Nytt Chassie
29 svar till detta ämne
Postad 17 August 2008 - 10:09
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Blir tokig nu på att försöka läsa sig till i olika recensioner och sedan sluta med att köpa fel.. Vad jag letar efter är ett chassie som klarar följande: - ATX-moderkort
- Fullsize PSU (där sket det sig med mitt Dign-chassie)
- Minst 5st interna 3.5" för diskar
- 1 extern 5.25" för BD-spelaren
- Tyst
- Tyst
- Tyst
- Kanske en display / 7" tft i fronten
Prisjakt ger mig dessa:
Måste väl finnas fler? Låt tipsen svalla!
Redigerat av Dreadlock, 17 August 2008 - 10:12.
Postad 17 August 2008 - 11:01
smatter
-
smatter
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag hade tänkt ett Zalman HD160 Plus. Den har ingen TFT display men väl en vfd(eller vad det nu heter).
Postad 17 August 2008 - 11:17
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Motivera gärna varför ni rekommenderar chassin... Zahlman ovan har ju fått sådär omdömen - vad är det som gör att du tycker det är värt sina 3 papp?
Postad 17 August 2008 - 11:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Om jag byggde en htpc skulle jag sätta i en ssd disk, 16GB borde räcka långt för det som behövs.
Sen kör man diskarna i ett annat rum någonstans, förslagsvis GB ethernet, sen in med en processorkylare som tar en 120mm fläkt, såna finns ju som är i princip helt tysta.
Eller finns det någon anledning att diskarna måste sitta i burken?
Postad 17 August 2008 - 11:25
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Nej inte egentligen, mest smidigheten och att jag inte kan sätta diskarna någon annan stans
Postad 17 August 2008 - 12:56
smatter
-
smatter
-
Användare
-
-
105 inlägg
Motivera gärna varför ni rekommenderar chassin... Zahlman ovan har ju fått sådär omdömen - vad är det som gör att du tycker det är värt sina 3 papp?
Jag vet inte så mycket om den är tyst tyst tyst. Vad som gör den värd sina 3 papp är ju att man får en VFD samt fjärris till som är Vista compatible samt att den tar 5x3.5 diskar och ett fullstort ATX kort. Även om jag ska köra med ett mATX moderbord (ASUS P5Q-EM). Jag har inte hittat någon låda som verkar vara tyst utan det verkar mer bero på komponenterna man stoppar in i dem. T.ex så verkar F1 diskarna från Samsung vara de tystaste enligt SPCR. Och jag tänkte en Corsair 620W modulär PSU har också fått bra betyg hos SPCR. Zalman 9500 till CPU kylare verkar ganska bra passar iaf i Zalman HD160+ chassit. Passivt inbyggt grafikkort på moderbordet med stöd för HD-avkodning sås som i Intels nya G45 dessutom stöd för de nya HD-ljudformaten med inbyggt PAP (HDMI ut förstås). Sen en Quad 9450 från Intel samt 4 GB PC8500 minne. Man kanske kan köra med helt passivt kylare på CPUn men det får jag se i efterhand när man byggt ihop den. Nackdelen med helt passiva kylare är ju att luften stannar kvar i lådan. Så jag vågar inte köra helt passivt PSU och CPU kylare även om det kanske skulle fungera med bara ett par chassi fläktar som står och snurrar. Sen skulle man ju kunna klistra fast några Nexus ljuddämpande mattor på insidan av chassit vilket tar bort en del ljud från vad vad jag har läst men man måste då vara ännu nogrannare med att få ut värmen eftersom mattorna förmodligen är dåliga på att leda bort värme jamfört med metallen i chassit. Nu har jag svävat långt bort ifrån ämnet. Någon ovan skrev ju om SSD disk, den skulle vara grymt att ha som OS disk med söktider som är hur små som helst. Och helt ljudlös också.
Postad 17 August 2008 - 13:11
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Sorry om jag avviker lite från ämnet, men får egentligen Vista plats på 16 gig?
Är annars inne på liknande chassin, Origen AE leder före Fractal. Zalman är inte aktuellt då det inte uppfyller de estetiska kraven.
Postad 17 August 2008 - 13:25
JohanOscarPersson
-
JohanOscarPersson
-
Användare
-
-
201 inlägg
sen in med en processorkylare som tar en 120mm fläkt, såna finns ju som är i princip helt tysta.
Finns få HTPC-chassie som tar cpu-kylare med 120 mm-fläkt på höjden pga den begränsade höjden. Lär ju få vara 18-20+ cm på höjden, eller något i den stilen, för det ska klara sig. Mitt Silverstone LC16M-chassie är 17 cm högt och jag får precis plats med Noctua-kylare med fläkt på 92 mm. Silverstones LC16M är kanske något för dig Dreadlock? Verkar uppfylla dina krav ganska bra iaf 
Tänk på att OrigenAE använder sig av små fläktplatser (ofta 60 mm-fläktar), om man inte spanar in de stora chassiena. Fractal Designs låda med 7" har däremot 80 mm där bak, och är djävulskt snygg. Däremot verkar de flesta då slipa ner cd-öppnaren.
Postad 17 August 2008 - 13:28
smatter
-
smatter
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag läste på ett forum att 20 GB är minimum då ska 15 vara ledigt. Vet dock inte ifall det stämmer Länk
Postad 17 August 2008 - 14:22
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Om du ser till att chassit har stora fläktar som du kan köra långsamt så har du bra stomme, har tyvärr inget konkret förslag. Körde tidigare med stockkylningen till min e8200, men en regning semesterdag så åkte jag och investerade i en ninja mini. Redan stockkylaren var tillräckligt tyst, men vad tusan gör man när det regnar? Nu är det i alla fall knäpptyst och chassifläktarna räcker så jag kan köra helt passivt i övrigt. Nu vart det i alla fall knäpptyst. En annan sak jag funderar på att sätta in är såna här hårddiskhållare: http://www.inet.se/?...stockid=6308649Tror att man får till luftig och dämpad upphängning med dessa i lediga 5,25" slots. Jag vill också ha filmdiskarna i htpcn på grund av att ungarna använder min vanliga burk. Med min tur lyckas de säkert formatera om en disk eller dylikt förr eller senare.
Postad 17 August 2008 - 17:06
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Tror det kommer att skita sig oavsett vad du gör om du tänkte ha 5st diskar i chassit.
Dels 5 komponenter med meckanik vilket kommer att låta + att det kommer att generera en hel del värme vilket måste bort på något sätt.
Du har inte möjlighet att dra en nätverkskabel och ha all lagring någon annanstans ?
Kommer nog inte kosta mer att skaffa sig en NAS box än att försöka få det tyst i ett chassi.
Postad 17 August 2008 - 17:21
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Skall klura lite på om det finns möjlighet att bygga en nas-lösning i en intilliggande garderob... frågan är dock hur jag skall transportera bort värmen från den lådan...
Postad 17 August 2008 - 19:54
Nexexplo
-
Nexexplo
-
Användare
-
-
238 inlägg
Denna kanske..
/Nex
Postad 18 August 2008 - 13:26
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
dock måste man köpa till heatpipeset och nätagg helt ljudlöst, dock lite dyrt kanske. http://www.mcubed-te...glish/index.htm
Postad 18 August 2008 - 21:03
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
dock måste man köpa till heatpipeset och nätagg helt ljudlöst, dock lite dyrt kanske.
http://www.mcubed-te...glish/index.htm
Instämmer, sedan en ssd disk så är den tyst. http://www.komplett....aspx?sku=367355edit : Sedan kanske en qnap nas eller en nas från freecom. Kör själv med zalman reserator 1v2 vattenkylning och det är tyst hör bara diskar och psu, får köpa en ssd disk och en ny fläkt till min nesteq nätagg eller uppdatera till en bra vattenkyld psu när det kommer(kanske finns?) obs ingen htpc utan speldator
Redigerat av nborve, 18 August 2008 - 21:16.
Postad 23 August 2008 - 23:07
stalinn
-
stalinn
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Om du vill köra på en NAS så är ju enklast, om du har lite delar liggandes övers, att köra in freenas el dyl på den burken. Då är det ju ganska lätt att kyla med fläktar och hela köret, om det endå bara ska stå i en gadrob. Bara ett litet tips.
För övrigt kan man ju köra på ett Zalman TNN300 chassi (som jag tipsa om i någon annan tråd) helt passivt kylt chassi. Dock inte testat själv men verkar ju lovande. Dock är det ju inget HTPC chassi så det är klart passar kanske inte i tv bänken.
Postad 24 August 2008 - 22:38
mats2442
-
mats2442
-
Användare
-
-
207 inlägg
Även om chassiet är passivt så krävs det fortfarande MINST lika bra luftcirkulatiuon runt lådan som för en fläktad burk.
Bygger man i en gaderob eller dylikt och vill kunna ha dörrarna stängda så krävs det för det mesta någon typ av ventilation i den gaderoben.
Det var annars min tanke också att bygga en HTPC och sen bygga en enkel burk på tex ett p-180 chassie för diskarna.
Postad 25 August 2008 - 14:58
Unregisteredf78c4978
-
Unregisteredf78c4978
-
Amatör
-
-
53 inlägg
dock måste man köpa till heatpipeset och nätagg helt ljudlöst, dock lite dyrt kanske.
http://www.mcubed-te...glish/index.htm
Jag byggde en HTPC med detta chassi förra veckan, jag har stoppat i en 2,5" disk i en https://www.prisjakt...kt.php?p=234324 och med heatpipes vilket gör att den är så tyst att man inte vet om den är på eller inte, man måste lägga örat mot chassit för att höra hårddisken. Jag har sedan en server med WHS (Windows Home Server) i garaget med all media i. Visst är prylarna lite dyrare men jag är super nöjd och kan inte förstå att jag stod ut tidigare
Postad 28 August 2008 - 09:40
Dyfa
-
Dyfa
-
Användare
-
-
169 inlägg
Blir tokig nu på att försöka läsa sig till i olika recensioner och sedan sluta med att köpa fel..
Vad jag letar efter är ett chassie som klarar följande:
- ATX-moderkort
- Fullsize PSU (där sket det sig med mitt Dign-chassie)
- Minst 5st interna 3.5" för diskar
- 1 extern 5.25" för BD-spelaren
- Tyst
- Tyst
- Tyst
- Kanske en display / 7" tft i fronten
Prisjakt ger mig dessa:
Måste väl finnas fler? Låt tipsen svalla!
Hej, Jag vet att detta inte matchar dina krav, men jag vet att du var sugen på Omaura tidigare. Tyvärr verkar Omaura gått i putten, vilket är riktigt trist. De hade ett läckert koncept. Hur som. HFX verkar ha sneglat lite på Omaura och har lagt sig till med liknande koncept. Kolla här: Om de nu bara uppdaterar sin HFX Mini så att den matchar designen på dessa nya godbitar, så kan det bli riktigt bra.  Uppdatering: en bild på stacken:   Finns även i Micro-utförande:  mvh, Daniel.
Redigerat av Dyfa, 28 August 2008 - 09:59.
Postad 28 August 2008 - 10:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
HFX mini storage och home server va ju sjuuuukt snygga, utan tvekan dom snyggaste jag någonsing sett ! 
Även dom vanliga HFX är riktigt snygga också, men dom "mini" va något extremt
Redigerat av DVD-ai, 28 August 2008 - 10:05.
Postad 28 August 2008 - 10:30
Dyfa
-
Dyfa
-
Användare
-
-
169 inlägg
HFX mini storage och home server va ju sjuuuukt snygga, utan tvekan dom snyggaste jag någonsing sett !  Även dom vanliga HFX är riktigt snygga också, men dom "mini" va något extremt 
Visst var de? Jag har inte sett dem förut, och blev mycket imonerad. Den lilla blå dioden var pricken över i. Blir dock svårt att motivera för tanten varför min Omaura inte duger längre... mvh, Daniel.
Postad 28 August 2008 - 10:39
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Hajar inte riktigt. Jag har ett full-atx moderkort och då verkar det vara HFX Classic som gäller, right? Och det är 430mm brett. Kollade på deras Storage som ligger under 'mini' och det är också 430mm brett. Vad är mini egentligen? För deras minichassi står det att det passar full ATX mobon också? Så vad är vad egentligen?
Postad 28 August 2008 - 11:21
Dyfa
-
Dyfa
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hajar inte riktigt. Jag har ett full-atx moderkort och då verkar det vara HFX Classic som gäller, right? Och det är 430mm brett. Kollade på deras Storage som ligger under 'mini' och det är också 430mm brett. Vad är mini egentligen? För deras minichassi står det att det passar full ATX mobon också? Så vad är vad egentligen?
Minin stödjer Full-ATX. LänkThe HFX® mini offers enough space for an ATX motherboard (or smaller), 1 DVD burner, 3 hard disks and 3 expansion slots with riser cards. The power supply is fanless and external like with laptops.
mvh, daniel.
Postad 04 September 2008 - 07:42
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Men minin har bara slot-in dvd och där sket det sig
Postad 04 September 2008 - 18:27
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Minin stöder inte heller vanligt nätagg. Det gör classic. Men du ska egentligen använda ett Silverstone Nightjar (helt passivt nätagg)...
Postad 05 September 2008 - 15:53
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Som sagts tidigare beror ljudnivån inte så mycket på chassit utan mer på komponenterna i.
Själv har jag ett Silverstone LC17 som jag har klätt så mycket det går med ljuddämpande matta från biltema.
Passivt kylt grafikkort och en nedvoltad Schryte Ninja mini till processorn.
Jag har även ställt ned fläkten i nätagget till 5 volt, vilket gjorde otroligt mycket trots att nätagget var av en tystare modell.
Det enda som låter något är diskarna. Då sitter jag ändå knappt en halvmeter från datorn.. I mitt tidigare chassi (har inte orkat det nu) hängde jag upp diskarna i ett gymmiband i 5.25"-platsen och det funkade mycket bra.
Postad 05 September 2008 - 16:28
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Det som låter klart mest i den är diskarna. De sitter i externa lådor och låter fruktansvärt, tror ni ett par mCubed Vertical Silence Rev II skulle få tyst på dem?
Vidare sitter ett 8800GT kort i den, och jag vet inte hur bra de passiva kylfläktarna är till dem?
Alternativet är att trycka systemdisken i en vertical silence, och försöka köra passivt på grafikkortet, men frågan är hur diskarna mår när man trycker in dem i sådna gummiskal?
Postad 05 September 2008 - 18:09
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
http://www.sweclocke...p...=125&page=4där finns ett test på mCubed Vertical Silence.. 550 är ganska saftigt, om den nu fortfarande kostar det.. Annars rekommenderar jag starkt att hänga upp diskarna i 5.25" platsen. Att stoppa in disken i en låda som mCubed:en dämpar mest knarrandet när den arbetar. Det mest störande ljudet är i min mening är det konstanta vinande, vibrerande ljudet, vilket helt försvinner med hängda diskar eftersom de inte har någon direkt kontakt med chassit. Jag använde en rem från en gamal ryggsäck och fäste diskarna i, se bild nedan
hdd.JPG 5.15K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av endallas, 05 September 2008 - 18:10.
Postad 05 September 2008 - 18:15
joacim
-
joacim
-
Användare
-
-
182 inlägg
Jag har en mCube på min raptor. Den är helt klart tystare. Men ändå inte "tyst" som man verkligen vill ha det i ett biorum =( (iofs låter raptorn lite mer)
Kör en Samsung spinpoint på min HTPC och den är inte heller tyst. Allt beror ju på hur omgivningen uppfattas. Jag vill ha nästa generation SSD på kanske 32Gb.
Kör endå en QNAP NAS.
Postad 05 September 2008 - 20:40
mats2442
-
mats2442
-
Användare
-
-
207 inlägg
Vertical är nere på runt 300 från de billigaste butikerna.
Vill man inte ha slot-in spelaren som sitter i minin så blir det till att gå på en classic.
Den är ca 7 cm djupare och 7 cm högre. Båda är 43 cm breda.
Vanliga atx moderkort går bra i båda men jag rekommenderar att man tar de kort som är 207 mm breda. De är smidigare att hantera
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|