.2 istället för 1.3, vad innebär det för mig i praktiken. Kan tänka mig att köpa en bluerayspelare om något år.
Det går väl om datorn har hdmi utgång eller använd vga-hdmi konverterare (dyr) eller dvi-hdmi om du har det på datorn http://www.digitaltv...odukt.php?p=899http://www.kjell.com...600000,16300000
Redigerat av Zapp, 18 August 2008 - 22:26.
Postad 19 August 2008 - 21:34
Gascoigne
-
Gascoigne
-
Amatör
-
-
93 inlägg
P.S Samsung 456 och 457 har identisk teknik och spec. Det som skiljer är som någon skrev designen och en list längst ned.
457 har inte bild i bild funktionen, 456 har bild i bild ( 1 tuner)
Redigerat av Gascoigne, 19 August 2008 - 21:38.
Postad 20 August 2008 - 09:44
Moriarty
-
Moriarty
-
Användare
-
-
176 inlägg
EDIT: Missade visst att det gällde 50" och det jag köpte var 42". Men men, det borde gå bra ändå med mitt inlägg... /EDIT
Köpte precis en 456 och eftersom jag inte haft platt tv tidigare kan jag inte säga om den är bättre/sämre än någon annan modell/märke. Men eftersom jag hade en 28" tjock-TV som inte ens klarade 100Hz innan så är ju uppgraderingen ganska uppenbar
Enda tråkiga är ju att vårat radhus får en analog signal in som delas med ett hundratal andra radhus. Antar att vi tar in den digitalt centralt först. Lite synd, men tiden kommer väl då jag uppgraderar till egen box/parabol/???.
Däremot tycker jag bilden från HTPCn är lite svår att få bra. 1280x720 är väl "native" resolution?
Finns det några modellspecifika saker att tänka på när det gäller "inkörning" m.a.p. inbränning? Har sett många trådar om ämnet som antingen är generella eller tar upp andra modeller men inget om just denna...
Några spontana intryck av 456:
- Snygg
- *Väldigt* blank svart. BRa eller dåligt är smaksak.
- Matchande blank fjärr. Tycker det var en god tanke men det blir ju snabbt fingeravtryck och så så det funkar inte riktigt i praktiken. Dessutom var fjärren ful i övrigt med tycker jag. Men skön i handen dock vilket är viktigast.
- Lite sega menyer, en viss fördröjning mellan knapptryck på fjärr och reaktion på TV. Inte tillräckligt för att upplevas som problematiskt, men ändå märkbart.
- Onödig (?) begränsning att kanalnamn man själv kan sätta bara får ha max 5 tecken.
- Svårt att få till det med upplösningen för HTPCn. 1280x720 ser inte bra ut tycker jag. Har inga referenser (annat än gamla 28" tjock tv med S-video - i jämförelse med den ser allt bra ut). Tips?
- Vita ljuset under den - stör mig mer än det är "coolt". Vill få bort det. Har inte brytt mig om att kolla om det går än dock - kanske är lätt.
- Svaga/tråkiga färger men det gissar jag beror på den förmodat dåliga analoga signalen in. Skall sskicka in lite DVD-filmer sen och se vad som händer då.
Men, jag är väldigt nöjd så här långt. Som sagt, jag utgår ju från något väsentligt sämre så det vore väl konstigt annars.
Redigerat av Moriarty, 20 August 2008 - 09:50.
Postad 20 August 2008 - 10:48
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
457 har inte bild i bild funktionen, 456 har bild i bild ( 1 tuner)
Båda har två digital tuners i den nordiska versionen och endast en i den gråimporterade versionen.
Postad 20 August 2008 - 11:52
Adampe
-
Adampe
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
EDIT: Missade visst att det gällde 50" och det jag köpte var 42". Men men, det borde gå bra ändå med mitt inlägg... /EDIT
Köpte precis en 456 och eftersom jag inte haft platt tv tidigare kan jag inte säga om den är bättre/sämre än någon annan modell/märke. Men eftersom jag hade en 28" tjock-TV som inte ens klarade 100Hz innan så är ju uppgraderingen ganska uppenbar 
Enda tråkiga är ju att vårat radhus får en analog signal in som delas med ett hundratal andra radhus. Antar att vi tar in den digitalt centralt först. Lite synd, men tiden kommer väl då jag uppgraderar till egen box/parabol/???.
Däremot tycker jag bilden från HTPCn är lite svår att få bra. 1280x720 är väl "native" resolution?
Finns det några modellspecifika saker att tänka på när det gäller "inkörning" m.a.p. inbränning? Har sett många trådar om ämnet som antingen är generella eller tar upp andra modeller men inget om just denna...
Några spontana intryck av 456: - Snygg - *Väldigt* blank svart. BRa eller dåligt är smaksak. - Matchande blank fjärr. Tycker det var en god tanke men det blir ju snabbt fingeravtryck och så så det funkar inte riktigt i praktiken. Dessutom var fjärren ful i övrigt med tycker jag. Men skön i handen dock vilket är viktigast. - Lite sega menyer, en viss fördröjning mellan knapptryck på fjärr och reaktion på TV. Inte tillräckligt för att upplevas som problematiskt, men ändå märkbart. - Onödig (?) begränsning att kanalnamn man själv kan sätta bara får ha max 5 tecken. - Svårt att få till det med upplösningen för HTPCn. 1280x720 ser inte bra ut tycker jag. Har inga referenser (annat än gamla 28" tjock tv med S-video - i jämförelse med den ser allt bra ut). Tips? - Vita ljuset under den - stör mig mer än det är "coolt". Vill få bort det. Har inte brytt mig om att kolla om det går än dock - kanske är lätt. - Svaga/tråkiga färger men det gissar jag beror på den förmodat dåliga analoga signalen in. Skall sskicka in lite DVD-filmer sen och se vad som händer då.
Men, jag är väldigt nöjd så här långt. Som sagt, jag utgår ju från något väsentligt sämre så det vore väl konstigt annars.
Hej! Det "vita ljuset" kan lätt stängas av. Hur man gör står i manualen!
Postad 20 August 2008 - 11:54
Moriarty
-
Moriarty
-
Användare
-
-
176 inlägg
Hej! Det "vita ljuset" kan lätt stängas av. Hur man gör står i manualen! 
Misstänkte nästan det, men då vet jag! Tack!
Postad 21 August 2008 - 15:26
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Samsung har HDMI 1.2 istället för 1.3, vad innebär det för mig i praktiken.
Absolut ingenting.
Postad 21 August 2008 - 18:42
bob-omb
-
bob-omb
-
Rookie
-
8 inlägg
- Svårt att få till det med upplösningen för HTPCn. 1280x720 ser inte bra ut tycker jag. Har inga referenser (annat än gamla 28" tjock tv med S-video - i jämförelse med den ser allt bra ut). Tips?
Panelupplösningen på 42" är 1024x768. Du får nog skarpare bild om du använder den upplösningen från HTPC:n
Postad 27 August 2008 - 20:56
Kennethi
-
Kennethi
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej!
Konstigt vad olika syn man måste ha.
Jag köpte px8:an igår och jag jämnförde den mot 456:an och en philip.
Tyckte px8:an har helt klart bästa bilden enlig mina ögon.
Postad 30 August 2008 - 18:04
Lurpen
-
Lurpen
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har nu kommit tillrätta med problemet med fladdrande röd färg i bilden på PS50A456. Det blev bra när jag bytte ut tele2:s digitalbox mot en ny. Det var alltså boxens fel, inte tevens.
Däremot tycker jag att bilden inte hänger med vid snabba rörelser. När fotsbollsspelarna jagar bollen har de 2-3 skuggor efter sig en kort stund. Samma sak vid vanliga program om en person rör sig snabbt så blir figuren dubblerad en kort stund. Snabba "runt rörelser" med teve-kameran skappar oskärpa och lite hackiga rörelserså man blir nästan yr av bilden. Är det digitalboxen som spökar igen eller är teven känslig för oskärpa.
Postad 01 September 2008 - 22:00
bourbon
-
bourbon
-
Rookie
-
2 inlägg
Har inte sett PX8, men valde 456:an ändå. Var jädrigt nöjd framtill att all svart färg på TV:n byttes ut mot ljusgrå. Haft TV:n i 2 veckor.
Kan säga att bilden såg förjävlig ut, bara att kånka tillbaka skiten till Elgiganten. Hoppas öppet köp i en månad forfarande gäller då provar jag PX8:an istället.
Redigerat av bourbon, 01 September 2008 - 22:06.
Postad 01 September 2008 - 22:04
bourbon
-
bourbon
-
Rookie
-
2 inlägg
Samsung 456
Hade förresten ett störande flimmer/ryck i bilden när jag matade den med analog signal ingeting med digital signal, dock.
Är det någon mer som ser detta, syns tydligast om man kollar på undertexten. varje 5:e till 10:e sekund blev det likt ett bzz i bilden. Sänkte man skärpan i botten så blev det bättre.
Redigerat av bourbon, 01 September 2008 - 22:06.
Postad 02 September 2008 - 16:08
Unregistered57457843
-
Unregistered57457843
-
Beroende
-
-
1046 inlägg
Samsung har digital ljudutgång, som klarar Dolby Digital, det har inte Pannan. Därför är Samsung ett solklart val för mig.
Postad 11 September 2008 - 13:29
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Är ganska säkert på att det inte spelar någon större roll vilken man väljer av dessa.
Jag köpte PX8 efter som den vid tidpunkten ansågs vara mest TV för pengarna, dessutom så har jag större förtroende för Panasonic.
En TVs bild avgörs nästan helt och hållet efter den källa man matar bilden med, just därför är det omöjligt att säga om den andra är bättre än den ena om man inte har dem sidan om varnadra med samma källa och då förståss om TVn är kallibrerade efter konstens regler.
Just därför är det omöjligt att säga vilken TV du ska välja, de som säger rakt av Samsung eller Panasonic har många gånger inte ens tittat på konkurrent TVn utan bara blivet imponerad av en av dem vilket så klart inte är så konstigt. Även om man tittat på båda så rör det sig oftast om att man tittat i en butik(ex onoff) där vi ju vet hur bra det blir med jämförelser  med andra ord så är det väldigt få som har möjligheten att göra hands-on tester för att verkligen se vilken som passar personen bäst.
Efter som jag valt PX8 så kan jag iallafall säga vad jag tycker om den :
Analog TV är ingen höjdare, men å andra sidan blir detta kasst på de flesta TV apparater då informationen i bilden helt enkelt saknas för att kunna skala upp den så pass mycket som krävs. Analog TV är dock tillräckligt bra för att titta på TV serier eller liknande.
Drar man igång en Blu-ray film så blir bilden verkligen enastående, svärtan är total och skärpan är enorm. Jag kan väll kort säga att bildkvalitén är jag utan tvekan nöjd med.
Att PX8 eller PX80 flimmrar har jag aldrig sett(trotts att jag har hafft båda hemma) och aldrig hört någon annan säga det ihäller, troligen pratar vi om en defekt enhet.
Ska man klaga på något så är det så fall de gröna fosfor trailsen som kan uppstå i kontrastrika scener, men man får verkligen leta efter dem för att se dem efter att TVn gått par 100 timmar.
Postad 13 September 2008 - 23:55
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag har sett px80 flimra som bara den men det är när man inte har 100hz tekniken på, men jag har en äldre plasma & den flimrar inte ett dugg (den flimrar lite granna) om man jämför med px80 utan 100hz påslagen. Knappt så jag fattar själv vad jag skrev:)
Tycker att px8:an är riktigt intressant, det jag undrar är, svärtan kan ju omöjligt vara svart som kolsvart eftersom jag aldrig har stött på en plasma som är så svart & jag kan defenitivt säga att px80 inte är så svart som kol hur mycket jag än testat men är px8:an nånstans i närheten av px80??? nån som vet? mneminic kanske vet som har haft båda hemma.
Postad 14 September 2008 - 08:46
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Men varför skulle man inte vilja ha 100hz påslaget(så som det är per default) ? Om man inte använder de funktioner som finns så kan även den finaste TVn bli dålig.
Svärtan på PX8 och PX80 är identisk enligt mig, den dynamiska kontrasten på PX80 märkte jag aldrig av. Värt att nämna är att dessa två modeller har samma panel(G9?) det är endast själva chipet som skiljer.
Svärtan är induviduell, den kan säkert bli svartare men för vår del så anser vi att den är svart, kanske för svart i vissa fall.
Postad 14 September 2008 - 09:41
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
ok, panelen är g11, pioneer har g9 men tack för svaret, jag tyckte att px80 hade en helt ok svärta, inte som en vanlig crt tv men inte så jäkla långt ifrån.
kanske för svart i vissa fall??????? svart är väl svart när det ska vara svart, annars har man ljusstyrkan för lågt, är det det du menar?
Postad 14 September 2008 - 11:49
syrillo
-
syrillo
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Lite off topic men jag bestämde mig för att spara en månad och det blev tillslut en 46W4500
Mest pga av att datorn hela tiden är ikopplad och att alla dessa har brister som jag inte klarar av.
Lika bra att köpa någonting man kan leva med i stället för någonting billigt.
Postad 14 September 2008 - 14:44
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
ja men för mig är inte lcd tv ett alternativ då jag tycker att lcd är riktigt skit jämfört med plasma, oavsett prislklass. så fort nånting rör sig på lcd så ser det för jäkligt ut, just därför väljer jag plasma. klart jag skulle kunna lägga ner mer pengar på en tv, då jag tycker att det är onödigt när man kan få en vettig tv för lite mindre pengar.
Postad 16 September 2008 - 20:48
Niga
-
Niga
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Men varför skulle man inte vilja ha 100hz påslaget(så som det är per default) ? Om man inte använder de funktioner som finns så kan även den finaste TVn bli dålig.
Svärtan på PX8 och PX80 är identisk enligt mig, den dynamiska kontrasten på PX80 märkte jag aldrig av. Värt att nämna är att dessa två modeller har samma panel(G9?) det är endast själva chipet som skiljer.
Svärtan är induviduell, den kan säkert bli svartare men för vår del så anser vi att den är svart, kanske för svart i vissa fall.
Angående Pannan och 100 hz....finns det nåt tillfälle då man ska/bör använda 50 hz....annars fattar jag inte varför Panasonic gjort detta valbart
Postad 08 October 2008 - 09:51
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Lirar dessa apparater ens i samma division? Några av mina intryck: https://www.minhembi...howtopic=211867Om de stämmer vet jag inte.
Redigerat av mannealm, 08 October 2008 - 09:54.
Postad 13 October 2008 - 18:13
de_dave
-
de_dave
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Kollade på båda dess idag på tre olika ställen.
Skillnaderna jag såg var försumbara.
En konstig sak var dock att på en 457 var bilden verkligen kass, sämst av de som hängde bredvid. Men det var bara den, på de andra två ställena var bilden bra och såg ingen direkt skillnad mot de andra. Var det bara en dålig signal eller?
en liten fotnot är att jag samtidigt jämförde med samsungs 5-serie, och såg ingen skillnad alls, varkeb på hd eller sd. Bara flera tusen dyrare  tur kanske att jag inte är någon expert, verkar ju bli lite billigare då
Postad 16 October 2008 - 15:58
Gerold
-
Gerold
-
Rookie
-
2 inlägg
Kollade på båda idag och som någon sagt tidigare så såg px8 lite grådassig ut bredvid 457:an, som lyste klarare.
Dessutom snackade säljaren om pixelgarantin. Att panasonic inte har nån medan samsung har 100%. Vet inte om det är nåt man behöver fundera på.
Postad 11 November 2008 - 00:04
Loxarn
-
Loxarn
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
har just köpt en 457 och är nöjd, hade en 20 år gammal nordmende innan så jag har inte så mkt att jämföra med
undrar om nån vet hur man kommer in i servicemenyn?
Postad 28 November 2008 - 21:40
Unregisteredacf3479b
-
Unregisteredacf3479b
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
har just köpt en 457 och är nöjd, hade en 20 år gammal nordmende innan så jag har inte så mkt att jämföra med
undrar om nån vet hur man kommer in i servicemenyn?
för att komma in i servicemenyn: se till att tvn är i stand by läge. tryck sedan info, menu, mute, power. då bör tvn starta upp i servicemenyn
Postad 03 December 2008 - 13:07
Unregistereda701611d
-
Unregistereda701611d
-
Användare
-
-
140 inlägg
för att komma in i servicemenyn: se till att tvn är i stand by läge. tryck sedan info, menu, mute, power. då bör tvn starta upp i servicemenyn 
Vad gör man i servicemenyn? Jag har haft min 50a457 ett hundratal timmar och är grymt nöjd. Endast kört filmer och serier från laptopen dock, men det ser underbart ut i 720p. trots avsaknad av kalibrering etc.
Postad 03 December 2008 - 21:33
Unregisteredacf3479b
-
Unregisteredacf3479b
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Vad gör man i servicemenyn?
Har du en gråimporterad samsung så finns det bland annat en meny som heter "nordic". när tvn är ny så står den på off. ändrar man den till "on" så kan man välja svenska som språk på tvn. sen kan man säkert göra en massa annat roligt också, men inte en aning om vad
Postad 04 December 2008 - 16:45
Unregistered40962
-
Unregistered40962
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Panasonic TH-50PX8 är den bästa av dessa TV-apparater, anser jag. I butiken med hårresande inställningar lyser Samsungen starkt med överdrivna färger och man kan luras att tro att det är bra, där under lysrören, men i hemmiljö blir det en annan historia!
PX8:an har rejält mycket bättre svärta, naturliga färger, mycket tyst, mindre känslig för inbränningar och ghosting. Bättre kvalitet. Den bästa bild jag sett på DVB-T.
Jag har en Panasonic TH-50PX8 sedan ett par månader tillbaka och är mycket nöjd med den TV:n. Jag kan säga att TH-50PX8 förmodligen är den mest prisvärda 50-tummaren år 2008! Skulle köpa en igen före Samsung alla dagar i veckan!
Samsung har lättare att få inbränningar, ghostar mer, buzzing (på en sådan här panel; det är dåligt, dåligt med hörbar buzzing i lyssningsposition ö h t!), och dras med kvalitetsproblem såsom att TV:n stänger av sig själv och lite annat mystiskt.
Vidare klarar PX8:an 1080p/24 utan judder (96Hz) och har HDMI 1.3a, vilket inte Samsungen gör/har. PX8 har dock endast två stycken HDMI-ingångar och ingen digital ljudutgång, vilket är synd, men bildkvalitén är överraskande bra för en (<) 10000-kronors-plasma på 50 tum....
Vill man ha det bästa just nu (OT/generic): Go Pioneer G9! (tyvärr en hel del buzzing). Vill man ha mest "bang for the buck" med OK svärta och bra färg-/bildåtergivning, tyst och med bra kvalitet (i väntan på Pio G10 (med Panasonicpanel), Panasonic G12++ NeoPDP eller kanske SED or whatever..) väljer man en PX8.
Det här är reflektioner återgivna utifrån mina intryck och erfarenheter. Det är upp till var och en att hitta en TV som man blir nöjd med.
/
Postad 05 December 2008 - 11:08
Unregistereda701611d
-
Unregistereda701611d
-
Användare
-
-
140 inlägg
Samsung har lättare att få inbränningar, ghostar mer, buzzing (på en sådan här panel; det är dåligt, dåligt med hörbar buzzing i lyssningsposition ö h t!), och dras med kvalitetsproblem såsom att TV:n stänger av sig själv och lite annat mystiskt. Vidare klarar PX8:an 1080p/24 utan judder (96Hz) och har HDMI 1.3a, vilket inte Samsungen gör/har. PX8 har dock endast två stycken HDMI-ingångar och ingen digital ljudutgång, vilket är synd, men bildkvalitén är överraskande bra för en (<) 10000-kronors-plasma på 50 tum....
/
Jag har 50A457, upplever inte inget av det du säger. Klockren TV. Enda gången jag hör den surra är vid vit bakgrund och inget övrigt ljud, känns normalt. Bra skit! 5/5
Postad 07 December 2008 - 14:46
dr_larssa
-
dr_larssa
-
Rookie
-
9 inlägg
Håller med ovan, har oxå en 457 och känner inte igen ett skit av det som panna ägaren säger. Grymt nöjd med tv:n. Sen slipper man flimmret som px8 har.
Valde mellan dessa, men en tv utan digital ljudutgång år 2008 går fetbort.
sen kunde jag inte med flimmret.
Redigerat av dr_larssa, 07 December 2008 - 14:46.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|