Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pimp my kablar!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2008 - 23:47

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte fixa i ording min kablar till min frontar som jag skall bygga!
Blir bi-wire med 4 kablar till speakern och 4st eller 2st till stärkaren (har A,B kanaler kan man koppla alla 4 då?)

Har ni några bra tips på billiga bananer? Vart ska man köpa krympslang, Nylonstrumpa? Var är det billigast?

Tittat lite på dessa:

4mm Stifthylsor
http://www.svalander...ankontakter.htm
Är sugen på dessa men blir dyrt, 480kr.

Har dessa till basen sitter inte bra alls :( : http://www.hifikit.s...dex.php?id=1369

Posta gärna egna bilder på kablar ni har gjort!

/Tim!

Postad 15 August 2008 - 18:17

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Köpte min kabelstrumpa och krympslangar på elfa. Bilder finns i mitt galleri om du vill se resultatet. :)

Postad 15 August 2008 - 19:13

Unregistered6519c071
  • Unregistered6519c071
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Köpte min kabelstrumpa och krympslangar på elfa. Bilder finns i mitt galleri om du vill se resultatet. :)

Snyggt! :D

Funderar på att bygga bi-wire kablar av vanliga 2*4mm kablar.
Någon som vet vilken strumpa som blir lämpligast? LÄNK
5-10 i innerdiameter kan kanske blir tight och 10-20 kanske blir för stort :D
Någon med erfarenhet?

Postad 15 August 2008 - 19:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Snyggt! Du har samma kablar som jag också :) Vad gick kalaset på? (bananer,krympslang och strupan)

/Tim!

Snyggt! :D

Funderar på att bygga bi-wire kablar av vanliga 2*4mm kablar.
Någon som vet vilken strumpa som blir lämpligast? LÄNK
5-10 i innerdiameter kan kanske blir tight och 10-20 kanske blir för stort :D
Någon med erfarenhet?

Vad har du för kabel? Jag har Tara Labs Prism Bi-wire vet ej vad diametern är, kanske 12mm. Så jag är lite osäker på vilken jag ska ta strumpa....

/Tim!

Postad 16 August 2008 - 19:36

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Vad har du för kabel? Jag har Tara Labs Prism Bi-wire vet ej vad diametern är, kanske 12mm. Så jag är lite osäker på vilken jag ska ta strumpa....

/Tim!

ta ett snöre/tejp(tejp kan funka bättre)
snurra det runt kabeln,då får du veta omkretsen,(gör det helst 3gånger och se sen medianvärdet alternativ genomsnittsvärdet
sen delar du omkretesen på pi. (pi=3,14159265)
jag tror att du kan dela på 3,det blir inte lika exakt,men det funkar det också.

Nylonstrumpa töjer sej om jag minns rätt,så du kan ta i regel någon mm för lite(om det finns möjlighet för det)
skrev gärna vad diametern blev.

Postad 16 August 2008 - 20:29

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

ta ett snöre/tejp(tejp kan funka bättre)
snurra det runt kabeln,då får du veta omkretsen,(gör det helst 3gånger och se sen medianvärdet alternativ genomsnittsvärdet
sen delar du omkretesen på pi. (pi=3,14159265)
jag tror att du kan dela på 3,det blir inte lika exakt,men det funkar det också.

Nylonstrumpa töjer sej om jag minns rätt,så du kan ta i regel någon mm för lite(om det finns möjlighet för det)
skrev gärna vad diametern blev.

Kan man inte ta ett skjutmått istället ;) Så slipper man räkna o greja, ska kolla mått nu.

Fixade lite på kablarna idag, hittade ett gammalt nätagg med nylonstruma så det räkte till de små delarna. Har ej bestämt mig för vilka bananer det blir...

/Tim!

Bifogad fil(er)

Postad 17 August 2008 - 18:27

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Kan man inte ta ett skjutmått istället :( Så slipper man räkna o greja, ska kolla mått nu.

Fixade lite på kablarna idag, hittade ett gammalt nätagg med nylonstruma så det räkte till de små delarna. Har ej bestämt mig för vilka bananer det blir...

/Tim!

fan att jag inte tänkte på skjutmått,men det är ju alltid lite kul med lite mattematiska svårigheter, så man får öva hjärnan.

vad är det där guldiga på slutet av kabeln,mellan själva kabeln och nylonstrumpan.

föresten.skulle va snyggt om du hade en annan färg på övriga nylonstrumpan(om du nu ska ha det)

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 17 August 2008 - 18:32.

Postad 17 August 2008 - 20:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

fan att jag inte tänkte på skjutmått,men det är ju alltid lite kul med lite mattematiska svårigheter, så man får öva hjärnan.

vad är det där guldiga på slutet av kabeln,mellan själva kabeln och nylonstrumpan.

föresten.skulle va snyggt om du hade en annan färg på övriga nylonstrumpan(om du nu ska ha det)

14mm tjock var den, så 10-20 då ungefär. Annan färg sa du, har du någont tipps? Kolla min DIY signalkable så strumpa skulle jag vilja ha, fast har inte hittat någon än...

Det gulidiga å slutet av kabeln, detä är 24k guld....not. Nää det är en bit koppar, mest för syns skull men den gör ochså så att kablen hänger ner (den är styv och lite bongstyrig). Även så man har koll på vilken ände som är vart (det finns ju pilar på kablen).

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 17 August 2008 - 20:06.

Postad 21 August 2008 - 21:41

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Veckans Off Topic:
Attans snyggt golv du hade Tim. :)

Postad 22 August 2008 - 02:17

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Veckans Off Topic:
Attans snyggt golv du hade Tim. :)

Heheh tackar :) Ville få lite gammal känsla i rummet, och mörkgolv för annars blir för vitt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.