Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För korta gipsskivor

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 August 2008 - 18:36

tuffodum
  • tuffodum
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Har sprungit in i väggen bokstavligen talat, tänkte göra om väggarna inne i mitt sovrum på en lägenhet som jag precis fått mig tillhanda.
Har rivit ner flera gamla lager tapet och hade tänkt att smälla upp 6mm gipsskivor för att sedan spackla dem för att sedan tapetsera.

Kruxet är att väggen är 2.59 hög och gipsskivorna är 2.50...alltså 9 cm för korta.
Nån som har bra idér hur man kan göra, det jag kommer på är att smälla upp dem och skarva upptill...men blir det bra etc? Ska ju iofs tapetsera över så det kanske ej syns?!

Inga kommmentar om hur klantig jag är... :unsure:

Postad 13 August 2008 - 19:57

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Det är väll bara köpa gipsskivor med rätt längd. Finns ju skivor på 90x270cm. Iaf 13mm tjocklek, vet inte om det finns med 6mm.
Annars får du väll helt enkelt regla där skarven kommer bli.

Postad 13 August 2008 - 21:05

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Du får köra med 95 mm-socklar. :unsure:

Takstuckatur är ju ett annat alternativ.

Eller skarva och göra ett bra spacklingsjobb.

Postad 13 August 2008 - 21:24

mjensen
  • mjensen
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Du får köra med 95 mm-socklar. :unsure:

Takstuckatur är ju ett annat alternativ.

Eller skarva och göra ett bra spacklingsjobb.

Jag tycker att det här är en ganska bra idé. Om du har en taklist (ca 30 mm) och en 70 mm golvlist så blir det bra. Om du sätter en tunn list på samma tjocklek som gipsskivan närmast golvet så åker inte listen in. Jag har satt upp mina gipsskivor (13 mm) ca 15-20 mm över golvet och använder utrymmet som kabelkanal ;) . Fungerar alldeles utmärkt.

/Mjensen

Postad 13 August 2008 - 21:24

IiIIebror
  • IiIIebror
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har varit med om det där många gånger, ganska irriterande faktiskt, men då e det nog vägge att skära av typ 2 cm på en som är för lång :unsure:

Finns väll 2,40 höga också, då blir det ju lite större bitar så det inte blir så pilligt. Sen kan du ju välja att ha skarven upptill eller nedtill beroende på om du skjuter upp den stora skivan mot taket eller inte. Eller så sätter du skivan med 4,5 cm glapp både uppe och nere, fyller ut hålrummen med gips sen täcker inte det med golv socklar och taklister som nån annan här nämnde. Kanske inte snyggaste att ha 95mm golvsocklar. 50mm nere och 50mm uppe så borde ju ju klara dig,

http://www.beijerbyg...kt.aspx?id=4253

Där har du 2700 hög. Vore väll det bästa kanske så slipper du massa pilligt spackeljobb.

Postad 14 August 2008 - 08:48

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Tänkte bara påpekar att om du kör enligt principen att låta listerna täcka så är det dels ganska mycket meckigare att få det listerna, dels får du ett rätt stort ljudläckage.

Det finns gipsskivor med fast mått 2600 även om få har den på lager. Har du redan köpt fel får du väl fråga om du får byta. (Tom Byggmax har 2700 på hyllan.)
Får du inte byta och är för snål för att köpa nya får du väl jobba med att kottla och skära en skarv. Blir dock jäkligt mycket extra spacklingsjobb. Jag hade inte gjort det ens om jag sparat en tusenlapp.

Postad 16 August 2008 - 15:30

Eron
  • Eron
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
och vill du ha högre skivor så finns det också

http://algot.e-butiken.se/?artnr=71025

Hemkört också om du bor i skåne ;)

Postad 16 August 2008 - 22:24

Unregisteredd480d8c6
  • Unregisteredd480d8c6
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Du har väl ett par alternativ, beroende på hur stort rummet är eller hur det ser ut med foder och lister.

Som några föreslår kan du lämna lite uppe och nere som täcks av sockel och taklist. Upp till 10 cm sockel är relativt vanligt, specillt om du har allmoge/antik stil på foder och sockel. Om du gör på det sätte så offra en skiva kapa remsor och fyll i springan uppe och nere (eller bara nere om du lyckas skjuta upp skivan så mycket att det räcker med springa nere), annars kommer det bli svårt att montera sockeln och/eller taklisten snyggt.

Det andra alternativet skulle vara att du får en horisontell skarv som du måste fixa till uppe eller nere. För att underlätta spacklingen där så se till att fasa kanterna ganska ordentligt, så att du får en skarv som liknar den "riktigta" mellan två korrekt monterade skivor. Rekommenderar att du använder dig av en filhyvelför att fixa fram fasningen på kanten (även super till att raspa "orena" kanter efter brytning), jobba med att dra filhyveln mot dig. Gipsen går lätt att bearbeta med den, det som kan kärva lite är pappen, vill du få en rak snygg kant på avfasningen så dra ett lätt drag som precis går igenom pappen med en mattkniv 2-4 cm in så blir det en snygg kant när du arbetat dig in dit med filhyveln . Glöm inte att lägga en armeringsremsa även i dessa fogar. Är du riktigt noga kan du även pensla över lite primer i skarven. Då får du en lättspackald skarv även på det hållet. Lite mer engergi på underarbetet här (går fort ändå) och du slipper en hel del spackling :(

Ett tredje alternativ som kan fungera ibland, om väggen är kortare än gipsskivan är ju att lägga skivan ner, då måste väggen vara kortare än 2500 här, vilket jag tvivlar på att den är i ett sovrum. Om det fungerar på någon vägg så får du i så fall även här offra en skiva, men du får iaf två "extra bitar" på den skiva så det räcker till två väggar á 2500.

Men köp rätt längd nästa gång, sprar som sagt en hel del jobb :D

lillebror: När det börjar närma sig ett par centimeter så är det dags att släpa fram sågen, sticksåg eller tigersåg med vanligt träblad går fort som tusan, även om det dammar lite.

Postad 17 August 2008 - 11:11

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Notera att det är reparations gipsskivor trådskaparen pratar om.
Ser inga problem som helst att skarva dessa, lim bakom o 2 skruvar o sedan spackla som vanligt.

Postad 17 August 2008 - 18:25

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
värsta är ju om "huset" rör på sej,men det lär det nog inte göra i lägenhet.

i villor är det rätt vanligt(trä villor) att det huset rör på sej.och då kan ju gipsskivorna åka isär.
så hände det för mej i mitt rum,men farsan slog i några extra spik i väggen, och än så länge så har inte gipsskivorna åkte isär.(det jag menar med att dom åker isär är att dom åker på tvären)

Postad 17 August 2008 - 19:00

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

värsta är ju om "huset" rör på sej,men det lär det nog inte göra i lägenhet.

i villor är det rätt vanligt(trä villor) att det huset rör på sej.och då kan ju gipsskivorna åka isär.
så hände det för mej i mitt rum,men farsan slog i några extra spik i väggen, och än så länge så har inte gipsskivorna åkte isär.(det jag menar med att dom åker isär är att dom åker på tvären)

Vad yrar du om???

skulle ett trähus röra på sig så att gipsskivor åker isär??? Och att ett par spikar skulle lösa alla dessa problem!!!???

Låter mer som träfiberplattor i väggarna som torkar alt så bor ni i ett korthus.

Postad 17 August 2008 - 22:54

Unregisteredd480d8c6
  • Unregisteredd480d8c6
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Rabalder: Jo, jag läste att det var renoveringsgips, men fogmetoden består ju :( Blir så mkt enklare att få en snygg spackelskar om man fasar ner kanterna lite, även på renoveringsgips.

Laktristomte: Det låte lite tilltaget, eller rättare sagt taget ur sitt sammanhang. Att något sådant skulle inträffa när det rör sig om renoveringsgips känns lite avlägset. Eventuella sättningar i en gipsvägg borde redan ha hänt. Man skall kanske poängtera att detta kan förekomma, varit med om ett antal renoveringsprojekt där det varit sprickor i framförallt hörn på grund av dåligt underarbete/sättningar. Ibland så pass att hörnfogarna spruckit och brytit tätskikt i badrum. Att ett par spik skulle avhjälpa detta känns lite avlägset, då det i samtliga fall jag åtgärdat varit tal om fel i grundkonstruktionen eller sättningar i mark/markarbetet. Dessutom, spika i gips? (om det nu var det du menade) Njaaaaa ;)

Redigerat av Unregisteredd480d8c6, 17 August 2008 - 22:55.

Postad 18 August 2008 - 00:21

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Rabalder: Jo, jag läste att det var renoveringsgips, men fogmetoden består ju :( Blir så mkt enklare att få en snygg spackelskar om man fasar ner kanterna lite, även på renoveringsgips.

Laktristomte: Det låte lite tilltaget, eller rättare sagt taget ur sitt sammanhang. Att något sådant skulle inträffa när det rör sig om renoveringsgips känns lite avlägset. Eventuella sättningar i en gipsvägg borde redan ha hänt. Man skall kanske poängtera att detta kan förekomma, varit med om ett antal renoveringsprojekt där det varit sprickor i framförallt hörn på grund av dåligt underarbete/sättningar. Ibland så pass att hörnfogarna spruckit och brytit tätskikt i badrum. Att ett par spik skulle avhjälpa detta känns lite avlägset, då det i samtliga fall jag åtgärdat varit tal om fel i grundkonstruktionen eller sättningar i mark/markarbetet. Dessutom, spika i gips? (om det nu var det du menade) Njaaaaa ;)

Du har helt rätt i att man ska fasa ner kanterna (jag trodde det kallades rasphyvel men hade tydligen fel)

Håller åxå med om att det kan förekomma rörelser i hörnen men det kan ibland åxå misstolkas genom att man satt tapet i hörnet utan att klyva ner tapeten tillräckligt.

Postad 18 August 2008 - 10:57

Unregisteredd480d8c6
  • Unregisteredd480d8c6
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Jag har också kallat det rasp, eller rasphyvel, eller vad som helst. Upptäckte "filhyvel" bara för att jag satt och kikate på länken som gavs tidigare i tråden. Tänkte det var lika bra att länka till verktyget då jag själv var osäker på det korrekta namnet på det ;) hehe Rasphyvel känns mer rätt dock, tycker jag :(

Nu är vi iof lite OT här ;)

Postad 18 August 2008 - 20:27

superherodanne
  • superherodanne
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
som snickare hade jag kapat ytterligare 10 cm på gipsskivan för att det är lättare att skära och knäcka en större bit. därefter fasar man kanterna något, sätter fiberremsa och spacklar brett. det kommer aldrig synas om du bara lägger ner lite energi på det. skippa 6mm gips och sätt 12 mm istället så spar du upp till 30 spänn per skiva samt att den är styvare. du kommer inte ångra dig.

Postad 18 August 2008 - 21:09

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

som snickare hade jag kapat ytterligare 10 cm på gipsskivan för att det är lättare att skära och knäcka en större bit. därefter fasar man kanterna något, sätter fiberremsa och spacklar brett. det kommer aldrig synas om du bara lägger ner lite energi på det. skippa 6mm gips och sätt 12 mm istället så spar du upp till 30 spänn per skiva samt att den är styvare. du kommer inte ångra dig.

kanske inte blir så snyggt vid dörrposter och fönster samt vad ska han med styvheten till när det kommer till att bara få en slät vägg att jobba vidare med?
Kör man vanligt 12mm gipsskiva så har du rätt att det är enklare att kapa större bitar men 6mm så spelar det ingen roll, dessutom är skivorna redan köpta......
Fiberremsan tycker jag han ska skippa för att slippa bredspackla halva skivan.

Postad 18 August 2008 - 21:12

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

kanske inte blir så snyggt vid dörrposter och fönster samt vad ska han med styvheten till när det kommer till att bara få en slät vägg att jobba vidare med?
Kör man vanligt 12mm gipsskiva så har du rätt att det är enklare att kapa större bitar men 6mm så spelar det ingen roll, dessutom är skivorna redan köpta......
Fiberremsan tycker jag han ska skippa för att slippa bredspackla halva skivan.

Att skippa fiberremsa är att be om problem, risken att det blir sprickor i skarvan är stor.

Så antingen gör man det rätt från början eller så får man göra om det senare...

Postad 18 August 2008 - 22:47

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Att skippa fiberremsa är att be om problem, risken att det blir sprickor i skarvan är stor.

Så antingen gör man det rätt från början eller så får man göra om det senare...

fiberremsan fungerar som en armering där man lägger tjockare mängd med spackel, typ mellan gipsskivor som har en försänkning på några mm. Här pratar vi om ett par mm icke försänkt raspad skåra som per cm2 använder mycket mindre spackel än ett skruvhål.

Använder man fiberremsa här måste man lägga på 2-3 mm spackel och det betyder att man måste bredspackla typ 50-60 cm för att inte remsan skall synas igenom alt för att det inte skall bli en bula i väggen.

Så lägg fiberremsan lodrätt mellan rep-skivorna men INTE vågrätt.

Postad 19 August 2008 - 21:43

superherodanne
  • superherodanne
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Varför är folk så rädda för att spackla......det upfanns för att användas. Dessutom använder man fiberremsa över ALLA skarvar.Det handlar inte om att det kanske spricker....DET KOMMER SPRICKA.

Postad 20 August 2008 - 16:22

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
slipa är sååååååååååååååå trist
plus att väggen ska tapetseras.
Större risk att den oarmerade delen av bredspacklingen spricker än 2-3 mm skarven.
Men som sagt, tapet ska på så även för den som gilla o slipa så gör det inget om det skulle bli hårsprickor i spacklet.

Postad 20 August 2008 - 21:53

Unregisteredc5472c21
  • Unregisteredc5472c21
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

slipa är sååååååååååååååå trist
plus att väggen ska tapetseras.
Större risk att den oarmerade delen av bredspacklingen spricker än 2-3 mm skarven.
Men som sagt, tapet ska på så även för den som gilla o slipa så gör det inget om det skulle bli hårsprickor i spacklet.

äh, spacklar man ordentligt så behöver man inte slipa mycket alls. :)

Redigerat av Unregisteredc5472c21, 20 August 2008 - 21:55.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.