Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

'Duell': Mordaunt-Short 908 vs. Canton Karat S8

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 August 2008 - 19:58

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Tjena!

Dessa två kandidater har ju några år på nacken och går att få tag på för ungefär samma pengar idag. Så min fråga är alltså; Vilket par föredrar ni om ändamålet är typ 90% film och 10% musik?

Jag har idag en Marantz SR5500 som inte direkt hör till de 'fetaste' stärkarna direkt så jag misstänker att jag borde välja några högtalare som är lättdrivna. Karat:en ligger endast på 87 dB i känslighet och det är väl ganska trögdrivet eller? MS-908 ligger på 90 dB...

Vilket är det 'vettigaste' valet i förhållande till Marantz?

Hade´

"If your DNA was 2 % off, you'd be a dolphin"

Postad 17 August 2008 - 18:53

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Kom igen, någon kommentar / något intryck har ni väl angående dessa? :(

Postad 18 August 2008 - 06:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Vad får du ge för dem och varför har du valt dessa i den prisklassen?

Postad 18 August 2008 - 07:09

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ingen exakt siffra men om du söker på annons-siter som blocket etc så ligger priset på runt 4000 kr och det är ungefär vad jag har råd att lägga på ett par 'nya' frontar.
Att köpa helt nytt för dessa pengar känns lite trist (blir väl Dali Concept 6, XTZ, Canton, Dynavoice etc) eftersom jag tror att det går att göra begagnatklipp och därmed få en, i mina ögon, rejäl uppgradering. Jag tror inte på något sätt att de exempel jag just nämnde är dåliga alternativ på något sätt men jag tror på att att jag kan få ännu bättre högtalare!

Det är inget krav att det måste vara just dessa två högtalare som det står emellan men de kändes ganska likvärdiga. Jag gillar Canton och är lite inne på den populära 409:an och då funderade jag på om inte S8:an också var ett bra alternativ. Mordaunt-Short har jag inte lyssnat på särskilt mycket alls, bara hört på någon hifh-mässa nån gång.

Hade´ gött!

Postad 19 August 2008 - 19:48

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Jag får puffa upp den här tråden lite...

Är det nån som har lyssningsintryck av Canton 409 jämfört med Canton Karat S8? Presterar de lika 'bra' basmässigt? Vilken är bättre till musik och till film?

HAde´

Postad 19 August 2008 - 20:14

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Är det nån som har lyssningsintryck av Canton 409 jämfört med Canton Karat S8? Presterar de lika 'bra' basmässigt? Vilken är bättre till musik och till film?

HAde´

Hallojs där,

personligen så var jag iväg och lyssnade på lite högtalare i helgen. Just även Mordont-varianter. Om du letar efter "bang for the buck" så finns det mig veterligen få alternativ till Canton. Och just deras S8 låter underbart. Men så låter de flesta av deras högtalare just lika bra men på olika sätt. Och jag är ärlig när jag säger att S8 ger dig troligen större nöjsamhet!

HAde´

Sorry, GLE409 har ingen chans mot S8... Vare sig i bas eller kvalitet

Postad 19 August 2008 - 21:55

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0

Hallojs där,

personligen så var jag iväg och lyssnade på lite högtalare i helgen. Just även Mordont-varianter. Om du letar efter "bang for the buck" så finns det mig veterligen få alternativ till Canton. Och just deras S8 låter underbart. Men så låter de flesta av deras högtalare just lika bra men på olika sätt. Och jag är ärlig när jag säger att S8 ger dig troligen större nöjsamhet!

Sorry, GLE409 har ingen chans mot S8... Vare sig i bas eller kvalitet

Tjena PML73!

Tackar för inlägget!
Jasså, är det dagens sanning broder!?! :)
Närå, men det är en intressant observation som jag känner att jag måste undersöka själv vid tillfälle. :)

Hade´ bra!

Postad 20 August 2008 - 07:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har ingen exakt siffra men om du söker på annons-siter som blocket etc så ligger priset på runt 4000 kr och det är ungefär vad jag har råd att lägga på ett par 'nya' frontar.
Att köpa helt nytt för dessa pengar känns lite trist (blir väl Dali Concept 6, XTZ, Canton, Dynavoice etc) eftersom jag tror att det går att göra begagnatklipp och därmed få en, i mina ögon, rejäl uppgradering. Jag tror inte på något sätt att de exempel jag just nämnde är dåliga alternativ på något sätt men jag tror på att att jag kan få ännu bättre högtalare!

Det är inget krav att det måste vara just dessa två högtalare som det står emellan men de kändes ganska likvärdiga. Jag gillar Canton och är lite inne på den populära 409:an och då funderade jag på om inte S8:an också var ett bra alternativ. Mordaunt-Short har jag inte lyssnat på särskilt mycket alls, bara hört på någon hifh-mässa nån gång.

Hade´ gött!

Om du kikar runt 4' och på beg samt dessutom gillar Canton ser jag ingen anledning att inet gå upp på ett par beg RC-L (brukar ligga på 5') som jag personligen tycker är väldigt mycket bättre än S8. Detsamma gäller mot 409.

Sedan hänger du på ett slutsteg för 1'5-2' då du får råd och får ännu en stadig uppgradering för liten peng.

Postad 20 August 2008 - 12:02

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Hej!

Jo, jag har kikat lite på RC-L men min slutsats har varit att de verkar vara ganska trögdrivna och att det kanske inte blir något 'jättelyft' tillsammans med min SR5500. Men nu när jag kollar så ligger de ju faktiskt på 89 dB vilket inte är fy skam... Canton karat S8 ligger ju på 87 dB. Sedan ligger väl impedansen på 4 Ohm vilket är ganska snålt...

Men det är nog inte aktuellt att lägga ut 1,5-2 kkr på ett slutsteg inom överskådlig framtid är jag rädd, men det är ju till både S8:ans och till RC-L:s nackdel.

Ska kika lite mer på RC-L.

Hade´

EDIT: Stavfel mm.

Redigerat av Toby, 20 August 2008 - 12:44.

Postad 20 August 2008 - 13:54

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag alla de som skriver att man behöver koppla upp sig direkt mot barsebäck för att klara RC-L överdriver en hel del. i synnerhet om man har boxen (vilket kanske blir trixigt i ditt fall?) är det relativt snäll last. Att de sedan växer mycket med än bättre stärk är en annan sak. Jämför jag tex med golvare från NHT eller Dynaudio tycker jag RC-L, trots sin spec, är "lättdriven" ehuru de låter rätt bra även med sämre stärk. Att man som sagt sedan kan hålla ögonen på beg-marknaden efter ett litet steg och sedan för en liten peng få "helt nya högtalare" är ju bara en bonus.

Annars får du väl gå på typ http://www.blocket.se/vi/17383584.htm (som jag tycker är 1000-1500:- dyrare än de brukar).

Om du bestämmer dig för MS så finns ju http://www.blocket.se/vi/17657242.htm

Postad 20 August 2008 - 20:12

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag alla de som skriver att man behöver koppla upp sig direkt mot barsebäck för att klara RC-L överdriver en hel del. i synnerhet om man har boxen (vilket kanske blir trixigt i ditt fall?) är det relativt snäll last. Att de sedan växer mycket med än bättre stärk är en annan sak. Jämför jag tex med golvare från NHT eller Dynaudio tycker jag RC-L, trots sin spec, är "lättdriven" ehuru de låter rätt bra även med sämre stärk. Att man som sagt sedan kan hålla ögonen på beg-marknaden efter ett litet steg och sedan för en liten peng få "helt nya högtalare" är ju bara en bonus.

Annars får du väl gå på typ http://www.blocket.se/vi/17383584.htm (som jag tycker är 1000-1500:- dyrare än de brukar).

Om du bestämmer dig för MS så finns ju http://www.blocket.se/vi/17657242.htm

Måste börja med att fråga: Den där 'boxen' som flera har nämnt här till RC-L:erna, vad där det? Ett litet steg eller filter eller vad? Får man med den/det vid köp eller vad kommer den ifrån?

Jag blir lite lättad i det du säger med 'lättdrivenheten'. Då låter det som att det är katastrof att köra på min trotjänare 5500:an.

Annars har jag även sneglat lite åt Klipsch-hållet (som du länkar till) men pga ganska dålig koll på dess karaktär så har jag släppt den tanken lite. Jo, jag har spanat in det där MS-paketet... Jag håller ögonen öppna...

Over and out.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.