Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Seagate FreeAgent Desktop, fler med problem ?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Seagate FreeAgent Desktop USB 2.0 1TB (Extern hårddisk & SSD-disk) 2 8.249998 (3) Inga priser

Postad 15 August 2008 - 10:22

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0

Nyköpt och i espresso-brun finish med mjukt bärnstensfärgad upplysning.
Dock skiftar ljuset i styrka stundtals som om någon satt och vred på dimmer, fram och tillbaka.

Första dagen flyttas musik till nya disken och det tillhörande program verkar smidigt utformat.
Andra dagen börjar disken gnälla spontant i korta stunder. Ljudet påminner om ett gnisslande lager och kommer bitvis.

Rippat en del av skivsamlingen och lyssnar nu mestadels på flac. I samband med att det gnisslande ljudet uppstår hackar eller tystnar musiken som spelas upp och felmeddelande med att informationen inte kan hittas visas.
Nästa låt i listan börjar spelas, för att snart avbrytas med samma felmeddelande.
Programmet Drive Manager, visar röd text där det förklaras att ingen disk hittats.

Testfunktionen Test My Drive i Drive Manager fungerar inte.
Säker borttagning av maskinvara fungerar inte heller, då felmeddelandet visar att disken används.

Vid start av disken igen dyker den upp bland anslutna hårddiskar, informationen på disken finns även den kvar, men disken gnäller lite med ett metalliskt ljud.
Ibland står dock att ingen disk hittats i Drive Manager, samtidigt som den syns bland de andra hårddiskarna. Klickar man vidare är dock FreeAgent disken helt tom i fönstret. Ingen information för ledigt eller upptaget utrymme ges.

Fler vars lampa skiftar i styrka eller som har problem med oljud, informationsbortfall eller annat ?
Tips ?

Postad 15 August 2008 - 12:00

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag har inte själv någon sådan disk, men en bekant köpte en likadan i julas (dock tror jag att den var på 250 Gb). Hursomhelst, under ett halvårstid har han fått den utbytt två gånger - då den slutat att fungera. Disken har snurrat men den har inte "dykt upp". Det har ju iofs. inte varit några som helst problem att få den utbytt (PC-city), dock så har han ju "tappat" en hel del värdefull information som inte gått att återskapa (digitalfoton - familjebilder).
Tilläggas bör ju att den inte varit i "Konstant drift" utan endast slagits på när det varit dags att ta säkerhetsbackup.
Just nu använder han den som bokstöd, för vad säger att denna tredje disk inte pajjar på samma sätt som de tidigare två...

Postad 15 August 2008 - 12:24

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Lät ju mindre bra. Kom med posten 2008-08-12 och här står den externa bara påslagen dagtid. Företaget ville ha in den för felsökning..

Postad 15 August 2008 - 15:51

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Lampan ska dimmra sådär.

Har en 500 GB, hade lite strul att få igång den första gången på datorn, men sen dess har den fungerat som den ska de få gånger den kopplas in, används enbart för backup...

Postad 16 August 2008 - 15:36

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Får skickas in
Bifogad fil  P8160415.JPG   3.95MB   0 Antal nerladdningar

Postad 03 September 2008 - 20:06

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Tråkigt med diskar som pajar. har likdan men en 500gb som jag köpte för nått halvår sedan på pccity å den har funkat utmärkt på dom datorerna jag använt den på. Stänga av den går väl inte förrutom att dra ut sladden men den har ju en stor fördel jämfört med mina andra (och äldre) externa att den stängs av helt när datorn stängs av så den inte står igång 24/7 som dom andra gör (dock löst nu med förgreningsdosa med knapp på)

om en pryl pajar MERA än 2ggr inom garantitiden har man väl rätt att byta ut den mot annan vara?
Dock är det tråkigt att bli av med information. jag har det viktigaste sparat på mera än en disk + på krypterade dvd skivor hos morsan ( el man kan ha i bankfack el online osv...huset kan ju brinna ned (hänt en polare dock inte samma som med telefon=)
Har dock blivit av med grejer flera ggr på nya diskar men fick tillbaka det mesta med "getdataback for ntfs"
/Magnus

Postad 03 September 2008 - 20:51

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Jag sålde en 500Gb disk som var testkörd bara. Personen testade hemma hos mig och så var den sönder när personen kom hem. Kommer ihåg att det stod att det blev läsfel precis innan jag stängde av datorn för urkoppling.

Skit!

Garanti kvar men borttappat kvitto. Kommer inte ens ihåg vilken butik som fick äran..

Postad 03 September 2008 - 20:58

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Jag har en sådan 1tb som jag köpte för nån vecka sen och hitils har den fungerat bra. Lampan på min dimrar också samt att disken stänger av sig själv ibland och måste starta upp igen, därav det mekaniska ljudet. Detta händer när den har varit inaktiv ett tag, aldrig då jag använder disken för film eller annat.

Postad 28 September 2008 - 23:50

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en 750GB för drygt en vecka sedan, slutade precis fungera :( :D

Den tänder upp, men låter inte som disken surrar i den... kommer ett surrande ljud som jag inte känner igen, och ingen enhets hittas i datorn.

Lyckas inte hitta vart jag vänder mig för att få garanti på den, eller ska man tillbaka med den till affären? :D

Kanske är det bara modulen som är trasig, men (Mediamarkt) är ju j-vligt knepiga så kommer inte ha möjlighet att testa med modul/adapter från en annan isf... mer än 300GB som går förlorat isf...

Trodde Seagate stod för kvalitet, blivit lite tveksam nu efter att ha googlat.

Postad 24 November 2008 - 08:36

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Och jag har en Pro på 500GB som drabbas av överhettning efter c:a 5min filöverföring. Dör då, överföringen avbryts och det krävs att jag drar ut och sätter i strömkontakten igen för att den ska vakna igen. Sen är det samma historia igen. Tills vidare kyler jag den med en bordsfläkt när jag använder den ;)

Postad 24 November 2008 - 15:06

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Ni som skickat in, har ex reklamation eller sk garanti ärende avlöpt utan problem?

Postad 24 November 2008 - 15:13

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag köpte mig en 750GB för drygt en vecka sedan, slutade precis fungera :wub: ;)

Den tänder upp, men låter inte som disken surrar i den... kommer ett surrande ljud som jag inte känner igen, och ingen enhets hittas i datorn.

Trodde Seagate stod för kvalitet, blivit lite tveksam nu efter att ha googlat.

Jag har även detta problem men jag har löst detta genom att koppla usb-sladden först och sedan nätagget i väggen. Gör jag det tvärtom hittar jag disken i "den här datorn" men innehållet försvinner snabbt. Testa min lösning, för mig funkar det kalas igen ;)

Postad 25 November 2008 - 02:02

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
min 500gb funkar fint, gillar vektligen att den stänger av sig själv när datorn är av, lång usbsladd och strömdosans utformning. Dock spelar ju sånt ingen roll om disken pajar =/

Postad 25 November 2008 - 17:40

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Jag stör mig som fan på att min 500gb pro sätts igång automatiskt ca en kvart efter att jag stängt av datorn. Måste då gå upp ur sängen för att stänga av den manuellt (hålla fingret på power tecknet i 3 sekunder).

Har en WD som är kopllad likadant och den sätts inte igång automatiskt ngn gång då datorn är avstängd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.